De veestapel in Nederland moet kleiner, drastisch kleiner
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 40, 41, 42  Volgende Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6093
Zo Jun 05, 2022 8:43 pm Reageer met quote

Waarom, hoezo?

Vraag je je dat nóg af?

https://caringfarmers.nl/caring-community/doe-mee/

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1441
Zo Jun 05, 2022 9:16 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Waarom, hoezo?

https://caringfarmers.nl/caring-community/doe-mee/

Plaatjes verwijderd nemen alleen maar ruimte in beslag.

Heb je je hobby ook weer van stal gehaald ? Haha, Honden en katten vallen hier ook onder.

Er zullen ongetwijfeld veel boeren over de grens vertrekken naar Duitsland, je lost het probleem niet op, je verplaatst het alleen en daar ben je geen voorstander van begrijp ik .

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Jun 05, 2022 10:16 pm Reageer met quote

Heb je die pieken gezien in Brabant, Gelderland en Limburg? Hoop katten en honden daar he?

Dit is dus wat we onszelf hier aandoen met al dat export vee, krankzinnige hoeveelheden ammoniakneerslag die dat beetje natuur wat we nog hebben verpesten en ook nog verhinderen dat er huizen gebouwd worden

pffff Nederlandse veetelers vertrekken massaal naar Duitsland. Ja hoor Ron Smile

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1192
Zo Jun 05, 2022 11:31 pm Reageer met quote

Als je alleen maar kan redeneren vanuit het standpunt "de veestapel moet kleiner"kom je er niet.

De opdracht die de boer ooit meekreeg was "nie wieder" geen honger meer.

Heb je enig idee hoeveel honger er nog is in de wereld??
en dan ga je inzetten op minder voedsel produceren omwille van ( natuurgebieden)
we hebben in Nederland geen natuurgebieden.

circulair boeren ? ik moet er een beetje om lachen hoor, een boer op roze klompjes die elke morgen al zijn dieren een knuffel komt geven, enz enz
het is mooi dat er boeren zijn die op hun manier boeren maar het is bij lange na niet voldoende en ook niet betaalbaar. het zijn sprookjes

verspreiding van het probleem lost het probleem niet op.
hier niet produceren betekent ergens anders meer produceren met veelal slechtere uitkomsten voor wat betreft de opbrengst als de slechte invloed op het milieu

ik zou nog wel ff door kunnen gaan maar de oogkappen zitten erop geplaatst door een stelletje enz enz die elke letter aangrijpen om de boel op zijn kont te zetten zonder te kijken naar de realiteit, honger, woningnood, vrijheid,oorlog, ze zijn enkel met hun eigen agenda bezig.

Ron1.1

Superlid
Superlid
Zo Jun 05, 2022 11:55 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Heb je die pieken gezien in Brabant, Gelderland en Limburg? Hoop katten en honden daar he?

Dit is dus wat we onszelf hier aandoen met al dat export vee, krankzinnige hoeveelheden ammoniakneerslag die dat beetje natuur wat we nog hebben verpesten en ook nog verhinderen dat er huizen gebouwd worden

pffff Nederlandse veetelers vertrekken massaal naar Duitsland. Ja hoor Ron Smile

De belangrijkste bronnen van stikstofoxiden zijn het verkeer, energiecentrales en de industrie. Ammoniak komt vooral uit de landbouw, maar ook het verkeer en mensen produceren ammoniak. Boeren gebruiken mest omdat het zorgt voor een betere plantengroei en hogere gewasopbrengsten. Zodat wij in de wereld minder honger hebben.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Ma Jun 06, 2022 12:19 am Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
Ammoniak komt vooral uit de landbouw.

Heel goed Ron, en die overmatig in ons kleine landje geïntensiveerde landbouw/veeteelt (zie kaarten) is vooral voor de export bedoeld, dus niet eens om onze honger te stillen.

Het kost ons de weinig overgebleven natuur, vertraagt de bouw tgv de veel te hoge stikstofdepositie, neemt ruimte in en dat terwijl:
Quote:
75% minder vee levert meer op dan veehouderij nu kost
29 juni 2021
De maatschappelijke kosten om de huidige Nederlandse veehouderijsector in stand te houden liggen hoger dan de baten ervan. Dat blijkt uit een studie van onderzoeksbureau Ecorys.

Volgens wetenschappers van de Universiteit van Wageningen is ons land na de Verenigde Staten wereldwijd de grootste landbouwexporteur, gevolgd door Duitsland, Brazilië en China. En dat is best opmerkelijk: voor landbouw is doorgaans veel grond nodig, terwijl Nederland bijna negen keer kleiner is dan Duitsland, ruim 200 keer kleiner dan Brazilië en meer dan 230 keer kleiner dan China.

120 miljoen dieren op dat hele kleine stukje aarde
Volgens cijfers van het CBS telde Nederland afgelopen jaar 12 miljoen varkens, 3,8 miljoen runderen, 2,5 miljoen koeien, ruim 1 miljoen geiten en schapen, maar liefst 100 miljoen kippen en iets minder dan 1 miljoen nertsen. Bij elkaar opgeteld heeft onze veestapel een omvang van zo’n 120 miljoen dieren, die samen met ons leven op dat hele kleine stukje aarde.

Met zulke aantallen is het niet verbazingwekkend dat Nederland de hoogste veedichtheid ter wereld kent. En dat heeft grote gevolgen voor het klimaat, de gezondheid van mensen die in de buurt wonen van veehouderijen en de omliggende natuur. Met andere woorden: de Nederlandse veestapel brengt de nodige kosten met zich mee.

Minder vee levert meer op
Milieuorganisatie Greenpeace was benieuwd naar de precieze kosten van de veehouderijsector en schakelde enige tijd geleden Ecorys in. Het bureau ging aan de slag en kwam tot de conclusie dat het laten slinken van de Nederlandse veestapel met 75% per saldo economisch gewin oplevert.

De kosten die hierbij komen kijken bedragen in tien jaar tijd in totaal zo’n €26 miljard, wat neerkomt op €2,6 miljard per jaar. Denk hierbij onder andere aan geld dat nodig is om veehouders uit te kopen en aan investeringen in het herstel van de grond.

De maatschappelijke baten liggen echter stukken hoger, zegt Hilde Anna de Vries van Greenpeace, op basis van de studie van Ecorys, tegen Omroep Gelderland: “De huidige veehouderij kost ons heel veel geld, alleen al in 2018 ging het om zo’n €5,5 miljard aan maatschappelijke kosten. En deze gaan alleen maar stijgen als we niks doen. Dat maakt een investering van €2,6 miljard per jaar een goede investering.”

https://www.consultancy.nl/nieuws/35148/ecorys-75-minder-vee-levert-meer-op-dan-veehouderij-nu-kost

Roman Kent

nandes57

Superlid
Superlid
Ma Jun 06, 2022 12:31 am Reageer met quote

en onderzoeker Ecorys vertelt precies wat haar opdrachtgever ( greenpeace) wil horen.

zo gaat dat nou eenmaal, en als je dan maar goedgelovig genoeg bent

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29901
Ma Jun 06, 2022 10:03 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
Als je alleen maar kan redeneren vanuit het standpunt "de veestapel moet kleiner"kom je er niet.

en dan ga je inzetten op minder voedsel produceren omwille van ( natuurgebieden)

circulair boeren ? ik moet er een beetje om lachen hoor, een boer op roze klompjes die elke morgen al zijn dieren een knuffel komt geven, enz enz
het is mooi dat er boeren zijn die op hun manier boeren maar het is bij lange na niet voldoende en ook niet betaalbaar. het zijn sprookjes

verspreiding van het probleem lost het probleem niet op.
hier niet produceren betekent ergens anders meer produceren met veelal slechtere uitkomsten voor wat betreft de opbrengst als de slechte invloed op het milieu

ik zou nog wel ff door kunnen gaan maar de oogkappen zitten erop geplaatst door een stelletje enz enz die elke letter aangrijpen om de boel op zijn kont te zetten zonder te kijken naar de realiteit, honger, woningnood, vrijheid,oorlog, ze zijn enkel met hun eigen agenda bezig.

Hoef ik eigenlijk niets meer aan toe te voegen.

Maar kennelijk moet er een slachtoffer gevonden worden voor al de malaise in de wereld en dan pakken we dus de boer maar. Natuurlijk mogen dieren niet mishandeld worden. Maar ook in het boerenbedrijf moet er efficient gewerkt worden om er van te kunnen bestaan. Het zijn geen Anton Pieck-achtige bedrijfjes in een sprookjeswereld.

Dat er natuurgebieden zijn (voor zover je daar in Nederland van kan spreken) is mooi en prachtig, maar het hoeft ook niet overdreven te worden. Om voor elk zogenaamd zeldzaam plantje of diertje de hele samenleving te ontwrichten gaat mij veel te ver. Natuur is altijd al aan verandering onderhevig geweest. Planten en dieren komen en gaan weer. Is al miljoenen jaren goed gegaan. En dan zouden wij plotseling een soort status quo willen..?

Laten we maar normaal doen, dat is al gek genoeg, is niet voor niets een bekend Nederlands gezegde...

Faber quisque fortunae suae

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 868
Ma Jun 06, 2022 6:29 pm Reageer met quote

@ Nicolaas

Ik begrijp niet goed dat je met een topic begint waarvan je geen verstand van het onderwerp hebt en alleen maar tekst van anderen er onder zet en totaal geen eigen mening hebt , Wat ik ook niet begrijp dat je bij de plaatjes niet de bron vermeld waar die plaatjes wegkomen , op twitter is die bron te vinden .

De reactie van Nandes is een reactie waar ik iets mee kan , jij waarschijnlijk niet ..... was dat wel zo geweest dan had je daar wel op gereageerd.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5881
Di Jun 07, 2022 12:41 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:

En dat voedsel kan alleen bestaan uit stapels vlees?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Jun 07, 2022 12:46 pm Reageer met quote

Koeien produceren méér dan enkel vlees.

Maar dat hoeft toch niet uitgelegd te worden, neem ik aan.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Jun 07, 2022 1:44 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Koeien produceren méér dan enkel vlees.

Maar dat hoeft toch niet uitgelegd te worden, neem ik aan.

Ik geloof zelfs dat in Nederland de zuivelproductie van koeien belangrijker is dan de vleesproductie. Maar minder zuivel gebruiken is ook een optie. (Minder vlees en zuivel is nog allemaal gezonder voor de mens ook). Daarnaast hebben we natuurlijk ook nog varkens, of de kalvermesterijen die niet alleen de kalveren van onze melkkoeien slachten maar ook nog eens bijna een miljoen kalveren importeren om hier vet te mesten en vervolgens het vlees weer te exporteren. Dan hebben we ook nog de kippen,die inderdaad ook eieren produceren en waarvan je je ook kunt afvragen hoeveel er eigenlijk nodig is.
Al dat vee moet ook eten en een aanzienlijk deel van de landbouwgrond dat ook voedsel voor de mens zou kunnen opleveren wordt nu gebruikt voor veevoer. En ja ik weet dat vee ook wordt gevoerd met restproductie van menselijk voedsel, maar als je alles naast elkaar zet wijzen de cijfers toch echt uit dat er met minder vleesconsumptie méér voedsel geproduceerd zou kunnen worden. En dan heb ik het nog niet eens over het water dat nodig is voor de vleesproductie. Bovendien geloof jij ook niet dat wanneer er geen enorme varkensbergen zouden worden geproduceerd de hongerende bevolking elders getroffen gaat worden door het missen van hun spare-ribje?

Maar dan nog. Eigenlijk is er genoeg landbouwgrond om de hele wereld te voeden,maar de honger komt vooral voort uit andere factoren zoals oorlog( zie nu maar de graanexport vanuit de Oekraïne)of corrupte regimes. Hier gooien we pp nog gemiddeld ruim 40 kilo eten per jaar weg. Zowel eigen geproduceerd voedsel als voedsel dat we van over de hele wereld hebben geïmporteerd met alle milieugevolgen vandien. Of nodeloos gestorven dieren.

Dus het tekort aan voedsel in de wereld is niet voldoende steekhoudend om te stellen dat de boeren op dezelfde voet moeten doorgaan in Nederland.
Maar waar het om gaat is natuurlijk het klimaat. Hoeveel topics zijn hier al aan besteed? Zelfs de klassiek boervriendelijke partijen zoals het CDA zijn inmiddels doordrongen van de noodzaak om o.a. de stikstofuitstoot aan te pakken.
De boeren hoeven niet allemaal weg,maar het moet wel anders, beter. En ik begrijp echt niet dat er nog mensen zijn die dat niet willen inzien.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Jun 07, 2022 1:56 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:
en onderzoeker Ecorys vertelt precies wat haar opdrachtgever ( greenpeace) wil horen.

zo gaat dat nou eenmaal, en als je dan maar goedgelovig genoeg bent

Dat is nogaleen aantijging. Heb je bewijs van de omkoopbaarheid cq beïnvloedbaarheid van Ecorys? Ik wil naar je argumenten graag luisteren, maar dit is m.i. een loze beschuldiging omdat je niet open staat voor feiten. Ook iets met oogkleppen misschien? Ik begrijp best wel de emotie in de discussie, maar je schiet er niets mee op om feiten te ontkennen. Het lijkt me beter om met de feiten in de hand te zoeken naar oplossingen dan je kop in het zand te steken.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Jun 07, 2022 1:59 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:

En ook denigrerend doen over boeren die actief zoeken naar een manier om te kunnen blijven boeren én rekening te houden met het milieu, helpt ook niet echt. Op zijn minst verdienen ze respect, lijkt me. Zeker omdat er succesvolle verhalen zijn over deze ondernemers. En waarom roze klompjes? Waar doel je nu weer op?

Ik denk dat het foute boel is om goedwillende boeren op deze manier te bejegenen. FDF deed dat ook al middels een brief gericht aan boeren:

De boodschap aan die boeren is even helder als verwerpelijk. Boeren die hun bedrijf willen verkopen zijn verraders. Die ‘Judassen’ (in de woorden van FDF), zijn de grootste bedreiging voor de landbouwsector en moeten ‘uit de gelederen verwijderd worden’. Dat gaat niet zomaar, want FDF ‘verwacht nog wel wat problemen met Judassen en zwakke schakels’, maar ‘daar zullen we dan te zijner tijd mee af moeten rekenen’.

Boeren tegen boeren. Is dát wat je wilt?

Ron1.1

Superlid
Superlid
Di Jun 07, 2022 2:37 pm Reageer met quote

ik kan mij nog herinneren dat China hulp vroeg aan NL inzake babymelk/poeder. Het was zelf zo erg dat er lege schappen waren in de supermarkten.

(in principe hou ik van korte statements en geen ellenlange verhalen die ik hier wel eens (niet) lees).

nandes57

Superlid
Superlid
Di Jun 07, 2022 10:22 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
ik kan mij nog herinneren dat China hulp vroeg aan NL inzake babymelk/poeder. Het was zelf zo erg dat er lege schappen waren in de supermarkten.

(in principe hou ik van korte statements en geen ellenlange verhalen die ik hier wel eens (niet) lees).

die lege schappen heb je sinds drie weken in de USA zij hebben inmiddels het buitenland om hulp gevraagd.

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jun 08, 2022 11:55 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:

... Eigenlijk is er genoeg landbouwgrond om de hele wereld te voeden,maar de honger komt vooral voort uit andere factoren zoals oorlog( zie nu maar de graanexport vanuit de Oekraïne)of corrupte regimes. Hier gooien we pp nog gemiddeld ruim 40 kilo eten per jaar weg. Zowel eigen geproduceerd voedsel als voedsel dat we van over de hele wereld hebben geïmporteerd met alle milieugevolgen vandien. Of nodeloos gestorven dieren...

In een ideale wereld zou je best wel eens gelijk kunnen hebben. Als er geen oorlogen, corrupte regimes, malafide bedrijven en dergelijke zouden bestaan en alle mensen in vrede konden samenleven is er mogelijk voldoende landbouwgrond, zelfs als Nederland één grote stad zou worden.
Maar helaas, de wereld is verre van ideaal. Er hoeft maar één gek op te staan die een oorlog in Europa begint en de hele wereld ligt op z’n kop. Er is dan direct een energieprobleem in Europa en een voedseldrama in Afrika. Dat bewijst maar weer hoe gevaarlijk afhankelijkheid is.

Daarom vind ik dat Nederland zuinig moet zijn op de bestaande hoeveelheid landbouwgrond. Ik weet dat er veel geëxporteerd word. Maar daar staat tegenover dat er ook enorm veel geïmporteerd wordt.
Want stel dat er door wat voor oorzaak ook niet meer geïmporteerd kan worden. Dan konden we die grond nog wel een hard nodig hebben om voedsel voor de eigen bevolking te telen. Zolang de situatie in de wereld is als het nu is, kan elk land maar het best zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15549
Do Jun 09, 2022 9:18 pm Reageer met quote

Nog eens wat argumenten om de landbouw drastisch te hervormen:
Quote:
‘Killing Fields’, schreef op Twitter iemand bij de kaartjes, want online is Europe, un continent bouleversé al te zien. Die typering slaat waarschijnlijk op het doden van miljarden dieren elk jaar, maar onbedoeld raakt ‘Killing Fields’ aan dat andere schandaal: miljoenen mensen dreigen te verhongeren. Volgens de Verenigde Naties staan 41 miljoen mensen aan de rand van de hongerdood. Meer dan 155 miljoen - alle Nederlanders keer negen - zijn in acute voedselnood.

De intensieve veeteelt in Nederland is deel van de oorzaak. Klimaatverandering is het belangrijkste probleem; de Hoorn van Afrika kent de ergste droogte in veertig jaar, en de veeteelt is een enorme uitstoter van broeikasgas (koeienscheten van methaan zijn 86 keer schadelijker dan CO2). Daar komt bij dat om veevoer te produceren, grote stukken regenwoud zijn gekapt, wat de opwarming verder stuwt.

Lees verder: Miljoenen mensen lijden honger omdat we ons graan liever aan dieren geven

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8551
Do Jun 09, 2022 10:29 pm Reageer met quote

De top tien landen met de meeste koeien in 2022:

Top 10 landen met de meeste koeien
Rusland- 19,9 miljoen koeien
Nigeria – 20,0 miljoen koeien
Australie – 29,3 miljoen koeien
Mexico – 32,4 miljoen koeien
Pakistan – 38,3 miljoen koeien
Argentinie – 51,1 miljoen koeien
Verenigde Staten – 89,3 miljoen koeien
China – 113,6 miljoen koeien
India – 189,0 miljoen koeien
Brazilie – 211,8 miljoen koeien

Volgens cijfers van het CBS bestaat de veestapel in Nederland uit de volgende aantallen:

Het aantal varkens in Nederland kromp in 2021 iets naar bijna 11,4 miljoen varkens. De rundveestapel bleef met 3,8 miljoen nagenoeg gelijk. Het aantal melkgeiten steeg in een jaar tijd licht naar 482 duizend, het aantal schapen daalde naar 848 duizend. De omvang van de kippenstapel nam af naar bijna 100 miljoen dieren. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van de Landbouwtelling 2021.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15549
Do Jun 09, 2022 11:14 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
De top tien landen met de meeste koeien in 2022:

Top 10 landen met de meeste koeien
Rusland- 19,9 miljoen koeien
Nigeria – 20,0 miljoen koeien
Australie – 29,3 miljoen koeien
Mexico – 32,4 miljoen koeien
Pakistan – 38,3 miljoen koeien
Argentinie – 51,1 miljoen koeien
Verenigde Staten – 89,3 miljoen koeien
China – 113,6 miljoen koeien
India – 189,0 miljoen koeien
Brazilie – 211,8 miljoen koeien

Zoveel? En al die koeien eten tienmaal zoveel plantaardig voedsel dan ze opleveren dat mensen ten goede zou komen waardoor de honger dubbel en dwars de wereld uit zou zijn? Het klimaatprobleem opgelost zou zijn? De watervoorziening en -huishouding op orde zouden zijn?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Pagina 1 van 42 Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 40, 41, 42  Volgende

Plaats reactie