Vegan Spinnendraad kan plastic vervangen
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende Plaats reactie

An58.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 160
Do Aug 11, 2022 11:59 am Reageer met quote

Britse onderzoekers hebben een plantaardig en duurzaam materiaal ontwikkeld dat het gebruik van wegwerpplastic enorm zou kunnen verminderen. Voor hun alternatief bootsen ze de structuur van spinnendraad na met eiwitten uit soja. Met deze plantaardige eiwitten maken ze een nieuw materiaal dat erg lijkt op spinnenzijde. En daarvan weten dat het een van de sterkste natuurlijke materialen is. Denk maar aan Spiderman.

https://www.goednieuws.nl/slim/vegan-spinnendraad-kan-plastic-doen-vergeten/

Mooi als op deze manier de hoeveelheid plastic verminderd kan worden.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5788
Do Aug 11, 2022 12:27 pm Reageer met quote

Dat zou zeker goed nieuws zijn, ben zeer benieuwd in hoeverre dit lukt, wat een pracht van een foto trouwens, ja spinnenweb is zeer sterk, kijk maar eens welke grote prooien er soms inhangen!

Mijn mening vorm ik zelf!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 868
Do Aug 11, 2022 12:35 pm Reageer met quote

Dat zal inderdaad heel mooi zijn als dit tot een vervanger van wegwerp plastic zal leiden.
Gelukkig zie ik in de supermarkt al wegwerpplastic verdwijnen maar het kan nog meer .

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 653
Do Aug 11, 2022 12:56 pm Reageer met quote

Zeker mooi als dit kan. Trouwens, leuke site An! Goed nieuws!

An58.1

Stamgast
Stamgast
Do Aug 11, 2022 1:00 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:
Zeker mooi als dit kan. Trouwens, leuke site An! Goed nieuws!

Ja goede site he, eindelijk eens positieve onderwerpen om hier op te zetten.
Ik zoek er naar.

Roos634

Stamgast
Stamgast
Antw.: 126
Do Aug 11, 2022 3:41 pm Reageer met quote

Mooi dat ze daar mee bezig zijn.

Al is de industriële hennep ook een goed product.

https://www.hemp.com/nl/

Wat is hennep?
Hennep is de lage THC variëteit van de Cannabis Sativa L. fabriek. Hennep, hennep, en marihuana worden vaak door elkaar gehaald, lees meer over het verschil op onze hennep vs.. marihuana bladzijde. Beschavingen verbouwden hennep voor industriële doeleinden voor meer dan 12,000 jaren. De vezel, zaden en olie- (inclusief hennep afgeleid CBD) zijn ongelooflijk waardevol met een breed scala aan toepassingen, waaronder kleding, geneesmiddelen, voedingsmiddelen, brandstoffen, en bouwmaterialen. De hennepplant is zeer winterhard en groeit snel onder diverse bodemomstandigheden. Verbluffende bruikbaarheid en groeigemak rechtvaardigen de bewering dat industriële hennep de meest bruikbare plant ter wereld is.
Hoe is het mogelijk, dan, dat industriële hennep GEEN belangrijk onderdeel is van de mondiale en binnenlandse economie in meerdere industrieën?

Hemp.com, Inc. wil die realiteit veranderen door samenwerking en educatie over waarom deze vitale plant verboden werd.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15549
Do Aug 11, 2022 8:13 pm Reageer met quote

Roos634 schreef:
Hoe is het mogelijk, dan, dat industriële hennep GEEN belangrijk onderdeel is van de mondiale en binnenlandse economie in meerdere industrieën?
Daar heeft de katoenverwerkende industrie voor gezorgd. De eerste blue jeans werden van canvas, hennepvezels gemaakt en waren onverwoestbaar, net als tenten, dekzeilen en nog veel meer. De katoentelers wilden echter graag hun door slavenarbeid gewonnen en bewerkte katoen op de markt brengen en slaagden daar uitstekend in door hennep zwart te maken omdat er marihuana van gemaakt kon worden. Onterecht natuurlijk omdat het om een andere hennepvariant ging maar als je de leugen maar stug volhoudt, zo weten we, wordt het vanzelf de 'waarheid', waardoor de in vele opzichten kwalitatief inferieure katoen ruimschoots won. Wat mij betreft is nu de henneplobby aan de beurt met in mijn ogen zeer valide argumenten.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Roos634

Stamgast
Stamgast
Do Aug 11, 2022 8:24 pm Reageer met quote

Ik heb geen smiley met een duim omhoog keesvi. Maar ik ga er niet op verder, anders ben ik weer on topic. Shocked

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Aug 11, 2022 8:43 pm Reageer met quote

Over enkel en alleen spinnendraad, hoe interessant ook, ben je gauw uitgepraat dus lijkt het me geoorloofd om het topic wat te verruimen naar milieuvriendelijke grondstoffen als alternatief voor plastic. Kanttekening is wel dat je van natuurlijke vezels en in principe alles waar koolstof in zit plastic kan maken.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

An58.1

Stamgast
Stamgast
Do Aug 11, 2022 8:53 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Over enkel en alleen spinnendraad, hoe interessant ook, ben je gauw uitgepraat dus lijkt het me geoorloofd om het topic wat te verruimen naar milieuvriendelijke grondstoffen als alternatief voor plastic. Kanttekening is wel dat je van natuurlijke vezels en in principe alles waar koolstof in zit plastic kan maken.

Oh, dat ga jij bepalen, je hebt nog helemaal niets gezegd over deze ontdekking. Alleen interessant en je bent gauw uitgepraat. En verder praat je over hennep.

En even voor de goede orde, ze maken geen plastic, ze maken een product wat biologisch afbreekbaar is en je b.v. weg kan gooien in de groene kliko waar ze weer compost van kunnen maken, omdat het uit soja gemaakt is.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Aug 11, 2022 10:34 pm Reageer met quote

Roos vult m.i. terecht aan dat een veel simpeler en spotgoedkoop product zeker anderhalve eeuw niet de waardering heeft gekregen die het verdient. Dat doet niets af aan dat afbreekbare plastic van 'spinnenzijde' maar het zal nog even duren voordat er op een rendabele manier bruikbare producten van gemaakt zullen worden. Interessant hoor, maar het is wederom oud nieuws: ‘Vegan spinnendraad’ als vervanging voor wegwerpplastic THE OPTIMIST 17 JUN 2021 NATUUR & MILIEU. Daar las ik er meer dan een jaar geleden al over. Als je er iets recenters over kunt presenteren dan hou ik me beleefd aanbevolen maar veel uitvindingen eindigen nu eenmaal met stof vangen in het archief om uiteenlopende redenen, meestal omdat productie veel te duur blijkt uit te pakken.

Hennepvezels zijn al millennia bruikbaar als goedkope maar verre van inferieure grondstof voor textielvezels, bouwmaterialen, papier, touw, isolatiemateriaal, scheepszeilen, strooisel voor dierenverblijven, etc.

An58.1

Stamgast
Stamgast
Do Aug 11, 2022 10:49 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Roos vult m.i. terecht aan dat een veel simpeler en spotgoedkoop product zeker anderhalve eeuw niet de waardering heeft gekregen die het verdient. Dat doet niets af aan dat afbreekbare plastic van 'spinnenzijde' maar het zal nog even duren voordat er op een rendabele manier bruikbare producten van gemaakt zullen worden. Interessant hoor, maar het is wederom oud nieuws: ‘Vegan spinnendraad’ als vervanging voor wegwerpplastic THE OPTIMIST 17 JUN 2021 NATUUR & MILIEU. Daar las ik er meer dan een jaar geleden al over. Als je er iets recenters over kunt presenteren dan hou ik me beleefd aanbevolen maar veel uitvindingen sterven een vroege dood om uiteenlopende redenen, vooral omdat productie veel te duur blijkt uit te pakken.

Hennepvezels zijn al millennia bruikbaar als goedkope maar verre van inferieure grondstof voor textielvezels, bouwmaterialen, papier, touw, isolatiemateriaal, scheepszeilen, strooisel voor dierenverblijven, etc.

Fijn voor je dat het voor jou "oude nieuws" bij jou allang bekend was. Had je het er ook hier als topic op kunnen zetten. Altijd maar mijn geplaatste topics afbreken. Je bent gewoon een miezerig mannetje.

Jij, Willemijn en Nicolaas zitten alleen maar hier op de site om andere mensen af te breken. Zoals eerder gezegd. HET KLEUTERKLASJE.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Aug 12, 2022 12:01 am Reageer met quote

Natuurlijk had ik serieuzer in moeten gaan op jouw onderwerp over de innovatieve vernieuwing van die spinnendraadvezels. Geweldig dat je ons forumleden daar deelgenoot van maakt. Je bent een visionair om dit soort items op te pikken en ze te plaatsen om zo te voorkomen dat ze slachtoffer worden van de vergetelheid. Ik hoop van harte dat jouw acties ertoe bijdragen dat iemand, een ondernemer, getriggerd wordt om er iets mee te doen dat tot praktische toepassingen zal leiden.

lucia51

Stamgast
Stamgast
Vr Aug 12, 2022 12:15 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Natuurlijk had ik serieuzer in moeten gaan op jouw onderwerp over de innovatieve vernieuwing van die spinnendraadvezels. Geweldig dat je ons forumleden daar deelgenoot van maakt. Je bent een visionair om dit soort items op te pikken en ze te plaatsen om zo te voorkomen dat ze slachtoffer worden van de vergetelheid. Ik hoop van harte dat jouw acties ertoe bijdragen dat iemand, een ondernemer, getriggerd wordt om er iets mee te doen dat tot praktische toepassingen zal leiden.

Wat een sarcasme! Bah!

Roos634

Stamgast
Stamgast
Vr Aug 12, 2022 12:32 am Reageer met quote

Snarkpap in de aanbieding?

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Aug 12, 2022 12:36 am Reageer met quote

Trudie. schreef:
Wat een sarcasme! Bah!
Is het nu weer niet goed? Zeg het maar, hoe had je het liever gewild?

lucia51

Stamgast
Stamgast
Vr Aug 12, 2022 12:43 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Trudie. schreef:
Wat een sarcasme! Bah!

Je weet zelf dondersgoed hoe sarcastisch je vorige reactie was bedoeld. Doe toch niet zo schijnheilig.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Aug 12, 2022 1:38 am Reageer met quote

Trudie. schreef:
Keesvi schreef:
Trudie. schreef:
Wat een sarcasme! Bah!

Je weet zelf dondersgoed hoe sarcastisch je vorige reactie was bedoeld. Doe toch niet zo schijnheilig.
En jij weet donders goed dat het mijn intentie is om serieus te reageren. Dat doe ik, met commentaar dat ik heel goed kan onderbouwen en met kritische vragen, die naar algemene maatstaven ook hout snijden. Als de obligate reactie dan steevast is dat ik "een zielig mannetje" ben en tot een "kleuterklasje" behoor, en dat zijn dan nog de mildere kwalificaties, zonder dat ik ook maar een schijn van een zinnig tegenargument terugzie dan vind ik het bijzonder ongegrond van jou dat je mij sarcasme verwijt terwijl je degene die in de ruimte zit te zwammen met een stortvloed aan niet ter zake doende persoonlijke kwalificaties en beledigingen met geen enkel woord aanspreekt op dergelijk grensoverschrijdend gedrag dat alle perken te buiten gaat. Je kunt je kritiek wat mij betreft ergens deponeren waar de zon nooit schijnt. Het is goed met je.

lucia51

Stamgast
Stamgast
Vr Aug 12, 2022 10:21 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Trudie. schreef:
Keesvi schreef:
Trudie. schreef:
Wat een sarcasme! Bah!

En jij weet donders goed dat het mijn intentie is om serieus te reageren. Dat doe ik, met commentaar dat ik heel goed kan onderbouwen en met kritische vragen, die naar algemene maatstaven ook hout snijden. Als de obligate reactie dan steevast is dat ik "een zielig mannetje" ben en tot een "kleuterklasje" behoor, en dat zijn dan nog de mildere kwalificaties, zonder dat ik ook maar een schijn van een zinnig tegenargument terugzie dan vind ik het bijzonder ongegrond van jou dat je mij sarcasme verwijt terwijl je degene die in de ruimte zit te zwammen met een stortvloed aan niet ter zake doende persoonlijke kwalificaties en beledigingen met geen enkel woord aanspreekt op dergelijk grensoverschrijdend gedrag dat alle perken te buiten gaat. Je kunt je kritiek wat mij betreft ergens deponeren waar de zon nooit schijnt. Het is goed met je.

Een gevalletje dus voor de Commissie gelijke behandeling. Ik wens je succes! En dit is niet sarcastisch bedoeld, maar meer als steuntje in de rug.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29901
Vr Aug 12, 2022 10:38 am Reageer met quote

Roos634 schreef:
Snarkpap in de aanbieding?

Graag met krenten.. Very Happy

Faber quisque fortunae suae

Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende