Van Randstad naar Drenthe en Groningen
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 194
Zo Aug 14, 2022 12:26 pm Reageer met quote

tess48 schreef:
Voor (rand)stedelingen die besluiten een woning te kopen in drenthe voor de rust en de ruimte?!
DOE HET NIET! GEWOON NIET DOEN!
Ik zal oe in't plat uutleg'n woarum.
- Wi'j hebt schone lucht en gien CO2 probleem!
- Wi'j hebt Noaberplicht = de buur'n weet'n eerder wat er thuus bi'j di'j aan de hand is dan oe zelf! En ze maak't ut altied arger!
- Wi'j bint niet te verstaon!!! Wi'j proat namelijk allemaol plat!
- Wí'j bint onanpasboar. Heb ie argens probleem'n met? Ut zal ons an de kont roest'n. T'is anpass'n of opdonder'n!!
Laughing Laughing Laughing

Noaberplicht wat mij betreft helemaal fantastisch, schone lucht heerlijk en het recht voor zijn raap taaltje, waar vinden we dat nog? Misschien toch maar eens een nachtje over slapen wahaha ...

Let your smile change the world, don’t let the world change your smile
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15549
Zo Aug 14, 2022 3:25 pm Reageer met quote

De keerzijde is natuurlijk wel dat je last kunt hebben van alle sociale controle als je op je privacy gesteld bent. Maar ik denk dat de voordelen groter zijn als je ziet hoe onpersoonlijk het er soms aan toegaat in stedelijke agglomeraties. Soms, want in een aantal stadswijken zie je die sociale controle toch ook wel.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

willywortel11

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 19
Zo Aug 14, 2022 6:03 pm Reageer met quote

De rust en de ruimte in het mooie drenthe is echt overweldigend.
Mijn dank voor die gastvrijheid.
Heerlijk om in Drenthe met pensioen te kunnen gaan.
Andersom verhuizen veel mensen naar de Randstad, om daar een carriere op te bouwen. Heb ik ook alle begrip voor. Zelf kom ik daar ook oorspronkelijk vandaan.

Ach en weet je, dat carbidschieten met oud en nieuw maakte inderdaad een enorme herrie.
Maar als je in Amsterdam naast een bushalte woont, zou je dat niet eens horen.
En even voor Tess 48........ hardwerkende boeren, daar kun je alleen maar heel veel respect voor hebben. Zonder boeren geen eten, weet je wel.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Aug 14, 2022 6:21 pm Reageer met quote

willywortel11 schreef:
Zonder boeren geen eten, weet je wel. Jammer dat ze dat in de randstad niet begrijpen...
'Ze' in en buiten de Randstad begrijpen over het algemeen prima hoe de vork in de steel zit. 75% van ons voedsel importeren we, dus dat de boeren voor ons eten zorgen is grotendeels een sprookje en die boeren weten donders goed dat het overgrote deel van hun productie voor de export is. Dat betekent geenszins dat de boeren weg moeten maar in verhouding wat meer produceren voor de interne voedselbehoefte zou geen kwaad kunnen maar er moet vooral veel meer verantwoord landbouw bedreven worden. Als dat principe van produceren voor eigen gebruik teveel doorgevoerd wordt ligt er wel een bijzonder eentonige dagelijkse prak op ons bord. Brood zoals we dat gewend zijn is er dan ook niet meer bij want van Nederlandse tarwe kun je dat niet bakken. Dat wordt dus roggebrood of havermoutpap en uiteraard geen koffie of thee meer. Maar ik weet wel heel zeker dat het platteland er alleen maar op vooruit zal gaan met koeien in de wei, veel meer biodiversiteit, veel meer weidevogels en insecten als er op een verantwoorde manier wordt geboerd.
Quote:
75 procent van ons voedsel komt uit het buitenland. Hieronder vallen koffie, olieproducten als soja, palm- en zonnebloemolie. Maar ook granen, en veevoer voor de zuivel- en vleesindustrie.

Nederlandse boeren exporteren veel. Zoals suiker, paddenstoelen, maar ook pootaardappelen en een speciaal gekweekte aardappelknol om aardappels te laten groeien. Nederland is ook groot in tuinbouwzaden. 30 procent van het tomatenzaad uit de wereld, komt uit Nederland. Dat is veel waard. Een kilo tomatenzaad staat gelijk aan de waarde van twee kilo goud.
Lees verder: Dit ligt er op je bord als al je eten alleen uit Nederland zou komen

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

willywortel11

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 19
Zo Aug 14, 2022 7:11 pm Reageer met quote

In Drenthe zie je nog gewoon koeien in de wei hoor. En de bijbehorende aroma's vind ik heerlijk. Zolang dat maar bij die koeien in dat weiland blijft. Ik hoef dat niet op een bordje, bedoel ik. Maar als je door Friesland of Groningen rijd, zie je ook nog steeds koeien in de wei. Ja en wat dat importeren van eten betreft... Ik haal regelmatig bami speciaal, bij de lokale chinees. Mag ik dat dan ook niet meer doen, omdat zo'n gerecht ook uit "het buitenland komt"...?
Ik geniet vooral van de rust en de ruimte, die je hier nog hebt.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Aug 14, 2022 7:34 pm Reageer met quote

willywortel11 schreef:
In Drenthe zie je nog gewoon koeien in de wei hoor. En de bijbehorende aroma's vind ik heerlijk.
Bij mij in de buurt ook maar in de Gelderse vallei, ook niet ver van hier, staan legio van die enorme loodsen waar geen lekkere stalmestgeur uit komt maar ammoniakdampen die je de adem afsnijden als je er langs loopt. De idyllische boerderij van Ot en Sien bestaat nog vooral in de fantasie.
Quote:
Ja en wat dat importeren van eten betreft... Ik haal regelmatig bami speciaal, bij de lokale chinees. Mag ik dat dan ook niet meer doen, omdat zo'n gerecht ook uit "het buitenland komt"...?
Wie zegt er dat je geen geïmporteerd voedsel mag eten? Ik zou er juist voor willen pleiten om im- en export te handhaven. Ik lust graag een goeie kop koffie en vooralsnog eet ik brood van tarwe uit o.a. Oekraïne. Maar ik vind wel dat er naar excessen gekeken moet worden waarbij volkomen onnodig met slachtkalveren door half Europa gesleurd moet worden omdat het een paar centen per kilo scheelt of vers zomerfruit zoals aardbeien midden in de winter, om een paar voorbeelden te noemen.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8551
Zo Aug 14, 2022 7:55 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

"of vers zomerfruit zoals aardbeien midden in de winter, om een paar voorbeelden te noemen."

Nu staat de innovatie bij aardbeientelers ook niets stil:

Normaal gesproken is er in de donkere dagen rondom Kerst en Nieuwjaar in Nederland te weinig licht om aardbeien te kunnen laten groeien. Toch zijn er telers die dit voor elkaar krijgen, namelijk met kunstmatig (zon)licht. Zo kun je in februari ook gewoon van Hollandse aardbeitjes genieten, vers uit de kas.

Aardbeien op groene energie
En dan komt natuurlijk de vraag: “Waarom zijn die aardbeien dan zo duurzaam?”. Bij Kwekerij Loos bijvoorbeeld, staat ook wanneer de zon bijna niet schijnt de gaskraan uit. Het bedrijf van Arno en Sandra wordt namelijk verwarmd door de restwarmte van een biovergistingsinstallatie. Deze installatie zet mest in combinatie met (resten van) landbouwproducten om tot biogas. Wat vervolgens weer wordt omgezet in elektriciteit en warmte.

Zomerfruit in de winter is dus helemaal niet vreemd toch....

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Aug 14, 2022 8:09 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Aardbeien op groene energie
En dan komt natuurlijk de vraag: “Waarom zijn die aardbeien dan zo duurzaam?”. Bij Kwekerij Loos bijvoorbeeld, staat ook wanneer de zon bijna niet schijnt de gaskraan uit. Het bedrijf van Arno en Sandra wordt namelijk verwarmd door de restwarmte van een biovergistingsinstallatie. Deze installatie zet mest in combinatie met (resten van) landbouwproducten om tot biogas. Wat vervolgens weer wordt omgezet in elektriciteit en warmte.

Zomerfruit in de winter is dus helemaal niet vreemd toch....
De praktijk is tot heden toch veelal dat het spul per vliegtuig deze kant op komt waarbij ik me afvraag wat de werkelijke kostprijs zou zijn. Maar het zijn zeker leuke ontwikkelingen waar ik bepaald niet op tegen ben. Een gevarieerd bordje eten is me lief maar niet ten koste van alles.

Roos634

Stamgast
Stamgast
Antw.: 126
Zo Aug 14, 2022 9:17 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Dit ligt er op je bord als al je eten alleen uit Nederland zou komen

Nou sorry hoor. Ik haal mijn zuivel bij de bio boer, die ook boter maakt en het vlees verkoopt van zijn eigen koeien. Ik haal mijn bio eitjes bij de zorgboerderij, die ook zijn groenten en fruit verkoopt. Ik haal mijn meel voor mijn broodbakmachine bij een meelmolen die lokaal graan maalt. Ik haal mijn kaas bij een bio schapenboer, die melk en rauwmelkse kaas verkoopt. Honing en propolis bij de imker. Vlierbloesemgelei en jammetjes in de stalletjes aan de weg, net als de aardappels, kool, uien, spinazie enz. Wat wij uit de supermarkt halen is heel weinig en als we eens groente halen, komt het niet uit het buitenland. Dus hoe rtl dit ziet, ik weet het niet.

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1192
Zo Aug 14, 2022 10:54 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:
nandes57 schreef:
niet doen Kees blijf waar je bent.

Heb je zo'n hekel aan Keesvi dat ie niet in je buurt mag komen wonen? Very Happy
Scherp! Maakt me wel reuze nieuwsgierig naar de reactie van Nandes. Very Happy

zo heel scherp is dat niet van Tymp, hij heeft een goed bergrijpertje.

niet doen Kees waarom, simpel......

Oosterlingen hebben het niet zo op wijsneuzen Laughing

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Aug 15, 2022 12:44 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
Oosterlingen hebben het niet zo op wijsneuzen Laughing
Ik heb jarenlang in Groningen gewoond, mijn broer leeft inmiddels zowat zijn hele leven in Drenthe en mijn zus is na een aantal jaren in het midden weer in Noord-Nederland neergestreken omdat haar man een veel prettiger baan vond aan de RUG dan hij in Amsterdam had. Ik ben Nederlander en ik heb geen vooroordelen zoals jij die als wijsneus uit het oosten klaarblijkelijk wel hebt maar die gun ik je van harte. Ik heb overigens Zeeuwse roots maar ik vind het gezien alle omstandigheden heel praktisch om me in het midden des lands op te houden met familie in het Noorden en schoonfamilie in Rotterdam e.o. en Zeeland. Ik heb het hier prima naar mijn zin, huis afbetaald, natuurschoon zat, cultuur zat, werk zat, voorzieningen zat, alles op een steenworp afstand en alles iets verder weg is prima bereikbaar, een dag heen en weer als het moet. Het is opvallend dat je hier in het midden van het land nogal wat mensen uit heel Nederland tegenkomt, uit Limburg, Zeeland, het Noorden, het Oosten en uiteraard Nederlanders met een immigratie-achtergrond, zelfs uit België. Het gaat er aan de rand van de Randstad net iets gemoedelijker aan toe dan in de grote stadskernen maar wil ik die dynamiek dan zit ik op fietsafstand van prachtige steden met enorm veel horeca en andere voorzieningen als Utrecht en Amersfoort. Bos op 5 min. fietsafstand, Utrechtse Heuvelrug, evenals agrarisch gebied, de Gelderse Vallei en waterrecreatie is ook niet ver weg.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29901
Ma Aug 15, 2022 11:01 am Reageer met quote

En zo heeft iedereen zijn/haar wensen en voorkeuren. Wij hebben graag een beetje ruimte om ons heen. Dat was ook een van de reden dat we graag gingen (zee)zeilen. En omdat onze hobby's nogal wat ruimte vragen, waren we op zoek naar een huisje met een loodsje. Dat kun je in de randstad wel vergeten. Of te duur of op een plek waar je absoluut niet wil wonen.

Dus werd die ring die we trokken waarin we ons huis zochten steeds groter, (leve Funda) totdat we uiteindelijk in Oost Groningen terecht kwamen. Een huisje in een loodsje in de vorm van een oude Oldambtster boerderij.

Zoal ik al eerder opmerkte, geen moment spijt van gehad. Niets gemerkt van die "stugge Groningers", waar ik zo voor gewaarschuwd was door vrienden en collega's. Integendeel, veertien dagen later waren we al uitgenodigd voor een barbecue bij een van de buren. En dan gaat de rest vanzelf...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Aug 15, 2022 5:25 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Zoal ik al eerder opmerkte, geen moment spijt van gehad. Niets gemerkt van die "stugge Groningers"
Ach, welnee, dat is grote onzin. Groningers zijn over het algemeen hartelijke, gastvrije mensen. Ik heb als bakkersknechtje brood bezorgd in Veendam en omgeving in plaatsjes als Veensloot, Meeden en Muntendam. Er waren altijd wel adresjes waar we onderweg koffie konden krijgen en onze lunch gebruiken. Vaak werden we daarbij op een kop soep getrakteerd. Ik heb aan die tijd een paar goede vrienden overgehouden.

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 868
Ma Aug 15, 2022 6:24 pm Reageer met quote

Ach ja de Groningers , kort van stof maar inderdaad gastvrij Laughing
Waar een ander veel woorden voor nodig heeft kan een Groninger het af met een paar woorden Laughing

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29901
Ma Aug 15, 2022 7:00 pm Reageer met quote

Laughing Laughing Laughing

Prachtig. Het was voor ons soms wel even wennen. Maar vooral mijn vrouw pikte het heel snel op. Daarbij gaan die Groningers heel snel over op Nederlands zodra ze je wazig zien kijken. En soms wil een zin in het onvervalst plat Haags ook de vreugde nog wel wat aanwakkeren.

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Aug 15, 2022 7:13 pm Reageer met quote

Greet---Gribou schreef:
Ach ja de Groningers , kort van stof maar inderdaad gastvrij Laughing
Waar een ander veel woorden voor nodig heeft kan een Groninger het af met een paar woorden Laughing
Heerlijk en zeer herkenbaar voor mij, Greet. Ik zal niet beweren dat ik altijd kort en bondig ben maar als het nodig is dan kan ik het wel degelijk, waardoor ik bijvoorbeeld mijn consulten razendsnel maar even goed in alle rust kan verwerken als het druk is. Ik heb dat grotendeels meegekregen uit mijn Groningse periode.

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie