800 miljoen mensen in hongersnood
Blik op het nieuws
Plaats reactie

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1191
Ma Aug 15, 2022 12:37 am Reageer met quote

hoe kun je in Nederland praten over voedselvermindering als er 800 miljoen mensen in hongersnood verkeren?
10 % van de wereldbevolking verkeerd in hongersnood en hier wordt geneuzeld over één of ander heidebloempje, of het verantwoorden naar je (klein)kinderen toe.

zeker Nederland kan met zij export niet de hongersnood in de wereld ledigen maar het kan wat mij betreft niet no 1 van gesprek zijn no 1 moet zijn "hoe helpen we hen die zonder voedsel zitten??

een energie crisis, een megaprobleem in de oekraiene en dan maar doorneuzelen over ons heidebloempje in een zelfverkozen natura 2000 gebiedje.

zoals hier al eens gezegd is dat wij maar voor 25 % van ons voedsel zelf zorgen, nou je ziet wat er gebeurd als er in die andere 75 % iets gebeurd, de prijzen van onze dagelijkse boodschappen zijn met 20% omhoog gegaan.

sommigen gaan dan voor allerlei andere verbouwtechnieken zoals bosbouw, met andere produkten, wat ze er dan niet bij vertellen is dat het allemaal fors duurder zal worden...

voor een hardwerkend gezin is dat een onoverkomelijk probleem, ja er zijn er die het propageren, die van de bijstand leven en het niet zoveel uitmaakt

maar wat mij bereft blijft staan dat....... zolang er hongersnood isje niet kan spreken over minder voedsel produceren

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15546
Ma Aug 15, 2022 12:50 am Reageer met quote

Het is al jaren bekend dat de wereld ruim voldoende voedsel produceert om de hele wereldbevolking te voeden maar ook dat het probleem het transport en de politiek de verhinderende factoren zijn. Roofbouw op de ecologie, zoals jij bepleit is het antwoord niet maar juist het paard achter de wagen spannen. Het is absoluut geen oplossing om onze voedselproductie op dergelijke noodlijdende landen los te laten. De ecologie en de economie daar moeten zorgen voor voldoende voedsel.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6090
Ma Aug 15, 2022 10:31 am Reageer met quote

Van onze vlees/landbouw exportprodukten gaat nul naar de nu hongersnood lijdende gebieden*. Daar hebben we het al eerder over gehad. Een drogreden opnieuw om een volkomen uit zijn voegen gegroeide veeteelt- en landbouwindustrie voor veevoer en export te blijven promoten.

De grote hongersnood heeft vooral te maken met de oorlog in Oekraïne, klimaatverandering (extreem weer), en de uiterst moeizame ontwikkeling van landbouw in Afrika waar we wél iets aan zouden kunnen bijdragen.

https://www.rodekruis.nl/nieuwsbericht/waarom-is-er-honger-in-de-hoorn-van-afrika-het-voedseltekort-uitgelegd/

* https://www.ad.nl/koken-en-eten/nederland-is-de-op-een-na-grootste-landbouwexporteur-ter-wereld~a555352f/

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/03/landbouwexport-in-2021-voor-het-eerst-boven-de-100-miljard-euro

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 194
Ma Aug 15, 2022 10:53 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
hoe kun je in Nederland praten over voedselvermindering als er 800 miljoen mensen in hongersnood verkeren?

Nandes, voor mij persoonlijk is dit onderwerp veel te omvangrijk om te begrijpen. Ik probeer het wel zoveel als mogelijk te volgen (en snappen) middels nieuwsbronnen zoals bijvoorbeeld de correspondent

'Ziehier het probleem met ons voedselsysteem in een notendop: terwijl er elders in de wereld voedseltekorten heersen, importeren wij miljarden kilo’s graan voor ons vee, waarvan we het vlees vervolgens weer grotendeels exporteren.
Simpeler gezegd: we onthouden de Libanees tien broden, om ze er een kippetje voor terug aan te bieden.'

Lees verder https://tinyurl.com/2hs6f7rj

'De moraal van het verhaal: Nederland is een spil in een wereldwijd voedselsysteem dat miljarden kilo’s voedsel aan vee geeft, ook als het broodnodig is voor mensen.'

Let your smile change the world, don’t let the world change your smile

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29897
Ma Aug 15, 2022 11:21 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
10 % van de wereldbevolking verkeerd in hongersnood en hier wordt geneuzeld over één of ander heidebloempje, of het verantwoorden naar je (klein)kinderen toe.

Ik denk dat Nandes wel terdege een punt heeft.

Laten we eerst maar eens zorgen dat die 800 miljoen mensen ook eens behoorlijk te eten hebben. En als dat geregeld is kunnen we altijd nog babbelen over een of ander "zeldzaam" plantje dat gered moet worden.

En verantwoording afleggen naar kinderen en kleinkinderen is ook nergens voor nodig. Dat hebben onze voorouders ook nooit gedaan en is ook niet erg zinvol. Elke generatie doet het op zijn manier in de overtuiging dat het goed is. Of het inderdaad goed was, is voer voor geschiedenisboeken.

Over de manier waarop kun je redetwisten. Maar minder voedsel produceren terwijl talloze mensen letterlijk creperen van de honger is in mijn ogen zelfs misdadig...

Faber quisque fortunae suae

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 653
Ma Aug 15, 2022 11:34 am Reageer met quote

Ik geloof dat er voldoende voedsel in de wereld is om iedereen te voeden, als het maar eerlijk verdeeld zou worden.

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5788
Ma Aug 15, 2022 1:35 pm Reageer met quote

Hoorde je vroeger al niet "Eet je bord leeg anders sturen we het naar Afrika, want de kindjes hebben daar geen eten"!

Hoelang speelt dit al, hoeveel hulporganisaties zijn er , hoeveel goede doelen die werkelijk iets betekenen om die landen waar de nood het hoogst is te helpen? Ik heb er weinig vertrouwen in, wij hebben vroeger een Foster parents kind gehad, iedereen weet hoe dat is afgelopen.

Of ligt het aan de regeringen, de oorlogen, het klimaat, ik denk dat die landen waar de honger al zo lang heerst niet meer te redden zijn.

Mijn mening vorm ik zelf!

lucia51

Stamgast
Stamgast
Ma Aug 15, 2022 2:02 pm Reageer met quote

redone schreef:

Of ligt het aan de regeringen, de oorlogen, het klimaat, ik denk dat die landen waar de honger al zo lang heerst niet meer te redden zijn.

Ik denk dat het grotendeels daar aan ligt. Zeker niet alleen het klimaat. Welvaart voor enkelen terwijl een groot deel van de bevolking crepeert.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Aug 15, 2022 2:23 pm Reageer met quote

redone schreef:
Hoorde je vroeger al niet "Eet je bord leeg anders sturen we het naar Afrika, want de kindjes hebben daar geen eten"!

Hoelang speelt dit al, hoeveel hulporganisaties zijn er , hoeveel goede doelen die werkelijk iets betekenen om die landen waar de nood het hoogst is te helpen? Ik heb er weinig vertrouwen in, wij hebben vroeger een Foster parents kind gehad, iedereen weet hoe dat is afgelopen.

Inderdaad. Ik kan mij nog herinneren dat we capsules, die aluminium doppen die toen op de melkflessen zaten, moesten sparen voor de negerkindertjes in Afrika. Dat is al weer dik 60 jaar geleden. Waar die dingen gebleven zijn weet ik niet.

Maar het is er nog geen haar beter door geworden. Het is werkelijk een bodemloze put.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6090
Ma Aug 15, 2022 3:10 pm Reageer met quote

Heb even gezocht waar Nandes de topictitel precies op baseerde en kwam onder meer deze info tegen

Quote:
Tussen 702 en 828 miljoen mensen zijn in 2021 getroffen door honger. Sinds het uitbreken van de coronapandemie is dat aantal met 150 miljoen gestegen. Het betekent dat tot 10,5 procent van de wereldbevolking het voorbije jaar te maken kreeg met honger. Dat blijkt uit het jaarlijkse rapport over de staat van voedselveiligheid en voeding in de wereld, opgesteld door vijf agentschappen van de Verenigde Naties.
De “spiraal van honger” is het “gevolg van een gebroken voedselsysteem dat verder wordt ondermijnd door conflicten, de gevolgen van de Covid-19-pandemie en klimaatverandering”, stelt Thierry Kesteloot, voedselexpert van Oxfam België in een persbericht. “Ons voedselsysteem heeft jarenlang ongelijkheid in stand gehouden, kleinschalige boeren verarmd en miljoenen kwetsbare mensen in de honger geduwd, terwijl het ook het klimaat heeft verwoest.”

828 miljoen mensen leden honger in 2021

en

Quote:
Volgens de VN leden in 2020 tot 800 miljoen mensen honger. Maar waar komt die voedselcrisis vandaan? En waarom is er nog steeds honger in veel landen, terwijl er wel hulp is? Dat leggen we je uit.
Er zijn westerse bedrijven die goed verdienen aan de voedselcrisis. Zij verhandelen granen en slaan grote hoeveelheden in als er schaarste dreigt. Omdat zij hamsteren, worden prijzen nog hoger. En dat heeft weer invloed op armere landen en arme mensen: zij kunnen bijvoorbeeld tarwe niet meer betalen. Experts zeggen: er is genoeg eten voor iedereen op de wereld.

Als er genoeg geld en eten voor iedereen is, verwacht je misschien dat het eerlijk wordt verdeeld. Maar dat gebeurt dus niet volgens die experts. Nienke Hiemstra werkt als projectleider noodhulp voor hulporganisatie Oxfam Novib in Somalië. "We zien dat er vaak wordt gedoneerd aan arme landen als de situatie al zó erg is, dat we al in de acute noodhulpfase zitten. Met dat geld kun je mensen helpen om een korte periode door te komen zodat ze niet doodgaan, dat is echt bedoeld als levensreddende hulp. Maar het verandert niets als je de structurele problemen niet aanpakt."

Volgens Nienke komt er dus pas hulp op het moment dat iedereen alles al heeft verloren. Volgens Nienke moeten we niet achteraf pas in actie komen, maar ervoor al. "Klimaatverandering zorgt bijvoorbeeld voor armoede, terwijl we ons daar al op kunnen voorbereiden."

https://stories.nos.nl/artikel/2431320

Weten we het een klein beetje waarover we het hebben

Over Afrika
Quote:
De traditionele landbouw is vernietigd en vervangen door marktgerichte, grootschalige landbouw, die nu te lijden heeft onder de klimaatverandering en droogte, legt John uit.

Volgens hem moeten traditionele landbouw en plaatselijke samenwerkingsverbanden bevorderd worden om lokale bevoorradingsketens te creëren. Ook moeten voedselgewoonten veranderen, zodat lokale gemeenschappen kunnen consumeren wat ze produceren.
“Afrika is een stortplaats geworden voor de overschotten van grootschalige industriële productie van voedsel elders”, zegt hij. “Dit heeft niet alleen de plaatselijke voedselvoorzieningsketen verwoest, maar ook de plaatselijke traditionele landbouw.”

https://www.kn.nl/afrika/honger-dreigt-voor-stortplaats-afrika-het-continent-moet-op-eigen-benen-kunnen-staan/

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

lucia51

Stamgast
Stamgast
Ma Aug 15, 2022 3:21 pm Reageer met quote

Wat ik dus al schreef: er is genoeg voedsel voor iedereen als het maar eerlijk verdeeld werd.

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5788
Ma Aug 15, 2022 3:36 pm Reageer met quote

Tympaan schreef"Inderdaad. Ik kan mij nog herinneren dat we capsules, die aluminium doppen die toen op de melkflessen zaten, moesten sparen voor de negerkindertjes in Afrika. Dat is al weer dik 60 jaar geleden. Waar die dingen gebleven zijn weet ik niet.

Ja ik dus ook, blauwe rode en zilverkleurige, je dacht dat je de mensen en kinderen heel goed hielp, en nu nog steeds word je doodgegooid met spotjes om geld te doneren, maar ik ben bang dat dat geld aan de top blijft hangen!

Toevallig vanmiddag een telefoontje van Unicef, hoe dankbaar ze zijn dat we dus doneren en of ik even tijd heb, " willen jullie meer geld" vroeg ik, daar kwam het dus op neer, "nou bespaar je de moeite, ik geef aan een paar doelen en verhogen doe ik niet, fijne middag!!"
Ze was wel even perplex.

Mijn mening vorm ik zelf!

lucia51

Stamgast
Stamgast
Ma Aug 15, 2022 3:45 pm Reageer met quote

Redone, lastig die telefoontjes. Ik kreeg er laatst een van War Child. Maandelijks doneer ik een vast bedrag, maar toch via telefoon vragen om meer.

Ik draag bij wat ik kan en daar houdt het bij op.

TheDon

Stamgast
Stamgast
Antw.: 178
Ma Aug 15, 2022 4:06 pm Reageer met quote

Het is heel erg dat er zo veel mensen honger lijden, dat is erg.
Ton ik nog op de lagere school zat, moesten we ook naar de kerk die tegenover de school stond, is alweer 55 jaar terug.
Er stond een collecte bus met met een huilden donker getint meisje er op. De vraag was om wat in die bus te doen.
Als ik dan zo terug kijk, is er niets veranderd, wat is er met het geld gedaan, in de zakken verdwenen van hoge heren????
Ook zie ik veelal dat die landen in oorlog zijn en bakken met geld uitgeven voor wapens, er is daar heel veel hommeles. Ik denk dat ze daar eens alles op een rijtje moeten zetten ipv het handje ophouden.

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1191
Ma Aug 15, 2022 11:49 pm Reageer met quote

Nicolaas, ik heb enkel gegoocheld , hoeveel mensen leven er in hongersnood, daar kwam het getal van 800 miljoen uit meer niet.

knip en plak jij maar een eind verder, succes ermee.

Pluk je argument snijdt hout zeker, we gebruiken veel voedsel om voedsel ( jou kippetje) te produceren maar dat neemt niet weg dat zolang we eea niet hebben veranderd ik het onbestaanbaar vindt om voedselproduktie te verminderen bij deze getallen.

Je zou toch willen dat de energie die er nu gestoken wordt om enkele plantjes van uitsterven te behoeden, gestoken was in het misdadige in stand houden van hongersnood.

Aan hongersnood wordt verdiend, aan natuur en millieu ook.

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Aug 17, 2022 12:46 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:

...Je zou toch willen dat de energie die er nu gestoken wordt om enkele plantjes van uitsterven te behoeden, gestoken was in het misdadige in stand houden van hongersnood...

Dat is mijn idee ook. Laten we eerst de echte, urgente problemen maar eens oplossen. Een einde maken aan de wereldwijde honger. Aan al die waanzinnige oorlogen. Aan grootbedrijven die veel te veel macht en geld hebben waardoor ze de hele wereld naar hun hand kunnen zetten.

En dan, als er nog tijd over is, kunnen we ons wel eens bezig gaan houden met dat zielige plantje...

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15546
Wo Aug 17, 2022 5:58 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:
Je zou toch willen dat de energie die er nu gestoken wordt om enkele plantjes van uitsterven te behoeden, gestoken was in het misdadige in stand houden van hongersnood.
Gestoken was in het bestrijden van de hongersnood, bedoel je hopelijk? Ik ben het niet met je eens dat we geen energie moeten steken in het behouden van plantjes. Je kunt smakelijk lachten om inspanningen van natuurorganisaties en wetenschappers maar dat lijkt me helemaal niet verstandig omdat biodiversiteit van levensbelang is voor alle leven op aarde, dus uiteindelijk voor ons voortbestaan. Uiteindelijk zal de mens toch wel verdwijnen als soort maar het zou knap lullig zijn als dit op een relatief korte termijn gebeurt omdat we gegokt hebben op volstrekt onnatuurlijk verkregen en in stand gehouden monoculturen van planten- en diersoorten omdat die zo 'n prettige hoge opbrengst opleveren, het uitroeien van bijen en andere soorten bestuivers, waardoor we bij wijze van spreken alle planten met een kwastje na moeten lopen, het opdrogen van waterbronnen door de aantasting van het klimaat, zoals zeer recent wel duidelijk geworden is en nog veel meer van dergelijke desastreuze grappenmakerij. We moeten juist energie stoppen in het in stand houden van de biodiversiteit, niet alleen in onze eigen regio maar vooral ook in ontwikkelingslanden waar niets ontziende bedrjjven als Monsanto, DuPont and Syngenta, die door patentering van zaden ronduit gestolen heeft van de lokale bevolking. Ze 'mogen ' voor veel geld de zaden van hun eigen planten terugkopen, geld dat ze niet hebben dus zijn ze aangewezen op import van voedsel of erger, van noodvoedselhulp in ruil voor een karig maar wel een zelfstandig bestaan. Een fraai staaltje neokolonialisme. China laat zich wat dat betreft ook niet onbetuigd maar ze pakken het wat geraffineerder aan door in ruil voor grondstoffen onderwijs en infrastructuur terug te geven maar de houdbaarheidsdatum is natuurlijk verstreken als die grondstoffen op zijn. Met broodnodige duurzaamheid heeft dit alles natuurlijk niets te maken.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Pagina 1 van 1

Plaats reactie