Salman Rushdie neergestoken
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 653
Za Aug 13, 2022 6:08 pm Reageer met quote

Na 33 jaar bedreigingen kwam de aanval op Rushdie toch onverwacht

De gisteren neergestoken schrijver Salman Rushdie wordt al ruim dertig jaar bedreigd. Toch kwam de aanslag gisteren als een verrassing voor zijn Nederlandse uitgever Mizzi van der Pluijm van Uitgeverij Pluim. "Ik had dit eigenlijk na 33 jaar niet zien aankomen", zegt ze.

Na de publicatie van De Duivelsverzen in 1988 moest de in India geboren Brit tien jaar onderduiken omdat de Iraanse leider ayatollah Khomeini een prijs van 3 miljoen dollar op zijn hoofd had gezet. In Rushdies roman speelt de profeet Mohammed een rol. "Het boek is een grote koortsdroom", zei Van der Pluijm in het NOS Radio 1 Journaal. "In die koortsdroom komen ook beelden van de profeet Mohammed voorbij en dat is wat ophef heeft veroorzaakt."

Na de aanval op Rushdie is ook het aantal bedreigingen aan het adres van Geert Wilders toegenomen. Wilders, die al jarenlang zwaar beveiligd wordt, zegt in een tweet dat hij sinds de aanslag op Rushdie het aantal bedreigingen "niet meer kan tellen".

https://nos.nl/artikel/2440388-na-33-jaar-bedreigingen-kwam-de-aanval-op-rushdie-toch-onverwacht

Afschuwelijk! Wat voor leven leidt je dan nog?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3866
Za Aug 13, 2022 7:25 pm Reageer met quote

Vreselijk als je je hele leven wordt bedreigd.

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1191
Zo Aug 14, 2022 1:38 am Reageer met quote

je mag er van denken en geloven wat je wil, alleen zijn er soms anders andersdenkenden en heb daar ook respect voor.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29897
Zo Aug 14, 2022 9:54 am Reageer met quote

Niet als ze denken dat ze hun "gelijk" menen te kunnen halen door middel van laffe moorden en dito aanslagen...

Dan is de respect bij mij wel verdwenen,,,

Faber quisque fortunae suae

lucia51

Stamgast
Stamgast
Zo Aug 14, 2022 12:21 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Niet als ze denken dat ze hun "gelijk" menen te kunnen halen door middel van laffe moorden en dito aanslagen...

En bij mij ook!

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15546
Zo Aug 14, 2022 3:28 pm Reageer met quote

Bij mij ook maar je moet daarbij wel altijd generaliseren zien te voorkomen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

TheDon

Stamgast
Stamgast
Antw.: 178
Zo Aug 14, 2022 4:04 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Tsja, die mentaliteit zit nu eenmaal in hun!

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Aug 14, 2022 5:28 pm Reageer met quote

Lampie schreef:
Tsja, die mentaliteit zit nu eenmaal in hun!
Wie is of zijn 'hun'?

Het gaat gelukkig weer beter met deze voorvechter van het vrije woord:
Quote:
Twee dagen na de aanslag ligt Rushdie nog altijd in het ziekenhuis, met serieuze verwondingen. Maar de auteur van De duivelsverzen is weer aanspreekbaar. Associated Press citeerde een tweet van collega-schrijver Aatish Taseer, die zaterdagavond meldde dat Rushdie zijn gevoel voor humor nog had. Rushdies literair agent, Andrew Wylie, bevestigde tegen persbureau Associated Press dat Rushdie van de beademing af was, zonder verdere details te geven.

Volgens zijn nieuwe Nederlandse uitgever Mizzi van der Pluijm heeft Rushdie zichzelf aan de druk ontworsteld: ‘Hij heeft ontzettend veel moeten doen om onder die fatwa uit te komen, hij heeft voor zichzelf een leven afgedwongen dat voor hem leefbaar was. Hij is altijd stoer geweest in hoe hij ermee omging, hij is nadrukkelijk blijven schrijven, blijven optreden, want als je dat niet doet, hebben zij gewonnen, zei hij.’

