RIVM: 'Dit is toch niet te geloven’
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

TheDon

Stamgast
Stamgast
Antw.: 336
Do Aug 11, 2022 5:08 pm Reageer met quote

RIVM promoot om de airco's aan te zetten. Een airco verbruikt 30 keer meer stroom als een ventilator.
Ook zijn er winkels die de deur open hebben en de airco aan!!!!
Als we nu eens kijken wat een stroom er verspilt wordt, wordt je toch niet goed van? In de winter de deuren open van de winkels met een warmte gordijn bij de deur aan en de verwarming aan!! Kantoren waar de verlichting in de nacht gewoon brand terwijl en niemand is. En dan dit nb van de RIVM!!!

https://www.ad.nl/binnenland/prominente-milieueconoom-haalt-uit-naar-hitteplan-rivm-dit-is-toch-niet-te-geloven~a779c74d/

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

lucia51.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 702
Do Aug 11, 2022 5:16 pm Reageer met quote

Onbegrijpelijk! Ze kunnen beter het voorbeeld volgen van Frankrijk en Italie.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6309
Do Aug 11, 2022 5:21 pm Reageer met quote

Quote:
Wat te doen bij hitte?
Eenvoudige maatregelen die helpen om de gevolgen van hitte te beperken:

Drink voldoende
Drink water, thee of koffie. Ook als u geen dorst heeft, want ouderen hebben minder dorstgevoel. Matig het gebruik van alcohol.
Tip: Zorg dat u altijd een flesje water bij de hand hebt, zeker als u naar buiten gaat of met de auto op pad gaat.

Houd uzelf koel
Blijf in de schaduw en beperk lichamelijke inspanning in de middag (tussen 12:00 en 18:00 uur).
Tip: maak gebruik van de koelere ochtend en avond voor uw boodschappen of wandeling. Neem een verkoelend (voeten)bad of een douche.

Houd uw woning koel
Houd de zon en warmte zoveel mogelijk buiten uw woning, bijvoorbeeld met zonwering, ventilator of airconditioning.
Tip: zorg voor extra koele frisse lucht door het openen van ramen en/of deuren op tijdstippen dat het buiten is afgekoeld.

Bedoel je dat in dat zinnetje over het koelhouden van je woning naast een aantal andere punten tevens 'airconditioning' wordt genoemd en dat daarmee de rivm zich met al deze tips volledig ten schande maakt?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

lucia51.1

Stamgast
Stamgast
Do Aug 11, 2022 5:26 pm Reageer met quote

Nou nee Nicolaas, bedoeld wordt het verkoelend voetbadje Rolling Eyes

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2335
Do Aug 11, 2022 5:31 pm Reageer met quote

Lampie schreef:
RIVM promoot om de airco's aan te zetten. Een airco verbruikt 30 keer meer stroom als een ventilator.
Als we nu eens kijken wat een stroom er verspilt wordt, wordt je toch niet goed van? In de winter de deuren open van de winkels met een warmte gordijn bij de deur aan en de verwarming aan!! Kantoren waar de verlichting in de nacht gewoon brand terwijl en niemand is. En dan dit nb van de RIVM!!!

https://www.ad.nl/binnenland/prominente-milieueconoom-haalt-uit-naar-hitteplan-rivm-dit-is-toch-niet-te-geloven~a779c74d/

Ik vind er niet zoveel mee mis, met die pagina van het RIVM met de aankondiging dat vanaf 10 augustus het hitteplan in werking treed.
https://www.rivm.nl/nieuws/vanaf-10-augustus-treedt-hitteplan-in-werking

Het gaat daarbij om de gezondheid van mensen!

Het woord airconditioning op die pagina daar verwijst naar een andere pagina,
een pagina van millieucentraal waarinventilatoren en airco met elkaar vegeleken worden, en op de millieu impact van airco wordt gewezen.

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/duurzaam-verwarmen-en-koelen/airco-en-ventilatoren/

Vind het een storm in een te warm glas water.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

lucia51.1

Stamgast
Stamgast
Do Aug 11, 2022 5:41 pm Reageer met quote

Een hitteplan hebben is niets mis mee maar kom op, daarbij het gebruik van airconditioning zetten roept natuurlijk vragen op, i.v.m. energiegebruik.
Lijkt me helemaal niets mis mee.

barth.

Superlid
Superlid
Do Aug 11, 2022 5:48 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:
Een hitteplan hebben is niets mis mee maar kom op, daarbij het gebruik van airconditioning zetten roept natuurlijk vragen op, i.v.m. energiegebruik.

Ja en daarom is er die link naar millieucentraal bij, die op het hoge energie verbruik en de grote klimaat impact van het gebruik van airco wijst.

In mijn AH supermarkt staat echter de airco wel aan. (Heerlijk koel daar als het zo warm is.)
In allerlei openbare gebouwen, en b.v. In ziekenhuizen staat de airco ook aan.

lucia51.1

Stamgast
Stamgast
Do Aug 11, 2022 5:52 pm Reageer met quote

Ja heerlijk koel bij A.H. en als je naar buiten loopt valt de hitte als een deken op je. Denk je dat dat gezond is? In een ziekenhuis lijkt het me logisch.

TheDon

Stamgast
Stamgast
Do Aug 11, 2022 5:57 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Lampie schreef:

Ik vind er niet zoveel mee mis, met die pagina van het RIVM met de aankondiging dat vanaf 10 augustus het hitteplan in werking treed.

een pagina van millieucentraal waarinventilatoren en airco met elkaar vegeleken worden, en op de millieu impact van airco wordt gewezen.

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/duurzaam-verwarmen-en-koelen/airco-en-ventilatoren/

Ik vind het geen storm in een glas water. Een airco verbruikt aan zienlijk meer energie als een ventilator en daar gaat het over. Daarbij vind ik dat het RIVM zich daar niet mee moet bemoeien maarja we weten inmiddels wel dat je hun niet serieus moeten nemen.

lucia51.1

Stamgast
Stamgast
Do Aug 11, 2022 6:02 pm Reageer met quote

Lampie, dat het R.I.V.M. een hitteplan opstelt is heel normaal. Dat milieu centraal reageert op de genoemde airco vind ik ook normaal.

barth.

Superlid
Superlid
Do Aug 11, 2022 6:12 pm Reageer met quote

Lampie schreef:

Ik vind het geen storm in een glas water. Een airco verbruikt aan zienlijk meer energie als een ventilator en daar gaat het over.

Ja, en via de link naar millieu centraal wijst het RIVM daar ook op.

Quote:
Daarbij vind ik dat het RIVM zich daar niet mee moet bemoeien
Het is toch juist de taak van het RIVM om te communiceren over de volksgezondheid.

Quote:
maarja we weten inmiddels wel dat je hun niet serieus moeten nemen.

Ik neem het RIVM héél serieus. Sowieso neem ik de publicaties van wetenschappelijk instellingen heel serieus.

TheDon

Stamgast
Stamgast
Do Aug 11, 2022 6:12 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:
Lampie, dat het R.I.V.M. een hitteplan opstelt is heel normaal. Dat milieu centraal reageert op de genoemde airco vind ik ook normaal.

Dat de RIVM een hitteplan opstelt, vind ik oké maar ga dan niet adviseren om een airco aan te zetten.
De watermaatschappijen waarschuwen ook voor de hitte maar adviseren ivm het waterverbruik om geen zwembadjes vol te laten lopen. De link naar het verbruik van een airco met een ventilator vergelijken lijkt mij dat een mens met een beetje begrip dat wel begrijpt dat daar verschil in zit toch?
Daarnaast vermeld ik ook dat men teveel energie verspilt met de dingen die ik in mijn bericht heb aan gehaald .

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 522
Do Aug 11, 2022 7:00 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Ik neem het RIVM héél serieus. Sowieso neem ik de publicaties van wetenschappelijk instellingen heel serieus.

Barth, ik weet dat je een haast heilige verering koestert voor de wetenschap.
Zoals bijvoorbeeld niet alles wat duurzaam heet te zijn ook echt duurzaam is, zo is lang niet alles waarop het etiket wetenschappelijk geplakt wordt ook echt wetenschappelijk.
Er bestaat sowieso geen objectieve wetenschap. Ook wetenschappelijke bevindingen worden vaak door de tijd ingehaald en in de prullenbak gegooid.
Ik heb niet zo'n hoge pet op van het RIVM.
Ik zie nog voor me hoe van Dissel, door Rutte daartoe overgehaald, de kamer moest toespreken om het regeringsbeleid rondom de coronamaatregelen een zogenaamd wetenschappelijk tintje te geven.
Hoe wetenschappelijk ben je als je gaat grasduinen in wetenschappelijke feiten om de regering naar de mond te praten? Je zegt niets wat niet klopt, maar verzwijgt dat het maar de halve waarheid is.
Wanneer spreekt van Dissel als wetenschapper en wanneer als knecht van Rutte? Vaak is dat onderscheid niet te maken, wat mij ertoe noopt niet meer alles te slikken wat die man als 'wetenschappelijk' verkoopt.
Natuurlijk gun ik jou de adoratie voor alles wat zichzelf tot wetenschap verklaart.

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 522
Do Aug 11, 2022 7:01 pm Reageer met quote

barth. schreef:

Zoals bijvoorbeeld niet alles wat duurzaam heet te zijn ook echt duurzaam is, zo is lang niet alles waarop het etiket wetenschappelijk geplakt wordt ook echt wetenschappelijk.
Er bestaat sowieso geen objectieve wetenschap. Ook wetenschappelijke bevindingen worden vaak door de tijd ingehaald en in de prullenbak gegooid.
Ik zie nog voor me hoe van Dissel, door Rutte daartoe overgehaald, de kamer moest toespreken om het regeringsbeleid rondom de coronamaatregelen een zogenaamd wetenschappelijk tintje te geven.
Hoe wetenschappelijk ben je als je gaat grasduinen in wetenschappelijke feiten om de regering naar de mond te praten? Je zegt niets wat niet klopt, maar verzwijgt dat het maar de halve waarheid is.
Wanneer spreekt van Dissel als wetenschapper en wanneer als knecht van Rutte? Vaak is dat onderscheid niet te maken, wat mij ertoe noopt niet meer alles te slikken wat die man als 'wetenschappelijk' verkoopt.
Natuurlijk gun ik jou de adoratie voor alles wat zichzelf tot wetenschap verklaart.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15722
Do Aug 11, 2022 8:33 pm Reageer met quote

Lampie schreef:
Daarbij vind ik dat het RIVM zich daar niet mee moet bemoeien maarja we weten inmiddels wel dat je hun niet serieus moeten nemen.
Ik neem het RIVM wel serieus, hoewel ik soms ook wel kritiek heb op deelbeleid. De opstelling van de verantwoordelijken van het coronabeleid in de beginperiode verdient bepaald de schoonheidsprijs niet. De ene keer is er maandenlang een tekort aan vaccins en wordt daar beleid op gebaseerd terwijl dat verkocht wordt als wetenschappelijk onderbouwd en een half jaar later wordt er voor miljoenen weggeknikkerd omdat er veel te veel werd ingekocht. Maar de uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma verloopt al vele jaren zo goed als vlekkeloos en het instituut beschikt over een enorme hoeveelheid kennis over infectiezieken naast een aantal andere zaken die onze volksgezondheid ten goede komen. Als geheel neem ik het RIVM zeker serieus. Zelfde geldt voor de Gezondheidsraad, die een heel andere taakstelling heeft dan het RIVM maar wat minder verwevenheid met de farmaceutische industrie zou ik wel wenselijk vinden.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

An58.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 160
Do Aug 11, 2022 9:02 pm Reageer met quote

Zo te zien denkt het RIVM erg goed mee aan besparing van energie en water.
Terwijl we daar toch zuinig mee om moesten gaan.
Gooi de airco maar open en neem vooral vaker een douche!!!

An58.1

Stamgast
Stamgast
Do Aug 11, 2022 9:06 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:
Nou nee Nicolaas, bedoeld wordt het verkoelend voetbadje Rolling Eyes

Als ik zijn quotes lees heb ik zeker een verkoelend voetbadje nodig, krijg van zijn vervelende opmerkingen naar andere forumleden het nogal warm en in de winter koude rillingen.

Misschien kan het RIVM ook er even bijzetten, vooral zijn commentaren niet te lezen, slecht voor de gezondheid!

Laatst aangepast door An58.1 op Do Aug 11, 2022 10:03 pm, in totaal 1 keer bewerkt

An58.1

Stamgast
Stamgast
Do Aug 11, 2022 9:11 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:

Inderdaad Trudie en iemand die hier constant over het klimaat, natuur en milieu praat toch wel vreemd dat hij zo makkelijk praat over airco en extra douchen wat RIVM aanraad.
Terwijl aan de andere kant we zuinig moeten zijn met energie en vooral water (onze eerste levensbehoefte) die onder druk staat. Geen water, geen leven.

An58.1

Stamgast
Stamgast
Do Aug 11, 2022 9:13 pm Reageer met quote

Lampie schreef:
barth. schreef:
Lampie schreef:

Ik vind het geen storm in een glas water. Een airco verbruikt aan zienlijk meer energie als een ventilator en daar gaat het over. Daarbij vind ik dat het RIVM zich daar niet mee moet bemoeien maarja we weten inmiddels wel dat je hun niet serieus moeten nemen.

Helemaal mee eens Lampie en goede topic!

An58.1

Stamgast
Stamgast
Do Aug 11, 2022 9:16 pm Reageer met quote

virgo schreef:
barth. schreef:

Zijn we het over dit met elkaar heel erg eens!

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie