Nieuw monument Rotterdam gedeporteerde Joden
Blik op het nieuws
Plaats reactie

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 653
Za Jul 30, 2022 5:30 pm Reageer met quote

Jaantje en haar moeder worden daar direct na aankomst op 5 augustus vermoord. Jaantje is dan 11 jaar oud, haar moeder is 35. Vader Izak den Arend overlijdt op 30 september 1942 in Auschwitz op 39-jarige leeftijd. Het gezin keert dus nooit meer terug naar hun huis aan de Insulindestraat 51a in Rotterdam. En met hen vele anderen. Ongeveer tienduizend Joodse Rotterdammers die via Loods 24 zijn gedeporteerd, zijn niet teruggekomen.
Deze slachtoffers worden herdacht met een nieuw monument bij de Muur en het Joods Kindermonument. Een monument met tienduizend steentjes en siergras langs de Eva Cohen-Hartogkade. De steentjes zijn vorige week met de hand geplaatst. Ook het siergras is nog maar net geplant.

https://nos.nl/artikel/2438851-nieuw-monument-in-rotterdam-voor-gedeporteerde-joden

Het stukje dat ik hierboven geplaatst heb komt van de link die nos.nl in het artikel noemt.

Mooie waardige symboliek. Word je stil van.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5788
Za Jul 30, 2022 7:03 pm Reageer met quote

Het is onvoorstelbaar hè, 686 kinderen die gedeporteerd zijn, dat kun je je niet voorstellen.
Ik heb de film " the striped pyjama" gezien, zo indrukwekkend en ook gruwelijk!

Mijn mening vorm ik zelf!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 868
Zo Jul 31, 2022 12:04 am Reageer met quote

Een stuk geschiedenis die nooit vergeten mag worden .
Het ziet er op de foto die ook bij de link staat al indrukwekkend uit zal in het echt nog wel indrukwekkender zijn .
Mooi dat er de steentjes voor gebruikt zijn die in 2020 door Nederland zijn gereisd .

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Pagina 1 van 1

Plaats reactie