Wandelen in je omgeving
Digitale fotografie
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6295
Zo Sep 11, 2022 11:56 am Reageer met quote

Een beetje 'met de franse slag' aangelegd en onderhouden misschien maar wat geeft dat. Op één van de foto's zien we een wit houten huisje hoog in een boom prijken. Is dat een vogelvoorziening Pien?

O ja ik wilde hier nog een noviteit plaatsen op het gebied van Amsterdamse bruggen. De eerste geprinte brug:

https://scientias.nl/s-werelds-eerste-3d-geprinte-stalen-brug-ligt-nu-in-amsterdam/ < klik op de link dan zie je deze brug in zijn (haar?) volle pracht.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Pien2022

Stamgast
Stamgast
Antw.: 945
Zo Sep 11, 2022 12:45 pm Reageer met quote

Eens Nicolaas, maar als Nederlander valt het me nog steeds op Laughing Laughing Inderdaad verwacht ik dat het een vogelhotel is, en het grappige was dat ik een foto maakte (als vogelaar viel me dit gelijk op) en toen pas de anderen het zagen tussen de bomen hangen Laughing .

Ik vind jouw brug prachtig en de informatie die erbij hoort erg interessant. Ook jouw foto's vind ik super mooi! (schrijft ze een beetje jaloers → hahahaha).

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Sep 11, 2022 2:13 pm Reageer met quote

Te danken aan mijn Redmi no 10, een budget mobieltje waarmee inderdaad wel een redelijke kwaliteit opnames te verkrijgen is.
Leuk te weten dat je ook een vogelaar bent. Zie je veel bijzondere soorten in je omgeving Pien?
In Amsterdam zijn ontstellend veel vogels, maar niet van een grote soortenrijkdom.
In de grachten: meerkoetjes, waterhoentjes, futen, meeuwen, ganzen, zwanen en een enkele keer een aalscholver.
In de bomen: mussen, kraaien, kauwen, halsbandparkieten, lijsters en merels.
Dat heb je alles wel gehad.

Op deze nog niet genoemde vogel na dan, mijn favoriet, de reiger:

Hier aan de Lijnbaansgracht smullend van een kuipje kattenpaté

Jarenlang kwam er een reiger langs, pal voor de deur, wachtend op een hapje eten. Niet echt nodig want er is volop vis in de parkvijvers en de grachten, alleen tijdens een strenge winter zullen ze op bijvoer aangewezen zijn. Maar we vonden het leuk, vooral ook omdat hij ons zo trouw bezoeken bleef. Het was bijna een gedomesticeerde reiger zoals hij op ons afvloog of liep wanneer we buiten kwamen. Mensen die daar dan ook toevallig liepen schrokken daar vaak van.

onder de watersijsen (voor een Amsterdammer bestonden er vroeger twee vogelsoorten, de watersijsies en de gewone sijsies) nog vergeten te noemen

de eend, hier bij een paar roodwangschildpadden

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pien2022

Stamgast
Stamgast
Zo Sep 11, 2022 3:46 pm Reageer met quote

Leuke foto's Nicolaas. Die schildpadden daar kijk ik toch wel van op. Hebben mensen die uitgezet?

We hebben echt heel veel vogels. Ik zal de meest bijzondere opnoemen.
Half januari/ februari en begin maart hebben we hier de trek van de kraanvogels (Des grues) die vaak massaal op het veld naast ons huis neerstrijken en boven onze tuin cirkelen om zo de groep weer compleet te krijgen. Machtig gezicht.

In april zien we de kieviten naar Nederland gaan, de oooievaars massaal die ook nogal eens neerstrijken op het veld naast ons huis. Prachtig.

In mei begint het met de nachtegaal (rossignol) die massaal→ er zijn er dus meerderen bijna 24 uur hun lied zingen en vooral 's nachts zo fantastisch zijn om te horen. We gooien onze luiken ervoor open.

In de zomer zien we de hop (huppo) dat is een mooie zuidelijke vogel met een kuif (hup) en de wielewaal, allerlei klein grut zoals de roodborst tapuit, de roodstaart etc die je hier gewoon veel ziet.

Door het hele jaar heen zien we hier de blauwe reiger, de kleine en de zilver reiger en tijdens onze vakantie in de Brenne heb ik mijn eerste kwak gezien en we hebben heel erg veel blauwe reigers gezien (bizar gewoon , zoveel), veel koereigers. Een enkele geoorde fuut (normaal zitten er daar vele meer maar dat kwam volgens die mijnheer vanwege de droogte), een enkele bijeneter (guepier) die vorig jaar veel meer gezien hebben maar nu meer vanwege de overstromingen vorig jaar naar het NOordelijke gedeelte van de Brenne waren vertrokken. TEvens hebben we in de Brenne aan een privé vecht een koppeltje zwarte ooienvaars gezien (die heb ik ook wel eens hier in de buurt gezien) en dat is echt heel heel erg bijzonder.
Vorige week nog heb ik de koekoek gezien voor het allereerst in mijn leven. Die zitten hier veel.

We horen in de zomer veel uilen. Van die kleine schreeuwlelijkerd (naam eventjes kwijt die in de boerderijen onder het dak in schoorsteengaten bv hun nest hebben, en allerlei andere soorten en ooit , helaas maar een keer, zag ik in het licht van de lantaarn midden in de nacht de OEHOE zitten (kreeg bijna een hartverlamming van verbazing) .

Wat ik ook een hele mooie vogel vind, ik ben de naam eventjes kwijt, is dat vogeltje dat zijn insecten op de draad prikt , klauwier geloof ik dat hij heet, en die vogel zie je regelmatig in de zomer als ik ga fietsen. Maar nog nooit in onze tuin.

Het is echt wel een gebied voor vogelaars, alleen itt Nederland is hier alles extreem schuw, daar hier amper mensen zijn. Dus als wij wandelen, dan zit je bv een hele tijd doodstil en dan komt opeens het vogelrijk tot leven. Zo ook met de vogels in de tuin. Die is vrij groot , wij zitten altijd doodstil op het terras en omdat er ook bomen zijn (grote hoge eiken o.a en veel fruitbomen en notenbomen) is er dus veel te eten en komen ze veel. Vooral de hop (is inmiddels weer vertrokken) hebben we veel gezien (papa, mam en kind).

We zien in onze tuin dus de hop, de wielewaal, allerlei spechten tot en met af en toe de zwarte specht toe.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Sep 11, 2022 4:56 pm Reageer met quote

Die roodwangschildpadden komen hier veel voor en zijn uitgezet door lieden die op die dieren uitgekeken waren vermoedelijk. Lange tijd kon je die dieren voor een habbekrats in de dierenwinkel kopen, in een klein glazen bakje met een plastic palmboompje erin. Als kinderspeelgoed eigenlijk dus.
De meeste zullen een erg kort leven beschoren zijn geweest en van dewelke een sloot zijn ingekwakt heeft een aantal het overleefd en zich vermoedelijk ook al voortgeplant.

Van de zwarte ooievaar had ik nog nooit gehoord Pien. Ik heb hem opgezocht: https://www.onzenatuur.be/soortenbank/zwarte-ooievaar
Ongelooflijk wat een fraai dier zeg...

Ook de klauwier kende ik niet, eveneens schitterend.

Roman Kent

Pien2022

Stamgast
Stamgast
Ma Sep 12, 2022 10:01 pm Reageer met quote

Bedankt voor de uitleg van de schildpad. Leuk!

De vogelbescherming heeft ooit nog aandacht besteed aan de

klauwier
Een interessante vogel die blijkbaar in Nederland op de rode lijst staat (was ik vergeten)

De zwarte ooievaar is een hele schuwe vogel en die zie je uiterst en uiterst zeldzaam. Ik vind het zo bijzonder dat ik hem hier nu al 2x heb gezien!

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18794
Do Sep 15, 2022 10:54 pm Reageer met quote

Via de VVV Texel heb ik een aantal leuke links ontvangen van wandelroutes op het eiland.
Onderzoek loopt...

Pien2022

Stamgast
Stamgast
Do Sep 15, 2022 11:11 pm Reageer met quote

Eenzamefietser75 schreef:
Via de VVV Texel heb ik een aantal leuke links ontvangen van wandelroutes op het eiland.
Onderzoek loopt...

Dan hoop ik dat je onderweg foto's maakt en hier plaatst. Texel is zo prachtig!

Komende weekend ga ik naar een opening van de molen in een gehucht hier vlakbij. Ik ga zeker foto's maken. Ik ben benieuwd.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Za Sep 17, 2022 1:07 pm Reageer met quote

Ben erg benieuwd naar jullie opnames Fietser en Pien.
Net terug van de Noordermarkt.

Kunnen we bij de Lijnbaansgracht de Rozengracht al oversteken? Nee dus.

De Elandsgracht: zo'n bloemenperkje is volledig particulier initiatief.

Bijna thuis

De Algerijn op de hoek; de geuren die je hier altijd op kunt snuiven, zaaaaalig

Roman Kent

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5994
Za Sep 17, 2022 1:15 pm Reageer met quote

Pien2022 schreef:
Eenzamefietser75 schreef:
Onderzoek loopt...

Dan hoop ik dat je onderweg foto's maakt en hier plaatst. Texel is zo prachtig!

Komende weekend ga ik naar een opening van de molen in een gehucht hier vlakbij. Ik ga zeker foto's maken. Ik ben benieuwd.

Texel is heerlijk, zeker in het naseizoen als de grootste toeristenstroom is weggetrokken. Ik kijk uit naar de foto's.
Ik ben ook benieuwd naar wat voor molen jij gaat zien Pien.
Zelf gaan wij dinsdag naar Limburg, een paar dagen fietsen. Ik zal proberen eraan te denken foto's te maken.
Mooie foto's van jou ook weer Klaas. Love Amsterdam.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1669
Za Sep 17, 2022 1:25 pm Reageer met quote

Ik laat geen foto's zien van mijn omgeving anders komen er nog meer westerse toeristen. Surprised Surprised

Pien2022

Stamgast
Stamgast
Za Sep 17, 2022 3:11 pm Reageer met quote

@Ron→ Laughing Laughing

@Willemijn→ ik ben zelf ook benieuwd naar de molen→ het is een watermolen vlak bij en uiteraard wordt er ook gegeten Laughing (hier gebeurt niets zonder een heerlijke maaltijd)

@ Nicolaas→ mooie foto's. De foto van de Alogerijn winkel vind ik zo gaaf. Al die kleuren al dat fruit en groente. Prachtig. Dat vind ik zo leuk van grote steden als Amsterdam, London en Parijs e.a.

Pien2022

Stamgast
Stamgast
Zo Sep 18, 2022 5:31 pm Reageer met quote

Donc, dus met Oekraïens "dinnetje" en haar zoon waren we in en rond de watermolen. HEt was erg interessant, het was veel switchen van Engels naar Frans en vv (al een uitdaging op zich, dat gelukkig goed ging) en super gezellig.

Hieronder wat foto's en van de week ga ik nog meer foto's uploaden.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Sep 18, 2022 6:54 pm Reageer met quote

Wat een avontuurlijke omgeving Pien. Hoe oud zal die vervallen watermolen wel niet zijn. Als die muren konden spreken...

Roman Kent

Pien2022

Stamgast
Stamgast
Wo Sep 21, 2022 2:10 pm Reageer met quote

Voorlopig zal hier niet gewandeld worden want de herfst is aangebroken, en dat betekent heel erg veel werk elke dag van 8.30 uur tot 13.30 uur met pauzes als het weer mooi is.
HEt past niet echt in dit topic, maar als jullie het leuk vinden dan wil ik wel eens foto's maken van de omgeving, onze tuin, waar ik komende maanden in zal werken vanwege het vele snoei en onderhoud werk en het onderhouden van de tuin voor groentes in de winter, en klaarmaken van de permacultuur tuin weer voor het voorjaar.

Dus zeg het maar, vinden jullie het gepast dat ik foto's ga maken en later plaatsen of niet? Want het is natuurlijk niet echt wandelen in de omgeving, maar meer werken in de omgeving. Laughing

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 522
Wo Sep 21, 2022 4:22 pm Reageer met quote

Pien2022 schreef:
Dus zeg het maar, vinden jullie het gepast dat ik foto's ga maken en later plaatsen of niet? Want het is natuurlijk niet echt wandelen in de omgeving, maar meer werken in de omgeving. Laughing

Je wandelt toch naar de tuin en eenmaal in de tuin wandel je van struik naar struik en van boom naar boom.
Dus ik zou zeggen: fotografeer erop los.
Een nieuw topic openen kan natuurlijk ook. Titel: druk aan het werk.
De een maakt b.v. een selfie terwijl hij de wc boent, een ander toont zijn houtsnijwerk, en een derde plakt zijn fietsband, een vierde verschuift de gerania voor het raam zodat hij de postbode kan zien aankomen.
Zo is er altijd wat te doen.

Pien2022

Stamgast
Stamgast
Wo Sep 21, 2022 5:23 pm Reageer met quote

Zeker ga ik geen nieuw topic over maken want past hier goed in, vind ik zelf. Dank je wel voor je aardige reactie Virgo. Ik vind dat je een prachtige avatar hebt

We wachten nog steeds op de uitslag van manlief, die gelukkig aan het herstellen is. Dat gegeven heeft er voor gezorgd, dat ik weinig tot geen energie had afgelopen weken, iets dat niet echt handig is met zo'n grote tuin.
Tot vanochtend, mijn energie is terug en ook het blij zijn (ik ben normaal zo'n blij ei, maar de laatste weken voelde ik me neutraal en gingen we ervoor→ zo van hup→ schouders eronder).

Ik heb zo heerlijk gewerkt, met de bosmaaier, met de elektrische heggenschaar, met de grote snoeischaar en het was echt stevig aan poten. Daarna of dat nog niet genoeg was, ben ik ga maaien met de zitmaaier→ is niet zo vermoeiend en het was hard nodig.
De tuin ziet er zo mooi uit Laughing

Dus ik laat jullie mijn woonplek zien. Jullie moeten je goed realiseren, dat hier dit totaal wat ik jullie laat zien, niet veel geld heeft gekost want hier is alles als grond en huis vreselijk goedkoop (kun je in Nl nog geen garage voor kopen)en we hebben alles zelf gedaan. Mijn man is zo vreselijk handig en hij heeft mij veel geleerd en samen met mijn vriendin die mij voortdurend alles heeft uitgelegd hoe ik dingen moet doen, ben ik uitgegroeid tot een werkelijke klusser Laughing
Nooit zal ik worden zoals zij en mijn man, maar dat hoeft ook niet.

Mocht je dit huis herkennen (is een tijd een gîte geweest, dan graag niet in dit topic maar pb, daar ik niet alles wil weggeven van wie ik ben en zo, hier op internet.)

Zicht op de speeltoestellen, die nu nog even hangt vanwege OekraIens kindje dat af en toe hier komt spelen , en op de achtergrond het zwembad met zijn koepel waar nog steeds elke dag in wordt gezwommen (28 graden water en omgeving temperatuur is hoger). Zo tof.

Foto van de linker kant van de tuin waarop in de verte de perma groente tuin waar we nog steeds elke dag volop van eten
Love

Dit is het midden van de tuin waar ik een foto van heb gemaakt en we hebben onwijs genoten van onze buitenkeuken met bar.

Dit is de voorkant van het huis met het terras, en daar kijken we ook op uit als we binnen zijn

Dit apparaat om koeien te beslaan stond al in de tuin lelijk te worden en met lieve vrienden hebben we daar een mooie buitenkeuken van laten fröbelen met een bar. Absoluut uniek in Frankrijk zo niet in de hele wereld en omdat we het zelf hebben gedaan kostte het amper of niets

Vanuit de tuin uiterst rechts, ons huis gefotografeerd

Ons huis als je het hek binnen komt gereden met zicht op de keuken en de bijna uitgebloeide prachtige boom, die hoognodig weer van onder gesnoeid moet worden zodat de stam weer zichtbaar wordt, want die is zo apart.

Mijn trots, namelijk ons parkeerplaats met de plantenbakken met geraniums erin. Trots daar ik dit samen met mijn man heb gedaan en omdat mijn man net geopereerd was, kwam het vooral op mijn neer en het vroeg het uiterste van mijn fysieke kunnen. Maar het is gelukt, en door het zelf op deze manier te doen, was het heel goedkoop. De stekjes geraniums heb ik allemaal van het restaurant gekregen hier in het dorp Love De gaten in deze bakken heb ik met een hele grote boor gedaan onder aanwijzingen van manlief (dat vond ik echt zo stoer van mezelf

Laughing )

De tuin bij binnenkomst aan de rechterkant

De put aan de voorkant van ons huis bij binnenkomst

Ik loop nu naar het linker achtergedeelte van onze tuin achter het zwembadje waar onze permacultuur tuin ligt die we zelf helemaal alleen hebben aangelegd waar veel vanwege een operatie van mijn man op mij neerkwam. Fysiek loodzwaar maar geluk. Samen hebben we deze tuin verder met groente en zo gedaan waarbij mijn man de ideeën aanleverde, ik de permacultuur principes want had cursus gedaan en we er samen in werken.

Hier links de achterkant van onze tuin, waar de notenboom en wilde + tamme kastanjes staan

Close up van de permacultuur tuin die nog steeds maar blijft geven en geven. ONgelooflijk voor het eerste jaar en voelt als een groot geschenk terug voor al dat vele werk

De tunnel, waar alles wordt voorgezaaid, en vooral het werkterrein van mijn man Kiss
HEt is een wonder dat we deze nog hebben. HEt was een aanbieding voor 50 euro en we zouden hem de dag l ater helemaal ingraven, juh toch kwam er een storm en zagen we hem boven het zwembad uitkomen. Dus wij in die storm als een gek dat ding zoveel mogelijk fixeren en plakken en de andere dag gelijk goed ingegraven. Hij staat er dus nog

Laughing

Close up van het zwembad. Omdat manlief en ik zoveel van leeftijd schelen hebben we heel bewust gekozen voor deze serre, zodat als we meer aan huis gebonden zijn, ik toch ook lang kan zwemmen iets waar ik na het paardrijden enorm dol op ben. Ik lig er elke dag wel een half uur in , want het is zo behagelijk en ik doe er mijn rug oefeningen in waardoor deze sterk blijft.

Close up andere kant

Vanuit de linker kant foto van huis met terras.

Love

NicolaasP

Superlid
Superlid
Wo Sep 21, 2022 7:02 pm Reageer met quote

Een walhalla Pien, echt. Wij kijken graag naar 'Ik Vertrek' en dan kom je soms ook vaak op dit soort heerlijke stekjes terecht maar dan moet men zich eerst nog door allerlei ellende heen worstelen. Jullie zijn volledig gesetteld. Misschien vertelde je het al ergens maar hoe lang verblijven jullie hier inmiddels?

Op mijn wandeling vanmorgen vielen deze vensterbank me op.

Een raam verder alleen maar Napoleons.

Roman Kent

Pien2022

Stamgast
Stamgast
Wo Sep 21, 2022 7:16 pm Reageer met quote

Napoleon met de eenden. Wat een aparte foto's Nicolaas. Dan sta je toch wel te kijken!

We zijn bofkonten, maar geen akelige Laughing Laughing

Wij hebben in 2011 een vakantie huisje gekocht hier.
In 2014 zijn we geëmigreerd en huis en mijn bedrijf in Nederland verkocht.
In 2015 hebben we de oorspronkelijke gîte gekocht, want ik voelde me nog te jong om niets te doen en wilde ook niet de overwaarde van het geld van ons huis en mijn bedrijf op de bank zetten.
Vanaf 2016 tot en met 2021 hebben we dus dit huis als gite gehad
augustus 2019 overlijden van mijn beste vriend paard 1
In april 2020 overlijden paard 2
In 2020 kwam covid. Dus 2020 en 2021 werd er aanmerkelijk minder verhuurd.
Nog 1 paard hadden we en die stond en blijft in een groep. Dus daar zaten we→ met de vraag→ hoe nu verder, met allerlei grond voor de paarden bij het huisje en een gîte die break even point draaide (geen winst en geen verlies) met heul veel werk→ dus besloten om met de gîte te stoppen en er zelf in te gaan wonen.
Dus vorig jaar in september is ons huis verkocht en zijn we in de gîte gaan wonen, want dit stadje geeft meer sociaal contact, activiteiten en we zitten dichter bij de winkels want vakantiehuisje was fantastisch maar zeer afgelegen en met paarden is dat geweldig maar zonder paarden is dat te saai..
Dus wederom een renovatie om nu het vakantiehuis aan te passen aan winters verblijf en de tuin eens echt op de schop genomen. Was een hoop werk en mijn man inmiddels toen 78 "was not amused" op zijn zachts gezegd.
Et voilà→ dit is het resultaat. We voelen ons inderdaad bofkonten en genieten elke dag van dit leuke stekje. We hopen hier nog heel erg lang samen te mogen wonen en een beetje te boeren zo rond het huis.

Dan heb je een beetje een indruk hoe en wat. ONze kleinzoon zei de laatste keer dat we elkaar zagen, dat hij ons van die fitte afgetrainde ouderen vond. Dat vond ik zo vreselijk geestig→ ik dacht manneke je moest eens weten→ kom hier maar eens bos maaieren Laughing

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18794
Do Sep 22, 2022 11:42 am Reageer met quote

Pien2022 schreef:
Voorlopig zal hier niet gewandeld worden ... Laughing

Herfst of niet, een leuke aanrader is wellicht in Epe de herfstkleurenwandeltocht begin oktober. Diverse afstanden.

Pagina 4 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Plaats reactie