Meer, vaker, sneller
Filosofie & wetenschap
Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6320
Vr Jul 15, 2022 2:22 pm Reageer met quote

Er was toen ik in Amsterdam kwam wonen in 1975 een groentewinkel in mijn buurt die zich daar in 1933 gevestigd had, gedreven door twee broers. Wegens hoge ouderdom werd de winkel zo rond 1995 opgeheven. Er waren erg veel zaakjes, handeltjes, kleine bedrijfjes al sinds mensenheugenis in mijn buurt die in die jaren stuk voor stuk wegvielen. Tegenwoordig lijken de meeste na zelfs maar enkele jaren alweer plaats te maken voor weer andere huurders of eigenaars die er op hun beurt weer iets nieuws in gaan beginnen, steeds voor korter duur, zo lijkt het wel. En alles moet steeds weer anders, het hele interieur, vloer, muren plafonds, en zo mogelijk ook het exterieur.
Had het groentezaakje in 60 jaar genoeg aan misschien 1 potje verf,- ik heb daar tussen 1975 en 1995 nooit iets zien veranderen-, op datzelfde adresje zal inmiddels dermate veel en vaak verbouwd en geklust zijn dat daar zeker een volledige Gamma aan bouwmaterialen in is gaan zitten, en dat gaat dus voor zo'n beetje al die winkelpanden op zoals ik die in mijn omgeving aantrof en zag veranderen in de loop der jaren.

Dat dingen steeds sneller veranderen, dat lijkt wel voor zo'n beetje alles op te gaan. Bv al onze consumentenartikelen (tegenwoordig wordt praktisch alles voor de weggooi gemaakt, maar ook worden dingen steeds sneller afgedankt en vervangen want er is weer een nieuw jasje voor gemaakt, of een nieuwe upgrade van op de markt gebracht).

Hoe zouden we dit eens een keertje wat meer kunnen temperen?
Natuurlijk zouden we in veel gevallen meer aan recycling kunnen doen, maar in veel gevallen kunnen mensen zich misschien wat vaker de vraag stellen: moet dit wel afgebroken en opnieuw opgebouwd worden, kan ik het niet gewoon zo laten? Zal ik dit wel afdanken? Moet ik wel een nieuwe kopen wanneer de oude eigenlijk nog gewoon goed is?

Ik zal wel een heel apart geval zijn, maar mijn woning is vergeleken met bijna 50 jaar terug onveranderd gebleven op een paar aangebrachte ramen met dubbele beglazing en een paar keer witten na.
Mijn kledingkast gaat grotendeels gevuld met kleding van zeker 10 tot 20 jaar oud. Ik vind dat iets heerlijks, dingen helemaal opgebruiken. Dingen laten zoals ze zijn wanneer het niet echt nodig is er iets aan te veranderen.

Een herinnering die hierbij opduikt: Mijn vader pakt in de keuken van een (welgesteld!) hoogbejaard echtpaar een mes op van het aanrecht. Het had een afgesleten sikkelvormig lemmet. "Moet je eens zien, is dit niet iets prachtigs", zei hij het mes in zijn opgeheven hand bewonderend, " zoals de geschiedenis, het gebruik en de leeftijd hierin bewaard ligt"
Oud en zo sterk gesleten dat het daardoor bijna onbruikbaar was geworden, maakte dat het juist zo mooi, was dat een reden het níet weg te willen doen, het mes juist extra te koesteren

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

avos3770

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 91
Vr Jul 15, 2022 6:16 pm Reageer met quote

Zo heb ik nog twee messen, welke mijn ouders gebruikten bij de vleeswaren in de kruidenierswinkel. Eind jaren zestig zijn ze daar gestopt.
Als ik nu vlees moet snijden gebruik ik die nog steeds, wel af en toe even langs de wetsteen halen.

kan geen modern mes tegenop.

Bram

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8571
Vr Jul 15, 2022 10:13 pm Reageer met quote

Klaas schreef:

"Ik zal wel een heel apart geval zijn, maar mijn woning is vergeleken met bijna 50 jaar terug onveranderd gebleven op een paar aangebrachte ramen met dubbele beglazing en een paar keer witten na.
Mijn kledingkast gaat grotendeels gevuld met kleding van zeker 10 tot 20 jaar oud. Ik vind dat iets heerlijks, dingen helemaal opgebruiken. Dingen laten zoals ze zijn wanneer het niet echt nodig is er iets aan te veranderen."

Misschien je woning verhuren aan een omroepvereniging Klaas, kunnen ze weer een serie maken zoals "Toen was geluk nog heel gewoon"

Wij zijn zo vaak verhuisd en bij elke verhuizing werd er meubilair afgedankt en nieuw gekocht. Dat is ons trouwens prima bevallen. Wat teveel was ging naar de kringloopwinkel.

Het enige dat we nog hebben vanaf onze trouwdag is een deel van het bestek. Dat kon mooi op de camping gebruikt worden, want we hadden ondertussen alweer een hele mooie gevulde cassette met mooi bestek gekocht.

Je moet de economie tenslotte ook draaiend houden Laughing

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Vr Jul 15, 2022 10:40 pm Reageer met quote

Gewoon alles afdanken wanneer je verhuist en alles weer nieuw aanschaffen. Om de economie draaiend te houden. Heel slim Ben en bijzonder vooruitstrevend ook. Echt geweldig zoals je met je tijd mee bent gegaan.

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8571
Vr Jul 15, 2022 10:57 pm Reageer met quote

Nu zijn we alweer vijf jaar op één plek en je ziet er nadert zowat een recessie Laughing

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Za Jul 16, 2022 12:50 pm Reageer met quote

Eigenlijk een ontzettend interessante vraag die je hier oproept Ben:
Is de economie van een land afhankelijk van de mate waarin er goederen en materialen geproduceerd en geconsumeerd/verbruikt worden?
Geld is ook in allerlei niet-materiële zaken in omloop zoals, kennis (Nederland wordt wel eens een kenniseconomie genoemd), scholing, technologische ontwikkeling, allerlei diensten, recreatieve activiteiten, amusement, muziek, dans, reizen...
In hoeverre zou de productiviteit en het verbruik van goederen een onmisbaar element vormen om een economie draaiende te houden...
Wie zou daar iets zinnig over weten te zeggen?

Maar om ook eventjes op het gevoel terug te komen : mijn oude tweedehands fiets waar ik al zeker 10 jaar mee doe, staat buiten in weer en wind, en dat kun je zien. Ik zet hem net in het rek. Maar ik pieker er evenwel niet over hem weg te doen zolang hij me betrouwbaar genoeg lijkt om op te karren door Amsterdam. Hij moet echt helemaal af zijn en dan gaan we misschien eens kijken naar een andere. Zo hoort dat gewoon vind ik voor mezelf. Geen idee of dat nou calvinisme is of romantiek of milieubewustzijn, maar ik kan daar niet omheen.

Vanmiddag op twitter Arend Jan Boekestijn:

Dit dus

Roman Kent

Pagina 1 van 1

Plaats reactie