Openbare verhoren enquetecommissie aardgaswinning Groningen
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 653
Ma Jun 27, 2022 10:57 am Reageer met quote

De parlementaire enquêtecommissie aardgaswinning Groningen had niet op een actueler moment kunnen beginnen met het onderzoek naar het beheer van het Groningse gasveld. In nationale en internationale media staan bijna dagelijks berichten over het Groningse gas als lapmiddel voor een dreigend Europees gastekort.

Onder dat gesternte beginnen de zeven leden van de commissie vandaag aan de openbare verhoren van zeventig mensen die betrokken zijn geweest bij de gaswinning in Groningen of daarvan de negatieve gevolgen hebben ondervonden. Het doel van het onderzoek is waarheidsvinding; hoe is besluitvorming over de gaswinning op cruciale momenten verlopen? Welke belangen en afwegingen speelden een rol? En hoe is hierbij omgegaan met de belangen van Groningers?

Vanaf vandaag worden die gesprekken in de openbaarheid gevoerd en zijn ze voor iedereen die dat wil te volgen, via NPO Politiek. De commissie las ook al 631.500 digitale documenten en 10 meter aan papieren dossiers. De zeven parlementariërs krijgen daarbij steun van zestien medewerkers.

10.00 uur Herman de Muinck.

13.00 uur Sijbrand Nijhoff.

14.30 uur Susan Top.

De eerste dag van de verhoorweek begint met de vraag: hoe groot zijn de negatieve gevolgen van de gaswinning voor Groningers? In de ochtend komen twee gedupeerden aan het woord. Een van hen is Sijbrand Nijhoff. Nijhoff had veel schade aan zijn boerderij in Zijldijk.

Hij voerde er een jarenlange strijd over met gaswinningsbedrijf NAM. Nijhoff sprak daarover in 2016 in de Tweede Kamer, waar hij vertelde dat zijn vrouw niet meer in hun huis durfde te wonen. "Na 46 jaar heb ik nu een latrelatie", zei hij toen.

Bijzonder aan Nijhoff is dat hij vertrouwelijke papieren in bezit heeft van de 'Overeenkomst van Samenwerking', de afspraken tussen oliebedrijven Shell en Exxon enerzijds en de Nederlandse Staat anderzijds direct na de ontdekking van het gasveld. Hoe hij aan die papieren is gekomen, heeft hij nooit willen vertellen. Maar hij kondigde aan dat te onthullen voor de commissie.

In de middag is het woord aan Susan Top. Zij was van 2015 tot 2021 secretaris van het Groninger Gasberaad. In die rol zat zij aan tafel met lokale en provinciale bestuurders, de NAM en de minister van Economische Zaken om de belangen van Groningers te behartigen. Zij is kritisch over de trage versterking van onveilige gebouwen.

Vrijdag verschijnt de voorlopig laatste aflevering, die gaat over de toekomst van Groningen en het gas.
https://bit.ly/3njcVOF

Dat worden spannende dagen voor Groningers en ieder die zich bekommert om deze landgenoten.
Ik zal het zoveel mogelijk gaan volgen.

Toch fascinerend dat “ik zeg niet constant overal alles wat ik denk” een symbool van ‘zelfcensuur’ en onderdrukking is geworden, in plaats van normaal gedrag voor iedereen boven de drie jaar oud.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 868
Ma Jun 27, 2022 11:19 am Reageer met quote

Trudie. schreef:

Dat worden spannende dagen voor Groningers en ieder die zich bekommert om deze landgenoten.
Ik zal het zoveel mogelijk gaan volgen.

Ik als ras echte Groninger zal me hier niet mee bezighouden , en met mij vele andere Groningers ook niet vermoed ik .
Het zal straks wel weer eindigen met : Lessen trekken voor de toekomst .... en daar blijft het dan weer bij .
Het vertrouwen in politiek Den Haag is al lange tijd weg en zal ook niet direct weerkeren na deze parlementaire enquête .

Het : Geen woorden maar daden , zal nog wel een tijdje op zich laten wachten .

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 653
Ma Jun 27, 2022 11:28 am Reageer met quote

@ Greet,

Denk je niet dat dit kan leiden tot het inzicht niet meer naar gas te gaan boren in Groningen?
Vooral nu met de situatie in Oekraïne en Rusland?

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Ma Jun 27, 2022 11:38 am Reageer met quote

Trudie. schreef:
@ Greet,

Denk je niet dat dit kan leiden tot het inzicht niet meer naar gas te gaan boren in Groningen?
Vooral nu met de situatie in Oekraïne en Rusland?

Er is al zo vaak gewaarschuwd om geen gas meer te halen uit de Groninger bodem en toch blijven ze het doen .
Ook de opmerking : In uiterste noodgeval zal de kraan weer verder open gaan , komt nog regelmatig langs , ............ en dat noodgeval
gaan ze vast wel vinden ter zijner tijd Sad

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5788
Ma Jun 27, 2022 1:06 pm Reageer met quote

Misschien krijg je weer antwoorden in de trand van " ik heb er geen herinnering aan" en we zullen er naar kijken, we zullen het wel weer in allerlei talkshows horen!

Mijn mening vorm ik zelf!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 501
Ma Jun 27, 2022 4:55 pm Reageer met quote

[quote="Greet---Gribou"]
Trudie. schreef:

Ik als ras echte Groninger zal me hier niet mee bezighouden , en met mij vele andere Groningers ook niet vermoed ik .
Het zal straks wel weer eindigen met : Lessen trekken voor de toekomst .... en daar blijft het dan weer bij .
Het vertrouwen in politiek Den Haag is al lange tijd weg en zal ook niet direct weerkeren na deze parlementaire enquête .

Het : Geen woorden maar daden , zal nog wel een tijdje op zich laten wachten .

Ook ik zal dit toneelspel niet volgen. De uitkomsten staan al vast: niemand is schuldig; herinneringen zijn niet meer precies voorhanden; met de kennis van nu hadden we anders gehandeld, etc. etc.
In geval van nood kan altijd nog meineed gepleegd worden.
Rutte blijft sowieso buiten schot, want die hoeft zich bij gebrek aan geheugen helemaal niets meer te herinneren; aan hem hoeven dus geen vragen gesteld te worden. Hij kan bovendien liegen als de beste.
Een parlementaire enquete is noodzakelijk vanwege de rechtsorde maar de hele poppenkast is zonde van het geld.
Men is al bezig de weg naar de hel te plaveien voor alle goede voornemens na afloop. Rutte mag de eerste kilometers aanleggen, met heel veel beloftes over een nieuwe, transparante bestuurscultuur en een nieuw moreel kompas, gelardeerd met hectoliters gewetenloosheid.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29901
Ma Jun 27, 2022 7:30 pm Reageer met quote

Zoals gebruikelijk; ze dronken een glas, deden een plas en lieten de rotzooi voor wat het was....

En de Groningers blijven letterlijk en figuurlijk met de brokken zitten.

Hoezo vertrouwen in de politiek...?

Faber quisque fortunae suae

redone

Superlid
Superlid
Di Jun 28, 2022 1:55 pm Reageer met quote

Ik heb gisteravond bij Humberto één van de gedupeerde aangehoord, die vertelde dat zijn huis in puin was door een aardbeving.
Tijdens de rechtzitting was hij er met één advocaat, de 2 tegenpartijen met meerdere advocaten, en één daarvan had het lef om te vragen of er misschien niet een granaat uit de 2e Wereldoorlog in de kelder ofzo was afgegaan tijdens de aardbeving!!!

Hoezo een zootje??

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Di Jun 28, 2022 2:04 pm Reageer met quote

redone schreef:
Ik heb gisteravond bij Humberto één van de gedupeerde aangehoord, die vertelde dat zijn huis in puin was door een aardbeving.
Tijdens de rechtzitting was hij er met één advocaat, de 2 tegenpartijen met meerdere advocaten, en één daarvan had het lef om te vragen of er misschien niet een granaat uit de 2e Wereldoorlog in de kelder ofzo was afgegaan tijdens de aardbeving!!!

Hoezo een zootje??

Zootje ...... zeg maar : Zootje ( of zooitje Wink ) van hier tot Tokio

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Jun 28, 2022 7:34 pm Reageer met quote

Zooitje..? Het is regelrecht weerzinwekkend hoe er met mensen omgegaan wordt. Als ik schade veroorzaak aan het huis van de buurman moet in (volkomen terecht) die schade vergoeden. Maar een bedrijf kan, in samenwerking met de overheid nota bene, een hele provincie ondermijnen en vernielen en inwoners tot wanhoop drijven en ziek maken. En dat wordt kennelijk heel normaal gevonden. Schadevergoeding? Welnee, Groningen is enkel maar een wingewest en die Groningers kunnen verrekken. Niks schadevergoeding. In het gunstigste geval een schijntje en voor de rest; bek dicht.

Ik zou de vent graag een granaat in een bepaalde plaats willen steken en midden op zee afwerpen...

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2279
Di Jun 28, 2022 10:24 pm Reageer met quote

Wat mij betreft is die parlementaire enquête juist nu heel welkom.
Want er worden vanuit bepaalde kringen luchtbalonnetjes opgelaten om toch weer meer aardgas te winnen in Groningen. “Als de Groningers dan maar ruimschoots gecompenseerd worden.” Maar zijn de Groningers omkoopbaar met een zak geld? Gaat het enkel om geld?

Uiteraard moet schade vergoed worden, dat is vanzelfsprekend, Maar Gaat het niet ook (en vooral) om het gevoel van veiligheid?

Wat mij betreft mag het heel duidelijk worden dat die aardgaswinning daar helemaal gaat stoppen. En niet meer hervat wordt. Ook niet als er met een zak geld gezwaaid wordt in een poging om de Groningers om te kopen.

Het mag wat mij betreft ook duidelijk worden dat er te weinig aan risico inschatting en preventie is gedaan. Hebzucht zorgde m.i. Voor oogkleppen voor de gevolgen.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Di Jun 28, 2022 11:39 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Want er worden vanuit bepaalde kringen luchtbalonnetjes opgelaten om toch weer meer aardgas te winnen in Groningen. “Als de Groningers dan maar ruimschoots gecompenseerd worden.” Maar zijn de Groningers omkoopbaar met een zak geld? Gaat het enkel om geld?

Uiteraard moet schade vergoed worden, dat is vanzelfsprekend, Maar Gaat het niet ook (en vooral) om het gevoel van veiligheid?

Wat mij betreft mag het heel duidelijk worden dat die aardgaswinning daar helemaal gaat stoppen. En niet meer hervat wordt. Ook niet als er met een zak geld gezwaaid wordt in een poging om de Groningers om te kopen.

Het mag wat mij betreft ook duidelijk worden dat er te weinig aan risico inschatting en preventie is gedaan. Hebzucht zorgde m.i. Voor oogkleppen voor de gevolgen.

De veiligheid van de Groningers staat voorop , welke minister , staatssecretaris of tweede kamer lid die het risico gebied komt bezoeken roept dit , een kreet waar ik zo langzamerhand niet meer goed tegen kan , want het blijft alleen maar bij het roepen van die kreet , De regels voor de versterkings operatie zijn al vaak aangepast en daardoor schiet het niet op , het is toch eigenlijk van de zotte dat sommigen een dik jaar na de inspectie moeten wachten op het eindrapport , en dan pas weten waar ze aan toe zijn, versterken of alles volledig plat en opnieuw opbouwen , je zal maar boer zijn in zo'n gebied niet weten wat er moet gebeuren met je schuren en woonruimte en wat de stikstof aanpak betekent voor je bedrijf.

De Groningers zelf vinden hun veiligheid wel het belangrijkste .
Het zwaaien met een zak geld slaat meer op de besteding van de aardgasbaten, van de miljarden die er hier uit de grond zijn gehaald is maar zeer weinig teruggevloeid naar de provincie Groningen en stel wordt er toch weer meer gas uit de bodem gehaald wordt hier dan willen de Groningers meer geld zien niet voor zichzelf maar voor het belang van de provincie .

De NAM heeft lang volgehouden dat de aardbevingen niet door de gaswinning is gekomen , als ik dan iets lees over hun plannen om elders naar gas te boren kan ik alleen maar denken : Ze hebben dus nog niets geleerd

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2279
Wo Jun 29, 2022 12:01 am Reageer met quote

Greet---Gribou schreef:
barth. schreef:

De veiligheid van de Groningers staat voorop , welke minister , staatssecretaris of tweede kamer lid die het risico gebied komt bezoeken roept dit

Bij mijn weten geen minister of staatssecrecetaris, en wat betreft leden van de tweede kamer is het vnl de FvD die het steeds roept,

maar ik werd vanavond verrast door een pushbericht op mijn telefoon van “de Telegraaf” met het zelfde geluid over gaswinning in Groningen toch hervatten en dan Groningers ruimschoots compenseren.
En dat inspireerde me tot mijn post.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6093
Wo Jun 29, 2022 9:13 am Reageer met quote

Begin maart kregen we te horen dat veel Groningers er zelf voorstander van waren de gaswinning te hervatten vanwege de oorlog in Oekraïne.. dat klopt nu niet meer en klopte toen ook al niet misschien?

rtl nieuws
Quote:
Een meerderheid van de Groningers is bereid de gaskraan verder open te zetten om minder afhankelijk te zijn van Russisch gas, blijkt uit een enquête.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jun 29, 2022 10:01 am Reageer met quote

Greet---Gribou schreef:

...De NAM heeft lang volgehouden dat de aardbevingen niet door de gaswinning is gekomen , als ik dan iets lees over hun plannen om elders naar gas te boren kan ik alleen maar denken : Ze hebben dus nog niets geleerd

Die zullen ook niets leren. Hun enige motivatie is geld verdienen en daarbij gaan ze, tot nu toe figuurlijk gezien, desnoods over lijken....

En totdat er echt doden vallen, totdat er een kind verpletterd wordt onder een omvallende muur, hoef je van de overheid ook niet veel te verwachten.
Die steken gniffelend het geld in de zak zodat ze ergens anders meer mooi weer kunnen spelen.

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Wo Jun 29, 2022 10:58 am Reageer met quote

[quote="barth."]
Greet---Gribou schreef:
barth. schreef:

De veiligheid van de Groningers staat voorop , welke minister , staatssecretaris of tweede kamer lid die het risico gebied komt bezoeken roept dit

Bij mijn weten geen minister of staatssecrecetaris, en wat betreft leden van de tweede kamer is het vnl de FvD die het steeds roept,

maar ik werd vanavond verrast door een pushbericht op mijn telefoon van “de Telegraaf” met het zelfde geluid over gaswinning in Groningen toch hervatten en dan Groningers ruimschoots compenseren.
En dat inspireerde me tot mijn post.

De kreet De veiligheid van de Groningers staat voorop , dat is niet alleen Fvd hoor die dat roept dat is het hele rijtje dat ik al eerder noemde , ja ook Dhr Rutte heeft deze uitspraak al een paar keer gedaan tijdens een van zijn weinige bezoekjes hier aan het aardbevings gebied . Het komt misschien niet in de landelijke pers terecht maar wel in de regionale pers , wat ik op de voet volg wat aangaande de aardbevingen , ja dat doe je wel als je zelf in dat gebied woont .

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Wo Jun 29, 2022 11:02 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Begin maart kregen we te horen dat veel Groningers er zelf voorstander van waren de gaswinning te hervatten vanwege de oorlog in Oekraïne.. dat klopt nu niet meer en klopte toen ook al niet misschien?

rtl nieuws
Quote:
Een meerderheid van de Groningers is bereid de gaskraan verder open te zetten om minder afhankelijk te zijn van Russisch gas, blijkt uit een enquête.

Ze hebben het mij niet gevraagd en ik vermoed vele Groningers met mij niet .
Dat soort enquêtes zegt mij niets , als je het echt wilt onderzoeken moet je een ieder wie het aangaat de vraag stellen .

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jun 29, 2022 7:31 pm Reageer met quote

Greet---Gribou schreef:

Ze hebben het mij niet gevraagd en ik vermoed vele Groningers met mij niet .
Dat soort enquêtes zegt mij niets , als je het echt wilt onderzoeken moet je een ieder wie het aangaat de vraag stellen .

Dat is mij al eerder opgevallen. Ik, als Nederlander, schijn van alles wat te vinden...

...Maar er is mij nog nooit iets gevraagd.

Ik heb dan ook niet zoveel vertrouwen in die enquêtes.

Zelfs als het eerlijk is, is toch altijd de uitgekozen groep te klein.

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Wo Jun 29, 2022 9:50 pm Reageer met quote

En dit is de eerste die zich dingen niet meer herinneren kan
Dag 3 openbare verhoren gaswinning: Annemarie Jorritsma weigert vragen te beantwoorden
Oud-minister van Economische Zaken (EZ) Annemarie Jorritsma weet het niet meer op de derde dag van de openbare verhoren van de parlementaire enquêtecommissie gaswinning. Waar eerdere getuigen deze week zonder problemen konden vertellen over hun ervaringen in de jaren ‘60 en 70, weet Jorritsma lang niet alles meer van haar tijd als minister tussen 1998 en 2002.

en zo zullen er nog wel velen volgen vermoed ik .

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/935784/lees-terug-de-derde-dag-van-de-openbare-verhoren-van-de-parlementaire-enquete-gaswinning

redone

Superlid
Superlid
Wo Jun 29, 2022 10:08 pm Reageer met quote

Dementie????
Dan zullen er vele volgen!

Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie