Nieuw zelfportret ontdekt van Vincent van Gogh
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

An58.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 160
Zo Jul 31, 2022 11:27 am Reageer met quote

Medewerkers van de National Galleries of Scotland hebben tijdens onderzoek naar een schilderij een nieuw zelfportret van Vincent van Gogh ontdekt. Ze vonden het zelfportret dankzij een röntgenfoto die ze maakten van ander werk van de Nederlandse schilder uit de collectie van het museum.

https://www.nu.nl/cultuur-overig/6212082/nieuw-zelfportret-van-vincent-van-gogh-ontdekt-achter-ander-schilderij.html

Mooi nieuws.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5788
Zo Jul 31, 2022 1:26 pm Reageer met quote

Ik heb het gezien op tv, het zal inderdaad een hele klus worden om al die troep van de achterkant af te krijgen, maar wel heel top om zoiets te ontdekken!!

Mijn mening vorm ik zelf!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 653
Di Aug 02, 2022 2:52 pm Reageer met quote

Ik denk dat er nog wel meer te ontdekken valt met de hedendaagse techniek mogelijkheden.
Maar dit is al fantastisch.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8551
Di Aug 02, 2022 9:03 pm Reageer met quote

Wat een leuke ontdekking is dat. Heb je zomaar een echte Van Gogh erbij. Wie weet hoeveel (oude) meesters er zijn overgeschilderd.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15544
Wo Aug 03, 2022 1:19 am Reageer met quote

Benneke schreef:
Wat een leuke ontdekking is dat. Heb je zomaar een echte Van Gogh erbij. Wie weet hoeveel (oude) meesters er zijn overgeschilderd.
Het is wel zeker dat van Gogh lang niet de enige kunstschilder was die linnen hergebruikte maar meestal aan dezelfde kant ipv aan de achterkant, voor zover ik weet. Gesteld dat die achterkant blijvend zichtbaar gemaakt kan worden is het de vraag hoe je zo'n doek gaat presenteren om beide kanten te laten zien.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

redone

Superlid
Superlid
Wo Aug 03, 2022 1:41 am Reageer met quote

Dat lijkt niet me niet moeilijk, een mooie lijst die aan voorkant en achterkant gelijk is dan je kunt het schilderij zodanig op een aangepaste ezel opstellen dat het aan beide kanten goed zichtbaar is.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Aug 03, 2022 1:57 am Reageer met quote

redone schreef:
Dat lijkt niet me niet moeilijk, een mooie lijst die aan voorkant en achterkant gelijk is dan je kunt het schilderij zodanig op een aangepaste ezel opstellen dat het aan beide kanten goed zichtbaar is.
Er zijn meerdere mogelijkheden maar ik ben benieuwd waarvoor er dan gekozen gaat worden.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

lucia51

Stamgast
Stamgast
Wo Aug 03, 2022 10:45 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
redone schreef:
Er zijn meerdere mogelijkheden maar ik ben benieuwd waarvoor er dan gekozen gaat worden.

En aan welke mogelijkheden denk je dan?

Laatst aangepast door lucia51 op Wo Aug 03, 2022 11:05 am, in totaal 1 keer bewerkt

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29896
Wo Aug 03, 2022 10:57 am Reageer met quote

Vincent van Gogh was blijkbaar niet zo tevreden over het resultaat van dat schilderij. Anders had hij het doek niet hergebruikt.

Zou men hem niet meer recht doen om het schilderij te laten voor wat het is...?

En desnoods een afbeelding van die achterkant te maken en dat als apart 'schilderij' te behandelen..?

Faber quisque fortunae suae

lucia51

Stamgast
Stamgast
Wo Aug 03, 2022 11:48 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Vincent van Gogh was blijkbaar niet zo tevreden over het resultaat van dat schilderij. Anders had hij het doek niet hergebruikt.

Zou men hem niet meer recht doen om het schilderij te laten voor wat het is...?

En desnoods een afbeelding van die achterkant te maken en dat als apart 'schilderij' te behandelen..?

Ook een mogelijkheid.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Aug 03, 2022 12:21 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:
Een schilderij komt natuurlijk het beste tot zijn recht op een vlakke wand in een mooie lijst. Te denken valt aan een wand die aan weerszijden te bekijken is, zodat beide werken aan die eisen voldoen. Digitale technieken bieden natuurlijk eindeloze mogelijkheden maar echte kunstliefhebbers moeten bij wijze van spreken de olieverf kunnen ruiken. Ik ben er reuze nieuwsgierig naar wat de keuze van het museum gaat worden.

lucia51

Stamgast
Stamgast
Wo Aug 03, 2022 12:39 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Trudie. schreef:
Een schilderij komt natuurlijk het beste tot zijn recht op een vlakke wand in een mooie lijst. Te denken valt aan een wand die aan weerszijden te bekijken is, zodat beide werken aan die eisen voldoen. Digitale technieken bieden natuurlijk eindeloze mogelijkheden maar echte kunstliefhebbers moeten bij wijze van spreken de olieverf kunnen ruiken. Ik ben er reuze nieuwsgierig naar wat de keuze van het museum gaat worden.

Je eerste optie komt neer op wat Redone al opperde. Het laatste het zelfde als van Tympaan.

redone

Superlid
Superlid
Wo Aug 03, 2022 1:06 pm Reageer met quote

Veel meer mogelijkheden zijn er ook niet, ik zou een werk wat origineel is, ook origineel laten, er is al genoeg digitale kunst in de wereld.
Dit is zo bijzonder, en als het mogelijk is om dit schilderij tevoorschijn te krijgen, graag!

lucia51

Stamgast
Stamgast
Wo Aug 03, 2022 1:33 pm Reageer met quote

redone schreef:
Veel meer mogelijkheden zijn er ook niet, ik zou een werk wat origineel is, ook origineel laten, er is al genoeg digitale kunst in de wereld.

Vind ik ook.

An58.1

Stamgast
Stamgast
Vr Aug 05, 2022 3:09 pm Reageer met quote

redone schreef:

Of een wand plaatsen in midden van een hal met een gat in het midden, zodat je de voorkant en de achterkant kan bekijken. Makkelijk op te lossen.

An58.1

Stamgast
Stamgast
Vr Aug 05, 2022 3:17 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Trudie. schreef:

Digitale technieken? Vincent draait zich in zijn graf om. Deze man was kunstschilder, eigenhandig gecreëerd schilderij met gevoel, handen, doek en kwast. En daar wil jij digitale technieken voor gebruiken? Is een blamage.

An58.1

Stamgast
Stamgast
Vr Aug 05, 2022 3:18 pm Reageer met quote

redone schreef:
Dit is zo bijzonder, en als het mogelijk is om dit schilderij tevoorschijn te krijgen, graag!

Helemaal mee eens.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Aug 05, 2022 4:38 pm Reageer met quote

Zonder digitale techniek was dat zelfportret op de achterkant nooit opgespoord. De restauratiemethodes zijn er met diezelfde techniek ook gigantisch op vooruitgegaan.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6090
Vr Aug 05, 2022 5:15 pm Reageer met quote

An58 schreef:
Keesvi schreef:
Trudie. schreef:

Digitale technieken? Vincent draait zich in zijn graf om. Deze man was kunstschilder, eigenhandig gecreëerd schilderij met gevoel, handen, doek en kwast. En daar wil jij digitale technieken voor gebruiken? Is een blamage.

De schilderijen van van Gogh waarvan jij lijkt te suggereren zo geweldig genoten te hebben zul je merendeels louter en alleen in digitale vorm gekend hebben, als digitale afbeelding of als platte analoge foto-afdruk. En daar is helemaal niets mis mee.

Daarnaast is het mogelijk een schilderij perfect in 3d te printen mbv digitalisatie. Kleuren zowel als de textuur (de toets) zullen perfect overeen kunnen komen met het origineel tot in de kleinste details.
Ook daar is niets mis mee, tenzij een dergelijke 3d reproduktie voor het origineel uitgegeven wordt.

Hier een voorbeeld van zo'n repro van een door Rembrandt gemaakt portret van een oude man https://shop.mauritshuis.nl/en/3d-reproduction-vermeer-copy-109769712.html
Voor de duidelijkheid: de textuur hier is niet nagemaakt/nagebootst maar dmv geavanceerde lasertechnologie overgebracht/overgezet in ander materiaal

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

An58.1

Stamgast
Stamgast
Vr Aug 05, 2022 6:03 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
An58 schreef:
Keesvi schreef:
Trudie. schreef:

De schilderijen van van Gogh waarvan jij lijkt te suggereren zo geweldig genoten te hebben zul je merendeels louter en alleen in digitale vorm gekend hebben, als digitale afbeelding of als platte analoge foto-afdruk. En daar is helemaal niets mis mee.

Daarnaast is het mogelijk een schilderij perfect in 3d te printen mbv digitalisatie. Kleuren zowel als de textuur (de toets) zullen perfect overeen kunnen komen met het origineel tot in de kleinste details.
Ook daar is niets mis mee, tenzij een dergelijke 3d reproduktie voor het origineel uitgegeven wordt.

Hier een voorbeeld van zo'n repro van een door Rembrandt gemaakt portret van een oude man https://shop.mauritshuis.nl/en/3d-reproduction-vermeer-copy-109769712.html
Voor de duidelijkheid: de textuur hier is niet nagemaakt/nagebootst maar dmv geavanceerde lasertechnologie overgebracht/overgezet in ander materiaal

Dus jij zegt te weten (aannames) dat ik het merendeel van Vincent's schilderijen alleen via digitale kunst heb bekeken?
Je zit weer uit je nek te kletsen. Zal even een opsomming doen over wat ik van zijn kunst heb gezien, zijn schilderijen en daar zit niets digitaals bij.
Vincent van Gogh museum, Rijksmuseum en in de jaren 90 zijn tentoonstelling in het Kröller Muller Museum.

Schilderijen zijn niet perfect te printen, de textuur van de penseelstreken is niet te evenaren.

Ga maar eens het Joodse bruidje van Rembrandt in digitale weergave proberen te krijgen, met die hele dikke penseel of paletmes opgebrachte verflaag, krijg je niet voor elkaar.

Vertel mij niets over kunst. Ik teken en schilder zelf. En heb een zelfportret van Vincent van Gogh in aquarel geschilderd, ga dat eerst maar eens nadoen met al die kleine penseelstreken met natte verf wat in elkaar over kan vloeien.

Dus hou eens op met je aannames. Je doet net of je me kent en ik prijs me gelukkig dat dat niet zo is. Ik weet meer over jou, dan jij van mij.

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie