Crisis ?
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

Prlwytzkofsky

Superlid
Superlid
Antw.: 1198
Vr Jul 01, 2022 9:21 pm Reageer met quote

Na tien jaar Rutte zit dit land in:

- Stikstofcrisis
- Asielcrisis
- Migratiecrisis
- Zorgcrisis
- Toeslagencrisis
- Woningcrisis
- Banencrisis
- Klimaatcrisis
- Huisartscrisis
- Visserscrisis
- en wellicht ook nog een Coronacrises.

Mijn inzichten zijn zo overduidelijk correct dat eenieder die ze niet accepteert wel een geestelijk afwijking moet hebben.

Lyle Rossiter

Laatst aangepast door Prlwytzkofsky op Za Jul 02, 2022 2:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 868
Vr Jul 01, 2022 9:30 pm Reageer met quote

En er komt nog 1 aan : De gascrisis

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/06/20/kabinet-neemt-maatregelen-voor-energiezekerheid

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15549
Za Jul 02, 2022 2:03 am Reageer met quote

Greet---Gribou schreef:
En er komt nog 1 aan : De gascrisis
Je zou er in het verlengde daarvan de aardbevingscrisis aan toe kunnen voegen. Zeker mee eens.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5881
Za Jul 02, 2022 2:40 am Reageer met quote

En wat dacht je van de georganiseerde misdaad? Veiligheidscrisis?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6093
Za Jul 02, 2022 10:08 am Reageer met quote

Misschien is er ook een gezagscrisis gaande, waarbij onder gezag verstaan kan worden autoriteiten en instituties als onze democratie, de wetenschap/wetenschappers, de ministers, de jurisprudentie, de politie en de hulpverlening

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Prlwytzkofsky

Superlid
Superlid
Antw.: 1198
Za Jul 02, 2022 2:53 pm Reageer met quote

Zinvolle aanvullingen, dus :

– Stikstofcrisis
- Asielcrisis
- Migratiecrisis
- Zorgcrisis
- Toeslagencrisis
– Gezagscrisis
- Woningcrisis
- Banencrisis
- Klimaatcrisis–
– Energiecrisis
– Veiligheidscrisis
- Huisartscrisis
- Visserscrisis
– Aardbevingscrisis

- en (wellicht) ook nog een Coronacrisis.

Maar verder gaat het 'goed' met Nederland.

Mijn inzichten zijn zo overduidelijk correct dat eenieder die ze niet accepteert wel een geestelijk afwijking moet hebben.

Lyle Rossiter

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Jul 03, 2022 10:54 am Reageer met quote

Artsen maken zich zorgen over o.m het toenemende aantal kinderen dat overgewicht heeft. Daarnaast kunnen door het wegbezuinigen van het schoolzwemmen steeds minder kinderen zwemmen omdat ouders de lessen niet kunnen betalen. Om dezelfde reden sporten er steeds minder kinderen en volwassenen. Het leeuwendeel van het beschikbare geld gaat naar die enkele topsporter voor een groot deel vanuit de opbrengsten van goksites als Koning Toto. Sport en gezondheid in de breedte heeft voor Rutte geen prioriteit. Geld om ergens op de wereld en medaille voor Nederland te winnen is er wél een daar gaat de aandacht dan ook naartoe.
Kortom: artsen spreken van een: bewegingscrisis. Mag die erbij?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Laatst aangepast door WillemijnF op Zo Jul 03, 2022 11:18 am, in totaal 1 keer bewerkt

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29901
Zo Jul 03, 2022 11:13 am Reageer met quote

Met een beetje kwade wil kun je natuurlijk alles wel een crisis noemen.

Persoonlijk vind ik dat ouders in eerste instantie verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kinderen. En daar hoort bewegen dus ook bij. Neem ze mee naar een bos of strand en doe spelletjes met ze.

Maar tegenwoordig geeft men een kind liever een stempeltje met een of andere ziekte en laat het verder aan de jeugdzorg c.q. overheid over...

En opvoedingscrisis wellicht...?

Overigens denk ik wel dat er een verband is tussen al die crises/crisissen.

Het één is vaak het gevolg van het ander...

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Jul 03, 2022 11:30 am Reageer met quote

Het gaat om kinderen én volwassenen. Bewegingsarmoede wordt het grootste gezondheidsprobleem van deze eeuw genoemd. De gevolgen daarvan komen natuurlijk wel op ieders bordje terecht. Waarom wel maatregelen tegen roken ter bescherming van de gezondheid en geen maatregelen ter bevordering van de gezondheid? Gemeenten investeren steeds minder in bijvoorbeeld voetbalclubs. Over sport en bewegen staat er nauwelijks iets in het regeringsbeleid. Sport is een ondergeschoven kindje en voor mij is het weer een bewijs dat regeren onder Rutte nooit vooruitzien is. Sporten is niet slechts een hobby. Maar goed, het ging mij niet om deze discussie maar om een probleem dat door steeds meer artsen wordt gezien als een crisis, iets om je zorgen over te maken dus.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Jul 03, 2022 11:39 am Reageer met quote

Tympaan schreef:

Overbevolking? Laughing

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Jul 03, 2022 12:22 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Het gaat om kinderen én volwassenen. Bewegingsarmoede wordt het grootste gezondheidsprobleem van deze eeuw genoemd. De gevolgen daarvan komen natuurlijk wel op ieders bordje terecht. Waarom wel maatregelen tegen roken ter bescherming van de gezondheid en geen maatregelen ter bevordering van de gezondheid? Gemeenten investeren steeds minder in bijvoorbeeld voetbalclubs. Over sport en bewegen staat er nauwelijks iets in het regeringsbeleid. Sport is een ondergeschoven kindje en voor mij is het weer een bewijs dat regeren onder Rutte nooit vooruitzien is. Sporten is niet slechts een hobby. Maar goed, het ging mij niet om deze discussie maar om een probleem dat door steeds meer artsen wordt gezien als een crisis, iets om je zorgen over te maken dus.

Ja moet veel meer aandacht naartoe, dat lijkt mij ook. Kinderen die te weinig bewegen ontwikkelen zich niet goed en dat kan gevolgen voor heel hun verdere leven hebben. Niet alleen fysiek. Bewegen, sporten is ook vaak lol beleven met anderen en een teamsport zal enorm bijdragen aan iemand sociale ontwikkeling.
Kinderen leven veel te veel met hun smartfoon. Straatvoetbal ('steentje trap') zie je nergens meer, en wat deden we nog meer vroeger samen in de buurt: knikkeren, lesje tik, tollen, hoepelen, verstoppertje, badmington, zomaar een balletje overtrappen, hinkelen, touwtje springen
Kom je dat nog ergens tegen?

Roman Kent

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3866
Zo Jul 03, 2022 1:31 pm Reageer met quote

Wat een zegen toch dat we Rutte hebben, kunnen we al onze collectieve schuld afwentelen op hem Very Happy

Als we 10 jaar een andere regering hadden gehad waren er natuurlijk nooit crisissen geweest, geen stikstofprobleem, geen klimaatprobleem, was er geen asiel/migratieprobleem, dan hadden alleen andere landen wereldwijd die problemen en hadden het klimaat, stikstof en asiel/migratie probleem ons land totaal over geslagen.

Dat de kabinetten Rutte grote fouten hebben gemaakt, staat buiten kijf, waarvan de afhandeling van de schade van de aardbeving van de gasaffaire in Groningen en de toeslagenaffaire bij de belastingdienst er wel uitspringen.

Maar het klimaat en stikstof en asielcrises zijn natuurlijk niet enkel veroorzaakt door Rutte, die bestonden al voor Rutte überhaupt aan de macht kwam en daar is de hele politiek zowel de kabinetten als de oppositie schuld aan en natuurlijk wijzelf als consument ook!

Laatst aangepast door dagmar57 op Zo Jul 03, 2022 3:02 pm, in totaal 6 keer bewerkt

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5788
Zo Jul 03, 2022 1:40 pm Reageer met quote

Dat kinderen te weinig bewegen en te dik worden ligt voor een groot gedeelte aan de ouders en de school, accepteren dat ze thuis alleen maar achter een scherm zitten??
Tijdens de pauze op school ook??
Er zijn genoeg mogelijkheden om een kind te laten bewegen zonder het naar dure sportscholen te laten gaan, je hebt de weekenden om met je kind er op uit te gaan, "doe weekenden" de bossen in, de natuur in.
Niet languit op de bank bijkomen van de werkweek en je kind laten versloffen achter het scherm met een zak chips of iets dergelijks.

Mijn mening vorm ik zelf!

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Jul 03, 2022 1:52 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Artsen maken zich zorgen over o.m het toenemende aantal kinderen dat overgewicht heeft. Daarnaast kunnen door het wegbezuinigen van het schoolzwemmen steeds minder kinderen zwemmen omdat ouders de lessen niet kunnen betalen. Om dezelfde reden sporten er steeds minder kinderen en volwassenen. Het leeuwendeel van het beschikbare geld gaat naar die enkele topsporter voor een groot deel vanuit de opbrengsten van goksites als Koning Toto. Sport en gezondheid in de breedte heeft voor Rutte geen prioriteit. Geld om ergens op de wereld en medaille voor Nederland te winnen is er wél een daar gaat de aandacht dan ook naartoe.
Kortom: artsen spreken van een: bewegingscrisis. Mag die erbij?

Schoolzwemmen is in 1985 afgeschaft, toen kwam het bij de gemeenten en scholen zelf te liggen of ze dit wilden handhaven.
Gemeenten zijn zelf veranderlijk voor het sport en cultuurbeleid.

Er is echt al heel lang bekend dat sport en bewegen belangrijk is en goede voeding ook, maar de politiek (en niet enkel de kabinetten Rutte) zetten nooit in op preventie, dat is al decennia zo, terwijl preventie uiteindelijk de allergoedkoopste investering is.

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Jul 03, 2022 1:55 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
En wat dacht je van de georganiseerde misdaad? Veiligheidscrisis?

Heel enge en zorgelijke ontwikkeling is dit.

Quote:
In sommige wijken loopt 1 op 8 jongeren het risico in de drugscriminaliteit te belanden. RTL Nieuws zette alle wijken op een rijtje.Beeld © ANP Photo / RTL Nieuws
Maar liefst 162.000 jongeren in Nederland lopen een groot risico om in de drugscriminaliteit te belanden. In sommige achterstandswijken gaat het om meer dan 1 op de 8 jongeren. "Een aantal groeit door naar de georganiseerde misdaad en raakt betrokken bij liquidaties en afpersing."

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5318352/aanwas-van-jonge-drugscriminelen-helmond-west-charlois-zicht-op

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Jul 03, 2022 4:43 pm Reageer met quote

Quote:
Er dreigt een zorginfarct dat we niet goed overzien. Zorg is namelijk zo alomtegenwoordig dat die onzichtbaar wordt, aldus Lynn Berger. ‘Wat je niet goed ziet, kun je niet goed verzorgen. En waar je niet goed voor zorgt, gaat kapot.’

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/nog-even-en-een-zware-zorgcrisis-klopt-aan-de-deur-waarom-zorgen-we-toch-zo-slecht-voor-de-zorg~b42a8910/

Zorg kent vele gezichten, zowel professioneel als privé.
Die zorg intact houden voor de komende decennia wordt nog een hele opgave.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jul 03, 2022 5:50 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Tympaan schreef:

Overbevolking? Laughing

Sowieso...

Dat vraagteken kan dus wel wegblijven. Very Happy

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jul 03, 2022 6:23 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Natuurlijk kun je zeggen dat te weinig bewegen een crisis is. Maar ik denk dat het vooral een tijdverschijnsel is. Het begint al met de schooltijd. Moet een kind nu echt elke dag naar school gebracht en gehaald worden? Kan het nu echt niet meer zelf lopen of fietsen? Ik ging als kind ook niet naar een sportschool. Maar bewegen deden we genoeg. We liepen en fietsten en zwommen en klommen wat af. En daar hadden we geen overheid voor nodig...

Maar als ouders geen tijd en/of geen zin meer hebben omdat ze allebei moeten werken, ze zelf na het eten afgetobd op de bank voor de televisie in slaap vallen, de kinderen een smartphone hebben met de opdracht; vermaak je daar maar mee, tja, dan kan je van die kinderen ook niet veel verwachten op bewegingsgebied.

Daarom zei ik al dat het één vaak het gevolg van het ander is. En dat zal echt niet zo gemakkelijk te doorbreken zijn.

Maar om nu overheid overal de schuld van te geven, dat gaat mij toch iets te ver. Een beetje eigen initiatief kan ook geen kwaad...

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8551
Zo Jul 03, 2022 6:50 pm Reageer met quote

Als het even tegen zit of het gaat niet zoals verwacht, wordt het woordje "Crisis" te pas en te onpas gebruikt.

Het zoals Tympaan het mooi verwoord heeft: Bewegingsarmoede is een zaak van de ouders en niet van de overheid.

Ik verbaas mij ook dat veel kinderen met een auto naar school worden gebracht. Laat ze lopen of fietsen. Wij deden niet anders, kon ook niet want een auto hadden we natuurlijk niet in die tijd Laughing

Dat begon al bij de kleuterschool, met een paar buurtkinderen liep je als kleuter zelf naar het schooltje.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2279
Zo Jul 03, 2022 10:36 pm Reageer met quote

Weet welke crisis je verdomd serieus moet nemen, omdat het in zo’n geval nogal dom is om dat niet te doen.

Ik lees her en der op het internet vaak genoeg heel domme dingen die wetenschapsontkenners schrijven.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie