Show wat je gegeten hebt
Koken & recepten
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

Pien2022

Superlid
Superlid
Antw.: 1050
Di Sep 06, 2022 9:58 pm Reageer met quote

Eten is iets wat we allemaal doen en de meesten van ons genieten ervan. Of je nu veganistisch, vegetarisch, of aardappeltjes vlees en groente eet, of je nu thuis eet, bij je man c.q. vrouw, alleen of met meerderen, in een restaurant, of je nu zelf hebt gekookt of uit eten bent geweest, of het heel luxe was of juist eenvoudig, dat doet er allemaal niet toe. Als je het leuk vindt doe dan mee, maak een foto of meerderen en laat ons zien wat je gegeten heb.

Dus zoek je inspiratie, wil je andere inspireren of gewoon even met een top maaltje pronken?
Dan ben je hier op de juiste plek!

Dit is een feel good topic. Dus als je iets langs ziet komen waarvan je denkt→ aan mij niet besteed→ dan is dat OK en dan laat je het gaan. Er komen vast maaltijden langs die wel aan je zijn besteed.

Als je iets ziet waarvan je denkt mjammie, dan kun je dat laten weten en kun je natuurlijk vragen naar het recept.

Ik trap af in de hoop op een leuk lekker topic dat veel inspiratie geeft.

Vandaag een Griekse maaltijd gekookt van aubergines, tomaten, en gehakt. Alle groenten kwamen uit de tuin en het was erg lekker. Het recept heb ik uit een Grieks kookboek dat ik 40 jaar geleden (nota bene in het Nederlands) heb gekocht in Griekenland.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Anneke921

Superlid
Superlid
Antw.: 1361
Di Sep 06, 2022 10:37 pm Reageer met quote

Moussaka mmmmm Heb ik ooit
Op het Griekse eiland Kos gegeten
Ga het nu is zelf proberen

Pien2022

Superlid
Superlid
Wo Sep 07, 2022 12:45 am Reageer met quote

At een aparte foto Anneke. Wat het is het?

Officieel volgens mijn kookboekje is het geen moussaka (al proeft het wel zo) want moussaka zou gemaakt zijn met courgettes en dit is gemaakt van aubergines uit de tuin. Ik vond het niet moeilijk en erg lekker.

Anneke921

Superlid
Superlid
Antw.: 1361
Wo Sep 07, 2022 1:01 am Reageer met quote

Pien dat is de cactus met zijn vruchten
De vijg
Foto gemaakt op kos

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1809
Wo Sep 07, 2022 1:04 am Reageer met quote

Och Pien, in de wc pot ziet alles het zelfde uit.

lucia51.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 702
Wo Sep 07, 2022 1:10 am Reageer met quote

[quote="Pien2022"]At een aparte foto Anneke. Wat het is het?
[/quot
Wij kennen het in Zuid-Spanje als higo chumbo. Een woestijnvijg. Wordt als fruit gegeten, zijn heerlijk!

Laatst aangepast door lucia51.1 op Wo Sep 07, 2022 1:28 am, in totaal 1 keer bewerkt

lucia51.1

Stamgast
Stamgast
Wo Sep 07, 2022 1:23 am Reageer met quote

Gisteren gekookt, vandaag gegeten. Alleen foto van de linzensoep in de pan, de rest zit al in het vriesvak.

Pien2022

Superlid
Superlid
Wo Sep 07, 2022 4:43 pm Reageer met quote

OK, leuk die cactus uitleg. Bedankt.

Klopt Ron, maar daar zullen we maar geen foto van maken hé Evil or Very Mad

Die linzensoep ziet er ongelooflijk lekker en rijk uit. Dat is gewoon een hele maaltijd.

Ik ga vanavond van het restant van de tomatensaus (zelf gemaakt) en pasta saus (ook zelf gemaakt) een soort Griekse schotel maken met vis. Manlief is behoorlijk moe van de ingreep, dus deze week meer vlees en vis dan normaal in de hoop dat hij ervan aansterkt (tja alle beetjes helpen en zo niet maak ik hem erg gelukkig mee→ heel belangrijk).
Ik ga zeker foto's plaatsen ervan. Dus we gaan weer een flop of top experiment doen (zo noemen wij hier alles wat nieuw gemaakt wordt.)
Gisteren was een top ervaring.

En hier de foto's van een ovenschotel van zalm , ui, tomatensaus (zelfgemaakt.) met rijst en restje spaghetti met zelfgemaakte pestosaus en broccoli (uit de tuin). Het was heel erg lekker!
En we konden nog buiten eten en dat is natuurlijk erg tof.

Pien2022

Superlid
Superlid
Do Sep 08, 2022 11:05 pm Reageer met quote

Vanavond hadden we uit de tuin een savoiekool, maar anders als anders. Hij is klein gesneden. Vervolgens in de wok heb ik knoflook met perpertje (alles uit de tuin) 2 minuten zachtjes aangebakken met wokolie van conimex. Daarna een rode gesneden paprika en de gesneden savoiekool (ook uit de tuin) erbij gedaan en minimaal 8 minuten omgeschept. Toen dit klaar was, wat zout bij gedaan. Vervolgens heb ik er een voor een 3 eieren bij gedaan en dat eronder geschept totdat het gestold was. Toen het 2de en daarna het 3de ei.

De rijst had ik al paar uur in de pan in bed in een handdoek gelegd als een soort hooikist, waardoor je amper gas nodig hebt en toch heerlijke warme zachte rijst.

Als voorraad heb ik veel potten chutney in de garage opgeslagen, gemaakt van groente uit de tuin (courgette, meloenen, uien en dat met azijn en wat geleer suiker tot chutney verwerkt) . Daar heb ik één pot van gepakt voor erbij.

Het was allemaal erg lekker. Helaas konden we niet buiten eten want het was te vochtig en te fris.

Vanavond laat eten we een toetje van meloentje uit de tuin. Ze worden al wat kleiner gezien het late seizoen.

Greet---Gribou. 1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 887
Vr Sep 09, 2022 12:17 am Reageer met quote

@ Pien

Heb je de link zelf ook bekeken die je onder je reactie hebt gezet op drie topics om je topic onder de aandacht te brengen Question

Je kunt beter de naam van het topic vermelden en onder welke categorie het valt .
Hier op de site is ook een onderdeel recepten .
Daar vind je misschien ook wel voor jou bruikbare recepten .
Zelf heb ik daar ooit eens het recept voor wortelsoep op geplaatst , zie bijgevoegde link
https://www.50plusser.nl/?page=recepten&searchfor=wortelsoep&search=1#.YxpMFXZBwkk

Pien2022

Superlid
Superlid
Vr Sep 09, 2022 12:39 am Reageer met quote

Dank je wel Greet voor je opmerkzaamheid. HEt werkt hier wat anders als dat ik gewend ben want de link werkt niet. Dus ik heb het gedaan zoals jij me adviseerde.
Ik heb inderdaad gekeken op afdeling recepten. Maar , ik hoop dat dit niet naar overkomt, het gaat me vooral om het plezier in koken en laten zien wat we gegeten hebben en wat ieder in elkaar prutst. Dus het gaat me vooral om de uitwisseling.
Want ik gebruik heel vaak google als ik iets wil maken maar ook recepten uit een soort topic als dit, waar ik op een ander forum al jaren zit en dat heel goed loopt (wij zijn al bezig met het 3de topic van elk 500 bladzijde) . Dat is zo'n leuk topic en het leek me leuk om dit ook met leeftijdsgenoten te doen op 50++. Koken is gewoon leuk en gaaf en lekker.

Ik vind je opmerking ontzetten lief en dat wordt zeer gewaardeerd. Mocht dit topic niet lukken jammer dan. Ik ga het een week de tijd geven. Misschien is dit forum hiervoor ook wel te klein. Zou kunnen. En misschien vinden mensen het hier niet leuk. Dat kan en mag natuurlijk ook.

Laatst aangepast door Pien2022 op Vr Sep 09, 2022 10:48 am, in totaal 1 keer bewerkt

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6431
Vr Sep 09, 2022 9:58 am Reageer met quote

Vind het een erg leuk topic en de foto's erg inspirerend. Ben zelf tot drie keer toe vergeten een foto te maken en dit weekend ben ik alleen, dan kook ik nooit zo uitgebreid. Volgende week doe ik zeker mee Pien

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5976
Vr Sep 09, 2022 7:05 pm Reageer met quote

Misschien een kleine tip, als je foto's maakt van je eten maak even het bord schoon, dan ziet het er vele malen lekkerder uit, geldt ook voor de zwarte rand van de ovenschaal Very Happy

Mijn mening vorm ik zelf!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pien2022

Superlid
Superlid
Vr Sep 09, 2022 7:59 pm Reageer met quote

Redone het is geen fotowedstrijd en het kwam zo uit de oven en met het opscheppen ging het zo. Als ik nog meer tijd neem voor het maken van de foto's terwijl het eten er staat dan wordt het koud en dan heb ik echt wel ruzie met mijn man. Die kan toch al vaak niet wachten op die foto's (hahahaha).
Maar ik heb je tip echt wel gehoord hoor. Kiss HOpelijk doe je mee met foto's plaatsen. Zou ik leuk vinden. Eten is fijn en leuk.

Leuk NIcolaas!

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5976
Vr Sep 09, 2022 8:00 pm Reageer met quote

Was goed bedoeld hoor Laughing

Mijn mening vorm ik zelf!

Pien2022

Superlid
Superlid
Vr Sep 09, 2022 8:21 pm Reageer met quote

redone schreef:
Was goed bedoeld hoor Laughing
Je le sais, ik weet het, vandaar het kusje smiley→ van ik vind het lief. Bedankt!

lucia51.1

Stamgast
Stamgast
Vr Sep 09, 2022 8:29 pm Reageer met quote

Vandaag snel iets uit de vriezer gehaald, geen foto van bord maar in het bakje.

Recept Spaanse eenpansmaaltijd.
Ongeveer 700 gram kippenpoten
3 blikjes kikkererwten, 3x 200 g., uitlek 3x 125g.
250 gr. winterwortel/ schoon en in plakjes gesneden
250 gr. aardappelblokjes
200 gr. sperziebonen
250 gr. spitskool in reepjes
1 teentje knoflook uit de pers
zout
Vergiet/ grote soeppan/maatbeker/weegschaal/knoflookpers.

Was de kippenpoten met koud water en leg ze in de soeppan. Voeg 225ml water toe en breng aan de kook en laat het op zacht vuur ongeveer 45 minuten koken.
Ondertussen: schrap de wortel en snijd hem in plakjes, schil de aardappels en snijd ze in blokjes, snijd de spitskool in de lengte doormidden en snijd de harde kern er uit. Snijd dan de spitskool in stukjes of reepjes.
Verse sperziebonen afhalen.

Na ongeveer 45 minuten de kippenpoten uit de soeppan halen, overdoen in een schaal.
Groenten en aardappelen aan de bouillon toevoegen en dit ongeveer 25 minuten laten koken.
Intussen het kippenvel verwijderen en het vlees van het bot halen.
Kikkererwten goed afspoelen in vergiet met koud water iets uit laten lekken.
Als de groente en aardappelen gekookt zijn dan de kip, kikkererwten en uitgeperst teentje knoflook toevoegen en het geheel nog 15 minuten door laten koken.
Als laatste zout toevoegen.
Gratis tip! Blikjes kikkererwten van de Lidl zijn stukken goedkoper dan elders.

Op het bord een takje kruizemunt er door halen, geeft er een heerlijke smaak aan.
In Noord-Spanje wordt dit gemaakt met varkenspootjes, oren en vroeger ook met snuit en bloedworst.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15901
Vr Sep 09, 2022 8:52 pm Reageer met quote

redone schreef:
Misschien een kleine tip, als je foto's maakt van je eten maak even het bord schoon, dan ziet het er vele malen lekkerder uit, geldt ook voor de zwarte rand van de ovenschaal Very Happy
Foto's van gerechten Mag ik daar een aanvullinkje op geven? Even verscherpen in een bewerkingsprogramma (ik gebruik meestal Gimp) kan dergelijke foto's geweldig opfrissen. Je zal met me eens zijn dat goeie foto's van voedsel helemaal niet zo makkelijk zijn om te maken maar wat ik zie vind ik eetlust opwekkend dus best goed.

Op het moment heb ik niet zo'n zin om te koken vanwege een eetlustremmende antibioticakuur waardoor ik meer eet omdat het nodig is. Ik improviseer dus maar wat met rauwe witlof, peulvruchten uit blik en af en toe een stukje vlees of een ei en dergelijke simpelheid. Mijn foto's komen wel weer als mijn energie weer terug is maar dat kan even duren. Ik vind het een leuk initiatief. Lekker basic waardoor iedereen er aan mee kan doen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

hehety

Superlid
Superlid
Antw.: 14606
Vr Sep 09, 2022 9:22 pm Reageer met quote

Lucia, dat zal best wel smaken Laughing

Mijn man is bij ons de kok, dus aan hem de eer. Op soepen na Wink

Je hebt een paar paprika's over. (niet anders te koop dan verpakt in drie)
Nog een blikje met tonijn op water in de kast.
Nog wat kaas waar je een paar schijfjes af kunt snijden en een paar aardappels en wat tijm dat je door de puree doet.
Wat fantasie en een oven.
Klaar

Na de foto zorgde ik wel dat het bord een stuk voller lag, hoor Laughing
Maar met een beetje er op kwam het beter over op de foto Cool

Hoe minder dingen je bezit.
Hoe minder dingen jou bezitten.

auteur onbekend

Pien2022

Superlid
Superlid
Vr Sep 09, 2022 9:41 pm Reageer met quote

Van achter naar voren:

hehety schreef
Quote:
Na de foto zorgde ik wel dat het bord een stuk voller lag, hoor Laughing
Maar met een beetje er op kwam het beter over op de foto Cool

Ik lig hier te gieren van de lach achter mijn computer. Heerlijk dit. Laughing

Alles heb ik in huis, en deze ga ik beslist maken want ik heb paprika's ook nog in de tuin. Ik huiver wat van de kaas en tonijn combinatie (weet niet of dat lekker is) maar ik vertrouw op jouw smaak Hehety (hahahaha Laughing ). HEt ziet er ook nog eens prachtig uit!

Lucia, ik heb je recept helemaal gelezen. Klinkt goed en ingewikkeld en het lijkt me heerlijk! Leuk.

kees ik snap wat je schrijft, maar ik ga dit echt niet doen joh. Ik ben helemaal niet van de fotografie, dus laat staan dat ik zin heb in, en weet heb van , een bewerkingsprogramma. Sorry Kiss . HEt is gewoon een feel good topic. En uiteraard mooie foto's geplaatst is OK, maar ik kan het niet en vind dat met dit topic ook niet belangrijk. Beterschap en ik zie tzt graag je foto's.

Na 2 dagen serieus kokkerellen, had ik geen zin. Manlief die besloot dat we kant en klare vega pizza's die al in de vriezer lagen zouden eten. Ik moest voor morgen nog wat boodschappen doen en...."verdulleme van Zanten" zag ik toch heuse verse sardientjes bij de intermarche liggen. Die leken mij perfecvt op de vegapizza die daarmee gelijk niet meer vega zou zijn, dus gekocht en gebakken toen de pizza klaar was Laughing Het was erg eenvoudig en super lekker.

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie