De herinrichting van Nederland
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende Plaats reactie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5881
Zo Jul 31, 2022 6:05 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
NicolaasP schreef:
Ook binnen Nederland zouden de benodigde landbouw en veeteelt bedrijven binnen gemeentes misschien geïntegreerd kunnen zijn. Bij verticale landbouw is dat sowieso geen probleem. Dat kan zelfs binnen een gemeente als Amsterdam verwezenlijkt worden dat hier op die wijze de groentes verbouwd worden die we hier nodig hebben en op de fiets aangeleverd dan wel opgehaald zouden kunnen worden.

Verticale landbouw voor producten zoals granen, aardappelen, uien en suikerbieten lijkt mijns inziens een onhaalbare zaak.
Voor tuinbouwproducten, zoals tomaten, verschillende bonensoorten en groente zou dit een mogelijkheid zijn. Maar zoals Greet terecht opmerkte dat kost veel energie aan belichting en beluchting.

Er zijn grote verschillen tussen landbouw en tuinbouw, het lijkt er op dat je alles op één hoop gooit en daar een soort van oplossing voor bedenkt.

Kennelijk word je niet gehinderd door enige kennis van zaken over land- en tuinbouw.

Ervan uitgaande dat je niet ook de WUR gebrek aan kennis verwijt, verwijs ik je graag naar hun website waarop zij uitleggen hoezeer zij mogelijkheden zien in verticale tuinbouw en hard op zoek zijn naar mogelijkheden het energiebruik te beperken. Zij denken daarbij inderdaad aan het in gebruik nemen van bijvoorbeeld lege kantoorpanden in de stad. Zelf heb ik twee maanden geleden hierover een interessante presentatie gezien. Dus zo gek is het niet wat Klaas zegt. Uiteraard gaat het daarbij niet om alle gewassen, maar bijvoorbeeld wel paprika's en tomaten. Eigenlijk dus meer de producten uit de glastuinbouw die overigens ook niet zo energiezuinig is. Dat het niet om aardappelen of tarwe gaat betekent toch niet dat het dús niet bijdraagt aan een oplossing voor de herindeling? Ontwikkelingen gaan razendsnel.
En wat veeteelt betreft: 14 miljoen varkens zitten hun hele leven opgesloten in gigantische gebouwen. Als we dat met zijn allen zo geweldig vinden en zo graag willen behouden, kunnen die stallen net zo goed op een industrieterrein worden gezet, bijvoorbeeld naast distributiebedrijven toch? Voor de varkens maakt het niks uit. En met de vrijgekomen grond kunnen we dan andere dingen doen. Duurzame landbouw bijvoorbeeld. Of bouwen. Of teruggeven aan de natuur.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8551
Zo Jul 31, 2022 6:38 pm Reageer met quote

Dat klopt ook wat je schrijft Willemijn, maar als Klaas het over verticale landbouw heeft,

(Dit is zijn tekst: Bij verticale landbouw is dat sowieso geen probleem. Dat kan zelfs binnen een gemeente als Amsterdam verwezenlijkt worden ),

merk ik op dat er een groot verschil bestaat tussen (glas)tuinbouw en landbouw.

Als Klaas de landbouw op één hoop gooit met andere agriculturen, dan vind ik mijn opmerking terecht dat hij kennelijk niet goed weet waar over hij schrijft.

Er zijn voor de verschillende soorten van veeteelt, akkerbouw en tuinbouw alleen al acht productschappen.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Jul 31, 2022 6:47 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Dat klopt ook wat je schrijft Willemijn, maar als Klaas het over verticale landbouw heeft,

(Dit is zijn tekst: Bij verticale landbouw is dat sowieso geen probleem. Dat kan zelfs binnen een gemeente als Amsterdam verwezenlijkt worden ),

merk ik op dat er een groot verschil bestaat tussen (glas)tuinbouw en landbouw.

Als Klaas de landbouw op één hoop gooit met andere agriculturen, dan vind ik mijn opmerking terecht dat hij kennelijk niet goed weet waar over hij schrijft.

Er zijn voor de verschillende soorten van veeteelt, akkerbouw en tuinbouw alleen al acht productschappen.

Oké helder.
Ik wil nog even wat opmerken over aardappelen, iets wat ik niet wist maar op diezelfde presentatie zag, is dat Nederland ook heel ver is in het produceren van aardappelzaad. Vooralsnog vooral voor de export. Het neemt natuurlijk heel veel minder plaats in en men zei dat het ook vrijwel ongevoelig is voor ziektes.
Door dat soort kennis, die ontwikkelingen heb ik alle hoop dat Nederland haar vooraanstaande positie in landbouwontwikkelingen zal behouden en zelfs verstevigen. Óók als de omgeving verandert. Ik kan daar gewoon trots op zijn.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29901
Zo Jul 31, 2022 7:00 pm Reageer met quote

Die verticale landbouw zal nooit op grote schaal worden toegepast. er zullen best wel hier en daar leuke experimentjes plaatsvinden maar echt practisch lijkt het mij niet.

Die tomaten zullen geplukt en afgevoerd moeten worden. Hoe wil je dat nu op een efficiënte manier doen. Die gevel zal misschien 15 meter of hoger zijn, want anders heeft het niet veel zin. Bij een flatgebouw heb je ook met de bewoners te maken. Zullen die dat allemaal even prettig vinden als er weer een club gevelklimmers komen die langs de ramen klimmen met een mandje op de rug om die tomaten te komen plukken?

Bij bedrijfshallen is het misschien nog te doen maar dat zal toch ook van het type bedrijf afhangen. En dan toch weer het plukprobleem. Moet je dan een hele installatie aan die hal bouwen om enigszins efficient die tomaten te plukken? Hoe had je je dat dan wel voorgesteld?

Het zullen dan wel héél dure tomaten worden, vrees ik...

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Jul 31, 2022 7:08 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Die verticale landbouw zal nooit op grote schaal worden toegepast. er zullen best wel hier en daar leuke experimentjes plaatsvinden maar echt practisch lijkt het mij niet.

Die tomaten zullen geplukt en afgevoerd moeten worden. Hoe wil je dat nu op een efficiënte manier doen. Die gevel zal misschien 15 meter of hoger zijn, want anders heeft het niet veel zin. Bij een flatgebouw heb je ook met de bewoners te maken. Zullen die dat allemaal even prettig vinden als er weer een club gevelklimmers komen die langs de ramen klimmen met een mandje op de rug om die tomaten te komen plukken?

Bij bedrijfshallen is het misschien nog te doen maar dat zal toch ook van het type bedrijf afhangen. En dan toch weer het plukprobleem. Moet je dan een hele installatie aan die hal bouwen om enigszins efficient die tomaten te plukken? Hoe had je je dat dan wel voorgesteld?

Het zullen dan wel héél dure tomaten worden, vrees ik...

Nee hoor. Wat ik gezien heb ziijn enorme lange, smalle bakken die van beneden naar boven gaan en weer terug, automatisch worden bestuurd en bewaterd en vervolgens naarmate het stadium van ontwikkeling opschuiven naar de rij ernaast. Dus bijvoorberld rechts zie je de zaailingen die roteren, daarnaast het plantje dat iets groter is, daarnaast weer iets groter en in de laatste rij de volle, rijpe plukklare tomaten. Er lopen maar weinig mensen rond om de boel in de gaten te houden. Maar oogsten kan dus gewoon op stahoogte. Ik hoef me dat niet voor te stellen, het is er al. En de verwachtingen voor de toekomst zijn volgens Wageningen en het betreffende bedrijf, waarvan ik de naam moet opzoeken, weet ik ff niet meer, groot. Er zit zeker toekomst in. Ik kende het ook niet maar het heeft op mij veel indruk gemaakt.

Ik wil er best meer over vertellen, maar helaas vergt andere zorg mijn aandacht weer. Niet weg dus, maar even weer niet actief aanwezig.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3866
Zo Jul 31, 2022 8:29 pm Reageer met quote

Verticale landbouw wordt al wel toegepast, maar nog niet op hele grote schaal en nu nog vooral met kleinere tuinbouwproducten.

.
Quote:
In Norfolk, Engeland komt de grootste vertical farm ter wereld. Dankzij een investering van 26 miljoen pond (ruim 31 miljoen euro) van investeerder Gresham House heeft het Britse bedrijf Fischer Farms voldoende kapitaal om de verticale boerderij te bouwen.

Het vier hectare grote terrein kan evenveel groente voortbrengen als normaal verbouwd wordt op 1.000 hectare traditionele landbouwgrond. Daarvoor gebruikt het ook nog 98 procent minder water. Ook zal het bedrijf geen pesticiden of andere bestrijdingsmiddelen toepassen.

https://www.change.inc/agri-food/de-grootste-vertical-farm-ter-wereld-komt-in-engeland-37936
https://www.change.inc/agri-food/walmart-investeert-400-miljoen-dollar-in-verticale-landbouw-37653
https://www.foodagribusiness.nl/duits-infarm-werkt-aan-opmars-verticale-landbouw/
https://www.google.com/url?client=internal-element-cse&cx=a5297c89c4bbec8e2&q=https://www.wur.nl/nl/onderzoek-resultaten/onderzoeksinstituten/plant-research/show-wpr/wur-en-vertical-farming-bedrijf-infarm-slaan-handen-ineen.htm&sa=U&ved=2ahUKEwj0lOfUxaP5AhURO-wKHUueBywQFnoECAIQAg&usg=AOvVaw2PooISa_Zb-nK2UnxWdDML

Heeft best toekomst verticale landbouw.
In verticale veeteelt zie ik niets, lijkt me beter om die sector om te switchen naar duurzame veeteelt, beter voor mileu en dier en mens.

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1192
Zo Jul 31, 2022 11:25 pm Reageer met quote

wat maar weinigen zich beseffen is dat de enorme kennis over ohelijk en onmogelijkheden voor een groot deel voortkomt uit de samenwerkingen en onderzoeken van de wageningen universiteit, de wur, maar de Wur zou nooit de wur zijn geworden als er niet een enorm elkaar versterkende samenwerking was geweest met de Nederlandse agrarische sector.

hoogbouw vindt nu toch ook bij champignonteelt plaats;

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Aug 01, 2022 10:38 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Nee hoor. Wat ik gezien heb ziijn enorme lange, smalle bakken die van beneden naar boven gaan en weer terug, automatisch worden bestuurd en bewaterd en vervolgens naarmate het stadium van ontwikkeling opschuiven naar de rij ernaast. Dus bijvoorberld rechts zie je de zaailingen die roteren, daarnaast het plantje dat iets groter is, daarnaast weer iets groter en in de laatste rij de volle, rijpe plukklare tomaten. Er lopen maar weinig mensen rond om de boel in de gaten te houden. Maar oogsten kan dus gewoon op stahoogte. Ik hoef me dat niet voor te stellen, het is er al. En de verwachtingen voor de toekomst zijn volgens Wageningen en het betreffende bedrijf, waarvan ik de naam moet opzoeken, weet ik ff niet meer, groot. Er zit zeker toekomst in. Ik kende het ook niet maar het heeft op mij veel indruk gemaakt.

Ik wil er best meer over vertellen, maar helaas vergt andere zorg mijn aandacht weer. Niet weg dus, maar even weer niet actief aanwezig.

Ik had een beetje een verkeerd beeld bij wat jij bedoelde met "verticale landbouw", namelijk van een flatgebouw dat helemaal met planten begroeid was. En ik dacht daar die tomaten bij Very Happy

Kweken in grote hallen zal zeker niet onmogelijk zijn. Zolang die planten/groenten maar voldoende licht en water krijgen en in goede aarde staan, zal dat best wel lukken. Planten kunnen toch niet naar buiten kijken.

Of het rendabel is kan ik op dit moment niet beoordelen. Het zal zoals alles, wel zijn voor- en nadelen hebben.
Het bouwen van die hal en alle stellingen met plantenbakken. Het maken van een goede licht- en beregeningsinstallatie. Af en toe zal die aarde een ververst moeten worden. Transport van de gekweekte producten.

Zo'n hal zal best wel wat energie verbruiken.

Of het helemaal zonder bestrijdingsmiddelen zal gaan betwijfel ik. Ziektekiemen laten zich niet makkelijk buiten houden.

Enfin, de tijd zal het leren of dit de ultieme oplossing is...

Komt ook nog een esthetisch puntje bij. 'We' hebben nu al zo'n hekel aan die megastallen en datacenters, wat in feite grote plaatstalen dozen zijn. willen 'we' daar ook nog eens die kweekhallen bij, die er echt niet fraaier zullen uitzien?

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6093
Ma Aug 01, 2022 10:59 am Reageer met quote

Ik geloof niet dat er veel mensen tegen megastallen zijn vanwege hun architectuur Tympaan, ik denk niet dat DAT voor veel mensen de reden is om van die megastallen af te willen komen, maar WEL het gegeven van dierenwelzijn, dus dat in die megastallen de dieren vaak verstoken zijn van buitenlucht, natuurlijk licht, zon, natuurlijke gewassen (cq de weide), en het belangrijkste: bewegingsvrijheid.
Een gebouw voor verticale landbouw hoeft geen plaatstalen doos te zijn bovendien. Er is geen enkele reden te geven waarom dat niet ook een interessant mooi stuk architectuur zou kunnen zijn

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent

Laatst aangepast door NicolaasP op Ma Aug 01, 2022 11:02 am, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Aug 01, 2022 11:00 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
[

Ik had een beetje een verkeerd beeld bij wat jij bedoelde met "verticale landbouw", namelijk van een flatgebouw dat helemaal met planten begroeid was. En ik dacht daar die tomaten bij Very Happy

Mijn beeldend vermogen heeft zich ook wel geamuseerd met jouw behendige plukkers die tot ergernis van mevrouw Janssen op de 8e etage met hun rugzakjes de tomaten boven haar raam wegplukken.
Laughing

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6093
Ma Aug 01, 2022 11:07 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Verticale landbouw wordt al wel toegepast, maar nog niet op hele grote schaal en nu nog vooral met kleinere tuinbouwproducten.

.
Quote:
In Norfolk, Engeland komt de grootste vertical farm ter wereld. Dankzij een investering van 26 miljoen pond (ruim 31 miljoen euro) van investeerder Gresham House heeft het Britse bedrijf Fischer Farms voldoende kapitaal om de verticale boerderij te bouwen.

Het vier hectare grote terrein kan evenveel groente voortbrengen als normaal verbouwd wordt op 1.000 hectare traditionele landbouwgrond. Daarvoor gebruikt het ook nog 98 procent minder water. Ook zal het bedrijf geen pesticiden of andere bestrijdingsmiddelen toepassen.

https://www.change.inc/agri-food/de-grootste-vertical-farm-ter-wereld-komt-in-engeland-37936
https://www.change.inc/agri-food/walmart-investeert-400-miljoen-dollar-in-verticale-landbouw-37653
https://www.foodagribusiness.nl/duits-infarm-werkt-aan-opmars-verticale-landbouw/
https://www.google.com/url?client=internal-element-cse&cx=a5297c89c4bbec8e2&q=https://www.wur.nl/nl/onderzoek-resultaten/onderzoeksinstituten/plant-research/show-wpr/wur-en-vertical-farming-bedrijf-infarm-slaan-handen-ineen.htm&sa=U&ved=2ahUKEwj0lOfUxaP5AhURO-wKHUueBywQFnoECAIQAg&usg=AOvVaw2PooISa_Zb-nK2UnxWdDML

Heeft best toekomst verticale landbouw.
In verticale veeteelt zie ik niets, lijkt me beter om die sector om te switchen naar duurzame veeteelt, beter voor mileu en dier en mens.

Verticale veeteelt daar heb ik nog nooit van gehoord. Maar juist die sector zou enorm in kunnen krimpen (want meer dan 80% export naar oa Duitsland, VK en China dus wijzelf hebben al die megastallen hier niet nodig), en als dat gebeurt hoeft er niet meer gekeken te worden wat die sector betreft naar een verdere beperking van grondgebruik

Nog iets over verticale landbouw: die kan ook horizontaal bedreven worden, en zelfs onder de grond
ziehier

Ik hoop overigens wel dat de mens, de gewone burger en vooral ook hun naaktgeslacht zich zelf ook bezig gaat houden/ blijft houden met het kweken van voedselgewassen. Dat je daar voeling mee hebt lijkt me iets onontbeerlijks. En het geeft een enorm genot zo zie je wel aan de kinderen in hun schooltuintjes en al die mensen die zelf in volkstuintjes of in de eigen tuin met hun groenten ed bezig zijn
Het is een van de leukste bezigheden die de mens maar kan bedenken

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3866
Ma Aug 01, 2022 11:33 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Verticale veeteelt daar heb ik nog nooit van gehoord.

Hierbij gaat het om vis en kip en insecten.
Quote:
Naast de teelt van groenten en fruit kunnen er ook vis en kip en insecten worden gekweekt.

https://nl.insectengineers.com/about-us/verticale-landbouw

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2279
Ma Aug 01, 2022 11:47 am Reageer met quote

Ik ben geen voorstander van de varkensflats

https://www.trouw.nl/buitenland/in-de-vier-innovatieve-varkensflats-van-yang-xiang-komt-geen-virus-binnen~ba7d01eb

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

An58.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 160
Ma Aug 01, 2022 12:14 pm Reageer met quote

Heel eng gegeven dat verticale, niet het verticale op zich, maar wel als dit binnen gebeurd.
Moeten we weer zonodig ingrijpen, ver van de natuur?
Zon en maan hebben invloed op gewassen, meer dan de meeste hier denken en dan denken ze goed bezig te zijn.
Lees deze artikelen maar even over de invloed en werking van de zon en maan.

https://edepot.wur.nl/477718

https://krachtvankruiden.nl/blogs/lichaam-en-geest/het-ritme-van-de-maan-en-de-invloed-op-de-natuur

Roos634

Stamgast
Stamgast
Antw.: 126
Ma Aug 01, 2022 12:20 pm Reageer met quote

De herinrichting van Nederland, bedoelen ze daar dit mee?
https://www.tristatecity.nl/

Roos634

Stamgast
Stamgast
Ma Aug 01, 2022 12:27 pm Reageer met quote

An58 schreef:
Heel eng gegeven dat verticale, niet het verticale op zich, maar wel als dit binnen gebeurd.
Zon en maan hebben invloed op gewassen, meer dan de meeste hier denken en dan denken ze goed bezig te zijn.

https://krachtvankruiden.nl/blogs/lichaam-en-geest/het-ritme-van-de-maan-en-de-invloed-op-de-natuur

Planten hebben idd de aarde en zon nodig om op een natuurlijke manier te kunnen groeien. En volgens mij is het gezonder dan het kweken op steenwol en lamplicht. Vertikaal tuinieren is niks mis mee, mits het op de koude grond en buiten is. Je ziet ook veel tuinen op daken van gebouwen. Lijkt me niks mis mee, mits je dak het houden kan. Shocked

Roos634

Stamgast
Stamgast
Ma Aug 01, 2022 12:30 pm Reageer met quote

barth. schreef:

https://www.trouw.nl/buitenland/in-de-vier-innovatieve-varkensflats-van-yang-xiang-komt-geen-virus-binnen~ba7d01eb

Ik ook niet. Varkens moeten hun natuurlijk gedrag kunnen hebben. Modderpoelen bv. Net als kippen trouwens, die moeten ook kunnen scharrelen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Aug 01, 2022 12:43 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

...Een gebouw voor verticale landbouw hoeft geen plaatstalen doos te zijn bovendien. Er is geen enkele reden te geven waarom dat niet ook een interessant mooi stuk architectuur zou kunnen zijn

Het zou inderdaad niet hoeven...

Maar het zal het altijd wel zijn. Het is namelijk de goedkoopste manier en dat is het enige wat telt, in deze tijd...

An58.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 160
Ma Aug 01, 2022 12:53 pm Reageer met quote

Roos634 schreef:
An58 schreef:

Planten hebben idd de aarde en zon nodig om op een natuurlijke manier te kunnen groeien. En volgens mij is het gezonder dan het kweken op steenwol en lamplicht. Vertikaal tuinieren is niks mis mee, mits het op de koude grond en buiten is. Je ziet ook veel tuinen op daken van gebouwen. Lijkt me niks mis mee, mits je dak het houden kan. Shocked

Mee eens.

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 868
Ma Aug 01, 2022 2:04 pm Reageer met quote

barth. schreef:

Ik ben ook geen voorstander van varkensflats .
Mijn ideaalbeeld is :

Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats reactie