Lees verder: Neergestoken Salman Rushdie van beademing af en praat weer, ‘maakt zelfs grapjes’

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

lucia51

Stamgast
Stamgast
Zo Aug 14, 2022 6:23 pm Reageer met quote

Als ik lees dat na de aanval op Rushdie de bedreigingen aan Wilders toegenomen zijn,
schrik ik ook hiervan.
Wilders kan hetzelfde overkomen hier. Je moet er toch niet aan denken.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Aug 14, 2022 7:20 pm Reageer met quote

Er zijn wel meer politici dan alleen extreem-rechtse zoals Wilders en anderen die bedreigd worden, risico's lopen en voor kortere of langere tijd beveiligd moeten worden. Denk aan Marc van Ranst en Jesse Klaver. In alle gevallen zijn die bedreigingen volstrekt afkeurenswaardig en de daders moeten uiteraard vervolgd worden.

lucia51

Stamgast
Stamgast
Zo Aug 14, 2022 7:30 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Er zijn wel meer politici dan alleen extreem-rechtse zoals Wilders en anderen die bedreigd worden, risico's lopen en voor kortere of langere tijd beveiligd moeten worden. Denk aan Marc van Ranst en Jesse Klaver. In alle gevallen zijn die bedreigingen volstrekt afkeurenswaardig en de daders moeten uiteraard vervolgd worden.

Klopt. Wilders wordt zelfs al heel lang bedreigd en over hem zijn fatwa's uitgesproken en over de andere niet. Toch wel even andere koek lijkt me. Fatwa's verjaren niet hebben we gemerkt.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Aug 14, 2022 7:59 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:
Klopt. Wilders wordt zelfs al heel lang bedreigd en over hem zijn fatwa's uitgesproken en over de andere niet. Toch wel even andere koek lijkt me. Fatwa's verjaren niet hebben we gemerkt.
Voor zover ik zie maar één fatwa door de inmiddels overleden Pakistaanse geestelijk leider Khadim Hussain Rizvi maar net zoals die bij Salman Rushdie geldt die wel levenslang voor bepaalde fundamentalistische moslims. Dat is lastig omdat dergelijke lieden zich overal ter wereld kunnen begeven, kunnen radicaliseren en het ook nog eens verpesten voor de overgrote meerderheid van de moslims die geen enkel kwaad in de zin hebben.

lucia51

Stamgast
Stamgast
Zo Aug 14, 2022 8:08 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Trudie. schreef:
Voor zover ik zie maar één fatwa door de inmiddels overleden Pakistaanse geestelijk leider Khadim Hussain Rizvi maar net zoals die bij Salman Rushdie geldt die wel levenslang voor bepaalde fundamentalistische moslims. Dat is lastig omdat dergelijke lieden zich overal ter wereld kunnen begeven, kunnen radicaliseren en het ook nog eens verpesten voor de overgrote meerderheid van de moslims die geen enkel kwaad in de zin hebben.

Na deze aanval op Rushdie krijgt Wilders meer bedreigingen. Waar denk je dat die vandaan komen? Toch ook van fundamentalistische moslims. Of denk je dat die Khadim Hussain Rizvi geen volgelingen heeft. Er lopen genoeg moslims in Nederland rond die Wilders een koppie kleiner willen maken.

Zowel Rushdie als Wilders moeten al jaren met deze dreigingen leven. Het maakt geen enkel verschil of je schrijver bent of politicus. Allebei zijn mens.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Aug 14, 2022 8:14 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:
Er lopen genoeg moslims in Nederland rond die Wilders een koppie kleiner willen maken.
Ieder mens dat met moordplannen rondloopt is er een teveel, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar zo'n uitspraak roept toch de vraag op naar feiten, onderzoeksmateriaal, berichtgeving op enigszins betrouwbare grondslag. Heb je die?

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3866
Zo Aug 14, 2022 8:16 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

Je kunt de beveiliging van Wilders echt niet vergelijken met die van Klaver of van Ranst, Wilders wordt al vanaf 2004 beveiligd om zijn standpunten.
Los van wat je van zijn politieke visie vindt, vind ik die beveiliging toch echt van een ander kaliber.

lucia51

Stamgast
Stamgast
Zo Aug 14, 2022 8:18 pm Reageer met quote

Misschien moet je eens lezen op fora waar deze fundamentalistische moslims komen. Jongeren met afkeer van het Westen onze cultuur en wetgeving.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Aug 14, 2022 8:27 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Je kunt de beveiliging van Wilders echt niet vergelijken met die van Klaver of van Ranst, Wilders wordt al vanaf 2004 beveiligd om zijn standpunten.
Los van wat je van zijn politieke visie vindt, vind ik die beveiliging toch echt van een ander kaliber.
Dat ben ik wel met je eens maar dat wordt vooral veroorzaakt door de niet aflatende stortvloed van beledigingen aan het adres van moslims door Wilders. Daar praat ik die bedreigingen niet goed mee maar er is wel een oorzakelijk verband die niet alleen maar aan die fatwa te wijten is.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Aug 14, 2022 8:35 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:
Misschien moet je eens lezen op fora waar deze fundamentalistische moslims komen. Jongeren met afkeer van het Westen onze cultuur en wetgeving.
\Heb je daar een paar voorbeelden van? Ik ben natuurlijk niet blond en zelfs mijn eigen dorpje telt een Syrië-gangster, een geradicaliseerde moslima. Dergelijke lieden en hun broeinesten moeten zeker in de gaten worden gehouden en vervolgd, liefst voordat ze tot actie overgaan maar exact hetzelfde geldt voor extreem-rechts.

lucia51

Stamgast
Stamgast
Zo Aug 14, 2022 8:35 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
dagmar57 schreef:
Dat ben ik wel met je eens maar dat wordt vooral veroorzaakt door de niet aflatende stortvloed van beledigingen aan het adres van moslims door Wilders. Daar praat ik die bedreigingen niet goed mee maar er is wel een oorzakelijk verband die niet alleen maar aan die fatwa te wijten is.

Daar praat je die bedreigingen niet goed mee maar..........

Boontje komt om zijn loontje, eigen schuld dikke bult? Hij lokt het zelf uit?

Ik ben geen fan van Wilders, verre van dat, maar vrijheid van meningsuiting is voor iedereen gelijk. Of je dat in een boek uit of in de politiek. Of je het er mee eens bent is weer iets anders.

lucia51

Stamgast
Stamgast
Zo Aug 14, 2022 9:01 pm Reageer met quote

Twitter sluit account Pakistaan die prijs zet op hoofd Geert Wilders: ‘Na Rushdie is hij de volgende’

Na de aanval op Salman Rushdie richten enkele Pakistanen opnieuw bedreigingen aan het adres van PVV-leider Geert Wilders. Zij willen dat de fractievoorzitter het volgende slachtoffer wordt, vanwege zijn uitlatingen over moslims. Op Twitter werd vanmorgen het account gesloten van een Pakistaan die zich uitliet voor iemand van de grote politieke partij Pakistan Muslim League, nadat hij in een veel gedeelde tweet 20 miljoen dollar op het hoofd van Wilders zette.
Binnenlandredactie 13-08-22, 08:16

‘Alle moslims willen zijn hoofd’, stelde Rehan M. Sabir in zijn tweet. Die begon met de Arabische tekst ‘dood degene die de profeet beledigt'. Daaronder in het Engels: ‘Na de aanval op Salman Rushdie is - bij Gods wil - Geert Wilders de volgende. Wie ter wereld mij het hoofd van Wilders kan geven, geef ik 20 miljoen dollar.’ Bij de tekst plaatste hij een foto van Rushdie die gisteren zwaargewond op een brancard werd weggevoerd.

https://bit.ly/3SPKE0D

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie