Een oorlog die door ai robots uitgevochten wordt
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6090
Ma Jul 25, 2022 11:46 am Reageer met quote

De Telegraaf meldt vandaag dat in Oekraïne 'slimme robots met machinegeweren naar het slagveld gestuurd worden sinds vorige week' . Of het klopt, doet er even niet toe, want het gaat sowieso binnenkort gebeuren dat dergelijke zelfbewegende zelfzoekende zelfschietende machines ingezet worden om een conflict te beslechten. Ze kunnen een klein beetje op tanks lijken, of op een mens of ze hebben een 'viervoeter' constructie, en natuurlijk kunnen ze ook door de lucht gaan, in de vorm van drones bv.
Ze hebben geen motivatie nodig, ze kunnen niet bang worden en ze kunnen ook niet misselijk worden van afschuw bij het leed dat ze veroorzaken. Ze hebben geen beloning nodig, geen voedsel, geen slaap.
Opereren ze eenmaal op het strijdtoneel is de mens iedere controle over hen verloren. Een zelfzoekende drone toegerust met ai computertechnologie is eenmaal in de lucht niet tussentijds te her-programmeren.
Wanneer er zo'n robot-oorlog uitbreekt, zal er dan nog een 'staakt het vuren' mogelijk zijn...en HOE dan...

Een uitgebreid artikel over de vele volkomen nieuwe problemen waarvoor de mens bij deze oorlogsvoering gesteld wordt is te vinden in de Washington Post 12 maart 2022:
https://www.washingtonpost.com/technology/2022/03/11/autonomous-weapons-geneva-un/

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

An58.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 160
Ma Jul 25, 2022 12:52 pm Reageer met quote

Weer een erg bemoedigende topic in een toch al chaotische tijd met de ene gecreëerde crisis na de andere.
Ik denk dat de meeste hier niet op zitten te wachten, sowieso deze topic al niet en zeker niet op de inhoud.
Wat moeten we hier nu mee? Het is al erg genoeg dat er een oorlog woed een paar landen verder.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6090
Ma Jul 25, 2022 2:07 pm Reageer met quote

Omdat het NIEUWS is in de Telegraaf vandaag, maar die citeer ik niet graag, en er in de Washington Post een buitengewoon informatief artikel staat over ai gerobotiseerde oorlogvoering die men nu nog met besprekingen en afspraken op afstand probeert te houden wat vrijwel onmogelijk lijkt en waar Poetin al helemaal geen zin in lijkt te hebben (in dergelijke afspraken dus). De Telegraaf meldt vanmorgen dat een dergelijke oorlogvoering nu al gedeeltelijk in praktijk is gebracht in Oekraïne. Wie dat geen leuk nieuws vindt moet in bed blijven liggen met de dekens over haar kop heen getrokken en ZEKER NIET op een discussieforum komen om in topics gerubriceerd onder de noemer BLIK OP HET NIEUWS te gaan lopen trollen dat het nieuws niet naar haar zin is

Quote:
Autonome wapens - de verzamelnaam voor algoritmen die helpen beslissen waar en wanneer een wapen moet vuren - behoren tot de meest beladen gebieden van moderne oorlogsvoering, waardoor de door mensen bestuurde drone-aanval van de afgelopen decennia er net zo vreemd uitziet als een bajonet.

Voorstanders beweren dat ze niets minder dan een geschenk uit de hemel zijn, de precisie verbeteren en menselijke fouten en zelfs de mist van de oorlog zelf verwijderen.

Critici van de wapens - en dat zijn er veel - zien rampspoed. Ze merken een ontmenselijking op die de strijd opent voor allerlei machinegestuurde fouten, die een meedogenloze digitale efficiëntie vervolgens apocalyptischer maakt. Hoewel er geen tekenen zijn dat dergelijke "slachtbots" in Oekraïne zijn ingezet, zeggen critici dat de activiteiten die daar plaatsvinden wijzen op grimmiger slagvelden in de toekomst.

"Recente gebeurtenissen brengen dit naar voren - ze doen ons beseffen dat de technologie die we ontwikkelen, kan worden ingezet en kan worden blootgesteld aan mensen met verwoestende gevolgen", zegt Jonathan Kewley, co-hoofd van de Tech Group bij het high-powered London advocatenkantoor Clifford Chance, die benadrukte dat dit een wereldwijde en niet een Rusland-centrische kwestie was.

Hoewel ze verschillen in hun specifieke kenmerken, delen alle volledig autonome wapens één idee: dat kunstmatige intelligentie beslissingen beter kan dicteren dan mensen. Door te worden getraind in duizenden veldslagen en vervolgens de parameters te laten aanpassen aan een specifiek conflict, kan de AI worden toegevoegd aan een traditioneel wapen, vervolgens vijandige strijders opsporen en operatief bommen laten vallen, geweren afvuren of anderszins vijanden decimeren zonder een greintje menselijke inbreng .

De 39-jarige CCW komt om de vijf jaar bijeen om haar overeenkomst over nieuwe bedreigingen, zoals landmijnen, bij te werken. Maar AI-wapens hebben hun Waterloo bewezen. Afgevaardigden zijn verbluft door de onkenbare afmetingen van intelligente gevechtsmachines en gehinderd door het trage spel van militaire machten, zoals Rusland, die graag de klok willen laten bloeden terwijl de technologie vooruit raast. In december resulteerde de vijfjaarlijkse bijeenkomst niet in "consensus" (de CCW vereist het voor eventuele updates), waardoor de groep terug naar de tekentafel moest tijdens een andere vergadering deze maand.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5788
Di Jul 26, 2022 11:22 am Reageer met quote

Up

Mijn mening vorm ik zelf!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29897
Di Jul 26, 2022 6:46 pm Reageer met quote

Robots om oorlog te voeren...

Grotere waanzin bestaat er niet...

Het lijkt mij dat die dingen - en de kennis - bepaald wel voor nuttiger of leukere zaken gebruikt kunnen worden...

Alhoewel, als door die robots in één klap heel Rusland van de kaart gevaagd zou kunnen worden, zouden ze toch nog ergens nuttig voor zijn...

Faber quisque fortunae suae

redone

Superlid
Superlid
Di Jul 26, 2022 10:16 pm Reageer met quote

Als dit ooit waarheid zou zijn of worden, kan je het schudden want Rusland maakt de robots altijd groter en beter, dus wint altijd.

Op zich zou het wel een goed idee zijn want dan zou het geen mensenleven meer kosten, maar ja, we leven niet in een fantasie wereld! Laughing

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2279
Wo Jul 27, 2022 1:19 am Reageer met quote

redone schreef:

Op zich zou het wel een goed idee zijn want dan zou het geen mensenleven meer kosten, maar ja, we leven niet in een fantasie wereld! Laughing

Tenzij die robots erop getrained worden om achter mensen aan te gaan.
Of een bepaalde groep mensen. Of bepaalde door mensen bestuurde voertuigen. Of door mensen bewoonde of gebruikte gebouwen.

Het kan een nieuwe wapenwedloop worden, de robotwapens.
In de Oekraine heeft Rusland veel verliezen geleden door het drone gebruik van de de Oekrainers. Zij zullen zich er denk ik bewust van zijn geworden dat zij op het gebied van Robotgebruik een en ander in te halen hebben.

Het voelt denk ik ook verschillend als robotwapens defensief worden ingezet tegen een binnendringende agressor, dan als zij agressief ingezet worden door een binnendringende agressor. En vooral als de agressie ook op de burgerbevolking is gericht.
Maar als er eenmaal gebruik gemaakt wordt van robottechniek, zal “de andere partij” dat soort wapens, maar dan betere, ook willen gebruiken.
Of willen ontwikkelen.

Ik denk dat als er zulke wapens op youtube video’s op iets dergelijks aan het publiek worden gepresenteerd, dat het dan nog over retoriek en propaganda en afschrikking gaat,
Het wordt denk ik meer menens als de nieuwe robotwapens geheim worden gehouden, om “de vijand” niet erop te kunnen laten anticiperen, of die van ideeën of kennis te voorzien. Dat lijkt me tenminste logisch.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

redone

Superlid
Superlid
Wo Jul 27, 2022 1:40 am Reageer met quote

Als het mensenlevens kan sparen helemaal goed, maar eens zullen de robotten elkaar vernietigd hebben en dan?

Zouden ze dan hun makers niet aanvallen?

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jul 27, 2022 11:27 am Reageer met quote

redone schreef:
Als het mensenlevens kan sparen helemaal goed, maar eens zullen de robotten elkaar vernietigd hebben en dan?

Zouden ze dan hun makers niet aanvallen?

Nee, want ze hebben elkaar al vernietigd... Very Happy

Maar het blijft, hoe dan ook, de waanzin ten top.

Maar net als wat barth stelt, ze zullen net als de atoomwapens wel vooral als afschrik- en intimidatiemiddel gebruikt worden.

Bovendien zullen ze te duur en te gecompliceerd zijn in het gebruik. Dat zie nu ook in de Oekraïneoorlog, De raketten zijn sneller 'op' dan dat ze aangemaakt kunnen worden. In tegenstelling tot de "ouderwetse" bommen die relatief snel en goedkoop en in grote massa's gemaakt kunnen worden..

redone

Superlid
Superlid
Wo Jul 27, 2022 12:36 pm Reageer met quote

We kunnen beter terug gaan naar de oertijd, mannen in berenvellen en knotsen die tegen elkaar vechten, geen ellende verder, geen stikstof, asielzoekers, boze boeren, gascrisis etc.

Wat een rust, maar ook geen 50plus, das dan een minpuntje Laughing

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 653
Wo Jul 27, 2022 12:44 pm Reageer met quote

redone schreef:
We kunnen beter terug gaan naar de oertijd, mannen in berenvellen en knotsen die tegen elkaar vechten, geen ellende verder, geen stikstof, asielzoekers, boze boeren, gascrisis etc.

Ach joh, toen werd de mens nog geen 50plus Very Happy

redone

Superlid
Superlid
Wo Jul 27, 2022 1:03 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:
redone schreef:

Ach joh, toen werd de mens nog geen 50plus Very Happy

Ok 30+ Laughing

An58.1

Stamgast
Stamgast
Wo Jul 27, 2022 1:52 pm Reageer met quote

Al dat gepraat over oorlog. Typisch mannen die reageren met oorlogvoering. Met of zonder robots.
Waar aan gewerkt moet worden is de oorlog en strijd de wereld uit.
Nee, we geven nog maar eens miljoenen uit aan wapens sturen naar de Oekraiene en houden zo de oorlog in stand.
Een oorlog als je gewoon logisch had gekeken vanaf het begin, weet je dat Rusland veel sterker is dan de Oekraiene.
Nee zorgen voor nog meer slachtoffers aan beide kanten en doorgaan tot er van het hele land niets meer over is.
En daar werken wij aan mee, daar wordt ons geld aan uitgegeven. En zijn wij mede verantwoordelijk voor de doden daar die al gevallen zijn en de doden die er nog meer gaan vallen.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8551
Wo Jul 27, 2022 2:10 pm Reageer met quote

An58 schreef:
Al dat gepraat over oorlog. Typisch mannen die reageren met oorlogvoering. Met of zonder robots.
Nee, we geven nog maar eens miljoenen uit aan wapens sturen naar de Oekraiene en houden zo de oorlog in stand.
Een oorlog als je gewoon logisch had gekeken vanaf het begin, weet je dat Rusland veel sterker is dan de Oekraiene.
Nee zorgen voor nog meer slachtoffers aan beide kanten en doorgaan tot er van het hele land niets meer over is.
En daar werken wij aan mee, daar wordt ons geld aan uitgegeven. En zijn wij mede verantwoordelijk voor de doden daar die al gevallen zijn en de doden die er nog meer gaan vallen.

De enige partij die schuldig is aan alle doden in deze oorlog is Rusland. De Russen zijn deze oorlog begonnen door een ander land binnen te vallen. Oekraïne verdedigt met hand en tand zijn eigen grondgebied en wordt daarbij ondersteund door wapenleveranties uit het Westen.
Naar mijn mening is de agressor (Rusland) altijd verantwoordelijk voor alle doden en niemand anders.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

barth.

Superlid
Superlid
Wo Jul 27, 2022 4:24 pm Reageer met quote

Robots zijn nog maar beperkt autonoom.
Ze worden nog steeds door mensen gefabriceerd, door mensen vooraf geprogrameerd, en meestal ook door mensen op afstand in grote lijn aangestuurd.

En… een robot heeft energie nodig. Als fossiele brandstoffen de energiebron zijn zal er getankt moeten worden, maar als het electrisch is de batterijduur van belang. Kan de robot zichzelf telkens weer opladen zonder medewerking van mensen?

Robots uitgerust met een langdurige nucleaire energiebron, die zijn nog alleen in gebruik in de ruimtevaart. Zonnepanelen is ook een optie voor de ruimtevaart toepassingen mits de toepassing niet al te ver van de zon is verwijderd. Maar het is niet handig op het slagveld, te grote zonnepanelen.
Van die wapperflappen. Wink

Dus als jouw robot zich tegen zijn maker gaat verzetten… even wachten tot de batterijen op zijn, en dan opnieuw programmeren.

An58.1

Stamgast
Stamgast
Wo Jul 27, 2022 4:54 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
An58 schreef:

De enige partij die schuldig is aan alle doden in deze oorlog is Rusland. De Russen zijn deze oorlog begonnen door een ander land binnen te vallen. Oekraïne verdedigt met hand en tand zijn eigen grondgebied en wordt daarbij ondersteund door wapenleveranties uit het Westen.
Naar mijn mening is de agressor (Rusland) altijd verantwoordelijk voor alle doden en niemand anders.

Poetin is de oorlog begonnen, niet het Russische volk.
Ik ben het niet met je eens, wij werken mee deze oorlog in stand te houden en dat er steeds meer doden te betreuren zijn.

barth.

Superlid
Superlid
Wo Jul 27, 2022 7:39 pm Reageer met quote

(Het gaat m.i. nog steeds over robots)

Met wat voor robots ga je de oorlog niet winnen?
Sommige robots zijn “heel sociaal”, in alles geïnteresseerd, en irritant vriendelijk.
Gedragen zich als een soort huisdier, of doen net alsof ze een vriendje van je zijn.
Zijn zo ontworpen, en geprogrammeerd.

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jul 27, 2022 7:49 pm Reageer met quote

In mijn ogen zijn het gewoon dingen die door de mens gemaakt en gemanipuleerd kunnen worden.
En zoals met alle dingen, ze kunnen goed en verkeerd gebruikt worden.

Dat geldt al voor een hamer of een keukenmes...

An58.1

Stamgast
Stamgast
Wo Jul 27, 2022 7:55 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
In mijn ogen zijn het gewoon dingen die door de mens gemaakt en gemanipuleerd kunnen worden.
En zoals met alle dingen, ze kunnen goed en verkeerd gebruikt worden.

Dat geldt al voor een hamer of een keukenmes...

Juist.

Ik vind ook een robot die een mens vervangt in de omgang b.v. vriendschap een slecht gegeven.
Zeker één die altijd maar ja knikt en alles leuk van je vindt. Wordt de omgang met mensen wel erg moeilijk gemaakt. Mensen raken zo nog verder geisoleerd. Hele rare ontwikkeling.

redone

Superlid
Superlid
Wo Jul 27, 2022 7:59 pm Reageer met quote

Als ik heel eerlijk ben, ik vind robots ondingen, totaal onnodig, als ik zie hoe mensen in verzorgingshuizen tegen zo'n ding praten, hou toch op!
We zijn mensen met verstand en zo moeten we ook behandeld worden.
Ik weet wel dat een gevolg is van personeelstekort, erg genoeg!

Je ziet ook honden robots, wie wil er in vredesnaam met zoiets lopen of in huis hebben?

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie