Van Randstad naar Drenthe en Groningen
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15699
Za Aug 13, 2022 7:00 pm Reageer met quote

Na jarenlange leegloop van het platteland is nu het omgekeerde het geval. Nederland is natuurlijk niet zo groot waardoor iets grotere afstanden van woon-werkverkeer niet zo gauw een beletsel zijn maar toch, met al gauw een aantal uren reistijd per dag in combinatie met de hoge brandstofprijzen is er toch iets aan de hand als je dat er voor over hebt om beter of goedkoper te wonen. Ik zou het ook overwegen, Nijkerk is hier vandaan zelfs fietsafstand, maar ik vraag me af of het vooral om jongeren gaat of meer om oudere werknemers die op die manier alvast investeren in een toekomst na hun pensionering.
Quote:
De stroom mensen die de Randstad verlaat om zich in 'de provincie' te vestigen houdt - ook na Corona - aan. Het gat tussen het aantal mensen dat uit de Randstad verhuist en het aantal mensen dat erheen gaat, is zelfs nog groter geworden. Vrijwel alle gemeenten hebben inmiddels een positief verhuissaldo met de Randstad.

Onderaan de streep verhuisden in 2021 ruim 75.000 mensen vanuit de Randstad naar een andere regio. 53.000 mensen maakten de omgekeerde beweging. Dat becijferde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Sinds 2014 verliest de Randstad aan populariteit, en sinds 2017 gaan er meer mensen weg dan dat ernaartoe gaan.

Voornaamste reden: meer huis voor hetzelfde geld.
Lees verder: Trek uit de Randstad neemt toe: ook Drenthe en Groningen zien westerlingen komen

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Greet---Gribou. 1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 887
Za Aug 13, 2022 7:12 pm Reageer met quote

Volgens een artikel in Dagblad van het Noorden zijn het vooral dertigers die de Randstad vaarwel zeggen .
https://dvhn.nl/extra/Mensen-verhuizen-vaker-van-de-Randstad-naar-Drenthe-Groningen-en-Friesland-dan-andersom.-Hoe-zit-dat-in-jouw-gemeente-Check-het-op-de-kaart-27865288.html

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 4042
Za Aug 13, 2022 7:15 pm Reageer met quote

Greet---Gribou schreef:
Volgens een artikel in Dagblad van het Noorden zijn het vooral dertigers die de Randstad vaarwel zeggen .
https://dvhn.nl/extra/Mensen-verhuizen-vaker-van-de-Randstad-naar-Drenthe-Groningen-en-Friesland-dan-andersom.-Hoe-zit-dat-in-jouw-gemeente-Check-het-op-de-kaart-27865288.html

Ja die conclusie trekt het CBS ook.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/32/trek-uit-de-randstad-blijft-toenemen

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Aug 13, 2022 7:24 pm Reageer met quote

Voor dertigers is het begrijpelijk als je als jong gezinnetje een jaar of twintig voor de boeg hebt en iets zoekt dat nog enigszins betaalbaar is. Als basisvoorzieningen, school, winkels, huisarts etc. goed bereikbaar zijn lijkt het me voor ouderen ook geen bezwaar om in een wat dunner bevolkt deel van het land te wonen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 30149
Za Aug 13, 2022 7:48 pm Reageer met quote

13 jaar geleden de sprong van de Randstad naar Oost Groningen gemaakt en geen moment spijt van gehad. Integendeel, had ik het maar 40 jaar geleden gedaan... Laughing

Faber quisque fortunae suae

Greet---Gribou. 1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 887
Za Aug 13, 2022 8:03 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
13 jaar geleden de sprong van de Randstad naar Oost Groningen gemaakt en geen moment spijt van gehad. Integendeel, had ik het maar 40 jaar geleden gedaan... Laughing

Mooi om te lezen dat het je in oost Groningen goed bevalt . Er moeten maar niet teveel deze kant op komen he , zijn wij straks de rust en ruimte kwijt Wink

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Aug 13, 2022 8:57 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Je hebt absoluut een goede keuze gemaakt. Voor mij een soort van andersom. In Zuid-Holland geboren en deels getogen en daarna mijn middelbare schooltijd in Veendam doorgebracht en al solliciterend, vestigingsplaats maakte me toen niets uit, in Apeldoorn terechtgekomen. Dat is inmiddels een jaar of vijftig geleden. Broer en zus wonen in het noorden van Drenthe en ik vind het nog steeds aangenaam toeven daar. Ik ben centraal in het land blijven hangen en dat heeft ook zo zijn voordelen. Alles is binnen een dag heen en weer goed bereikbaar, hoewel ik voor Den Helder, Delfzijl, Maastricht en Terneuzen dan wel op tijd moet vertrekken. Woon-werkverkeer is natuurlijk een iets ander verhaal. Meer dan tweemaal een kwartier of drie voor een werkdag doe ik maar liever niet maar het is gelukkig geen bittere noodzaak meer.

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1346
Za Aug 13, 2022 10:18 pm Reageer met quote

Groningen en Drenthe prachtig om te wonen, echt mooi daar....
gewoon doen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Aug 13, 2022 10:33 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:
Groningen en Drenthe prachtig om te wonen, echt mooi daar....
gewoon doen.
Ik hou het maar op vakantie. Een paar dagen Borgerswold in Veendam is helemaal prima en Ter Apel, op een steenworp afstand van Duitsland met kilometers vlak maar o zo mooi landschap is heerlijk voor kilometers fietsen. Van Ter Apel langs het Ruiten Aa kanaal naar Bourtange is een feest van natuur, cultuur en rust.

nandes57

Superlid
Superlid
Zo Aug 14, 2022 1:07 am Reageer met quote

ja gewoon lekker doen maar nee ik zou jou niet adviseren om er te gaan wonen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Aug 14, 2022 1:11 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
ja gewoon lekker doen maar nee ik zou jou niet adviseren om er te gaan wonen.
Een jaar of dertig, veertig jonger onder de huidige omstandigheden zou ik serieus overwegen.

nandes57

Superlid
Superlid
Zo Aug 14, 2022 1:19 am Reageer met quote

niet doen Kees blijf waar je bent.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Aug 14, 2022 10:22 am Reageer met quote

Greet---Gribou schreef:

Mooi om te lezen dat het je in oost Groningen goed bevalt . Er moeten maar niet teveel deze kant op komen he , zijn wij straks de rust en ruimte kwijt Wink

Dat is ook weer waar... Laughing

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Aug 14, 2022 10:26 am Reageer met quote

nandes57 schreef:

Heb je zo'n hekel aan Keesvi dat ie niet in je buurt mag komen wonen? Very Happy

tess48

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 5
Zo Aug 14, 2022 11:01 am Reageer met quote

Machiel van Brussel te Meppel

24 juli om 09:53 ·
😉 😂 😃
Voor (rand)stedelingen die besluiten een woning te kopen in drenthe voor de rust en de ruimte?!
DOE HET NIET! GEWOON NIET DOEN!
Ik zal oe in't plat uutleg'n woarum.
- Wi'j hebt straotfeest'n/dorpsfeest'n/ tentfeest'n = Herrie tot diep in de nacht met heul veul bier. Daagnlang! Elk joar weer en in elk dorp!
- Wi'j hebt carbid schiet'n met old en ni'j = de heule dag deur een bult herrie en een bulte bier. Elk joar weer!
- Wi'j hebt schone lucht en gien CO2 probleem!
- Wi'j hebt 7 daag'n in de weke een boer'n aroma = veur jullie niet te hard'n die stank!
- Wi'j hebt vaak 7 daag'n in de weke hardwerkende boer'n, dus ok op zundag een bult herrie!!
- Wi'j hebt Noaberplicht = de buur'n weet'n eerder wat er thuus bi'j di'j aan de hand is dan oe zelf! En ze maak't ut altied arger!
- Wi'j bint niet te verstaon!!! Wi'j proat namelijk allemaol plat!
- Wí'j bint onanpasboar. Heb ie argens probleem'n met? Ut zal ons an de kont roest'n. T'is anpass'n of opdonder'n!!
Dusssssss luitjes, weeeeees gewaarschuwd! 👍
Oh ja heur, ie mag't um jatt'n. Laughing Laughing Laughing

Wie kijkt naar het verleden, staat met de rug naar de toekomst.

C. van Wezel

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 689
Zo Aug 14, 2022 11:13 am Reageer met quote

tess48 schreef:
Machiel van Brussel te Meppel

24 juli om 09:53 ·
😉 😂 😃
Voor (rand)stedelingen die besluiten een woning te kopen in drenthe voor de rust en de ruimte?!
DOE HET NIET! GEWOON NIET DOEN!
Ik zal oe in't plat uutleg'n woarum.
- Wi'j hebt straotfeest'n/dorpsfeest'n/ tentfeest'n = Herrie tot diep in de nacht met heul veul bier. Daagnlang! Elk joar weer en in elk dorp!
- Wi'j hebt carbid schiet'n met old en ni'j = de heule dag deur een bult herrie en een bulte bier. Elk joar weer!
- Wi'j hebt schone lucht en gien CO2 probleem!
- Wi'j hebt 7 daag'n in de weke een boer'n aroma = veur jullie niet te hard'n die stank!
- Wi'j hebt vaak 7 daag'n in de weke hardwerkende boer'n, dus ok op zundag een bult herrie!!
- Wi'j hebt Noaberplicht = de buur'n weet'n eerder wat er thuus bi'j di'j aan de hand is dan oe zelf! En ze maak't ut altied arger!
- Wi'j bint niet te verstaon!!! Wi'j proat namelijk allemaol plat!
- Wí'j bint onanpasboar. Heb ie argens probleem'n met? Ut zal ons an de kont roest'n. T'is anpass'n of opdonder'n!!
Dusssssss luitjes, weeeeees gewaarschuwd! 👍
Oh ja heur, ie mag't um jatt'n. Laughing Laughing Laughing

Prachtig! Laughing

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6288
Zo Aug 14, 2022 11:14 am Reageer met quote

Dat lijkt me wel een probleem te kunnen zijn, wanneer autochtone bewoners van jou als nieuwkomer (op voorhand) menen dat jij er als Randstedenaar niet thuishoort in hun midden, niet zal kunnen blenden met hen. Er zou zelfs zomaar sprake kunnen zijn van een soort tegenzin om dat jou zelf maar te laten proberen.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6288
Zo Aug 14, 2022 11:23 am Reageer met quote

Aanvulling: dat kun je omgekeerd natuurlijk net zo meemaken. Mijn buurvrouw kwam vanuit een Zuid-Limburgs dorpje in de Amsterdamse Jordaan te wonen 50 jaar geleden. Het was nog een buurt van 'echte Jordanezen' met een eigen taaltje en een ingewikkelde groepscode, een erg hard volkje. Ze kreeg dan ook dadelijk te horen dat zij hier niet hoorde. De buurt was van hen zoals het altijd van hen geweest was, elke woning die vrijkwam was er een voor hun kinderen. Die norm dus.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 689
Zo Aug 14, 2022 11:28 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Dat lijkt me wel een probleem te kunnen zijn, wanneer autochtone bewoners van jou als nieuwkomer (op voorhand) menen dat jij er als Randstedenaar niet thuishoort in hun midden, niet zal kunnen blenden met hen. Er zou zelfs zomaar sprake kunnen zijn van een soort tegenzin om dat jou zelf maar te laten proberen.

Even opgezocht 'blenden'.
blenden

blenden werkw. Afbreekpatroon: 'blen - den Herkomst: «Engels Vervoegingen: blendde (verl.tijd ) Vervoegingen: geblend (volt.deelw.) mengen in een mengmachine (blender)

Engels voor mengen.

Blenden is vervagen van oogschaduw of het in elkaar vermengen van kleuren.

Blenden
(Blending) Het mengen van basisoliën en additieven volgens een bepaalde receptuur. Dit kan batchgewijs geschieden, door de juiste componenten in de juiste hoeveelheden in een roerketel te doseren. Een andere methode is inlineblenden, waarbij verschillende continue stromen in een bepaalde volumeverhouding bij elkaar komen en in een statische menger...

https://www.encyclo.nl/begrip/blenden

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Aug 14, 2022 12:21 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
nandes57 schreef:

Heb je zo'n hekel aan Keesvi dat ie niet in je buurt mag komen wonen? Very Happy
Scherp! Maakt me wel reuze nieuwsgierig naar de reactie van Nandes. Very Happy

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie