Vegan Spinnendraad kan plastic vervangen
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende Plaats reactie

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 653
Za Aug 13, 2022 1:02 am Reageer met quote

Het een bron vermelden komt m.i. meer neer op een wedstrijdje ' wie heeft de beste link gevonden op internet', en wee je gebeente als je ' bron' niet deugt volgens sommigen. Een hoop wijsneuzerij!
Een soort semi intellectueel gedoe, lijkt heel wat maar heeft eigenlijk niets om het lijf.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2278
Za Aug 13, 2022 1:21 am Reageer met quote

douwe schreef:

Ja, het was jullie toen gelukt om die mensen weg te sturen, daar ze een andere mening hadden.

Klopt niet. Douwe,
Anderen dan de moderatoren en Thijs als beheerder, in onderling overleg, hadden geen stem er over wie weg moesten. En als iemand weg moest (en alleen Thijs kon bannen, niemand anders) dan had dat met het herhaaldelijk overtreden van de forumregels te maken. Daarop werd getoetst.

Quote:

Er werd bv geëist dat we de bron moesten plaatsen. Daar was ik het totaal niet mee eens, mag ik ook een eigen mening hebben?

Naar mijn mening ook een halve waarheid. Natuurlijk mag je een eigen mening hebben, natuurlijk mag iedereen een eigen mening hebben,
Zolang je het maar als een mening presenteerd, en niet als een feit.
Als er boude beweringen zijn, is het in een discussie heel normaal dat er om bewijslast, Om bronnen wordt gevraagd.
Dat hoort bij het argumenteren, en die discussie is waarvoor dit forumonderdeel bedoeld is.

En dat was ook heel nadrukkelijk de mening van Thijs.

Een en ander staat heel duidelijk in de forumregels geformuleerd.

En als An hier tijdelijk of niet zo tijdelijk even niet meer wil laten zien, is dat alleen haar eigen keuze. En niet anderen te verwijten.

En tot slot wil ik er weer op wijzen dat dit weer metadiscussie is, metadiscussie die we steeds zo hard uit de reguliere onderwerpgerichte discussie onderdelen wilden weren en enkel wilden toestaan in de rubriek “over 50plusser”.

Het gaat over afspraken die gemaakt zijn.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29896
Za Aug 13, 2022 10:16 am Reageer met quote

Persoonlijk heb ik niet zo'n moeite met een beetje 'metadiscussie'. Ik denk zelfs dat het een beetje onvermijdelijk is op een site als dit. Er zijn maar een beperkt aantal forumleden en die kennen elkaar al vaak meer dan tien jaar. Dan ontstaat en toch een zeker verwantschap.

En net zo goed als dat vrienden elkaar wel een plagen zie je dat hier op dit forum ook wel gebeuren. Is dat echt zo erg?

Het moeten natuurlijk geen regelrechte scheldpartijen worden. Maar dan nog, al het wel gebeurt haak ik zelf wel af van het onderhavige topic.

Ik vind het allemaal het sop de kool niet waard. Of de kool het sop niet...

Dat is mij trouwens nog steeds niet duidelijk met dat sop en die kool. Very Happy

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15544
Za Aug 13, 2022 10:49 am Reageer met quote

Het sop is de kool niet waard vind ik een van de mooiere gezegden van onze taal. Kool was vroeger een inferieure armeluisgroente en het sop was de jus of bouillon van het veel duurdere vlees waarin die kool werd gekookt: Waar komt het spreekwoord ‘Het sop is de kool niet waard’ vandaan en wat wordt ermee bedoeld?

Laat ik dan ook maar even meedoen met metadiscussiëren. Wat me stoort is dat er met enige regelmaat lieden het 50plusser forum komen binnendenderen om hier zogenaamd 'orde op zaken' te stellen vanuit de veronderstelling dat er hier een groepje de oren eens gewassen moet worden. Een groepje dat hier mensen wegpest en daar zou ik deel van uitmaken. Ik vermoed dat het deels om oud leden gaat die ooit een ban hebben gekregen door herhaaldelijk regels te overtreden of vergaand fatsoensnormen genegeerd te hebben en achter de schermen aan touwtjes trekken en de stokebrand uithangen vanuit frustratie, o.a. omdat ze herhaaldelijk bakzeil halen in discussies waarbij onderbouwde argumenten belangrijk zijn. Op misschien een of twee van die ex-leden na hadden ze van mij niet geband hoeven te worden maar wat ik heel jammer vind is dat er totaal niet meer gemodereerd wordt om discussies een eerlijke kans te geven. Heel vervelend kan iemand dan volledig zijn gang gaan met hanteren van eigen regels en zich niets aantrekkend van elementaire omgangsvormen. Wat is er toch zo moeilijk aan een minimale moderatie van dat soort excessen, al dan niet gedelegeerd?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Za Aug 13, 2022 10:52 am, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 194
Za Aug 13, 2022 10:51 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Dat is mij trouwens nog steeds niet duidelijk met dat sop en die kool. Very Happy

Nou ehh ... dat zit zo Very Happy
Sop betekent hier “nat waarin men iets kookt of dat men verkrijgt door iets in water te koken, inzonderheid: vleeschnat”. Letterlijk betekent de uitdrukking: ‘het sop (dus een soort van ‘jus’) is niet goed genoeg voor de kool’.

Vroeger kwam ook de variant ‘De kool is het sop niet waard’ weleens voor. In deze variant is dus juist de kool het inferieure ingrediënt: nu is de kool het niet waard dat je er sop overheen giet. Dat klopt op zichzelf beter met het feit dat kool bekendstond als zeer eenvoudige kost: het vulde de maag, maar daar was alles wel mee gezegd. Toch is ‘Het sop is de kool niet waard’ al lange tijd verreweg het gebruikelijkst.

Vergelijk ook de uitdrukking iemand in zijn eigen sop gaar laten koken. Dat betekent: ‘geen zin meer hebben om aandacht aan iemand te besteden’. Ook hier betekent sop ‘kookvocht’.
Bron onzetaal.nl

Let your smile change the world, don’t let the world change your smile

lucia51

Stamgast
Stamgast
Za Aug 13, 2022 11:33 am Reageer met quote

Pluk schreef:
Tympaan schreef:

Nou ehh ... dat zit zo Very Happy
Sop betekent hier “nat waarin men iets kookt of dat men verkrijgt door iets in water te koken, inzonderheid: vleeschnat”. Letterlijk betekent de uitdrukking: ‘het sop (dus een soort van ‘jus’) is niet goed genoeg voor de kool’.

Vroeger kwam ook de variant ‘De kool is het sop niet waard’ weleens voor. In deze variant is dus juist de kool het inferieure ingrediënt: nu is de kool het niet waard dat je er sop overheen giet. Dat klopt op zichzelf beter met het feit dat kool bekendstond als zeer eenvoudige kost: het vulde de maag, maar daar was alles wel mee gezegd. Toch is ‘Het sop is de kool niet waard’ al lange tijd verreweg het gebruikelijkst.

Vergelijk ook de uitdrukking iemand in zijn eigen sop gaar laten koken. Dat betekent: ‘geen zin meer hebben om aandacht aan iemand te besteden’. Ook hier betekent sop ‘kookvocht’.
Bron onzetaal.nl

Dank je Pluk voor de uitleg. Ik wist het ook niet waar die uitdrukking vandaan kwam. Laughing

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3866
Za Aug 13, 2022 12:54 pm Reageer met quote

barth. schreef:
,

Je hebt weinig aan gemaakte regels en afspraken op een forum als er niemand is die er op let of ze nagekomen worden.
Hopen dat forumleden zich er uit zichzelf aan houden lijkt me erg idealistisch Very Happy

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Aug 13, 2022 1:15 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Je hebt weinig aan gemaakte regels en afspraken op een forum als er niemand is die er op let of ze nagekomen worden.
Hopen dat forumleden zich er uit zichzelf aan houden lijkt me erg idealistisch Very Happy
Precies. Ik heb er ook weinig vertrouwen in dat het allemaal vanzelf goed komt. Hierboven weer een voorbeeld van een compleet gekopieerd bericht als 'quote', een volkomen overbodige vervuiling waar geen hond op zit te wachten. Als je er iets over opmerkt heb jij het gedaan en waar je je mee bemoeit terwijl die regels in ieders belang zijn om discussies op een prettige en overzichtelijke manier te laten verlopen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Aug 13, 2022 1:41 pm Reageer met quote

douwe schreef:
Het waren wel Nicolaas, Willemijn en Kees die je niet met rust lieten.
Voor mezelf sprekend kun je me zo af en toe een gebrek aan tact verwijten maar dat is het dan. Uit dat verwijt dan op het moment dat het gebeurt. Je weet heel goed dat ik kritisch ben in geëigende discussies en dat lijkt daar lijkt me niets op tegen. Maar ga me niet aanwrijven dat ik hier willens en wetens forumleden weg zit te pesten want daar heb je geen enkele grond voor met je vage verdachtmakingen waar je vaker mee komt. Maak je aantijgingen hard met aantoonbare feiten of stop ermee. Ik ga graag de discussie met je aan maar dan wel met open vizier.

lucia51

Stamgast
Stamgast
Za Aug 13, 2022 1:45 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
Quote:

Dat is in feite volkomen onpersoonlijke kritiek waar niemand boos over zou moeten worden laat staan reageren met aantijgingen over de gemene bedoelingen 'beledigen, pesten enzo meer' die iemand met dergelijke zakelijke kritiek uitgaand van de normale spelregels inherent aan het begrip discussiëren zou hebben.

Niet schrikken van dergelijke teksten hoor An.

Kom je weer terug als je het grootste containerschip ter wereld hebt bekeken? Het schip arriveert later vandaag in Rotterdam en het heeft capaciteit voor ruim 24.000 containers. Ik woon niet in de buurt maar had dit gevaarte graag persoonlijk willen zien.

Deze bedoel je dus Pluk. Mooie filmpje er van.
En nu hopen op An's terugkomst.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Za Aug 13, 2022 2:06 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Hierboven weer een voorbeeld van een compleet gekopieerd bericht als 'quote', een volkomen overbodige vervuiling waar geen hond op zit te wachten.

Ok, dat is jouw mening. Ik daarentegen vind dat je in plaats van dat 'er geen hond op zit te wachten' (c'est le ton qui fait la musique) gewoon eerlijk man en paard mag noemen; vooral omdat je daarna ook nog eens extra bevestigt 'graag te willen discussiëren met open vizier'.

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5788
Za Aug 13, 2022 2:14 pm Reageer met quote

Tja, ik ben ooit uitgescholden voor "Forum moderator" maar kennelijk ben ik niet de enige Laughing

Mijn mening vorm ik zelf!

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6090
Za Aug 13, 2022 2:24 pm Reageer met quote

douwe schreef:
NicolaasP schreef:
Nee nee Trudie, dan heb je Kees niet goed begrepen. We glijden weer hopeloos af naar de 50plusser 'discussies' van zeg een jaar of 10 geleden uit de tijd van de Belg, Ron, Don, Humor, Annette, Fyrano, en nog zo wat anderen die zich ten enen male niets van de spelregels omtrent een zuivere discussie voeren aan wensten te trekken.
Dat zie je hier gebeuren bij An, en dat wordt hierboven toegelicht door Kees.

Ja, het was jullie toen gelukt om die mensen weg te sturen, daar ze een andere mening hadden.
Er werd bv geëist dat we de bron moesten plaatsen. Daar was ik het totaal niet mee eens, mag ik ook een eigen mening hebben?
Dit was voor mij ook de reden om te stoppen destijds.
Het waren wel Nicolaas, Willemijn en Kees die je niet met rust lieten. Geen wonder dat mensen vertrokken en nu zie je het weer met An.

Het was "jullie" gelukt die mensen weg te sturen zeg je Douwe. Nou ik heb nooit contact met Thijs gehad, wie je verder met "jullie" bedoelt weet ik niet en interesseert me ook niet. Thijs heeft voor zover ik weet op eigen initiatief eigen forumregels opgesteld mbt de discussieforums. Die discussie-regels werden door genoemde personen veelal niet nageleefd en dat was een reden voor Thijs enkelen van hen op een permban te trakteren. De rest droop af omdat het voor hen toen niet klaarblijkelijk niet meer interessant was discussies in het honderd te proberen te laten lopen. Sinds die tijd hebben we hier nauwelijks problemen gekend op de discussieforums. Dat heeft niets met meningen of standpunten te maken, maar alles met gedrag. Het zoveel in acht nemen van normen die inherent zijn aan het begrip discussiëren.

An begint in dit topic geweldig uit te varen naar Kees omdat deze ingaat op een reactie van Roos over afbreekbare stoffen die plastic kunnen vervangen. An is woedend omdat die vervangende stoffen andere zijn dan het door haar genoemde spinnendraad, daar moet Kees eerst aandacht aan besteden, en dan pas mag hij van An eventueel ingaan op het bericht van Roos.
Dat heeft natuurlijk niets met discussiëren te maken, inhoudelijk niet en qua attitude -die woede-uitbarstingen die ze hier steeds tentoonspreidt- al helemaal niet.

Het gaat om de spelregels
Wanneer je in een schaakcafé iemand hebt zitten die om de haverklap de schaakborden van tafel mept of keihard op zijn tegenstander begint te vloeken vanwege zijn zet, dan moet die persoon daar ook op gewezen worden dat dat niet bij het schaken hoort, dat is niet een aanval op iemands persoon, op diens mening of wat dan ook, maar enkel op het feit dat er op die manier niet geschaakt kan worden

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pluk

Stamgast
Stamgast
Za Aug 13, 2022 2:36 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:
Deze bedoel je dus Pluk. Mooie filmpje er van.
En nu hopen op An's terugkomst.

Hahaha ... en nu maar verwachten dat ze tussen die duizenden containers mijn bestelde Apple oplader en oortjes terugvinden Very Happy

Ja, er overkomt ons allemaal wel eens 'iets naars' waarna we meerdere keuzes hebben. An neemt afstand en ook ik hoop dat ze dit forum binnenkort niet langer als negatief ervaart en ons weer komt verrassen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Aug 13, 2022 2:40 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
Keesvi schreef:
Hierboven weer een voorbeeld van een compleet gekopieerd bericht als 'quote', een volkomen overbodige vervuiling waar geen hond op zit te wachten.

Ok, dat is jouw mening.
Nee Pluk, dat is niet alleen mijn mening. E.e.a. staat duidelijk in de forumregels en heeft alles te maken met basale communicatie. Wil je echt een naam horen? Lijkt me overbodig maar in dit geval dus Trudie. Quoten hoeft lang niet altijd maar is bedoeld om precies die tekst aan te duiden waarop je reageert. Ik erger me echt mateloos aan het volledig citeren van voorgaande posts waarbij juist helemaal niet duidelijk is waar precies op gereageerd wordt. Dan komt er een An met commentaar dat je ronduit zit te liegen als je op een adequate manier citeert en dat schiet me dan echt het verkeerde keelgat in. Ga eerst even leren hoe je op het internet communiceert als je "uberhaupt de kunst van basaal communiceren (=tweerichtingsverkeer) al beheerst. Ik val echt niet over een gebrek aan vaardigheden maar wel als anderen verweten wordt niet conform dat gebrek aan vaardigheden gehandeld wordt. Laten we de wereld niet op zijn kop zetten, zeg...

barth.

Superlid
Superlid
Za Aug 13, 2022 3:47 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
barth. schreef:
,

Ja, Dagmar, ik had ook liever gehad dat er nu weer een Mod was of een beheerder die actief het forum begeleidt.

Ik heb het zelf vele jaren gedaan als vrijwilliger, en het was niet altijd zo’n dankbare taak. Ik ben indertijd gestopt omdat de mantelzorg die ik daarnaast ook deed langzaam steeds intensiever werd. Ik had niet meer altijd tijd en puf om me met ruziende senioren op een internetforum bezig te houden.

Maar wat ik wil zeggen is dat die forumregels tot stand zijn gekomen door heel goed te luisteren naar de onvrede van allerlei forumdeelnemers.
Niet enkel 1 kant maar alle kanten.
En daarnaast heeft inzicht forum dynamiek een rol gehad bij het tot stand komen van die regels. (Er zijn natuurlijk meer internet forums op het web geweest, en er is alllerlei ervaring daarmee. Het wiel hoeft niet telkens opnieuw uitgevonden te worden.
Wat je wil voorkomen zijn de beruchte flame wars.
En ook dat alle onderwerpgerichte discussies worden overspoeld met offtopic berichten. Metadiscussie als een besmettellijk virus dat vele topics laat verzanden in off topic berichten.
Als een voetbalwedstrijd zonder scheidsrechter die verzand in discussie tussen de spelers over de regels van het spel, en meningsverschillen of Jantje zich er wel aan houdt, of over dat Pietje nog veel erger dan Jantje is.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Za Aug 13, 2022 4:00 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Nee Pluk, dat is niet alleen mijn mening. E.e.a. staat duidelijk in de forumregels en heeft alles te maken met basale communicatie. Quoten hoeft lang niet altijd maar is bedoeld om precies die tekst aan te duiden waarop je reageert.

Ok, begrepen.

Laatst aangepast door Pluk op Za Aug 13, 2022 11:07 pm, in totaal 1 keer bewerkt

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5788
Za Aug 13, 2022 4:15 pm Reageer met quote

Er was ooit een topic " Moderatormededelingen en feedback" geopend in 2015, bestond uit 121 pagina's, jammer genoeg gesloten.

Daar is een hoop "gal" gespuwd, zou zomaar in deze tijd passen, ware het niet dat er geen mod. meer is Laughing wel leuk om eens te lezen.

Mijn mening vorm ik zelf!

barth.

Superlid
Superlid
Za Aug 13, 2022 4:23 pm Reageer met quote

redone schreef:
Er was ooit een topic " Moderatormededelingen en feedback" geopend in 2015, bestond uit 121 pagina's, jammer genoeg gesloten.

Daar is een hoop "gal" gespuwd, zou zomaar in deze tijd passen, ware het niet dat er geen mod. meer is Laughing wel leuk om eens te lezen.

Ja dat heb ik indertijd geopend omdat ik de feedbackmogelijkheid belangrijk vond. Maar het topic was wel heel moderatiegevoelig.
Het was niet bedoeld om daar met elkaar en onder elkaar te gaan ruziën.

Af en toe was het behoorlijk koorddansen voor me in die tijd.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3866
Za Aug 13, 2022 5:45 pm Reageer met quote

barth. schreef:

Ja, Dagmar, ik had ook liever gehad dat er nu weer een Mod was of een beheerder die actief het forum begeleidt.

Ik heb het zelf vele jaren gedaan als vrijwilliger, en het was niet altijd zo’n dankbare taak. Ik ben indertijd gestopt omdat de mantelzorg die ik daarnaast ook deed langzaam steeds intensiever werd. Ik had niet meer altijd tijd en puf om me met ruziende senioren op een internetforum bezig te houden.

Hoe werkt dat eigenlijk dan?
Je had jezelf aangemeld om moderator van deze site te worden te worden?
Je was destijds deelnemer en moderator tegelijk of enkel moderator?
(niet dat ik interesse heb voor de functie van moderator even voor de duidelijkheid Very Happy )

Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats reactie