Kerkscheuring
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6093
Zo Mei 29, 2022 4:43 pm Reageer met quote

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2430619-kerkscheuring-dreigt-mogen-vrouwen-wel-of-niet-een-officiele-rol-bekleden

Quote:
Kerkscheuring dreigt: mogen vrouwen wel of niet een officiŽle rol bekleden?
NIEUWSUUR
Binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken is een hardnekkig conflict uitgebroken over de vraag of vrouwen een officiŽle rol mogen hebben in de kerk, zoals predikant, ouderling of diaken. Een scheiding binnen de kerk dreigt.

Tijdens de synode, de kerkelijke vergadering, spraken mannen 21 dagen lang over de vraag of de vrouw mag worden toegelaten tot het ambt. Daarmee gaat het om het langste debat van de synode ooit.

Gister in Nieuwsuur (bijna) huilende dominees over deze kwestie want grote verdeeldheid. Zoals altijd heb je ook in deze kwestie weer de rekkelijken en de preciezen. De laatsten houden dus vast aan 'gods woord':

Korinthe 14;34 Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken, maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook de wet* zegt.
*de wet: Gen. 3:16; Efez. 5:22; Kol. 3:18; Tit. 2:5; 1 Petr. 3:1
https://herzienestatenvertaling.nl/teksten/1korinthe/14

En die vinden dat verschrikkelijk, maar ze kunnen echt niet anders dan zich op dit standpunt stellen want het is gods woord.

De rekkelijken vinden dat je de bijbel niet letterlijk moet nemen wanneer een bepaald uitgangspunt volkomen haaks op de meer moderne opvattingen is komen te staan.

Ik denk niet dat het nog te verdedigen is vrouwen van een functie als bv die van predikant in de kerk uit te sluiten. Het zou de christelijk gereformeerde kerken sieren dat juist te stimuleren. En je hoeft daarbij echt niet de hele bijbel overboord te gooien; er blijven genoeg mooie fraaie nobele stichtelijke de gemeenschapszin bevorderende uitgangspunten over om je religieuze levensethiek op te baseren.
Maar ja, dat is mijn mening.

Hoe denken andere forummers hierover?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

daan56

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 13
Zo Mei 29, 2022 5:27 pm Reageer met quote

Heb er iets van gezien. laatste fragmenten. Wat een vernedering voor de vrouwen die een bonbon kregen.
Man en vrouw zijn voor mij gelijk. Maar het vlees is zwak....en je heb overal stiekemerds. En dat heeft niks met het geslachtsoort te maken...meer met het karakter ( de ziel).

Stil maar wacht maar...alles wordt nieuw, de Hemel en de Aarde (wereld)

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29901
Zo Mei 29, 2022 6:04 pm Reageer met quote

Ik begrijp sowieso niet dat vrouwen nog iets met 'de kerk' te maken willen hebben. Zeker niet als je als een soort tweederangsburger beschouwd wordt.

Maar goed, voor mij is een kerk enkel als bouwwerk interessant. Meer niet.

Faber quisque fortunae suae

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 501
Zo Mei 29, 2022 6:57 pm Reageer met quote

Elk boek, elke tekst is meerduidig en kan door verschillende personen en in verschillende tijden (enigszins) anders uitgelegd worden.
Fundamentalisten maken ťťn betekenis tot de absolute en de 'eeuwige' om zich vervolgens te verschansen in het eigen gelijk.
Het gesprek met en over de tekst valt dood.
Mensen en teksten hebben een relatie met elkaar. Mensen, tijden veranderen en daarmee de relatie met de tekst. De(zelfde) tekst krijgt de kans andere, niet eerder ontdekte lagen te laten zien.
Fundamentalisten zijn onmogelijke mensen. Zij maken de tekst tot hun slaaf.
Mogen hun ogen bij de hemelpoort gopend worden zodat zij inzien dat je woorden onrecht doet door ze voor eigenbelang te verabsoluteren en monddood te maken. Fundamentalisten zijn tekstverkrachters.

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 653
Zo Mei 29, 2022 8:16 pm Reageer met quote

[quote="virgo"
Fundamentalisten zijn onmogelijke mensen. Zij maken de tekst tot hun [/quote]

Ik vind eerder dat ze zichzelf en vooral vrouwen slaaf maken van de tekst.

En zolang met niet wil kijken naar 'door wie', voor 'wie' en in welke tijd het geschreven is en men een voor een deel deel oosters boek leest met westerse ogen blijf je dit geharrewar houden.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8551
Zo Mei 29, 2022 9:20 pm Reageer met quote

quote: "Fundamentalisten zijn onmogelijke mensen. Zij maken de tekst tot hun slaaf." quote

Ik denk dat de tekst hen tot slaaf maakt, maar dit is slechts mijn mening.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Mei 29, 2022 10:12 pm Reageer met quote

"Korinthe 14;34 Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken, maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook de wet* zegt."

De tekst als zodanig is eenduidig genoeg..

Het is maar net of je je geroepen voelt je er aan te houden of niet..

En wat zijn de te verwachten gevolgen voor jou persoonlijk...

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Mei 29, 2022 10:35 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
"Korinthe 14;34 Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken, maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook de wet* zegt."

De tekst als zodanig is eenduidig genoeg..

Het is maar net of je je geroepen voelt je er aan te houden of niet..

En wat zijn de te verwachten gevolgen voor jou persoonlijk...

Of je je geroepen voelt je eraan te houden...tja, de mensen die het hier betreft behoren tot allerlei kerkgemeenschappen waarbinnen hun totale leven vaak is ingebed. De predikant (?) die gister in de Nieuwsuur-reportage met trillende lippen sprak dat hij het verschrikkelijk vond dat men niet tot een unanieme beslissing kon komen wat als gevolg gezinnen, families en gemeentes zou splijten...

Dan ben je inderdaad tot slaaf en eigenlijk slachtoffer van een tekst geworden wanneer je vindt dat je daar vanwege de autoriteit van het boek waarin de tekst te lezen valt niet van af mag wijken, hoezeer je je daardoor ook mag blijven of nog verder zal vervreemden van de rest van de samenleving.
Ontzettend triest wanneer mensen zich voor zo'n dilemma voelen staan. Je kunt ze wel voor gek verklaren, maar zo eenvoudig ligt het natuurlijk niet

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Mei 30, 2022 10:24 am Reageer met quote

Ik kan sowieso niet begrijpen dat zoveel mensen zich laten koeioneren door personen die beweren dat ze moeten leven volgens regels die een imaginair opperwezen zo'n 2000 jaar geleden zou hebben verkondigd.

Een wezen, of entiteit?, waarvan het bestaan nooit op ook maar enige wijze is aangetoond en ook nooit iets van zijn bestaan heeft laten horen. Het moet dus wel iets zijn dat aan de fantasie van een of ander bijdehand persoon is ontsproten. Kennelijk om mensen aan zich te onderwerpen met de bedoeling om macht over hen te hebben of geld of goederen af te troggelen.

Dat is in ieder geval zoals ik er persoonlijk tegenaan kijk.

Ik ben wel benieuwd hoe een gelovige hier over denkt. Wat beweegt iemand om te geloven?

lucia51

Stamgast
Stamgast
Ma Mei 30, 2022 10:49 am Reageer met quote

Tympaan schreef:

Ik ben wel benieuwd hoe een gelovige hier over denkt. Wat beweegt iemand om te geloven?

Als gelovige voel ik me niet geroepen zoiets als persoonlijks als geloof ter discussie te stellen.

Je gelooft of je gelooft niet, zo simpel is dat.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Ma Mei 30, 2022 11:01 am Reageer met quote

Op dit forum bevinden zich vast alleen heidenen die van god noch gebod weten, maar ondergetekende is ooit wel gelovig opgevoed, en ik kan je vertellen beste Tympaan, dat gaat je niet in je koude kleren zitten.
Natuurlijk allereerst verplicht naar de kerk, in de wetenschap dat er niets zo erg is als zoiets te verzaken. Bij iedere maaltijd: eerst bidden. Heb je niet gebeden, had je je ogen open, opnieuw. Kerstmis, Pinksteren, Pasen, de vastentijd...het hele jaar door zijn er magische feesten en gebeurtenissen die herdacht worden, op school, in de kerk, thuis je leven is er vol van. Je hebt geen idee waarover het allemaal gaat, maar het doortrekt heel je bestaan: magie, het bovenaardse, de hemel, god, de engelen, de heiligen waarvan je moeder er een heleboel kent en die om de gekste dingen aangeroepen worden, de wierook in de kerk, het gezang van iedereen die je kent, want iedereen is katholiek en iedereen gaat naar de kerk, onder begeleiding van een orgel dat klanken en akkoorden voortbrengt, die werkelijk hemels, werkelijk bovenaards zijn.
En dan heb je de catechismus op de lagere school. Dat is het belangrijkste lesboek. Rekenen, taal, schrijven, volkomen onbelangrijk vergeleken bij de catechismus, want die gaat over wat god die alles geschapen heeft van jou verwacht. Dat zijn veel dingen, een heleboel regels om te leren, maar leer je die niet, en ken je die niet uit je hoofd...dan kon het wel eens heel slecht met je aflopen. Dan kom je straks zeker niet in de hemel, waar je vader en je moeder naartoe gaan, maar zou je wel eens in je eentje in de hel terecht kunnen komen, of in het vagevuur..
Dat zegt de meester, de juf, dat zegt de kapelaan, dat zeggen ook je ouders, dat zeggen al je vriendjes. En je bent nog maar 6.
De plechtige eerste heilige communie. Belangrijkste gebeurtenis in je leven tot dan toe, hoewel natuurlijk de doop nog belangrijker was, maar toen wist je van niks. Je bent nu een echt lid van de gemeenschap, je bent geÔnitieerd. Je telt nu pas echt een beetje mee. Dankzij de eerste heilige communie waarbij je voor het eerst hand in hand met een meisje liep. En een echt pak aan had. Speciaal voor die eerste heilige communie aangeschaft. Een pak van 80 gulden dat je verder alleen op eerste paasdag en eerste kerstdag mag dragen, zo duur, zo bijzonder.
Je hoort er nu een beetje bij en dus moet je nu ook te biecht gaan, iedere maand. De kapelaan legt je het allemaal uit in de godsdienstles op school..

Nou hier stop ik maar even. Tympaan, je vraagt 'wat beweegt iemand te geloven?'
Misschien heb ik een tipje van de sluier opgelicht

Roman Kent

lucia51

Stamgast
Stamgast
Ma Mei 30, 2022 11:14 am Reageer met quote

Ik denk Nicolaas, dat niet iedere gelovige het zo beleefd heeft of nog zo beleeft. Jij hebt het merendeel over de dogmatische kant er van.

Een groot deel van voormalige 'kerkelijken' gaat daar vandaag de dag heel anders mee om.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Ma Mei 30, 2022 11:17 am Reageer met quote

Ik heb het over de psychologische en sociologische kant van het geloof. Het leven van ook de christelijk gereformeerde gelovigen nu, ook de jongere generaties is (in de dorpen zeker) compleet ingebed in het geloof, in de bijbelse dogmatiek.
De vorm zal sterk verschillen van mijn katholieke opvoeding uiteraard. De impact niet. Die zou zelfs nog wel eens een stuk sterker kunnen zijn in vele plaatsjes binnen de biblebelt. Dat is toch ook waar dit topic, die hele kwestie of de vrouw een rol mag spelen in de kerk om draait, om die dogmatiek ?

Roman Kent

lucia51

Stamgast
Stamgast
Ma Mei 30, 2022 11:43 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Ik heb het over de psychologische en sociologische kant van het geloof.

Deze heeft verschillende kanten. Is niet in ťťn vorm te gieten.

Ik ken gelovigen die kracht putten uit hun geloof.
Hoe je het ervaart en beleeft is heel persoonlijk.

De sociologische betekende vroeger ook de gemeenschapszin van verenigingen vanuit kerkelijk verband.
Voor de ťťn was dat misschien beklemmend, voor een ander was/is het een aanvulling op sociaal gebied.

Ook die beleving is van persoonlijke aard.
Vandaar dat ik geloofsbeleving bediscussiŽren iets onmogelijks is.

lucia51

Stamgast
Stamgast
Ma Mei 30, 2022 11:45 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Dat is toch ook waar dit topic, die hele kwestie of de vrouw een rol mag spelen in de kerk om draait, om die dogmatiek ?

Die dogmatiek kan een vrouw afwijzen als ze wil. Ze heeft ook de mogelijkheid om die dogmatiek te aanvaarden. Dat is aan haar.
Daar kan je een bepaalde mening over hebben maar dat is het dan ook.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Mei 30, 2022 11:46 am Reageer met quote

dat is me nogal wat, NicolaasP.

Zelf ben ik ook een kind van katholieke ouders, maar ik heb dat allemaal nooit zo zwaar ervaren. Maar dat kwam waarschijnlijk omdat mijn ouders op papier wel katholiek waren, maar daar in de praktijk niet zoveel mee bezig waren. Ze deden de 'verplichte' zaken zoals 's zondags naar de kerk gaan en vrijdags vis eten, maar dat was het wel zo'n beetje.

In die kerk begon ik uit verveling de ruitjes van de glas-in-lood deuren te tellen en de patroontjes in het metselwerk te bestuderen. Ik zou die kerk nu nog helemaal kunnen uittekenen.

De school was ook katholiek en die was letterlijk om de hoek, dus daar gingen wij heen. Maar ook daar was het allemaal niet zo beladen. Er was een half uurtje godsdienstles en de juf kon goed vertellen, dus daar was wel doorheen te komen.

Die catechismus kan ik mij ook nog wel herinneren. Een soort vraag-en antwoord boekje als ik het goed heb. "Waartoe zijn wij op aarde?"
Wel, ik weet het nog steeds niet....

Die kerkfeestjes waren ook niet zo erg. Je vriendjes moesten ook en je werd niet gemarteld of anderszins gepest.

Al met al, na mijn 14de werd ik vrijgesteld en hoefde ik niet meer naar de kerk. Dat gold voor mijn zussen ook maar omdat er al snel discussie ontstond in de trant van: waarom hij niet en ik wel, waren mijn zussen er nog veel sneller vanaf.

Toen heb ik ook gelijk het geloof in welke religie dan ook, definitief afgezworen...

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Mei 30, 2022 11:55 am Reageer met quote

Trudie. schreef:

Die dogmatiek kan een vrouw afwijzen als ze wil. Ze heeft ook de mogelijkheid om die dogmatiek te aanvaarden. Dat is aan haar.
Daar kan je een bepaalde mening over hebben maar dat is het dan ook.

Natuurlijk kun je als vrouw - of man - bepaalde dogma's afwijzen.
Maar daarmee plaats je jezelf toch direct buiten die gemeenschap?

Dus heb je enkel de keuze of je wel wel of niet bij die club, gemeenschap, of hoe je het noemen wil behoren.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5881
Ma Mei 30, 2022 12:05 pm Reageer met quote

Bedankt voor je verhaal Nicolaas.Het staat allemaal zo ver van me af. Als je niet als kind al bent doordrenkt van de doctrines is het heel makkelijk om je schouders op te halen voor iets dat je als overtuigd atheÔst als volslagen onzin en zelfs als rariteit beschouwt.
Er bestaat niet zoiets als een God dus ik hoef tegenover Hem geen verantwoording af te leggen. De regels die ik ken zijn opgelegd door de wet, de omgeving en/of beantwoorden aan mijn eigen gevoel van normen en waarden.
Ik mis dan ook de troost van het geloof dat er een leven na de dood is. Dood is dood en ik vind dat zo logisch als wat. De mens is wat dat betreft niet beter af als een paardebloem of een rat. En de zin van het leven dan? Het leven heeft geen zin, behalve dan de zin die je er zelf aan geeft.
Als je er zo in staat, dan vind je al dat gedoe rond vrouwen die volgzaam en zwijgzaam moeten zijn echt een rariteit en begrijp je niet dat je dat als vrouw pikt.
Laat iedereen vooral geloven wat ie wil, maar vraag geen begrip voor de moeilijke keuzes waarvoor zo'n kerk zich ziet gesteld. Ik kan me daar heel moeilijk in verplaatsen. Ik zie slechts mannen die willen vasthouden aan macht over vrouwen en vrouwen die zich dat laten aanleunen. Moeten ze lekker zelf weten, als je je daar goed bij voelt.

Maar ik kan invoelen hoe moeilijk het is als je dit allemaal met de paplepel kreeg ingegoten.Ik heb ervaren hoe diep zoiets kan zitten bij het overlijden onlangs van een hele dierbare vriend. Katholiek opgevoed maar als volwassene wars van alles wat ook maar riekte naar religie.
Op vakantie weigerde hij zelfs een kerk binnen te gaan om de architectuur of de kunst te bewonderen, waar ik als atheÔst net zo makkelijk een kathedraal als een moskee bezoek.Toen zei ik al dat hij het geloof helemaal niet heeft losgelaten maar ermee worstelde.
Op zijn sterfbed bleek dat ook en ook de muziek die hij koos voor zijn uitvaart had religieuze betekenis. En dat na bijna 50 jaar het hardop ontkennen van het bestaan van een God en het afgeven op het christendom.

Wil jij antwoord geven op de vraag, Nicolaas, wat er diep in jou nog zit aan overtuiging? Als je dat te persoonlijk vindt, dan begrijp ik dat natuurlijk, maar het fascineert me wel, de grote invloed van de overtuigingen die je met je jeugd krijgt ingegoten. Bestaat het wel, helemaal loskomen van je geloof?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1441
Ma Mei 30, 2022 12:44 pm Reageer met quote

niemand wordt gelovig geboren. dat zegt toch voldoende

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5881
Ma Mei 30, 2022 12:49 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
niemand wordt gelovig geboren. dat zegt toch voldoende

Nee dat zegt helemaal niks.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats reactie