Kerkscheuring
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende Plaats reactie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2279
Ma Mei 30, 2022 10:33 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Dat is waar Barth maar wanneer veel welgestelde Nederlanders zeer streng gelovig zijn,- in heel de bijbelbelt speelt armoe geen rol van betekenis-, lijkt het me toch wel legitiem de vraag aan Ron te stellen wat deze volstrekt niet arme mensen dan zo gelovig maakt? Er zijn klaarblijkelijk ook andere 'oorzaken'....

Ja, maar snap je dat ik door zo’n omdraaiïng meteen getrigggerd word.
Very Happy

Van die alarmbellen van “op het verkeerde been” gezet worden.

Heeft iets met logica en redeneren te maken.

Ook verschil tussen correlatie en causaliteit. Het een hoeft niet het ander te betekenen.

Ook een leuk artikel:
(Trouw:) “Oorzaak en gevolg: Is het de Haan die de Zon oproept?”

Een omdraaiïng die misschien wel gemaakt kan worden is de vraag of een samenleving die meer seculier is. Of daar een zekere mate van welvaart en rust (en een ontwikkeling van de zorg, en goede educatie) voor nodig is geweest om meer seculier te worden.
Dus niet focussen op religie, maar op het in de steek laten daarvan, of het niet meer nodig hebben ervan.

En een gedachte die ik ook krijg is dat er ook sprake van geloof kan zijn zonder dat er sprake is van religie.
Geloof in complottheorieën, of in spannende paranormale zaken. Of allerlei andere vormen van bijgeloof of magisch denken, of mystieke zaken.

Very Happy

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6093
Ma Mei 30, 2022 10:41 pm Reageer met quote

Er zal zeker in veel landen een relatie tussen armoede en geloof te leggen zijn, maar in dit topic over kerkscheuring hebben we het dacht ik vooral over de christelijk gereformeerde gemeentes.
Armoede speelt in die gemeentes niet of nauwelijks een rol.
Welke andere oorzaak zou het kunnen zijn dat men nog altijd in de bijbelbelt in die vele gemeentes nog altijd zo aan het geloof blijft vasthouden en zelfs aan de meest strenge variant waarbinnen men er nog altijd niet aan wil dat de vrouw een functie binnen de kerk toebedeeld zou kunnen worden?

(@Barth ik heb zowel propositie- als predikatenlogica (in de vorm van van werkcolleges en aan de hand van de 2 delen 'Logica, Taal en Betekenis') op de UVA te A'dam gestudeerd, ik apprecieer je goede bedoelingen maar je hoeft me niets 'uit te leggen' hoor Smile )

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2279
Di Mei 31, 2022 2:00 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:

(@Barth ik heb zowel propositie- als predikatenlogica (in de vorm van van werkcolleges en aan de hand van de 2 delen 'Logica, Taal en Betekenis') op de UVA te A'dam gestudeerd, ik apprecieer je goede bedoelingen maar je hoeft me niets 'uit te leggen' hoor Smile )

Natuurlijk zal ik altijd blijven proberen om het begrijpelijk uit te leggen, want anderen moeten het natuurlijk ook kunnen blijven volgen.
Het zou teveel geheimtaal geweest zijn als ik met termen zoals

A∧B
A→B
B→A

was gekomen.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5881
Di Mei 31, 2022 2:05 am Reageer met quote

barth. schreef:
NicolaasP schreef:

Natuurlijk zal ik altijd blijven proberen om het begrijpelijk uit te leggen, want anderen moeten het natuurlijk ook kunnen blijven volgen.
Het zou teveel geheimtaal geweest zijn als ik met termen zoals

A∧B
A→B
B→A

was gekomen.

Ik heb niks moeilijks gestudeerd, dus ik vind je bijdrage, hoewel geheel off topic natuurlijk, erg leuk Wink

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Mei 31, 2022 9:50 am Reageer met quote

Ben nog steeds nieuwsgierig: wanneer armoede geen factor is, waarin zal dan de oorzaak gelegen kunnen zijn dat men nog altijd binnen de bijbelgordel vrijwel onverminderd fanatiek blijft vasthouden aan een geloof waarin zelfs een volkomen anachronistisch dogma dat de vrouw uitgesloten moet worden van een functie binnen de kerk in veel gemeentes gehandhaafd blijft?
Wat kan daar 'de oorzaak' van zijn? wie heeft daar een gedachte over?

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29901
Di Mei 31, 2022 10:22 am Reageer met quote

Het is vooral copieergedrag en het bij de groep willen horen. En zeker in kleine, wat afgesloten dorpen zal dat te zien zijn.
Als er door de eeuwen heen een bepaalde cultuur gegroeid is en het hele dorp doet daar aan mee, dan zal je daar als terplaatse geboren eenling niet snel tegenin gaan. Want voor je het weet wordt je buitengesloten en weggepest.

Dat geldt natuurlijk ook zo als een bepaalde religie de overhand heeft. Als je vader en je moeder en de buurman en allerlei anderen zeggen dat die religie de enige echte waarheid is en dat je je daar maar aan te houden hebt omdat er anders hel en verdoemenis dreigt, dan zullen de meesten dat min of meer klakkeloos accepteren. Al was her maar om van het gezeur af te zijn.

Hoeveel van die 'zwaar gelovigen' zullen het uit overtuiging doen en hoeveel zullen er zijn die enkel maar meedoen uit eigenbelang? Je wil tenslotte wel graag je ruiten heel houden...

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Mei 31, 2022 11:23 am Reageer met quote

Denk ik ook Tympaan. Het zal die druk vanuit de omgeving zijn, in ieder geval voor een deel. Daarbij is het misschien ook een meer inwendige angst om zonder de houvast van het geloof, zonder het zekere, veilige kader ervan, het spoor bijster te raken in de wereld van beslissingen waar ieder mens voor komt te staan.
Mijn vader was voor mij onbegrijpelijk gelovig. Maar ik was voor hem, zo heeft mijn moeder me eens verteld, onbegrijpelijk ongelovig. Hij moet tegen haar gezegd hebben: "ik zou dat niet kunnen, er zou geen enkele grens meer zijn".
Die woorden hebben me destijds erg getroffen al heb ik ze nooit echt begrepen, zo min als de onheilspellende woorden van Nietzsche die zo'n beetje op hetzelfde neerkomen: 'God is dood nu is alles toegestaan'.
Kennelijk zijn er gelovigen en ook ongelovigen als Nietzsche dat was die menen dat mensen beesten worden wanneer ze hun geloof verliezen, dat mensen zonder de als geweten functionerende geïnternaliseerde leefregels vanuit de bijbel noodzakelijkerwijs in volkomen zedeloos en immoreel of amoreel gedrag vervallen.

In Nietzsches tijd toen de kerk nog zo'n enorme maatschappelijke rol speelde en inderdaad een fundament voor alle ethiek leek, was die angst misschien nog een beetje te snappen, maar tegenwoordig in een grotendeels atheïstisch land als Nederland waar we toch kunnen opmerken dat ook niet-gelovige mensen zich toch aardig in de hand hebben op zedelijk en ook breder moreel gebied, dat derhalve geweten of moraliteit helemaal niet gekoppeld hoeft te zijn aan een religie, is dat toch eigenlijk niet goed meer te rijmen.

Zo blijft het voor mij in ieder geval nog steeds een beetje een puzzel waarom/waardoor mensen in Nederland anno 2022 zich aan een geloof vastklampen dat zulke absurde dogma's kent als de uitsluiting van vrouwen voor een rol binnen de kerk.

Roman Kent

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5788
Di Mei 31, 2022 1:19 pm Reageer met quote

Kennelijk ben jij behoorlijk getraumatiseerd Nicolaas door je verleden, en wat je An aanraadde, raad ik jou aan, praat er over maar niet hier, je beledigt mensen die wel geloven.
Mij beledig je niet, ben je niet toe in staat , maar er zijn ook gasten die meelezen.
Je kunt dan "gestudeerd" hebben maar dat blijkt niet uit je gedrag.

Even voor alle duidelijkheid, ik ben heel gelovig opgevoed maar dat is verleden tijd!!

Mijn mening vorm ik zelf!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 653
Di Mei 31, 2022 1:24 pm Reageer met quote

Dank je Redone.

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 501
Di Mei 31, 2022 1:31 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Zo blijft het voor mij in ieder geval nog steeds een beetje een puzzel waarom/waardoor mensen in Nederland anno 2022 zich aan een geloof vastklampen dat zulke absurde dogma's kent als de uitsluiting van vrouwen voor een rol binnen de kerk.

In de roomsch-katholieke kerk is het toch niet anders? Vanwege hun geslacht zijn vrouwen uitgesloten van het priesterambt.

De dominees/predikanten die moeite hebben met vrouwen in hun buurt, zijn waarschijnlijk verbonden aan gemeenten die een versoepeling niet zien zitten. En dan geldt: wiens brood men eet, diens woord men spreekt.
Ik schat in dat minstens de helft van de tegenstemmende gemeenten een predikant hebben die op persoonlijke titel vóór zou stemmen.
Predikanten zijn academisch gevormd en weten heus wel dat exegese van de bijbel veelsoortig is.
Maar ja, je hebt een baan, een gezin, een hypotheek. Dan roep je van de kansel wat het volk daar beneden wil horen. In je jonge jaren dacht je zelf ook zo; na je studie wist je wel beter. Vanuit de affiniteit met je toehoorders weet je de juiste toon te treffen en je verantwoordt je voor jezelf met de gedachte dat je jouw gemeenteleden gelukkig maakt.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29901
Di Mei 31, 2022 2:23 pm Reageer met quote

Het gaat er, wat mij betreft althans, niet om om iemand te beledigen. Maar ik ga wel graag de discussie aan waarom iemand nu eigenlijk in een bovenaards wezen wil geloven.

Is dat angst voor de dood? Is dat een soort arrogantie omdat men zich niet kan of wil voorstellen dat er na de dood niets meer is? Is het uit gemak omdat je dan iets/iemand - God - de schuld kan geven?

Hoewel ik een min of meer katholieke opvoeding genoten heb, kan ik mij er simpelweg niets bij voorstellen.

God Almachtig, die hemel en aarde en het hele universum geschapen heeft en die zich dan druk zou maken als ik vrijdags vlees in plaats van vis eet..?

Wat moet je daar nou mee...?

Faber quisque fortunae suae

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1441
Di Mei 31, 2022 2:56 pm Reageer met quote

het Rijke Roomse leven was toch wel in schril contrast met de armoede en dan hebben we het hier nog niet eens over de seksuele escapades (of topic) uit dit milieu. Achter de muren van de congregatie worden de rijen dan gesloten.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Mei 31, 2022 5:47 pm Reageer met quote

Ook ik vraag me af in welk opzicht Nicolaas mensen beledigt. Ik lees alleen oprechte vragen, vragen die ik me ook stel. Je kunt elkaar hierin niet overtuigen, je geloof is persoonlijk, iets van jou, maar dat wil toch niet zeggen dat je er geen vragen over mag hebben? Ik kan me ook voorstellen dat gelovige mensen niet begrijpen hoe mensen zonder geloof kunnen leven. En hoe je anno 2022 als geloofsgemeenschap nog kunt vasthouden aan de ondergeschikte rol van de vrouw is iets wat ik me ook afvraag. Waarom zou je die vragen niet mogen stellen en erover van gedachten wisselen op het forum? Het lijkt me de plek bij uitstek om dat te doen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Mei 31, 2022 5:53 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Het gaat er, wat mij betreft althans, niet om om iemand te beledigen. Maar ik ga wel graag de discussie aan waarom iemand nu eigenlijk in een bovenaards wezen wil geloven.

Is dat angst voor de dood? Is dat een soort arrogantie omdat men zich niet kan of wil voorstellen dat er na de dood niets meer is? Is het uit gemak omdat je dan iets/iemand - God - de schuld kan geven?

Hoewel ik een min of meer katholieke opvoeding genoten heb, kan ik mij er simpelweg niets bij voorstellen.

God Almachtig, die hemel en aarde en het hele universum geschapen heeft en die zich dan druk zou maken als ik vrijdags vlees in plaats van vis eet..?

Wat moet je daar nou mee...?

Ik kan me ook voorstellen dat je steun en troost kunt ervaren vanuit een geloof. Bovendien behoor je vaak bij een gemeenschap en dat kan ook geborgenheid geven. En geloof is niet iets dat je zomaar even loslaat, kan ik me voorstellen. Het zal onderdeel zijn van je wezen, van wie je bent. In die zin begrijp ik wel waarom mensen daaraan hangen.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Mei 31, 2022 6:21 pm Reageer met quote

virgo schreef:
NicolaasP schreef:

In de roomsch-katholieke kerk is het toch niet anders? Vanwege hun geslacht zijn vrouwen uitgesloten van het priesterambt.

Dat onderscheid wilde ik ook helemaal niet maken. De dreigende kerkscheuring binnen de christelijk gereformeerde gemeente was in het nieuws en dat was enkel maar de aanleiding voor dit topic. Zodoende ben ik vooral doorgegaan op die kwestie, maar wanneer vrouwen in de RK net zo van een functie binnen de kerk uitgesloten zijn zal het ook in die kerk wel een heet hangijzer zijn. En tevens een praktijk die me anno 2022 immens triest te noemen lijkt. De priester of de predikant die zich beroepen wil op een duizenden jaren geleden gemaakte notitie over de rol van de vrouw om een dergelijke absurde discriminatie te verdedigen en er coute que coute aan vast te blijven houden die heeft weinig van de eigenlijke boodschap van het NT begrepen lijkt me

En sorry hoor Redone, geen idee wat jij hierboven nu weer aan het tieren bent. Enig verband met mijn reflecties hier in dit topic kan ik niet bedenken. Jouw probleem dus.

Roman Kent

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8551
Di Mei 31, 2022 7:03 pm Reageer met quote

Klaas schreef:

"Zo blijft het voor mij in ieder geval nog steeds een beetje een puzzel waarom/waardoor mensen in Nederland anno 2022 zich aan een geloof vastklampen dat zulke absurde dogma's kent als de uitsluiting van vrouwen voor een rol binnen de kerk."

Door gebruik te maken van woorden zoals "Vastklampen" en absurde dogma's" Degradeer je naar mijn mening gelovige mensen tot kennelijk zielige wezens.
Dat vind ik nogal smalend en beledigend naar die mensen toe. Het toont in ieder geval geen respect voor mensen, die in welke religie ook troost en steun kunnen vinden.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Mei 31, 2022 7:35 pm Reageer met quote

Nee Benneke, "gelovigen degraderen tot zielige wezens", dat maak jij ervan.
Er is wel sprake van een absurd dogma (wet) wanneer de leiders binnen een kerkgemeenschap zich beroepen op een duizenden jaren geleden gemaakte notitie over de plek die de vrouw in dient te nemen:
Quote:
"Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken, maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook de wet zegt."

Wanneer jij dat een volkomen redelijk dogma vindt, prima, maar het is absurd. Je mag iets dat geel is ook groen vinden. Wie een beetje redelijk nadenkt snapt dat je een vrouw niet kan bevelen onderdanig te zijn en dat wanneer dit in vroeger tijden wel gebeurde de vrouw daarmee een groot onrecht werd aangedaan. Wie daaraan vast wil blijven houden houdt dat onrecht in stand. Dat kun je niet redelijk noemen, het druist tegen alle redelijkheid in.
Verder gaan verschillende mensen in dit topic waaronder Tympaan en ook ik in op de vraag wat zoal een rol kan spelen dat mensen zich toch nog altijd zo hardnekkig aan een geloof met een dergelijk absurd dogma blijven vastklampen. Wanneer iemands leven van jongs af aan daar volledig in is gebed kan ik me dat heel goed voorstellen. Dat kunnen binnen die zware conditionering evenwel zeer gelukkige mensen zijn met veel talenten en een geweldig leven dat volledig naar eigen behoeften en wensen is ingericht. Zielige wezens noem ik ze nergens.

Roman Kent

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Mei 31, 2022 7:46 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Er is wel sprake van een absurd dogma wanneer de leiders binnen een kerkgemeenschap zich beroepen op een duizenden jaren geleden gemaakte notitie over de plek die de vrouw in dient te nemen:
Quote:
"Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken, maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook de wet zegt."

Wanneer jij dat een volkomen redelijk dogma vindt, prima, maar het is absurd. Je mag iets dat geel is ook groen vinden. Wie een beetje redelijk nadenkt snapt dat je een vrouw niet kan bevelen onderdanig te zijn en dat wanneer dit in vroeger tijden wel gebeurde, de vrouw daarmee een groot onrecht werd aangedaan.
Verder gaan verschillende mensen in dit topic waaronder Tympaan en ook ik in op de vraag wat zoal een rol kan spelen dat mensen zich toch nog altijd zo hardnekkig aan een geloof met een dergelijk absurd dogma blijven vastklampen. Wanneer iemands leven van jongs af aan daar volledig in is gebed kan ik me dat heel goed voorstellen. Dat kunnen binnen die zware conditionering evenwel zeer gelukkige mensen zijn met veel talenten en een geweldig leven dat volledig naar eigen behoeften en wensen is ingericht. Zielige wezens noem ik ze nergens.

Ik ben het met je eens Klaas. En verder vind ik het ook een keuze om je te laten beledigen. Als je overtuigd bent van de juistheid van je eigen keuzes kan een ander je niet beledigen, denk ik. Dan glijdt zo'n mening gewoon van je af. En iemand kan al helemaal niet besluiten dat je een dérde beledigt. Verder maak jij het nergens persoonlijk maar
jij vraagt je dingen af. Dat doe ik ook, Tympaan ook. Het zou toch te erg zijn als je dat niet meer mag doen ivm vermeende lange tenen van meelezende "gasten"? Dan bijven er weinig onderwerpen over want er is altijd wel iemand die zich beledigd zou kunnen voelen als je van mening verschilt.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15549
Di Mei 31, 2022 7:51 pm Reageer met quote

Mij ouders zijn allebei geboren en getogen in de Biblebelt. Hoewel niet helemaal want mijn vader is geboren en deels opgegroeid in Rotterdam maar wel uit Zeeuwse ouders. Vooral zijn vader was zoekende naar de rechte leer en heeft heel wat kerken afgestruind en preken van dominees tegen het licht gehouden. De keuze viel uiteindelijk op de Christelijk Gereformeerde kerk waar ook de ouders van mijn moeder kerkten. Mijn jeugd was daardoor protestants christelijk gekleurd met thuis voor en na de maaltijden en op school een gebed en wekelijks een psalm of gezang uit het hoofd leren, terwijl ook Bijbelse geschiedenis een plaats had. Na een verhuizing naar het noorden des lands verwaterden die religieuze rituelen al snel. De school was openbaar, de kerk werd welgeteld eenmaal bezocht want de fietsafstand (er was nog geen auto) was idioot en het werd me gaandeweg duidelijk dat mijn ouders een stuk vrijgezinder waren dan ze zich jarenlang gedragen hadden. Een oom die me op een opmerking van mij inpeperde dat ik maar aan te nemen had wat er in dat boek (de Bijbel) stond deed de deur dicht. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit of ik mezelf atheïst moet noemen of agnost. Ik neig naar agnost maar, of misschien omdat er toch iets blijft hangen van wat je in je jeugd hebt meegekregen. Religieus of niet, lijkt het me heel menselijk om tot een gemeenschap te willen behoren. Dat verklaart misschien al die verschillende religieuze stromingen, hoewel ik afscheidingen niet echt begrijp. Met die stromingen hoeft niets mis te zijn, zolang er respect is voor alles wat anders is, uiteraard wederzijds.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8551
Di Mei 31, 2022 9:26 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Er is wel sprake van een absurd dogma (wet) wanneer de leiders binnen een kerkgemeenschap zich beroepen op een duizenden jaren geleden gemaakte notitie over de plek die de vrouw in dient te nemen:
Quote:

Wanneer jij dat een volkomen redelijk dogma vindt, prima, maar het is absurd. Je mag iets dat geel is ook groen vinden. Wie een beetje redelijk nadenkt snapt dat je een vrouw niet kan bevelen onderdanig te zijn en dat wanneer dit in vroeger tijden wel gebeurde de vrouw daarmee een groot onrecht werd aangedaan. Wie daaraan vast wil blijven houden houdt dat onrecht in stand. Dat kun je niet redelijk noemen, het druist tegen alle redelijkheid in.

Met dergelijke dogma's ben ik het zeker niet eens Klaas, laat dat duidelijk zijn.
De leden van welk kerkgenootschap ook, zijn vrij het geloof op de eigen manier te beleven en daar regels voor op te stellen of dogma's te hanteren, die eeuwen geleden zijn vast gesteld. Dat jij het absurde dogma's vindt, prima, dat is jouw mening, maar je schrijft het als een vaststelling van een feit en dat vind ik niet juist.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats reactie