Amalia wil ’tassendrager’ van haar moeder zijn
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15540
Za Jun 25, 2022 12:24 pm Reageer met quote

redone schreef:
Hahahaha, spruitjesvolk, klootjesvolk, heb je last van superioriteitsgevoel Kees?
Want dan koop ik een kroon voor je!
Had je niet begrepen dat mensen zoals jij en ik nogal eens zo gezien worden door de 'hogere' kringen?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5786
Za Jun 25, 2022 12:37 pm Reageer met quote

Nee absoluut niet, jij misschien maar ik niet, Laughing

Mijn mening vorm ik zelf!

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29892
Za Jun 25, 2022 1:12 pm Reageer met quote

In dat opzicht denk ik dat Keesvi wel een beetje gelijk heeft....

Ik denk dat die 'hogere kringen' zich te barsten lachen om het onderdanige gedrag van de minder bedeelden die zich willoos laten uitbuiten door de "Hoge Heren".....

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 194
Za Jun 25, 2022 1:14 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:
....Net als haar vader mist ze de echte connectie met "het volk". Vind ik.

En dat zou nu juist de enige meerwaarde kunnen betekenen voor een koningshuis.

Voor de rest is het vooral decoratie. Kan best leuk zijn maar noodzakelijk is het niet...

Als koningin wordt ze straks dik betaald om haar mening voor zich te houden en koningin van het hele land te zijn,
ook van de mensen met een andere opvatting.

Let your smile change the world, don’t let the world change your smile

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8550
Za Jun 25, 2022 1:22 pm Reageer met quote

Nicolaas schreef:

"Ik zie nul overeenkomst met een in de meest groteske weelde en luxe vakanties badende Amalia die straks een weliswaar af en toe best zware pr taak zal moeten vervullen maar geen enkele regeringsverantwoordelijkheid zal bezitten, geen enkel probleem zal hoeven op te lossen."

Als ik dit zo lees denk ik alleen maar wat heeft die Nicolaas last van een kinnesinne ten aanzien van mensen, die het kennelijk beter hebben getroffen dan hij zelf.

De grondwet, waarin de zaken voor wat betreft de bevoegdheden en rechten van de koning zijn vermeld, is samengesteld door de gekozen vertegenwoordigers van de bevolking. Dat lijkt mij democratisch genoeg.

Door het overdreven gebruik van woorden zoals: "een in de meest groteske weelde en luxe vakanties badende Amalia" geef je in mijn ogen blijk van een gebrek aan argumenten om je standpunt te onderbouwen en probeer je op deze "Groteske" manier van schrijven enig gewicht aan je standpunt te geven.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Jun 25, 2022 7:35 pm Reageer met quote

Pluk schreef:

Als koningin wordt ze straks dik betaald om haar mening voor zich te houden en koningin van het hele land te zijn,
ook van de mensen met een andere opvatting.

Dus ze wordt dik betaald om vooral niets te doen of te zeggen. ..

Je reinste decoratie, dus.

Dan mag je je toch wel afvragen wat de zin daarvan is..?

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 194
Zo Jun 26, 2022 10:35 am Reageer met quote

Tympaan schreef:

Je reinste decoratie, dus.
Dan mag je je toch wel afvragen wat de zin daarvan is..?

'Het koningshuis is goed voor de economie: Volgens professor Harry van Dalen levert ons koningshuis jaarlijks vier tot vijf miljard euro op! Hij beredeneert dit als volgt: Door de stabiliteit van het koningshuis zijn buitenlandse bedrijven eerder geneigd om zaken met Nederland te doen.'

Maar wie dan?
Het idee dat bijvoorbeeld de (onze) minister president het staatshoofd zou moeten worden is wat mij betreft absoluut geen optie.

Let your smile change the world, don’t let the world change your smile

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6087
Zo Jun 26, 2022 10:50 am Reageer met quote

Pluk schreef:

'Het koningshuis is goed voor de economie: Volgens professor Harry van Dalen levert ons koningshuis jaarlijks vier tot vijf miljard euro op! Hij beredeneert dit als volgt: Door de stabiliteit van het koningshuis zijn buitenlandse bedrijven eerder geneigd om zaken met Nederland te doen.'

Hoe heeft hij dat gemeten en zijn er ook anderen betrokken geweest bij het komen tot deze wetenschappelijke bevinding, vraag ik mezelf hierbij wel af.
Maar puur intuďtief geloof ik zeker dat het koningshuis zoals we dat kennen lucratief is voor de Nederlandse economie en sociale cohesie.
Het mag dan een voornamelijk decoratieve functie bezitten, veel mensen houden daar nu eenmaal van. Hoe wonderlijk, hoe abstract, hoe 'onnut in zichzelf ook' ook, het betekent iets voor hen.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Jun 26, 2022 11:03 am Reageer met quote

Pluk schreef:
'Het koningshuis is goed voor de economie: Volgens professor Harry van Dalen
Op de argumenten die Harry van Dalen hanteert valt nogal wat af te dingen:
Quote:
Koning Willem-Alexander zou het Nederlandse bedrijfsleven tijdens handelsmissies (indirect) meer of betere deals bezorgen dan een president. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat niet hard te maken.

Vaak wordt in deze discussie verwezen naar een artikel van macro-econoom Harry van Dalen (Tilburg University) uit 2007.

Hij bepleit dat monarchieën onder andere stabieler, democratischer en minder corrupt zijn dan republieken. Dat zou Nederland als koninkrijk jaarlijks vier tot vijf miljard euro ‘monarchiebonus’ opleveren.

In zijn vergelijking gooit hij alle ‘republieken’ op een hoop (zoals bijvoorbeeld Noord-Korea met de Kim-dynastie). Bij de ‘monarchieën’ is hij kieskeuriger. Welvarend en democratisch Canada, Nieuw-Zeeland of Australië tellen mee (hoewel de Britse koningin er slechts zelden komt). Absolute monarchieën zoals Saoedi-Arabië of Brunei laat hij dan weer buiten beschouwing.

Lees verder: De ‘monarchiebonus’ van € 4-5 miljard

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jun 26, 2022 11:08 am Reageer met quote

Pluk schreef:

Ik kan het tegendeel niet bewijzen. Maar het lijkt mij voor een bedrijf belangrijker dat de stabiliteit van een land als geheel goed en betrouwbaar is. Is er een goede infrastructuur? kan ik gemakkelijk aan werknemers komen? Kan ik goedkoop een stuk grond kopen? Wat voor voorwaarden kan ik bedingen? Dat soort vragen.
En dan zal het voor dat bedrijf weinig van belang zijn of Amalia,of een willekeurig ander persoon op de troon zit.
Quote:
Maar wie dan?
Het idee dat bijvoorbeeld de (onze) minister president het staatshoofd zou moeten worden is wat mij betreft absoluut geen optie.

Het voordeel is dat je dan kan kiezen.

Maar toegegeven, je zal dan niet altijd krijgen wat je graag hebben wilt.. Very Happy

humor

Superlid
Superlid
Antw.: 10805
Zo Jun 26, 2022 2:58 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Greet---Gribou schreef:

Het zijn er maar drie die een uitkering van de staat krijgen .
https://www.koninklijkhuis.nl/onderwerpen/financien-koninklijk-huis/vraag-en-antwoord/welke-leden-van-het-koninklijk-huis-ontvangen-een-uitkering#:~:text=Momenteel%20ontvangen%20drie%20leden%20van,van%20Oranje%20een%20grondwettelijke%20uitkering.

Is waar. Maar in plaats van het bedrag rechtstreeks te ontvangen krijgen ze wel een mooie, goedbetaalde fantasiebaan toegeschoven.

Prins Maurits bijvoorbeeld.

Ze zullen het nooit met een minimumloon moeten doen, nooit werkloos worden en nooit onder de armoedegrens belanden.

Dat is wel oud nieuws over prins Maurits...
Zo ken ik er nog een....

Lange tijd werkte Johan van Oldenbarnevelt nauw samen met prins Maurits van Oranje, die hem ten slotte beschuldigde van landverraad. Oldenbarnevelt werd tot de doodstraf veroordeeld en de volgende dag op het Binnenhof in het openbaar onthoofd.

Dat vind ik dan het enige minpuntje van het koningshuis Very Happy

Verder alle lof voor ons koningshuis.

Hoge bomen vangen veel wind en ik vind dat ons koningshuis af en toe wel erg veel wind ving.

Prinses Amalia is een prachtige vrouw en ik heb er alle vertrouwen in dat zij later net als haar Oma en haar Vader ons land goed en waardig zal dienen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Jun 26, 2022 4:57 pm Reageer met quote

humor schreef:
Lange tijd werkte Johan van Oldenbarnevelt nauw samen met prins Maurits van Oranje, die hem ten slotte beschuldigde van landverraad. Oldenbarnevelt werd tot de doodstraf veroordeeld en de volgende dag op het Binnenhof in het openbaar onthoofd.
Ja hoor, slimme zet want de jaren erna ging het land zowel op bestuurlijk als op militair gebied achteruit. De moord op de gebroeders de Wit, jaren later door prinsgezinden, de orangisten, was ook zo'n 'hoogtepunt' op weg naar de monarchie. Het ontstaan van de Republiek van de Zeven Verenigde Nederlanden was op zich zo'n slechte zet nog niet maar dat stadhouderschap had natuurlijk nooit erfelijk moeten zijn, hoewel dat toen misschien wat meer voor de hand lag. Ons land zou beter af geweest zijn met een aantal bekende raadpensionarissen als hoogste bestuurder. Ik weet wel heel zeker dat we met charlatans als Pim Fortuyn en Thierry Baudet in de aap gelogeerd zouden zijn, gesteld dat ze al dan niet democratisch aan de macht zouden komen.
Quote:
Dat vind ik dan het enige minpuntje van het koningshuis
Ik heb al een flink feiten genoemd waarom ik dat niet met je eens ben. Zal ik nog even doorgaan?

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jun 26, 2022 7:25 pm Reageer met quote

humor schreef:

Prinses Amalia is een prachtige vrouw en ik heb er alle vertrouwen in dat zij later net als haar Oma en haar Vader ons land goed en waardig zal dienen.

Gelukkig zijn er nog mensen die in sprookjes geloven... Very Happy

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1187
Ma Jun 27, 2022 12:13 am Reageer met quote

Ik ben er simpel in, je mag leven in een koninkrijk, wees daar blij mee, en wil je dat niet ga dan.

maar hou toch eens op te jammeren dat het geld kost, en wil je het decoratie noemen, prima, decoratie kost geld in al haar vormen maar levert ook wat op.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Jun 27, 2022 10:05 am Reageer met quote

Er is ook niets mis met decoratie. Integendeel.

Maar zoals bij alles in de wereld: overdaad schaadt...

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jun 28, 2022 8:52 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:
Ik ben er simpel in, je mag leven in een koninkrijk, wees daar blij mee, en wil je dat niet ga dan.
Ben je tegen Zwarte Piet? Ga dan. Ben je asielzoeker? Niet welkom. Ben je lhbt-er? Ongewenst. Voor vermindering van stikstof? Opzouten. Voor klimaatmaatregelen? Wegwezen. Ben je voor dat alles? Daar is het gat van de deur. Tegenover iedere mening staat wel een tegenmening. Zo hou je toch niemand meer over? Ik ben republikein omdat ik het koningshuis en dat hele adeldom een achterhaald feodaal gedoe vind dat volstrekt niet meer in deze tijd thuishoort. Ik ben niet eens tegen titels op zich en hou onderling het sprookje maar rustig in stand maar dan wel op eigen kosten. Doen heel veel adellijke personen al tijden. Ze werken gewoon om in hun levensonderhoud te voorzien.
Quote:
maar hou toch eens op te jammeren dat het geld kost, en wil je het decoratie noemen, prima, decoratie kost geld in al haar vormen maar levert ook wat op.
Ik jammer niet; ik ben kritisch en op goede gronden. Zoals het nu geregeld is levert het koningshuis maar weinig op en netto kost het alleen maar klauwen met geld. Vooruit, laat een ceremoniële monarchie bestaan tegen kostprijs maar zonder idioot hoge toelagen die niet verantwoord hoeven te worden, landgoederen en ander peperduur materieel bezit. Eén paleis voor representatieve doeleinden en één riante woning voor privé lijkt me ruim voldoende als compromis in zo'n constructie. En hou op met idiote constructies als die kroondomeinen die ons collectieve bezit zijn maar waar het staatshoofd geld voor krijgt en ook nog eens de baas over mag spelen. Dat is feodaal gedrag waarvan ik niet begrijp dat dit tot op de dag van vandaag in stand wordt gehouden.

Benneke

Superlid
Superlid
Di Jun 28, 2022 9:45 pm Reageer met quote

Het inkomen van de koning en de leden van het koninklijk huis zijn vastgelegd in de grondwet en andere wetten.

Al deze wetten zijn goedgekeurd door onze volksvertegenwoordiging.
Dit jaar worden deze uitgaven begroot op ruim 10 miljoen gulden.

Op een rijksbegroting van 353 miljard euro in 2022, lijkt dit natuurlijk een te verwaarlozen bedrag.

De begrotingskosten voor de president van Frankrijk bedragen ongeveer 112 miljoen Euro. Daar staat tegenover dat de kosten van de bondspresident van Duitsland weer goedkoper zijn.

Ik vind een discussie over het inkomen van de koning en de leden van het koninklijkhuis een beetje mierenneukerij, waarbij mogelijk ook wel wat kinnesinne zit, maar dat is slechts mijn mening.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6087
Di Jun 28, 2022 10:11 pm Reageer met quote

Quote:
De geraamde uitgaven voor het koninklijk huis stijgen in 2022 van 45,7 miljoen naar 48,2 miljoen euro, staat in de begroting van het koninklijk huis. Dat komt vooral door hogere lonen van de hofhouding en de indexering van de kosten.
https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20210921_93321979?utm_source=google&utm_medium=organic

Het privé-vermogen van het koningshuis wordt door Quote geschat op 950 miljoen euro.

Quote:
Wat kost het koningshuis per jaar per inwoner?
349 miljoen aan kosten gedeeld door 17,2 miljoen inwoners komt neer op een bedrag van 20 euro aan kosten per jaar per bewoner in Nederland voor de monarchie, terwijl de 65,6 miljoen Britten per hoofd een bedrag van ongeveer 6 euro kwijt zijn.

https://www.quotenet.nl/lifestyle/a213975/koningshuis-kost-jaarlijks-346-miljoen-geen-59-miljoen-213975/

O jee, ik vergeet mijn mening erbij te zetten

Die luidt: Inpakken en wegwezen

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Benneke

Superlid
Superlid
Di Jun 28, 2022 11:57 pm Reageer met quote

Volgens Bartjes kost het koningshuis per saldo in de UK meer dan in Nederland. Dat had je er dan even bij kunnen vermelden Klaas. Laughing

Maar zoals ik al eerder had geschreven, het komt bij de zuinige Hollander toch weer op de centjes aan.......

Het statuur van een staatshoofd is nu eenmaal omgeven met tradities en decorum en dat kost een paar centjes. Op de totale rijksbegroting blijft het maar een gering bedrag.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jun 29, 2022 12:36 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Het statuur van een staatshoofd is nu eenmaal omgeven met tradities en decorum en dat kost een paar centjes. Op de totale rijksbegroting blijft het maar een gering bedrag.
Met je eens dat er op andere posten miljarden over de balk worden gegooid maar ik zou niet beweren dat honderden miljoenen een paar centjes zijn. Van die 346 miljoen die per jaar kritiekloos in het koningshuis gepompt wordt is voor geen cent aangetoond dat het ons iets oplevert. Ik gun je je oranjefranje van harte maar voor al dat geld, iets meer dan een paar centjes dunkt mij, kan wel wat beters worden gedaan.

Pagina 4 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats reactie