Kerkscheuring
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3866
Ma Mei 30, 2022 1:10 pm Reageer met quote

Ik ben gelovig opgevoed. (Nederlands Hervormd)
Ik ben afgehaakt toen ik hoorde dat als ik cathecesatie deed (was ik al mee bezig) moest gaan betalen als ik lid wilde worden van de kerk.
Dat strookte zo niet met hoe ik het geloof zag, geloof hoort vrijwillig en onbetaald te zijn.
Daar heb ik thuis vele discussies over gevoerd en uiteindelijk hebben mijn ouders aanvaard dat ik me niet wilde aansluiten bij de kerk.

Ik heb niets tegen het geloof op zich, ik heb enkel wat tegen de dogma's die het oplevert.

De bijbel (en de Koran) zijn geschreven door gewone stervelingen (mensen dus Smile ) en in beide gevallen door mannen, dus het is geen toeval dat vrouwen er totaal ondergeschikt in zijn.

Die dogma's, die totaal verkeerd uitgelegde inzichten, maken dat geloof eigenlijk helemaal geen geloof is, maar dat het gewoon opgelegde dogma's zijn en dat is precies wat ik erop tegen heb.

Het is niet zo dat ik persoonlijk niet meer geloof, ik geloof alleen niet in de dogma's en het beeld dat door geloven wordt gekenmerkt, ik heb gewoon een heel eigen visie op geloven, dus ik het geloof aangepast aan mijn eigen visie en is een mix van allerlei soorten geloof en leren en filosofische opvattingen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

humor

Superlid
Superlid
Antw.: 10805
Ma Mei 30, 2022 1:26 pm Reageer met quote

"Korinthe 14;34 Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken, maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook de wet* zegt."
*de wet: Gen. 3:16; Efez. 5:22; Kol. 3:18; Tit. 2:5; 1 Petr. 3:1

Zo is het maar net en dan ook nog verbieden dat ze autorijden , dan zijn er gelijk minder files..... Laughing

Maar godsdienst is ook een heel moeilijk onderwerp.

Vroeger ging je naar het walhallah als je braaf geleefd had.
Toen werden de heidenen afgeslacht en vertelden de cristenen dat je naar de hemel ging als je braaf geleefd had.
Nu zijn er moslims die christenen afslachten en vertellen dat je naar het Akhirah gaat als je braaf geleefd had......

Hierna zal er vast wel weer een andere godsdienst komen die de vorige goe gelovigen "afslacht" en ons vertellen dat ze ons een nieuwe plek ergens in het heelal beloven (met of zonder maagden) als we braaf geleefd hebben....denk ik.....

Ik hoop dat er "hierboven" wegwijzers staan waar je heen moet na de dood, anders verdwaal je hopeloos...... Very Happy

Mijn beeld van de "hemel" is er een met Statler en Waldorf uit de muppetshow, die naar beneden kijken en in een deuk liggen over wat wij hier uitvreten , totdat ze zelf naar beneden gedonderd worden voor een leven in de "stof" . Wij nemen dan de plaats van Statler en Waldorf in en kunnen ook eens lachen......

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29897
Ma Mei 30, 2022 1:39 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Wil jij antwoord geven op de vraag, Nicolaas, wat er diep in jou nog zit aan overtuiging? Als je dat te persoonlijk vindt, dan begrijp ik dat natuurlijk, maar het fascineert me wel, de grote invloed van de overtuigingen die je met je jeugd krijgt ingegoten. Bestaat het wel, helemaal loskomen van je geloof?

Ik ben weliswaar niet NicolaasP maar mijn ervaring is dat je zo heel af en toe wel eens een ďpingĒ hebt. Zoiets van: wat zou God daar van vinden. Maar dat wordt al weer heel snel verdreven door het gezonde boerenverstand dat zegt dat er echt geen opperwezen is dat uitgerekend mijn persoontje in de gaten zit te houden. En anders zou ik direct vragen of er niets belangrijkers is dan op mij te letten. Het lijkt mij inderdaad een soort stuiptrekking vanuit de periode uit je kinderleven.

Maar verder heb ik er geen probleem mee. Ik loop net zo gemakkelijk een kerk, als een moskee, als een synagoge binnen. Voor mij zijn het enkel gebouwen die interessant zijn uit architectonisch, cultuurhistorisch en/of bouwtechnisch opzicht.

En nee, ik zal tegen de tijd van mijn verscheiden zeker geen angst of twijfel hebben. Dood is voor mij dood. afgelopen. punt uit...

Faber quisque fortunae suae

humor

Superlid
Superlid
Ma Mei 30, 2022 2:35 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ron1.1 schreef:
niemand wordt gelovig geboren. dat zegt toch voldoende

Nee dat zegt helemaal niks.

Dat zegt eigenlijk alles.......denk ik.... Very Happy

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Mei 30, 2022 2:56 pm Reageer met quote

Volgens mij zegt het inderdaad alles. Een pas geboren kind weet niets. Alles wat hij/zij leert, leert het aanvankelijk van de ouders. Die maken het kind wijs dat er een sinterklaas bestaat. En in veel gevallen ook dat er een god bestaat.

Met die sinterklaas is men echter zo verstandig om rond het zevende jaar van het kind te vertellen dat die toch echt niet bestaat. Bij het sprookje van die god wordt dat helaas vergeten...

...En zie de gevolgen...

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2279
Ma Mei 30, 2022 3:27 pm Reageer met quote

Ik ben niet gelovig opgevoed. Mijn moeder ook niet.

Mijn vader is wel kerkelijk opgevoed indertijd. Zijn moeder was streng katholiek, bijna op een streng gereformeerde manier. Erg streng kerkelijk dus.
Maar mijn vader heeft zich in zijn jonge jaren losgemaakt van dat strenge kerkelijke van zijn ouders. Is aanvankelijk door zijn moeder uit huis gezet toen hij besloten had om te breken met het geloof.

Mijn opa aan moederskant was eigenlijk doopsgezind, maar deed er eigenlijk ook al vroeg niets meer aan.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6090
Ma Mei 30, 2022 3:29 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Wil jij antwoord geven op de vraag, Nicolaas, wat er diep in jou nog zit aan overtuiging? Als je dat te persoonlijk vindt, dan begrijp ik dat natuurlijk, maar het fascineert me wel, de grote invloed van de overtuigingen die je met je jeugd krijgt ingegoten. Bestaat het wel, helemaal loskomen van je geloof?

Met alle soorten van genoegen Willemijn. Eigenlijk liep ik daar vanmorgen veel over na te denken over de vraag die je stelt, en om te beginnen ken ik het antwoord op die vraag niet echt, want ik weet niet wie ik zonder die jeugd waarin ik volledig ondergedompeld in en geÔmpregneerd werd met dat geloof geweest zou zijn, nu. Ik heb voor mijn gevoel het geloof vaarwel gezegd zo rond mijn 13e, ging niet meer naar de kerk (waar ik al lang met enorme tegenzin naartoe was gegaan) en op geen enkele manier leek er nog iets in mijn hoofd te zitten van enige 'verplichting' aan god of de kerkgemeenschap of wat voor verbintenis ermee dan ook. Van een geloof in een hiernamaals of in een beoordeeld worden door een metafysische instantie -zo'n beetje de spil van alle indoctrinatie is geen sprake meer.
Toch zijn er vrij basale principes overgebleven in mijn denken en kijken naar de dingen die terug te voeren zijn op de grote mythe uit mijn jeugd: Bv dat het bestaan een bestaansschuld met zich meebrengt; je hebt het gekregen om er iets zinnigs, iets nuttigs mee te doen. En al besta je niet om een god te dienen (regel 1 uit de catechismus) je bestaat niet voor jezelf alleen.
Dat komt denk ik vooral uit die opvoeding voort.
En o ja: dankbaarheid, zonder een bepaalde instantie dankbaar te zijn, dankbaarheid volkomen van god los Smile
Onder andere dankbaarheid zo gemakkelijk te hebben kunnen ontsnappen aan een verstikkend fundamentalistisch-religieus milieu. Voor velen is dat -ook nu nog- een stuk minder gemakkelijk

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1440
Ma Mei 30, 2022 4:37 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ron1.1 schreef:
niemand wordt gelovig geboren. dat zegt toch voldoende

Nee dat zegt helemaal niks.

Wars van alle dogma's en ingestampt tijdens je opvoeding. Het is maar net in welk nest je geboren bent. Maar ja als je zelf een beetje labiel bent ...........Laat je leiden door je eigen gbv.

Daarnaast valt het op dat in landen met de meeste armoede daar het gros van de mensen vaak gelovig zijn. Zou er een causaal verband zijn ???

humor

Superlid
Superlid
Ma Mei 30, 2022 5:07 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:

Daarnaast valt het op dat in landen met de meeste armoede daar het gros van de mensen vaak gelovig zijn. Zou er een causaal verband zijn ???

Dat denk ik wel dat biedt hun hoop.......

De mens heeft een god als kapstok nodig , om de dingen op te hangen waar hij zelf geen verklaring voor heeft.

Geloof ,hoop en liefde zijn de 3 illusionaire pijlers van de illusionaire wereld waarin wij leven. Very Happy

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5878
Ma Mei 30, 2022 5:28 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:

Zeker is wel dat ook in onze contreien het goede leven in het hiernamaals als worst werd voorgehouden aan de armen om de rijken zo goed mogelijk te dienen.Hun beloning kwam na de dood. Zalig de armen, want aan u behoort het rijk van God, of zoiets. Religie als middel om de armen onder de knoet te houden en voor de armen was het vooruitzicht op een eeuwig leven aan Gods troon het enige waar ze naar uit konden kijken.
Met geloof in de betekenis van je persoonlijke relatie met God zou ik meer waarde hechten dan aan de religie, de kerk, de dogma's en de regels die vooral de machtigen dien(d)en.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

NicolaasP

Superlid
Superlid
Ma Mei 30, 2022 6:20 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:

Wanneer je een causaal verband wil leggen tussen armoede en religiositeit zouden de streng gereformeerde gemeenten in Nederland waar het geloof een centrale rol nog altijd speelt de meest arme gemeentes zijn

Hier worden er een paar genoemd: Alblasserdam, Barneveld, Opheusden, Ederveen, Gouda en De Beek-Uddel.

De materiŽle welstand van bewoners van die gemeenten zal toch niet sterk beneden het gemiddelde liggen in grotendeels atheÔstisch Nederland. Hoe verklaren we dit ?

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Mei 30, 2022 7:00 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Met geloof in de betekenis van je persoonlijke relatie met God zou ik meer waarde hechten dan aan de religie, de kerk, de dogma's en de regels die vooral de machtigen dien(d)en.

Hoe kan je nu een relatie hebben met iemand/iets dat je niet kunt zien, niet kan horen, niet kan voelen, kortom, wat totaal geen reactie geeft.

Dan kan je nog beter tegen een boom praten. Die zal ook niet reageren maar die kan je tenminste nog zien en aanraken...

barth.

Superlid
Superlid
Ma Mei 30, 2022 7:00 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Ron1.1 schreef:

Wanneer je een causaal verband wil leggen tussen armoede en religiositeit zouden de streng gereformeerde gemeenten in Nederland waar het geloof een centrale rol nog altijd speelt de meest arme gemeentes zijn

Hier worden er een paar genoemd: Alblasserdam, Barneveld, Opheusden, Ederveen, Gouda en De Beek-Uddel.

De materiŽle welstand van bewoners van die gemeenten zal toch niet sterk beneden het gemiddelde liggen in grotendeels atheÔstisch Nederland. Hoe verklaren we dit ?

Omdat je causale verbanden niet zomaar kan omdraaien.

Veel Armoede -> veel mensen gelovig

Is niet hetzelfde als

Veel mensen gelovig -> veel armoede

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Mei 30, 2022 7:06 pm Reageer met quote

"Houd jij ze dom (kerk), dan houd ik ze arm (staat)". Het is al eeuwen het adagio van de rijken.

Niets nieuws onder de zon, eigenlijk.

Maar daarmee is het mij nog steeds niet duidelijk waarom zoveel mensen in een fantasiewezen blijven geloven...

NicolaasP

Superlid
Superlid
Ma Mei 30, 2022 7:31 pm Reageer met quote

barth. schreef:
NicolaasP schreef:
Ron1.1 schreef:

Is niet hetzelfde als

Dat is waar Barth maar wanneer veel welgestelde Nederlanders zeer streng gelovig zijn,- in heel de bijbelbelt speelt armoe geen rol van betekenis-, lijkt het me toch wel legitiem de vraag aan Ron te stellen wat deze volstrekt niet arme mensen dan zo gelovig maakt? Er zijn klaarblijkelijk ook andere 'oorzaken'....

Roman Kent

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5878
Ma Mei 30, 2022 7:49 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

Hoe kan je nu een relatie hebben met iemand/iets dat je niet kunt zien, niet kan horen, niet kan voelen, kortom, wat totaal geen reactie geeft.

Dan kan je nog beter tegen een boom praten. Die zal ook niet reageren maar die kan je tenminste nog zien en aanraken...

Ja en dat is dus geloof...

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Ron1.1

Superlid
Superlid
Ma Mei 30, 2022 8:56 pm Reageer met quote

barth. schreef:
NicolaasP schreef:
Ron1.1 schreef:

Is niet hetzelfde als

Ik heb het over landen en niet over gemeentes in Nederland. Lezen is best moeilijk soms.

Ron1.1

Superlid
Superlid
Ma Mei 30, 2022 9:01 pm Reageer met quote

als ik aan "kerkscheuring" denk ik gelijk aan " de reductie" in Nederland.

barth.

Superlid
Superlid
Ma Mei 30, 2022 9:05 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
barth. schreef:
NicolaasP schreef:
Ron1.1 schreef:

Is niet hetzelfde als

Ik heb het over landen en niet over gemeentes in Nederland. Lezen is best moeilijk soms.

Heb je het tegen mij? Very Happy
Want ik reageerde niet op jou maar op de omdraaiÔng van Nicolaas.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3866
Ma Mei 30, 2022 9:20 pm Reageer met quote

Quote:
Hoe armer een land is, hoe religieuzer de inwoners zijn. Dat is de conclusie van onderzoeksbureau Gallup, die in 114 landen de relatie bekeek tussen nationaal inkomen en geloof.
Wie leeft in armoede, heeft zijn geloof nodig als steun om daarmee om te kunnen gaan, is de theorie van Gallup. Uit een eerder onderzoek van het bureau bleek al dat wie vaak angst, woede en stress ervaart, meer waarde hecht aan religie.

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/geloof-is-belangrijker-in-arme-landen~b237ff60/
https://www.gallup.com/poll/142727/Religiosity-Highest-World-Poorest-Nations.aspx#2

Het is een oud onderzoek, maar er is dus wel degelijk een relatie tussen armoede en geloof.

Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats reactie