Oranje stoffelijke resten?
Blik op het nieuws
Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15722
Za Mei 28, 2022 1:44 am Reageer met quote

Als je doodgaat moet er daarna iets met je lichaam, de stoffelijke resten. Begraven of cremeren zijn tot nu toe de gebruikelijke opties en dat zullen je nabestaanden doorgaans moeten regelen, hopelijk op grond van eerder gemaakte regelingen, afspraken en een vaak noodzakelijke verzekering.

Als je iets van Oranje-Nassau in je naam hebt, of ermee aangetrouwd bent, dan krijgt je lichaam na je overlijden kennelijk iets goddelijks en dan krijgen je overblijfselen een plek ergens onderin een kerk. Vanwege ruimtegebrek in die kerk in Delft moeten 432 overledenen en vele naamloze anderen het veld ruimen:
Quote:
Archeologen die door de verbouwing de kans kregen om de bodem onder de kerk te bestuderen, vonden maar liefst 432 skeletten. Tevens stuitten zij op 180 knekelkuilen, waarin resten uit geruimde graven werden herbegraven.
Ik zal wel iets niet begrijpen maar de logica, gelijke rechten en zo, ontgaan me weer eens volledig. En de Oranjes hoesten de kosten wat mij betreft maar volledig op van hun toch al niet karige inkomen.

Hier een ton, daar een miljoen: uitbreiding tombe Oranjes steeds duurder

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Za Mei 28, 2022 1:50 am, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Conny48

Superlid
Superlid
Antw.: 3146
Za Mei 28, 2022 1:49 am Reageer met quote

Johan Friso is begraven vlakbij Drakesteyn en Christina is gecremeerd..

I'm a strong woman,because a strong woman raised me.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

lucia51.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 702
Za Mei 28, 2022 1:55 am Reageer met quote

Is traditie maar als republikein spreek je er natuurlijk schande over Laughing

lucia51.1

Stamgast
Stamgast
Za Mei 28, 2022 1:59 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
En de Oranjes hoesten de kosten wat mij betreft maar volledig op van hun toch al niet karige inkomen.

Ik zeg: stel het ze voor!

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2022 2:03 am Reageer met quote

Conny48 schreef:
Johan Friso is begraven vlakbij Drakesteyn en Christina is gecremeerd..

Weet ik. Er zijn enkele uitzonderingen maar het gaat me om tradities die heden ten dage ter discussie gesteld mogen worden. Wat vroeger normaal gevonden werd hoeven we niet tot in het oneindige te handhaven. Het idee alleen al dat mijn lichaam na mijn dood tot het einde der tijden in een kist ergens in een kille kelder wordt bijgezet staat me tegen. Om ergens op te wachten? Waarop? Het riekt ergens naar voorouderverering, op zich niets mis mee, wederopstanding of iets van die strekking. Van mij mag het allemaal, maar dan wel op eigen kosten.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2022 2:31 am Reageer met quote

Trudie. schreef:
Is traditie maar als republikein spreek je er natuurlijk schande over Laughing
Op zich is er met tradities niets mis en inderdaad, ik neig heel sterk naar de republiek als staatsvorm. Met een constitutioneel koninkrijk op zich heb ik niet zo gek veel moeite maar met de vele privileges die het koningshuis zich toe-eigent wel, zoals het afsluiten van een openbaar gebied voor zijn persoonlijke jacht en veel meer daarvan zijn er discutabel. Wil je een lijstje of weet je eigenlijk wel, zoals iedereen met ietwat kritische zin, heel goed waar het over gaat|?

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2335
Za Mei 28, 2022 3:52 am Reageer met quote

De andere graven in die kerk zijn al heel oud.
Sinds 1829 wordt er niet meer iin kerken begraven. (Met de koninklijke bijzettingen in Delft als uitzondering)
Er leven al heel lang geen familieleden meer die de betrokkenen in de andere graven nog hebben gekend.

Ik ben vroeger zelf een tijd betrokken geweeest bij archeologische opgravingen. En dat ging soms ook over grafvelden. En ook bij kerkrestauraties was ik toen af en toe betrokken bij het bodemkundig en bouwhistorisch onderzoek.

Er was ook een keer bij dat ik moest beslissen wat er met de stoffelijke resten moest gebeuren die werden aangetroffen in een pas geopende grafkelder die een verwarmngskelder moest worden. (De beslissing was voor mij omdat degenen die anders die beslissing moesten nemen die dag niet aanwezig waren.)

Was een bijzetting uit c.a. 1810.
Vond het net te jong en niet interessant genoeg om te verzamelen voor archeologische onderzoek. Dus ik heb toen gezegd dat zie de resten maar moesten verplaatsen naar de grafkelder ernaast. Daar erbij voegen.

Er werden in de kerk (domkerk) ook skeletten gevonden die veel en veel ouder waren. Die kwamen meer in aanmerking voor onderzoek.
Voordat de Domkerk gebouwd werd was daar immers ook eens een al heel lang verdwenen romaanse kerk.
En het was ook het terrein van het Romeinse castellum.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

lucia51.1

Stamgast
Stamgast
Za Mei 28, 2022 10:05 am Reageer met quote

Mijn mening is dat het een traditie is die mag blijven bestaan. Voorts vind ik dit een onderwerp waar slechts je een mening over kunt hebben.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 30176
Za Mei 28, 2022 11:15 am Reageer met quote

Persoonlijk ben ik geen voorstander van begraven. Waarom zou je nog een plek willen hebben als je er toch niets meer van afweet? Cremeren is wat mij betreft prima. Voor mij maakt het eigenlijk niets meer uit wat ze met mijn karkas doen. Rechtop in het vuilnisvat is ook prima.

Maar het gaat natuurlijk vooral om de nabestaanden. En de nu geldende regels en tradities omtrent dit gebeuren. Dus vind ik dat de die nabestaanden dat ook maar moeten beslissen.

Het koningshuis is per definitie een traditie. En tradities mogen wat mij betreft ook wel blijven bestaan. Het geeft de wereld tenminste nog een beetje kleur.

Inderdaad geldt ook hier wel dat ze het zelf zouden moeten betalen. Maar ja, dat is ook maar betrekkelijk. Ze krijgen dat geld linksom of rechtsom toch wel van de belastingbetaler.

Faber quisque fortunae suae

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2335
Za Mei 28, 2022 3:21 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Rechtop in het vuilnisvat is ook prima.

Nee, dat is niet prima.
Er zijn wetten waarin staat dat we dat niet prima vinden.
Very Happy

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 6006
Za Mei 28, 2022 3:39 pm Reageer met quote

4,5 miljoen voor een paar graven vind ik toch redelijk aan de prijs. Bij leven kosten ze al een vermogen en na hun dood dus ook nog. Helaas vragen ze me niets, want ik zou zeggen ruim een paar van die oude lijken op om plaats te maken voor versere. Volgens mij wordt de koning ook nog gebalsemd, wat een onzin allemaal.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 30176
Za Mei 28, 2022 3:58 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Tympaan schreef:
Rechtop in het vuilnisvat is ook prima.

Nee, dat is niet prima.
Er zijn wetten waarin staat dat we dat niet prima vinden.
Very Happy

Dat weet ik wel. En het lijkt mij ook geen prettig gezicht voor de vuilnisophalers.

Het gaat erom dat het voor de persoon zelf niets meer uitmaakt. Beenderlijm maken is ook goed. Dan houd ik na mijn dood toch nog iets in elkaar...

Very Happy

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Mei 31, 2022 6:39 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Het gaat erom dat het voor de persoon zelf niets meer uitmaakt. Beenderlijm maken is ook goed. Dan houd ik na mijn dood toch nog iets in elkaar...
Dan geef ik toch de voorkeur aan composteren en dan de grond in met een mooie boom of struik erop. Smile

Pagina 1 van 1

Plaats reactie