Opvoeden in een opwarmend klimaat
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3866
Do Aug 04, 2022 7:52 pm Reageer met quote

Quote:
Wat betekent klimaatverandering voor het opgroeien en opvoeden van kinderen en jongeren? En hoe kunnen opvoeders hen een kansrijk toekomstperspectief bieden? In het essay 'Opvoeden in een opwarmend klimaat' beantwoordt het Nederlands Jeugdinstituut deze vragen aan de hand van een verkennende literatuurstudie.

https://www.nji.nl/nieuws/opvoeden-in-een-opwarmend-klimaat

Wat ontzettend goed dat het Nederlands Jeugdinstituut hier mee komt en heel belangrijk, want de jeugd is de toekomst, die generaties zullen vooral geconfronteerd worden met de gevolgen van de klimaatveranderingen en alle klimaatproblematiek.
https://www.nji.nl/sites/default/files/2022-07/Opvoeden-in-een-opwarmend-klimaat.pdf

Heb het helemaal doorgelezen en vind het een goed stuk.
Heel belangrijk dat de aandacht ook eens uitgaat naar hoe dit alles voor toekomstige generaties is.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6090
Do Aug 04, 2022 8:08 pm Reageer met quote

De kans dat kinderen het nog mee zullen maken dat economieën van bv zuid Europese landen compleet zullen instorten tgv droogte is behoorlijk groot afgaand op (de zeer goed geïnformeerde) Sandra Phlippe* (laatste Zomergasten) doordat wij oudere generaties de klimaatveranderingen veel te weinig serieus hebben genomen.
Misschien een weinig constructieve bijdrage maar ik voel me hier best bezwaard door. Ik weet en besef honderd procent dat we gewoon een stelletje klootzakken zijn geweest met mekaar

* https://www.npostart.nl/vpro-zomergasten/31-07-2022/VPWON_1340565?st=premium (eerste kwartier)

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Do Aug 04, 2022 8:36 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
De kans dat kinderen het nog mee zullen maken dat economieën van bv zuid Europese landen compleet zullen instorten tgv droogte is behoorlijk groot afgaand op (de zeer goed geïnformeerde) Sandra Phlippe* (laatste Zomergasten) doordat wij oudere generaties de klimaatveranderingen veel te weinig serieus hebben genomen.
Misschien een weinig constructieve bijdrage maar ik voel me hier best bezwaard door. Ik weet en besef honderd procent dat we gewoon een stelletje klootzakken zijn geweest met mekaar

Ja, wij behoren inderdaad tot de meest vervuilende generatie, dat valt niet meer terug te draaien helaas.
Wij zouden dan ook de generatie moeten zijn, die het meeste in wil leveren voor een beter klimaat/mileu, maar eerlijk gezegd vind ik onze generatie hier niet in uitblinken, de 60-70 plussers, die heel groot in aantal zijn, willen hun privileges niet graag opgeven, b.v. vaak op vakantie, onze auto, onze luxe, wij besteden ons geld graag vooral ten gunste van onszelf, dat terwijl onze generatie ook 1 van de rijkste is met de beste pensioenen, onze generatie heeft het niet zo slecht in alle opzichten in vergelijking met vorige en toekomstige (geldt natuurlijk niet voor allemaal)............wij geven graag de politiek de schuld, verkeerd beleid etc, dat is ook gedeeltelijk wel zo, maar wij als consument hebben er evenveel invloed op en gehad.

IK persoonlijk vind de jongere generaties veel meer milieu/klimaatbewust, misschien komt dat wel omdat zij en toekomstige generaties de gevolgen er van veel meer aan den lijven zullen ervaren als onze generaties.

Daarom zou ik ook graag meer jongere politieke wereldleiders zien i.p.v al die stokoude zoals b.v. Biden en anderen, die hebben veel meer belang bij dit soort zaken en zullen daar naar mijn idee ook veel progressiever in zijn, de jongere generaties zouden veel meer invloed moeten hebben op beleid, zowel wereldwijd als in eigen land.

Daarom vind ik het ook zo goed dat het Jeugdinstituut met dit artikel komt, met de aandacht vooral gericht op de toekomstige generaties.

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2279
Do Aug 04, 2022 9:30 pm Reageer met quote

Ik ga eerst de hele pdf lezen.

Wat ik nu al kan zeggen is dat het iets is waar ik al langer aan gedacht heb. Ook al heb ik zelf geen kinderen.

Maar ik hoop steeds dat ouders hun kinderen goed (op een positieve manier) voorbereiden op hun toekomst. Zonder oogkleppen, maar wel met een richting. En die kinderen niet teveel laten wennen aan het gemak van het gebruik van fossiele brandstoffen.

Ik denk dat zowel klimaatontkenning, als klimaatcatastrofisme (om 2 uitersten te noemen) ongewenst is.
Geen oogkleppen dus of onhaalbare verwachtingen aanpraten, maar ook geen fatalistisch gecatastrofeer.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Do Aug 04, 2022 11:38 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
NicolaasP schreef:

Ja, wij behoren inderdaad tot de meest vervuilende generatie, dat valt niet meer terug te draaien helaas.
Wij zouden dan ook de generatie moeten zijn, die het meeste in wil leveren voor een beter klimaat/mileu, maar eerlijk gezegd vind ik onze generatie hier niet in uitblinken, de 60-70 plussers, die heel groot in aantal zijn, willen hun privileges niet graag opgeven, b.v. vaak op vakantie, onze auto, onze luxe, wij besteden ons geld graag vooral ten gunste van onszelf, dat terwijl onze generatie ook 1 van de rijkste is met de beste pensioenen, onze generatie heeft het niet zo slecht in alle opzichten in vergelijking met vorige en toekomstige (geldt natuurlijk niet voor allemaal)............wij geven graag de politiek de schuld, verkeerd beleid etc, dat is ook gedeeltelijk wel zo, maar wij als consument hebben er evenveel invloed op en gehad.

IK persoonlijk vind de jongere generaties veel meer milieu/klimaatbewust, misschien komt dat wel omdat zij en toekomstige generaties de gevolgen er van veel meer aan den lijven zullen ervaren als onze generaties.

Daarom zou ik ook graag meer jongere politieke wereldleiders zien i.p.v al die stokoude zoals b.v. Biden en anderen, die hebben veel meer belang bij dit soort zaken en zullen daar naar mijn idee ook veel progressiever in zijn, de jongere generaties zouden veel meer invloed moeten hebben op beleid, zowel wereldwijd als in eigen land.

Daarom vind ik het ook zo goed dat het Jeugdinstituut met dit artikel komt, met de aandacht vooral gericht op de toekomstige generaties.

We zijn te laat denk ik Dagmar

Quote:
Overschrijding van 2 graden opwarming leidt tot gevaarlijke klimaatverandering en onomkeerbare gevolgen, zoals smeltende ijskappen en een stijgende zeespiegel. In Parijs beloofden landen daarom hun best te doen de opwarming tot 1,5 graden te beperken (ten opzichte van het pre-industriële tijdperk).

Uitstoot sinds Parijs juist gestegen
Inmiddels is de aarde al 1,1 graden warmer. Een denktank die de klimaatplannen van landen doorrekent, verwacht op basis van het huidige beleid dat de aarde in 2100 2,7 graden warmer zal zijn.

https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/13871/artikel/2433051-klimaatwetenschappers-beperken-opwarming-aarde-gaat-mislukken

Het is als een mammoettanker die een heel snelle draai zal moeten maken

En we zien nog heel veel aarzeling en zelfs ongeloof bv van de kant van een voormalig wereldleider als Trump en ik denk zo'n beetje de gehele GOP waarvan er straks wel weer een exponent in het presidentiële zadel zal zitten.
Dan zitten we hier misschien nog jaren met de oorlog in Oekraïne met een energiecrisis die verschillende landen weer terug doet grijpen op de oude kolencentrales maar ook net als in de VS hebben we daarnaast krachtige bewegingen die de klimaatdoelstellingen voor een 'linkse hobbie' uitgeven, aldus een zootje politieke flauwekul.
De ernst is er niet, het gevoel van echte urgentie ontbreekt bij velen en bij die onverschilligheid of scepsis komt dan nog het samenzweringsdenken door volksmenners als Baudet, van Meijeren, van Houwelingen, en van Haga dat een brede en stevige aanpak sterk belemmeren of vertragen zal.

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

barth.

Superlid
Superlid
Vr Aug 05, 2022 12:08 am Reageer met quote

Ik kan je helemaal volgen Nicolaas, maar wat is jouw boodschap aan de jongeren die straks het stokje moeten overnemen?

Op gegeven moment zal onze generatie er niet meer zijn, maar onze legacy zeker wel. En ook de jongeren van nu, die zullen er dan zijn, mogelijk als jonge ouders dan. Maar ook als de generatie die het voor de kiezen krijgt en de beslissingen dan moet nemen.
Met “voor de kiezen krijgen” bedoel ik zowel de stappen terug moeten zetten, de energie transitie een feit maken, als het voor de kiezen krijgen van de gevolgen van klimaatverandering.

Wat is er voor nodig om die generatie van de jongeren een generatie van héle sterke mensen te maken, die met de wellicht niet gemakkelijke omstandigheden van de toekomst om kan gaan.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Vr Aug 05, 2022 12:25 am Reageer met quote

Ja ik bracht zelf in mijn vorige reactie al aan dat mijn bijdrage in dit topic weinig constructief is en dat ik enkel mijn bezwaard gemoed wilde luchten, de wetenschap dat wij de toekomst voor de kinderen van nu grandioos verpest hebben naar alle waarschijnlijkheid.

De mammoettanker kan de draai niet meer maken

Quote:
"Het is heel duidelijk dat we op een pad van plus 3 graden zitten", zegt Gert-Jan Nabuurs, IPCC-hoofdauteur en klimaatwetenschapper aan de Wageningen University. "Boven land is het nu al 2,5 graden warmer. Dus die 1,5 graden kunnen we eigenlijk wel vergeten", zegt hij ook namens de andere vijftien wetenschappers.

Eerder bleek uit een enquête van het wetenschappelijk tijdschrift Nature dat 60 procent van de ondervraagde IPCC-auteurs een opwarming van 3 graden of meer het meest waarschijnlijk vindt. "Onder grote groepen wetenschappers dringt nu toch wel door dat onder de 2 graden blijven eigenlijk niet meer haalbaar is."

Dit is het vervolg van de quote uit de vorige reactie.

Luister verder dan nog naar Sandra Phlippen en dan besef je dat het vooral zaak is dat de jongeren zich gaan voorbereiden op maatschappelijk en economisch zeer zware perioden, en wellicht een vertrek gebieden waar de gevolgen van de klimaatverandering het minst merkbaar en het leven vrij zeker goed voort te zetten zal zijn in overweging moeten nemen en bv niet een huis met een zware hypotheek erop ergens op een plek in Nederland beneden de zeespiegel te kopen.
Uiteraard moeten zij daar nog bíj alles op alles proberen te zetten om die mammoettanker tóch alsnog die draai te laten maken waardoor we beneden de 1,5 graad opwarming blijven, maar er is een wonder voor nodig om daarin te slagen. Tenzij de berekeningen te pessimistisch zijn geweest. Maar we kennen op het gebied van deze berekeningen een inmiddels zeer lange traditie van alleen maar tegenvallende uitkomsten.

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat ik het enorm aan het verkeerde eind heb en dat een visie als deze er een is waar volgende generaties zich slap om zullen lachen wanneer ze hem op delpher.nl zouden tegenkomen

Roman Kent

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29897
Vr Aug 05, 2022 10:43 am Reageer met quote

Ik heb er het volste vertrouwen in dat de ‘nieuwe generatie’ uitstekend in staat zal zijn om de dan geldende problemen het hoofd te bieden. En in staat is de rotzooi van onze generatie op te ruimen. Net zo goed als dat ‘wij’ de rotzooi van de vorige generaties hebben kunnen opruimen. Denk daarbij alleen al aan de schade die in de tweede oorlog veroorzaakt is. Er zullen dingen uitgevonden worden waar wij nog geen benul van hebben en zij zullen meewarig hun hoofd schudden als ze in de geschiedenisboekjes lezen hoe ‘wij’ het gedaan hebben en hoe we zo konden leven.

Ja, men zal anders moeten leven. Maar dat is altijd al zo geweest. Zaken veranderen altijd, ten goede of ten kwade. Men zal moeten leren dat eeuwige groei niet kan bestaan in een ruimte die niet meegroeit. Moeten leren dat oorlog en geweld nooit tot een oplossing leidt en dat een wereldwijde, op gelijke basis gestoelde samenwerking de enige mogelijkheid zal zijn om deze aardbol leefbaar te houden.

Wat in mijn ogen nog het meest schadelijk is is het constante negativisme dat je overal ziet en hoort. De wereld vergaat, de aarde is niet meer te redden, we lopen onder en verdrinken, we verdrogen en krijgen geen water, het klimaat dit en het klimaat dat, hel en verdoemenis, kommer en kwel….
Dar zou ik als jongere ook neerslachtig en depressief van worden….

Misschien moet er weer eens een beetje positieviteit in de wereld gebracht worden. Zaken benaderen als uitdagingen en niet als problemen..

Faber quisque fortunae suae

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8551
Vr Aug 05, 2022 1:12 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

"Misschien moet er weer eens een beetje positieviteit in de wereld gebracht worden. Zaken benaderen als uitdagingen en niet als problemen.."

Daar kan ik het helemaal me eens zijn.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

barth.

Superlid
Superlid
Vr Aug 05, 2022 2:55 pm Reageer met quote

Nou ja, als iedereen oogkleppen op Heeft en de verantwoordelijkheden doorschuift naar de volgende generatie is dat ook niet bepaald bemoedigend voor die volgende generatie.
En wij hebben al 25 jaar lang de uitdaging om de uitstoot drastisch te reduceren. Maar het lukt van geen kant. Waarom zou het de jongere generatie gemakkelijker afgaan?
Eigenlijk hebben wij het nog redelijk gemakkelijk, als je het vergelijkt met met de uitdagingen waar de jongere generatie voor zullen staan.
Bij ons is het nog vooral comfort wat we moeten opgeven. Dat moet toch gemakkelijk zijn.

Zoals we nu gaan koersen we op een opwarming van 3 graden of meer af.
Bij 2 graden en daar net iets onder zijn er nog allemaal onzekerheden over het al wel of nog niet passeren van allerlei kantelpunten.
Bij 3 graden zijn die onzekerheden er niet meer. Dan weet je dat de zeespiegel zo veel gaat stijgen dat laag Nederland het niet meer droog zal houden.

Maar om het positief te bekijken, b.v. Een provincie als Drenthe heeft nu ongeveer een half miljoen inwoners, het gaat hartstikke gezellig worden daar. Er kunnen gemakkelijk nog een paar miljoen vedrevenen uit de randstad bij.

En Nederlanders zijn altijd gastvrije mensen geweest,
Als een groot deel laag Nederland moet verkassen naar hoog Nederland zullen die Drenthen en Tukkers, Achterhoekers, en Oostbrabanders die miljoenen MedeNederlanders vanuit de Randstad met open armen ontvangen en asiel willen geven. Het wordt gewoon hartstikke gezellig, gezellig druk daar.
Vooral als die lui uit de verzopen Randstad ook al hun bedrijvigheid en industrie meenemen. Biedt ook ontwikkelingsmogelijkheden voor de steden in Hoog Nederland. Levendige moderne steden met hoge wolkenkrabbers.

En als het weer extremer wordt, dan heb je tenminste iets om over te praten met elkaar. Never a dull moment.

(En dan heb ik eigenlijk nog een heleboel dingen die buiten onze landsgrenzen dan gaan spelen nog niet benoemd.)

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5878
Vr Aug 05, 2022 3:29 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik heb er het volste vertrouwen in dat de ‘nieuwe generatie’ uitstekend in staat zal zijn om de dan geldende problemen het hoofd te bieden. En in staat is de rotzooi van onze generatie op te ruimen. Net zo goed als dat ‘wij’ de rotzooi van de vorige generaties hebben kunnen opruimen. Denk daarbij alleen al aan de schade die in de tweede oorlog veroorzaakt is. Er zullen dingen uitgevonden worden waar wij nog geen benul van hebben en zij zullen meewarig hun hoofd schudden als ze in de geschiedenisboekjes lezen hoe ‘wij’ het gedaan hebben en hoe we zo konden leven.

Ja, men zal anders moeten leven. Maar dat is altijd al zo geweest. Zaken veranderen altijd, ten goede of ten kwade. Men zal moeten leren dat eeuwige groei niet kan bestaan in een ruimte die niet meegroeit. Moeten leren dat oorlog en geweld nooit tot een oplossing leidt en dat een wereldwijde, op gelijke basis gestoelde samenwerking de enige mogelijkheid zal zijn om deze aardbol leefbaar te houden.

Wat in mijn ogen nog het meest schadelijk is is het constante negativisme dat je overal ziet en hoort. De wereld vergaat, de aarde is niet meer te redden, we lopen onder en verdrinken, we verdrogen en krijgen geen water, het klimaat dit en het klimaat dat, hel en verdoemenis, kommer en kwel….
Dar zou ik als jongere ook neerslachtig en depressief van worden….

Misschien moet er weer eens een beetje positieviteit in de wereld gebracht worden. Zaken benaderen als uitdagingen en niet als problemen..

Er is niet alleen sprake van een ruimte die niet meegroeit maar van een ruimte die door onze, vooral rijke westerse toedoen, krimpt. Grotere gebieden zullen onbewoonbaar worden en steeds meer mensen zullen dus op drift raken.
Ik ben zeer voor positivisme, maar verwar het niet met je kop in het zand steken of als excuus om maar niets te hoeven doen. Je hebt ook nog te maken met verantwoordelijkheid, het rentmeesterschap van de aarde, de plicht om deze goed te beheren en na te laten in plaats van de rotzooi over de schutting te gooien omdat we het zo moeilijk vinden wat comfort in te leveren. Lekker positief of gewoon egoïstisch? Of het positivisme van de zware roker die alle signalen negeert en zegt dat zijn opa vanaf zijn twaalfde zware shag rookte en 104 werd?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5788
Vr Aug 05, 2022 5:05 pm Reageer met quote

Heb je Schiphol gezien, mudjevol mensen die blijven vliegen, de zwarte zaterdagen, mensen die met hun auto en sleurhut dwars door Europa blijven rijden, er zijn zoveel zaken die doorgaan en ook in de toekomst door de jongeren zullen door blijven gaan.

Er zullen oplossingen gevonden worden, misschien anders dan wij nu denken, en als niemand het goede voorbeeld geeft, wordt het ook niet opgevolgd!

Mijn mening vorm ik zelf!

Laatst aangepast door redone op Vr Aug 05, 2022 7:21 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

barth.

Superlid
Superlid
Vr Aug 05, 2022 6:14 pm Reageer met quote

redone schreef:
Heb je Schiphol gezien, mudjevol mensen die blijven vliegen, de zwarte zaterdagen, mensen die met hun auto en sleurhutet dwars door Europa blijven rijden, er zijn zoveel zaken die doorgaan en ook in de toekomst door de jongeren zullen door blijven gaan.

Ja ik zie het ook, maar ik denk niet dat het zal blijven doorgaan. Misschien voorlopig nog wel, maar op de langere termijn gaat dat volgens mij stoppen.

dagmar57

Superlid
Superlid
Vr Aug 05, 2022 8:42 pm Reageer met quote

barth. schreef:

Maar om het positief te bekijken, b.v. Een provincie als Drenthe heeft nu ongeveer een half miljoen inwoners, het gaat hartstikke gezellig worden daar. Er kunnen gemakkelijk nog een paar miljoen vedrevenen uit de randstad bij.

En Nederlanders zijn altijd gastvrije mensen geweest,
Als een groot deel laag Nederland moet verkassen naar hoog Nederland zullen die Drenthen en Tukkers, Achterhoekers, en Oostbrabanders die miljoenen MedeNederlanders vanuit de Randstad met open armen ontvangen en asiel willen geven. Het wordt gewoon hartstikke gezellig, gezellig druk daar.
Vooral als die lui uit de verzopen Randstad ook al hun bedrijvigheid en industrie meenemen. Biedt ook ontwikkelingsmogelijkheden voor de steden in Hoog Nederland. Levendige moderne steden met hoge wolkenkrabbers.

Volgens dit artikel is jou scenario voorlopig nog te somber en laten we hopen dat de beste man gelijk heeft.
Quote:
En ik maak me ook zorgen. Maar niet over de vraag of Nederland de zeespiegelstijging aankan. Het idee dat we niet meer in diepe polders kunnen bouwen omdat de zee stijgt, ervaar ik als iemand met twintig jaar ervaring als vliegtuigbouwer die opeens te horen krijgt dat we niet meer kunnen vliegen omdat het harder gaat waaien. Nederlanders zijn de beste waterbouwers en beste waterbeheerders ter wereld. Met de langste geschiedenis, een aparte overheidslaag (de waterschappen) en het meest fijnmazige netwerk van sloten, kanalen en regelwerken. Als wij de zeespiegelstijging niet aankunnen, kan niemand het. Ik leg dat uit aan de hand van acht vragen.

https://www.gebiedsontwikkeling.nu/artikelen/laat-het-wassende-water-maar-komen-nederland-kan-het-aan/

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 194
Vr Aug 05, 2022 9:33 pm Reageer met quote

niet meer van toepassing

Laatst aangepast door Pluk op Za Aug 06, 2022 9:21 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Aug 06, 2022 10:22 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Er is niet alleen sprake van een ruimte die niet meegroeit maar van een ruimte die door onze, vooral rijke westerse toedoen, krimpt. Grotere gebieden zullen onbewoonbaar worden en steeds meer mensen zullen dus op drift raken.

Er zullen zonder meer veranderingen plaatsvinden. Dat is al begonnen bij het ontstaan van de aarde en dat zal wel blijven doorgaan totdat het weer afgelopen is met onze planeet. Mensen kunnen zich goed aanpassen als ze maar door de omstandigheden gedwongen worden. Zolang die druk er niet is, zal men altijd geneigd zijn om op de huidige manier door te gaan. En hoe je het ook wendt of keert, het zal de werkende, jongere generatie zijn die het heft in handen zal moeten nemen en de dingen doen die zij dan weer nodig vinden. En dan ook zal er weer een volgende generatie opstaan die het wéér anders gaan doen.

'We' willen naar Mars en naar de maan om ons daar te vestigen. En daar zijn de omstandigheden nog veel vijandiger. Ik ben er van overtuigd dat de komende generaties de dan geldende problemen ook wel weer zullen oplossen. Er zullen uitvindingen en ontdekkingen gedaan worden die wij ons helemaal niet kunnen voorstellen. Net zo min als dat die oude Romeinen zich konden voorstellen hoe wij nu leven...
Quote:

Ik ben zeer voor positivisme, maar verwar het niet met je kop in het zand steken of als excuus om maar niets te hoeven doen. Je hebt ook nog te maken met verantwoordelijkheid, het rentmeesterschap van de aarde, de plicht om deze goed te beheren en na te laten in plaats van de rotzooi over de schutting te gooien omdat we het zo moeilijk vinden wat comfort in te leveren. Lekker positief of gewoon egoïstisch? Of het positivisme van de zware roker die alle signalen negeert en zegt dat zijn opa vanaf zijn twaalfde zware shag rookte en 104 werd?

Dat rentmeesterschap is voor mij een begrip uit de religieuze hoek. En religie laat ik maar liever even buiten beschouwing. Ik denk dat iedere generatie iets aan de wereld heeft toegevoegd met de bedoeling om het leven een beetje gemakkelijker, gezonder, mooier, praktischer. of wat dan ook, te maken. Overwegend met de beste bedoelingen en de inzichten van dát moment.

Het is niet aan ons, laten we maar zeggen de 65plussers, om de wereld nog te willen verbeteren. Wij hebben onze kans gehad. We zouden enkel maar in de weg lopen. En met een keertje minder douchen of af en toe een carbonaadje minder eten gaan wij, grijsaards, de wereld niet meer redden. Ik laat dat redden met het volste vertrouwen aan de komende generaties over...

Wat dat roken betreft, dat is een persoonlijke overweging. Als ik vind dat elke dag een slagroomtaart goed voor mijn welzijn is, tref ik daarmee allen mijzelf mee... Very Happy

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Aug 06, 2022 11:31 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

Er zullen zonder meer veranderingen plaatsvinden. Dat is al begonnen bij het ontstaan van de aarde en dat zal wel blijven doorgaan totdat het weer afgelopen is met onze planeet. Mensen kunnen zich goed aanpassen als ze maar door de omstandigheden gedwongen worden. Zolang die druk er niet is, zal men altijd geneigd zijn om op de huidige manier door te gaan. En hoe je het ook wendt of keert, het zal de werkende, jongere generatie zijn die het heft in handen zal moeten nemen en de dingen doen die zij dan weer nodig vinden. En dan ook zal er weer een volgende generatie opstaan die het wéér anders gaan doen.

'We' willen naar Mars en naar de maan om ons daar te vestigen. En daar zijn de omstandigheden nog veel vijandiger. Ik ben er van overtuigd dat de komende generaties de dan geldende problemen ook wel weer zullen oplossen. Er zullen uitvindingen en ontdekkingen gedaan worden die wij ons helemaal niet kunnen voorstellen. Net zo min als dat die oude Romeinen zich konden voorstellen hoe wij nu leven...
Quote:

Dat rentmeesterschap is voor mij een begrip uit de religieuze hoek. En religie laat ik maar liever even buiten beschouwing. Ik denk dat iedere generatie iets aan de wereld heeft toegevoegd met de bedoeling om het leven een beetje gemakkelijker, gezonder, mooier, praktischer. of wat dan ook, te maken. Overwegend met de beste bedoelingen en de inzichten van dát moment.

Het is niet aan ons, laten we maar zeggen de 65plussers, om de wereld nog te willen verbeteren. Wij hebben onze kans gehad. We zouden enkel maar in de weg lopen. En met een keertje minder douchen of af en toe een carbonaadje minder eten gaan wij, grijsaards, de wereld niet meer redden. Ik laat dat redden met het volste vertrouwen aan de komende generaties over...

Wat dat roken betreft, dat is een persoonlijke overweging. Als ik vind dat elke dag een slagroomtaart goed voor mijn welzijn is, tref ik daarmee allen mijzelf mee... Very Happy

Dat laatste is waar een daarmee verschilt het dan ook van de nadelige gevolgen van onze leefwijze waarmee we juist wel en vooral anderen treffen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Aug 06, 2022 7:26 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Dat laatste is waar een daarmee verschilt het dan ook van de nadelige gevolgen van onze leefwijze waarmee we juist wel en vooral anderen treffen.

Achteraf is iedereen wijzer. Maar dat valt niemand te verwijten. mensen willen uitvinden, nieuwe dingen bedenken, hun comfort verbeteren, producten maken en verkopen en ander mensen willen die producten dan weer kopen en hebben. Dat is al sinds het begin van de mensheid zo geweest en zal ook nooit anders worden. Maar alles gebeurde met het inzicht van dat moment en in zijn algemeenheid zal dat ook met de beste bedoelingen gebeurd zijn.

Dat wij, ik neem aan dat je onze generatie, de 65plussers, bedoelt, met onze huidige leefwijze anderen treffen, lijkt mij nogal vergezocht. Ik voel mij in ieder geval niet schuldig. Ook niet als ik eens een carbonaadje eet. Uiteindelijk is het de jongere generatie die er nog steeds voor zorgt dat die dingen nog te koop zijn. En dat geldt uiteraard ook voor al die andere zaken in de wereld.

Nu zijn de komende generaties aan de beurt...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Aug 06, 2022 7:56 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

Achteraf is iedereen wijzer. Maar dat valt niemand te verwijten. mensen willen uitvinden, nieuwe dingen bedenken, hun comfort verbeteren, producten maken en verkopen en ander mensen willen die producten dan weer kopen en hebben. Dat is al sinds het begin van de mensheid zo geweest en zal ook nooit anders worden. Maar alles gebeurde met het inzicht van dat moment en in zijn algemeenheid zal dat ook met de beste bedoelingen gebeurd zijn.

Dat wij, ik neem aan dat je onze generatie, de 65plussers, bedoelt, met onze huidige leefwijze anderen treffen, lijkt mij nogal vergezocht. Ik voel mij in ieder geval niet schuldig. Ook niet als ik eens een carbonaadje eet. Uiteindelijk is het de jongere generatie die er nog steeds voor zorgt dat die dingen nog te koop zijn. En dat geldt uiteraard ook voor al die andere zaken in de wereld.

Nu zijn de komende generaties aan de beurt...

Nee ik weet ook wel dat we (onze generatie, zeg de babyboomers) niet bewust bezig is geweest om een klimaatprobleem te veroorzaken. Daarvan hadden we heel lang geen idee. Er werd van alles uitgevonden, we hadden gemiddeld meer geld te besteden dan de generaties voor ons, het was er, we kochten het, het kon, dus we deden het. Er is geen generatie geweest die het zo gemakkelijk heeft gehad als de onze, de enige generatie die geen oorlog heeft gekend. We zijn echt geluksvogels geweest dat we opgroeiden in die tijd. Maar inmiddels is het besef van de roofbouw die we daarmee hebben gepleegd op de aarde en de schade die daardoor is aangebracht aan het klimaat wél doorgedrongen. En dat is wat ik bedoel dat we met ons gedrag, onze leefwijze wel degelijk anderen hebben getroffen. Dan vind ik het ook niet zo gek als er nu van ons gevraagd wordt om een stapje terug te doen, zeker niet als ik besef dat er nog veel meer van de generaties na ons zal worden gevraagd. Zij zullen in verhouding veel meer gaan betalen voor zaken als brandstof, voedsel, schoon water etc. Zij zullen te malen krijgen met immigratiegolven waarvan die van nu totaal in het niet zal vallen. Zij zullen oorlogen voeren om water. En natuurlijk zullen er ook weer problemen worden opgelost en inderdaad overleeft de natuur altijd wel. Maar niet alle plantensoorten en daarmee diersoorten zullen overleven en de mens is op de keper beschouwd ook een diersoort en nog een heel kwetsbare ook. Natuurrampen zijn niet te voorkomen, met slachtoffers als gevolg. Maar de klimaatramp is wel door de (westerse) leefwijze veroorzaakt en ja, daar ben ik mede verantwoordelijk voor. Het zal mij persoonlijk niet meer zo raken, maar om te denken na mij de zondvloed gaat me te ver. Want wij hebben wel kinderen en kleinkinderen. En voor hen wil je toch een leefbaar leven. En daar maak ik me dus best zorgen over. Ik kan daar niet nonchalant over doen.

TheDon

Stamgast
Stamgast
Antw.: 178
Zo Aug 07, 2022 12:24 am Reageer met quote

Goed lezen !
In de rij zegt de kassa tegen een bejaarde vrouw:
- Mevrouw, u moet uw eigen boodschappentassen dragen want deze plastic tassen zijn niet milieuvriendelijk!
De oude dame verontschuldigde zich en reageerde:
- In mijn tijd was er niet zo'n "groene golf".
Dit is ons probleem vandaag, mevrouw. Jouw generatie gaf niet genoeg om het milieu.
- Je hebt gelijk - antwoordde mevrouw.
Onze generatie gaf niet genoeg om het milieu. Glazen flessen melk, frisdrank en bier gebruikt om terug te keren naar de winkel. De winkel zou ze terugbrengen naar de fabriek, waar ze gewassen en gesteriliseerd werden voordat ze opnieuw en opnieuw werden gebruikt. We gaven vroeger echt niets om het milieu. We hebben zelfs de baby luiers gewassen omdat er geen wegwerp waren. We hebben ze zelf gedroogd, niet in elektrische drogers. Die luiers waren echt aan het drogen van de wind en zon.
We gaven vroeger echt niets om de toestand van het milieu. Vroeger hadden we maar 1 tv en 1 radio in huis, niet 1 tv per kamer. En de tv had een 14 inch scherm, niet zo groot als een stadion, dat als het kapot ging, zomaar zomaar weggegooid zou worden. In de keuken moesten we alles met de hand doen omdat er geen elektrische apparaten waren om alles voor ons te doen.
Toen we iets fragiels postten om in te pakken, gebruikten we oude kranten, geen nylon bellen en piepschuimballen die 500 jaar duren om te ontbinden.
Vroeger gebruikten we geen benzine grasmaaiers om het gazon te maaien, ze waren mechanisch en we gebruikten onze spieren om ze te verplaatsen. De trainingen waren geweldig en we hoefden niet naar de sportschool om fit te worden.
Je hebt gelijk, we maakten ons in onze dagen geen zorgen over het milieu. Vroeger dronken we water rechtstreeks uit de kraan, niet uit de plastic flessen en bekers die nu de oceanen vullen.
Er was niet echt een "groene golf" in onze tijd - toen stapten we allemaal op de tram of bus, jongens gebruikten de fiets of liepen naar school in plaats van hun ouders als 24-uurs taxidienst te gebruiken.
Dus is het niet geweldig dat de huidige generatie zoveel over "milieu" praat, maar niet bereid is om iets op te geven en te denken aan leven met weinig zoals ik vroeger deed!
Nu je deze tribune hebt gelezen, stuur het naar je vrienden die ouder zijn dan 50, en naar jongeren die het allemaal in hun handen hebben en alleen maar kritiek op ouderen weten te geven!!!

Pagina 1 van 6 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Plaats reactie