Leven in kuilen op de maan
Blik op het nieuws
Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 4056
Wo Jul 27, 2022 9:26 pm Reageer met quote

Quote:
Als mensen zich ooit op de maan vestigen, kunnen ze misschien in grotten en diepe kuilen wonen en werken. Het leven daar is mogelijk veel draaglijker dan op het oppervlak van de maan. Ze worden blootgesteld aan minder straling, en misschien groeit voedsel er ook beter. Dat zeggen Amerikaanse wetenschappers en de ruimtevaartorganisatie NASA.
De onderzoekers hebben een 100 meter diepe kuil op een basaltvlakte op de maan bestudeerd. De kuil maakt deel uit van de Zee der Rust, waar in 1969 Neil Armstrong en Buzz Aldrin als eerste mensen op de maan rondliepen. Een deel van de kuil heeft een 'overkapping', en in dat overdekte deel, met schaduwen, is de temperatuur stabiel 17 graden boven nul. Mogelijk is de kuil de ingang van een soort grottenstelsel, en daar zal het ongeveer even warm zijn.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/471911825/mensen-kunnen-misschien-leven-in-kuilen-op-maan

Kwam dit ook al tegen in een artikel uit 2014;
https://scientias.nl/gaan-astronauten-wonen-kuilen-op-de-maan/

Zou het dan toch kunnen ooit leven op een andere planeet?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

An58.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 160
Wo Jul 27, 2022 10:19 pm Reageer met quote

Weer een probleem opgelost. Sturen we daar het teveel aan asielzoekers heen. Duurzame planeet met een temperatuur van 17 graden. Geen straling en voedsel telen ook prima.
Daar hebben ze het beter dan hier, hoeven ze niet buiten te slapen, overkapping of grot.
We sturen ze gewoon naar de maan. Laughing

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6294
Wo Jul 27, 2022 10:22 pm Reageer met quote

Technisch onmogelijk zal het misschien niet zijn, maar hoe het een plezierig leven zou kunnen zijn, daartoe schiet mijn voorstellingsvermogen tekort. Overal waar je kijkt bevind je je in kleurloze wereld van stof, gruis en rotsen waarin je altijd volledig gehuld zal moeten gaan in een van zuurstoftanks voorzien helm-kostuum hermetisch afgesloten van de nagenoeg zuurstofloze sfeer erbuiten waarin je anders dadelijk zou stikken. Verder is het er bloedheet, of stervenskoud.
Dan kun je wel fantaseren over een grote plastic bol of een donkere grot die je met een grote plastic kap afsluit om daarbinnen een aards eco-systeem op te zetten, maar hoe beperkt blijf je dan en hoe kwetsbaar met het voortdurend bombardement van (micro-)meteorieten waar je blootgesteld bent.
Voor wetenschappelijk onderzoek misschien interessant maar om er te 'leven'.....

https://www.ad.nl/wetenschap/dit-is-hoe-je-kunt-leven-op-de-maan~abf82a71/

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6294
Wo Jul 27, 2022 10:26 pm Reageer met quote

An58 schreef:
Weer een probleem opgelost. Sturen we daar het teveel aan asielzoekers heen. Duurzame planeet met een temperatuur van 17 graden. Geen straling en voedsel telen ook prima.
Daar hebben ze het beter dan hier, hoeven ze niet buiten te slapen, overkapping of grot.
We sturen ze gewoon naar de maan. Laughing

Ik denk dat we beter de wappies erheen kunnen sturen, de lunatics die zullen zich daar uitstekend thuis voelen Laughing

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2335
Wo Jul 27, 2022 10:51 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Quote:
Als mensen zich ooit op de maan vestigen, kunnen ze misschien in grotten en diepe kuilen wonen en werken. Het leven daar is mogelijk veel draaglijker dan op het oppervlak van de maan. Ze worden blootgesteld aan minder straling, en misschien groeit voedsel er ook beter. Dat zeggen Amerikaanse wetenschappers en de ruimtevaartorganisatie NASA.
De onderzoekers hebben een 100 meter diepe kuil op een basaltvlakte op de maan bestudeerd. De kuil maakt deel uit van de Zee der Rust, waar in 1969 Neil Armstrong en Buzz Aldrin als eerste mensen op de maan rondliepen. Een deel van de kuil heeft een 'overkapping', en in dat overdekte deel, met schaduwen, is de temperatuur stabiel 17 graden boven nul. Mogelijk is de kuil de ingang van een soort grottenstelsel, en daar zal het ongeveer even warm zijn.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/471911825/mensen-kunnen-misschien-leven-in-kuilen-op-maan

Kwam dit ook al tegen in een artikel uit 2014;
https://scientias.nl/gaan-astronauten-wonen-kuilen-op-de-maan/

Zou het dan toch kunnen ooit leven op een andere planeet?

Ik denk dat het niet geweldig zal zijn om daar langere tijd te moeten leven, en dat het nog een enorme opgave zal zijn om zoín kuil van een overkapping te voorzien. Alle materialen daarvoor moeten immers vanaf de Aarde daar worden gebracht en gemonteerd.
Ik lees dat de kuilen een breedte hebben van 5 tot 900 meter.
Een overkapping met een diameter van 5 meter is al een opgave als je de liggers en de rest van de dakbedekking daar vanaf de Aarde moet brengen, en een robuuste overkapping met een diameter van 900 meter daar bouwen lijkt mij schier onmogelijk.

Met een overkapping alleen ben je dan er nog niet. Een overdekte zanderige of stofffige kuil. Al het water wat je nodig hebt zal je waarschijnlijk ook van de Aarde moeten meenemen, en dat geldt ook voor de zuurstof en de stikstof. En als je die stoffen daar na veel geheen en weer wel hebt, heb je nog geen kringloop. En ook nog geen sanitair.

Ik vermoed dat het dromerij zal blijven.
Je merkt het waarschijnlijk dat ik heel sceptisch ben over dat soort plannen.

Maar als iemand wel ideeŽn heeft hoe zulke plannen kunnen worden verwezenlijkt, optimistischer is dan ik ben, dan hoor ik het graag wat de ideeŽn zijn.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5888
Wo Jul 27, 2022 10:54 pm Reageer met quote

Misschien een aantal robotten, die kunnen daar wel aarden, een set batterijen die een leven lang meegaan, moet te doen zijn Laughing

Mijn mening vorm ik zelf!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

An58.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 160
Wo Jul 27, 2022 11:47 pm Reageer met quote

redone schreef:
Misschien een aantal robotten, die kunnen daar wel aarden, een set batterijen die een leven lang meegaan, moet te doen zijn Laughing

Goed idee, kunnen ze daar oorlogje gaan voeren. Wink

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 30155
Do Jul 28, 2022 12:05 pm Reageer met quote

barth. schreef:

...Ik vermoed dat het dromerij zal blijven.
Je merkt het waarschijnlijk dat ik heel sceptisch ben over dat soort plannen.

Maar als iemand wel ideeŽn heeft hoe zulke plannen kunnen worden verwezenlijkt, optimistischer is dan ik ben, dan hoor ik het graag wat de ideeŽn zijn.
...

Technisch is het niet onmogelijk. Er is immers ook een ruimtestation, het ISS, gebouwd.

Voordeel is dat de aantrekkingskracht van de maan ong. 0,16 maal is dan die van de aarde. Dus balken en kolommen kunnen een stuk lichter zijn.

Of het financieel ooit haalbeer is, is maar de vraag. Er is nu al een grondstoffentekort. En inderdaad, het transport van al die zaken is ook nogal een dingetje. Dan zullen we eerst toch iets beters moeten bedenken dan de huidige veredelde vuurpijlen..

Faber quisque fortunae suae

Pagina 1 van 1

Plaats reactie