Opvoeden in een opwarmend klimaat
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 Plaats reactie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2279
Za Aug 13, 2022 7:17 pm Reageer met quote

Roos634 schreef:
barth. schreef:

Er zullen denk ik nu ook heel veel bomen sneuvelen door de droogte.

barth, jij weet hier waarschijnlijk meer van dan ik.

https://www.primarywaterinstitute.org/

Een recente studie documenteerde de aanwezigheid van enorme hoeveelheden water die ver onder het aardoppervlak opgesloten zaten. Die studie bevestigde "dat er een zeer, zeer grote hoeveelheid water is die gevangen zit in een echt verschillende laag in de diepe aarde ... het benaderen van het soort watermassa dat aanwezig is in alle oceanen van de wereld"
Scientific American

Ik moet dat eerst even gaan bestuderen. Met een kritische blik vermoed ik als ik zo gauw kijk. Maar ik wil niet te snel oordelen. Eerst rustig lezen en wat zaken checken voordat ik wat erover ga zeggen.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29901
Zo Aug 14, 2022 10:59 am Reageer met quote

redone schreef:
Ook hier in de bossen zijn veel fijnsparren doodgegaan door de letterzetter, en nu is het gortdroog overal, Vennen staan droog, Maar dat geldt voor heel Europa, op veel plekken loopt de natuur onherstelbare schade op.

Nog even en we hebben er een crisis bij!

Is dit allemaal nu echt zo erg? Of zit ook het nodige doemdenken bij. Is het niet gewoon de natuur 'at work' ? Willen wij niet te veel een status quo in die natuur? Nu is het droog en gaan er misschien plantjes en bomen dood. Straks regent het weer en dan krijgen zaadjes kans om weer uit te groeien tot nieuwe plantjes en bomen. Wij vinden het verschrikkelijk als er een bosperceel afbrandt maar er zijn bomen die moeten afbranden om zich te kunnen vermeerderen. En zo'n brand doodt ook een heleboel ziektekiemen en schadelijke insecten.

Bovendien is die droogte plaatselijk en zal vooral op zandgronden voorkomen. Mar er zijn ook plaatsen waar het gras nog letterlijk groen als gras is en waar het onkruid - wat natuurlijk enkel maar ongewenste inlandse planten zijn - welig tiert en er frisgroen uitziet.

(Dat doemdenken is uiteraard niet persoonlijk bedoeld maar meer als algemene tendens op dit moment)

Faber quisque fortunae suae

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5788
Zo Aug 14, 2022 11:16 am Reageer met quote

Nee hoor ,ik ben geen doemdenker, maar als ik de beelden zie op de vorige pagina zeggen die me meer dan woorden, en ik heb hier vaker gezegd dat de natuur zich altijd herstelt.
Hoewel me dat wel eens voor de voeten werd ik gegooid, en Tympaan het is bekend dat het in het Noorden iets minder droog is dan in het zuiden Laughing

Mijn mening vorm ik zelf!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15549
Zo Aug 14, 2022 6:35 pm Reageer met quote

redone schreef:
ik heb hier vaker gezegd dat de natuur zich altijd herstelt.
Dat kun je wel zeggen maar daarom is het nog niet waar, hoewel we over wat natuur precies is natuurlijk van mening kunnen verschillen. De mens heeft her en der in de wereld nogal wat exoten uitgezet, planten maar ook dieren, zoals de konijnen in Australië en hier die idiote slaapverstorende brulkikkers die ooit zo populair waren in achtertuintjesvijvertjes en daar uiteraard uit ontsnapten en hun zwakkere soortgenoten, inheemse kikkers en padden opvraten. Dergelijke acties kunnen natuurlijke evenwichten dus dramatisch verstoren en kosten jaarlijks vele herstelmiljoenen. Het uitzetten van exoten is soms nuttig voor de volledigheid maar meestal niet. Misschien een zijsprong maar een actueel voorbeeld van een exoot die schadelijk is voor de volksgezondheid is het SARS-CoV-2 virus.

Lees verder: Invasieve exoten

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Roos634

Stamgast
Stamgast
Antw.: 126
Zo Aug 14, 2022 8:24 pm Reageer met quote

barth. schreef:

barth, jij weet hier waarschijnlijk meer van dan ik.

https://www.primarywaterinstitute.org/

Een recente studie documenteerde de aanwezigheid van enorme hoeveelheden water die ver onder het aardoppervlak opgesloten zaten. Die studie bevestigde "dat er een zeer, zeer grote hoeveelheid water is die gevangen zit in een echt verschillende laag in de diepe aarde ... het benaderen van het soort watermassa dat aanwezig is in alle oceanen van de wereld"
Scientific American

Ik moet dat eerst even gaan bestuderen. Met een kritische blik vermoed ik als ik zo gauw kijk. Maar ik wil niet te snel oordelen. Eerst rustig lezen en wat zaken checken voordat ik wat erover ga zeggen.

Dank je alvast.

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2279
Di Aug 16, 2022 10:34 pm Reageer met quote

Hier beginnen allerlei bomen te verkleuren en blad te verliezen alsof het herfst is. Maar het komt natuurlijk door de droogte.
Rond mijn huis zijn het vooral vallende gele berkenblaadjes.

In 2020 was dat ook, zie ik aan mijn foto’s.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

TheDon

Stamgast
Stamgast
Antw.: 179
Di Aug 16, 2022 10:57 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Hier beginnen allerlei bomen te verkleuren en blad te verliezen alsof het herfst is. Maar het komt natuurlijk door de droogte.

Ik weet niet of het door de droogte komt maar bij ons barst het van de eikels die al gevallen zijn.

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 868
Di Aug 16, 2022 11:22 pm Reageer met quote

Lampie schreef:
barth. schreef:

Ik weet niet of het door de droogte komt maar bij ons barst het van de eikels die al gevallen zijn.

Uit zelfbescherming laten bomen de bladeren kleuren / vallen en de vruchten vallen .

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/is-het-al-herfst-waarom-bomen-hun-bladeren-verliezen-eikels-en-kastanjes-al-vallen-en-de-hei-in-bl/

Pagina 6 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Plaats reactie