Meldpunt 144 of 112
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 194
Di Jul 19, 2022 11:03 am Reageer met quote

Landbouwdieren zonder beschutting kun je melden via https://nvwa.nl

Kijk echter wel naar het dier.

Vertoont het hittestress? Bel dan direct 112

Wel dierenleed, geen spoed? Bel 144

Let your smile change the world, don’t let the world change your smile
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6090
Di Jul 19, 2022 11:12 am Reageer met quote

En iedereen met een tuin of balkon of achterplaatsje: misschien een goed idee wat schoteltjes/bakjes water hier en daar neer te zetten? (voor vogels, egeltjes, verdwaalde poezen, maar misschien ook insecten, vlinders, libelles, de hommeltjes, whatever)

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pluk

Stamgast
Stamgast
Di Jul 19, 2022 1:16 pm Reageer met quote

Toevallig wilde ik dit net toevoegen Nicolaas ...
Niet alleen zelf voldoende drinken maar ook de dieren hebben behoefte aan water.
Wij hebben onder onze tuinkast naast het huis in de volle zon een hommelnest, Ik heb in de buurt van dit nest een schaal (ruime diameter) met een bodem water neergezet en een stuk baksteen erin zodat de hommels en ook andere kleintjes vanaf de steen veilig kunnen drinken. Verder staan er her en der in de tuin schalen/schaaltjes met water. s Avonds wordt er gesproeid en tegelijkertijd alles weer bijgevuld met vers water. s Morgens zijn 5 van de 6 schalen leeg. (Behalve egels, vogels en insecten veelal loslopende katten en ik denk soms de ontlasting van marters te herkennen.)

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15546
Di Jul 19, 2022 7:36 pm Reageer met quote

Ik ben benieuwd of dit gemeld is:
Quote:
Zembla kreeg videobeelden van vrachtwagens vol met oververhitte varkens bij Boxtel en Apeldoorn. De ademhalingsfrequentie van de varkens liep volgens een dierenarts die bij de opnames was op tot 180 per minuut, een teken van extreme hittestress. Onder normale omstandigheden halen varkens 30 keer adem per minuut. Waarom worden de dieren in deze extreme hitte vervoerd?

Lees hier meer.

Zoiets is toch gewoon strafbaar?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6090
Di Jul 19, 2022 7:56 pm Reageer met quote

Die beelden kwamen ook op twitter voorbij

Als het niet strafbaar is moet het strafbaar worden, zo snel mogelijk. Het is vermijdbaar leed, en het leed is onbeschrijflijk bij deze sensibele intelligente zoogdieren

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jul 19, 2022 8:12 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Als het niet strafbaar is moet het strafbaar worden, zo snel mogelijk. Het is vermijdbaar leed, en het leed is onbeschrijflijk bij deze sensibele intelligente zoogdieren
De temperatuur waarbij niet meer vervoerd mag worden is nu meer dan 35 graden, belachelijk hoog. Er wordt gesproken over 30 graden maar dat is natuurlijk nog veel te hoog, zeker als die dieren rustig anderhalf uur of langer in de zon worden geparkeerd in afwachting op een vrije slachtlijn.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 653
Di Jul 19, 2022 8:39 pm Reageer met quote

Dit zal zeker strafbaar moeten zijn of worden. En als dit opgemerkt wordt moet het gelijk aangegeven worden.
Alleen verbieden werkt niet.

Prlwytzkofsky

Superlid
Superlid
Antw.: 1198
Di Jul 19, 2022 8:49 pm Reageer met quote

Het is al strafbaar:

Artikel 2.1. Dierenmishandeling1.Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van het dier te benadelen.

Mijn inzichten zijn zo overduidelijk correct dat eenieder die ze niet accepteert wel een geestelijk afwijking moet hebben.

Lyle Rossiter

lucia51

Stamgast
Stamgast
Di Jul 19, 2022 8:55 pm Reageer met quote

Prlwytzkofsky schreef:
Het is al strafbaar:

Artikel 2.1. Dierenmishandeling1.Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van het dier te benadelen.

Ik kan nergens vinden hoe hoog en welke straffen gegeven worden.
Dan zou hetzelfde toch ook horen te gelden voor de bio-industrie? Ook dat gaat gepaard met onnoemlijk veel dierenleed.

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1191
Di Jul 19, 2022 11:02 pm Reageer met quote

dit is ook zo'n onderwerp wat elk jaar weer voorbij komt, inmiddels al wel 20 jaar of langer.
maar er gebeurt gewoon niks mee.
ze hebben het in de eu liever over hat wattage van een stofzuiger of dat je op het fietspad niet mag roken.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jul 20, 2022 9:24 am Reageer met quote

Trudie. schreef:
Dan zou hetzelfde toch ook horen te gelden voor de bio-industrie? Ook dat gaat gepaard met onnoemlijk veel dierenleed.
De bio-industrie heeft niets met dierenwelzijn te maken. Als ik mijn huisdieren behandel zoals die agro-ondernemers dan kan ik een proces-verbaal aan mijn broek krijgen. Ik weid er verder maar niet over uit want iedereen weet wel waarover ik het heb.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jul 20, 2022 9:33 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
dit is ook zo'n onderwerp wat elk jaar weer voorbij komt, inmiddels al wel 20 jaar of langer.
maar er gebeurt gewoon niks mee.
ze hebben het in de eu liever over hat wattage van een stofzuiger of dat je op het fietspad niet mag roken.
Nandes, dat dierenleed is inderdaad al tientallen jaren bekend, evenals de schadelijke ammoniak-, methaan- en CO2-uitstoot. Maar de politiek wordt al even lang ingepakt door de agro-industrie, de veevoeder- slacht- en zuivelgiganten die het in dit land voor het zeggen hebben en verweven zijn met CDA, VVD en klein rechts. Het is de kritiek van (min of meer, dat kun je je afvragen) buiten dat pact, o.a. de EU, dat eindelijk de boel lijkt op te schudden.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Wo Jul 20, 2022 10:03 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
NicolaasP schreef:

De temperatuur waarbij niet meer vervoerd mag worden is nu meer dan 35 graden, belachelijk hoog. Er wordt gesproken over 30 graden maar dat is natuurlijk nog veel te hoog, zeker als die dieren rustig anderhalf uur of langer in de zon worden geparkeerd in afwachting op een vrije slachtlijn.

De arme drommels, ik ga ervan over mijn nek en doe mijn best om in het klein hier wat tegen te doen.
Maar voor velen moet helaas de barbecue vol met kippenpootjes en speklappen blijven branden.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29897
Wo Jul 20, 2022 10:20 am Reageer met quote

Het verschil tussen huisdieren en boerderijdieren is dat het bij huisdieren vooral om hobby en vrije tijd gaat en bij boerderijdieren er toch om een of andere manier geld mee verdiend moet worden.

En een koe leg je nu eenmaal niet zo gemakkelijk in een mandje bij de kachel of airco, al naar gelang van de weerssituatie, als een kat of een schoothondje.

En de veehouderij plompverloren verbieden is ook geen optie zolang de vraag naar vlees blijft bestaan. want dan verplaatst het zich naar elders in de wereld en vaak op plekken waar men het helemaal niet zo nauw neemt met het dierenwelzijn.

Het enige zinnige is mijns inziens dit soort zaken bij wet te regelen. Verplicht een schuilplaats voor buitendieren, voldoende water en voedsel en geen mishandeling. Al die zaken die een beetje goede boer al uit zichzelf zou moeten doen maar het toch niet doet omdat zijn concurrent het ook niet doet, puur uit kostenbesparing.

Bedrijven doen nooit iets uit zichzelf. Staalfabrieken niet en veebedrijven niet.

Het moet 'van boven' komen. Zo werkt dat nu eenmaal in het bedrijfsleven...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jul 20, 2022 12:12 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
En de veehouderij plompverloren verbieden is ook geen optie zolang de vraag naar vlees blijft bestaan. want dan verplaatst het zich naar elders in de wereld en vaak op plekken waar men het helemaal niet zo nauw neemt met het dierenwelzijn.
Niets rechtvaardigt dierenmishandeling, ook geen verwijzingen dat het elders nog erger is.
Quote:
Het enige zinnige is mijns inziens dit soort zaken bij wet te regelen. Verplicht een schuilplaats voor buitendieren, voldoende water en voedsel en geen mishandeling. Al die zaken die een beetje goede boer al uit zichzelf zou moeten doen maar het toch niet doet omdat zijn concurrent het ook niet doet, puur uit kostenbesparing.
Met je eens en dat is precies wat er nu eindelijk schoorvoetend gebeurt. Maar wat krijg je dan? Trekkeroptochten over autowegen, blokkades en overal extreemrechts vlagvertoon van een stel geďndoctrineerde doorgesnoven agro-ondernemers die zelf ook al dertig jaar tegen beter weten in doorgegaan zijn met vervuilen en dieren mishandelen. Ik zie zelfs die neonazistische Amerikaanse confederatievlag steeds vaker opduiken. Dit alles tegen het opstrijken van miljardensubsidies onder het mom van het veiligstellen van onze voedselproductie. Dat vind ik nog wel de grootste drogreden die bij die acties gehanteerd wordt met die met die 'geen boer, geen voer' sinterklaasgedichtjes op die trekkers. Hoezo 'boer'? Agro-ondernemers zijn het, vlees-, melk- en eierproducenten. Er is niets altrüistisch aan de bio-industrie die nauwelijks voor de binnenlandse markt maar voor het overgrote deel voor de export produceert, dus het inkomen van de agro-ondernemers dient en niet onze voedselvoorziening, waarvoor we het grootste deel importeren. Maar inderdaad, zorg ervoor dat ze door wetgeving zich weer terecht boer mogen noemen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jul 20, 2022 12:29 pm Reageer met quote

En zo gaat het gewoon verder:
Quote:
Nederlandse varkensboeren laten hun dieren vaker in het buitenland slachten. In de eerste zes maanden van dit jaar is het aantal varkenstransporten naar Spanje verdubbeld en naar Polen maar liefst vertienvoudigd. Dat blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

“Deze ontwikkeling staat haaks op de ambities van het kabinet om langeafstandstransporten met levende dieren te beperken”, stelt Varkens in Nood. De organisatie vraagt minister Staghouwer in een brandbrief wat hij gaat doen tegen de toename van het aantal varkenstransporten naar het buitenland.

Lees verder: Varkensboeren trekken zich niks aan van kritiek op verre transporten

lucia51

Stamgast
Stamgast
Wo Jul 20, 2022 12:49 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Trudie. schreef:
De bio-industrie heeft niets met dierenwelzijn te maken.

Ben ik niet met je eens.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jul 20, 2022 1:47 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:
Ben ik niet met je eens.
Overtuig me waarom de bio-industrie diervriendelijk is, dan wel zou kunnen zijn.

lucia51

Stamgast
Stamgast
Wo Jul 20, 2022 2:24 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Trudie. schreef:
Ben ik niet met je eens.
Overtuig me waarom de bio-industrie diervriendelijk is, dan wel zou kunnen zijn.

Waarom zou ik dat willen?

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29897
Wo Jul 20, 2022 2:28 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Met je eens en dat is precies wat er nu eindelijk schoorvoetend gebeurt. Maar wat krijg je dan? Trekkeroptochten over autowegen, blokkades en overal extreemrechts vlagvertoon van een stel geďndoctrineerde doorgesnoven agro-ondernemers die zelf ook al dertig jaar tegen beter weten in doorgegaan zijn met vervuilen en dieren mishandelen. Ik zie zelfs die neonazistische Amerikaanse confederatievlag steeds vaker opduiken. Dit alles tegen het opstrijken van miljardensubsidies onder het mom van het veiligstellen van onze voedselproductie. Dat vind ik nog wel de grootste drogreden die bij die acties gehanteerd wordt met die met die 'geen boer, geen voer' sinterklaasgedichtjes op die trekkers. Hoezo 'boer'? Agro-ondernemers zijn het, vlees-, melk- en eierproducenten. Er is niets altrüistisch aan de bio-industrie die nauwelijks voor de binnenlandse markt maar voor het overgrote deel voor de export produceert, dus het inkomen van de agro-ondernemers dient en niet onze voedselvoorziening, waarvoor we het grootste deel importeren. Maar inderdaad, zorg ervoor dat ze door wetgeving zich weer terecht boer mogen noemen.

Je aversie ten aanzien van de boeren is onderhand wel bekend. Maar daar schieten we niet veel mee op. Ik ben inderdaad voor wet- en regelgeving maar het moet wel redelijk en uitvoerbaar zijn. Een schuilplaats voor dieren verplichten is geen echte belasting. Dan moet iedereen dat doen en heb je ook geen valse concurrentie. Maar een boerengezin hun inkomen en toekomst ontnemen omwille van een plantje of diertje in een verwilderd park dat gered zou moeten worden gaat veel te ver. Dan kun je opstand verwachten. En in mijn ogen nog terecht ook.

Verandering is soms nodig. Maar dat moet dan wel langs 'natuurlijke' weg gaan met instemming van alle partijen. En niet op een schoksgewijze manier die betrokkenen in verwarring brengen en wanhopig maken..

Faber quisque fortunae suae

Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie