Opvang asielzoekers-veilige landen verplaatsen
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende Plaats reactie

Wat vindt u van dit voorstel van Ja21?
Mee eens
50%
 50%  [ 6 ]
Niet mee eens
50%
 50%  [ 6 ]
Totaal aantal stemmen : 12

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 645
Zo Mei 22, 2022 11:35 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Langs stevige diplomatieke weg. En desnoods met harde hand.

We kunnen nu eenmaal niet alle kanslozen uit de hele wereld tot in het oneindige blijven opvangen.

Eerste zin mee eens!
Tweede: ik denk ook niet dat we daar mee bezig zijn., 'alle' kanslozen uit de 'hele' wereld.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5862
Zo Mei 22, 2022 2:11 pm Reageer met quote

Uit de column van Jamal Ouariachi:

Hoewel ons land grote problemen kent op het gebied van betaalbare woningen, lage lonen, uitbuiting van flexwerkers, onzekere pensioenen enzovoort, zal de rechtse populist toch altijd als voornaamste bron van alle onheil naar de asielzoeker wijzen, al dan niet aangeduid als gelukszoeker, dan wel tuig, dan wel hyena. Niet het systeem wordt aangeklaagd, nee er wordt een zondebok aangewezen.

Uit Pim Fortuyn-kramp duiken journalisten al twintig jaar bovenop elke nieuwe rechtse roeptoeter

Ik ben het hier zó mee eens. Natuurlijk zijn er problemen met o.m. onderdak aan asielzoekers en statushouders, snelle afwikkeling van asielaanvragen en noem maar op. Alleen ligt de oorzaak niet bij die mensen die alles wat ze liefhebben hebben moeten achterlaten op zoek naar een leefbare toekomst, maar aan een systeem dat totaal verkeerde prioriteiten stelt. Een systeem dat betaalbare huizen op de internationale markt in de verkoop gooit, een systeem dat liever investeert in belastingvoordelen voor de rijken dan in basisvoorzieningen voor de gewone mensen.
Pas als dat allemaal helemaal op orde is kun je eens kijken wat er aan echte problemen resteert mbt vluchtelingen en asielzoekers. Het asielzoekersprobleem is het gevolg van de fouten in ons systeem, niet de oorzaak. En dat verhelp je niet door het probleem over de schutting te gooien. Of op een ver eiland.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1432
Zo Mei 22, 2022 2:22 pm Reageer met quote

ik heb soms wel eens het idee dat de regeringen van de zgn veilige landen deze zgn asielzoekers bewust stimuleren het land te verlaten, omdat deze mensen vaak met een criminele cq psychische achtergrond ook niet kunnen handelen maw ze willen ze liever kwijt dan rijk. Waarom wil je je eigen onderdanen dan niet terugnemen ??

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29883
Zo Mei 22, 2022 7:29 pm Reageer met quote

Je kan nu wel blijven zeggen dat er in Nederland van alles fout gaat en dat alle asielzoekers lieve, aardige mensen zijn die er ook niets aan kunnen doen, maar dat is mij te gemakkelijk. Al die problemen zal je toch echt dáár moeten oplossen en maar niet telkens maar weer in Nederland proberen op te vangen. Eens houdt het toch echt wel op.

Faber quisque fortunae suae

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3862
Zo Mei 22, 2022 9:07 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Ik ben het hier zó mee eens. Natuurlijk zijn er problemen met o.m. onderdak aan asielzoekers en statushouders, snelle afwikkeling van asielaanvragen en noem maar op. Alleen ligt de oorzaak niet bij die mensen die alles wat ze liefhebben hebben moeten achterlaten op zoek naar een leefbare toekomst, maar aan een systeem dat totaal verkeerde prioriteiten stelt. Een systeem dat betaalbare huizen op de internationale markt in de verkoop gooit, een systeem dat liever investeert in belastingvoordelen voor de rijken dan in basisvoorzieningen voor de gewone mensen.
Pas als dat allemaal helemaal op orde is kun je eens kijken wat er aan echte problemen resteert mbt vluchtelingen en asielzoekers. Het asielzoekersprobleem is het gevolg van de fouten in ons systeem, niet de oorzaak. En dat verhelp je niet door het probleem over de schutting te gooien. Of op een ver eiland.

Dat klopt wel voor een deel, maar het is niet alleen in Nederland een probleem, het is internationaal over hetzelfde, dus dan zou overal het systeem niet deugen dan.

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1432
Di Mei 31, 2022 3:02 pm Reageer met quote

waarom gaan die asielzoekers en economische vluchtelingen niet naar RUSLAND ???? In zo'n groot land is altijd wel plaats.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15537
Di Mei 31, 2022 7:04 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Je kan nu wel blijven zeggen dat er in Nederland van alles fout gaat en dat alle asielzoekers lieve, aardige mensen zijn die er ook niets aan kunnen doen, maar dat is mij te gemakkelijk. Al die problemen zal je toch echt dáár moeten oplossen en maar niet telkens maar weer in Nederland proberen op te vangen. Eens houdt het toch echt wel op.
De onderlinge verschillen tussen asielzoekers zijn groot. Alle maten en soorten krijg ik te spreken. Voor de veiligelanders, vaak verslaafden en/of overwinteraars en vaak sneue kansarme jonge mannen, hebben we heel hard goede afspraken met de landen van herkomst nodig. Het ontbreken daarvan, de onwil van die landen, is het kernprobleem. De economische vluchtelingen moeten gewoon terug en als ze voor armoede gevlucht zijn dan moet er inderdaad dáár iets aan gedaan worden. Vluchtelingen die echt iets te vrezen hebben, voor hun leven, strafkampen, mishandeling etc. kun je met goed fatsoen niet terugsturen omdat ze juist dáár gevaar lopen. En dan heb je nog mensen die voor eerwraak, afpersing en dergelijke criminaliteit of vervolging door seksuele geaardheid gevlucht zijn. Daarbij vangen buurlanden een veelvoud van de vluchtelingen op dan wij hier krijgen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Mei 31, 2022 7:35 pm Reageer met quote

Dat zal allemaal best wel waar zijn maar ik blijf erbij dat je daar maar niet eindeloos mee kan doorgaan. Die eeuwigdurende instroom houdt maar niet op en eens loopt het toch over.

Nederland is maar een postzegel en begint onderhand echt wel vol te lopen. Met veel te weinig woningen en veel te weinig ruimte om ze te bouwen plus al die andere problemen die er nog zijn. Eens zal je toch een grens moeten stellen aan die al maar voortdurende immigratie...

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jun 01, 2022 11:20 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Dat zal allemaal best wel waar zijn maar ik blijf erbij dat je daar maar niet eindeloos mee kan doorgaan. Die eeuwigdurende instroom houdt maar niet op en eens loopt het toch over.
Zolang er conflicten ontstaan zullen er vluchtelingen blijven. Natuurlijk is het zaak om het allemaal beheersbaar te houden maar we hebben ons nu eenmaal gebonden aan afspraken over de mensenrechten.
Quote:
Nederland is maar een postzegel en begint onderhand echt wel vol te lopen. Met veel te weinig woningen en veel te weinig ruimte om ze te bouwen plus al die andere problemen die er nog zijn. Eens zal je toch een grens moeten stellen aan die al maar voortdurende immigratie...
Die ruimte is het probleem niet zozeer en Nederland is een rijk land, hoewel die rijkdom niet al te evenredig verdeeld is. De statushouders zijn niet de hoofdoorzaak van de woningnood en ik hoop dat ik duidelijk gemaakt heb dat lang niet alle asielzoekers kunnen en mogen blijven.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jun 01, 2022 11:58 am Reageer met quote

De ruimte is wel terdege een probleem. Het punt is dat we met z'n allen veel te veel willen op een veel te klein stukje grond.

En veel woningen bouwen, en veel natuur hebben, en veel recreatie, en veel landbouw, meer vliegvelden, en een uitgebreide infrastructuur, en nog zoveel meer andere zaken.

En dan ook nog eens alle 'vluchtelingen' hier maar binnen laten.

Nogmaals maar weer; in een ruimte die niet meegroeit is eeuwigdurende groei niet mogelijk.

Het zal onze tijd wel duren maar ik vrees dat het voor de komende generaties niet leuk gaat worden in Nederland.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jun 01, 2022 2:43 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
En veel woningen bouwen, en veel natuur hebben, en veel recreatie, en veel landbouw, meer vliegvelden, en een uitgebreide infrastructuur, en nog zoveel meer andere zaken.
Ruimte is een kwestie van verdelen. We hebben niet zo lang geleden een discussie gehad over de landbouw, waarvan het grootste deel voor de export bestemd is. Dat is een keuze waarbij je je kunt afvragen of het niet nog meer voordelen, zoals vermindering van stikstofuitstoot, heeft om daar wat minder grond voor te reserveren. Hetzelfde geldt voor de luchtvaart, waar we het nu in een nadere discussie over hebben. Ook zo'n opgeblazen sprookje waarbij je je kunt afvragen wat voor voordelen dat allemaal heeft voor de gewone burger. Ik geloof daar namelijk helemaal niets van. Maar nogmaals, ondanks de actuele toestroom zijn vluchtelingen verre van de hoofdoorzaak van het gebrek aan woningen. Wat ik op dit moment minder leuk en veel bezwaarlijker vind is de oorlog die Rusland voert tegen Oekraďne met wereldwijde gevolgen voor de brandstofschaarste en de voedselvoorziening. Bovendien komt momenteel het grootste deel van de vluchtelingen daar vandaan.

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Jun 01, 2022 5:16 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Voor de veiligelanders, vaak verslaafden en/of overwinteraars en vaak sneue kansarme jonge mannen, hebben we heel hard goede afspraken met de landen van herkomst nodig. Het ontbreken daarvan, de onwil van die landen, is het kernprobleem.
Grootste probleem is dat het een onoplosbaar probleem is, als landen van herkomst ze niet terug willen, hoe moeten we dat dan ooit oplossen? Er zit dus niets anders op dan dat ze hier blijven en juist deze groep veroorzaakt heel veel overlast.
De economische vluchtelingen moeten gewoon terug en als ze voor armoede gevlucht zijn dan moet er inderdaad dáár iets aan gedaan worden.
Makkelijk gezegd, zo simpel is dat niet daar de armoede en ellende oplossen.
Vluchtelingen die echt iets te vrezen hebben, voor hun leven, strafkampen, mishandeling etc. kun je met goed fatsoen niet terugsturen omdat ze juist dáár gevaar lopen. En dan heb je nog mensen die voor eerwraak, afpersing en dergelijke criminaliteit of vervolging door seksuele geaardheid gevlucht zijn.
Deze mensen hebben zeker recht op asiel.

Daarbij vangen buurlanden een veelvoud van de vluchtelingen op dan wij hier.
Buurlanden vangen zo goed als altijd de meeste vluchtelingen op.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jun 01, 2022 7:03 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Grootste probleem is dat het een onoplosbaar probleem is, als landen van herkomst ze niet terug willen, hoe moeten we dat dan ooit oplossen? Er zit dus niets anders op dan dat ze hier blijven en juist deze groep veroorzaakt heel veel overlast.
Eigenlijk kunnen we niet goed met die veiligelanders omgaan. Ik wil ze niet eens allemaal over één kam scheren maar er zitten nogal wat verslaafden en (rand)criminelen bij, terwijl ze in gewone AZC's gehuisvest worden waar ook gezinnen met kinderen wonen. Met name zorgelijk vind ik het verslavingsgedrag voor de wat oudere kinderen die makkelijk te beďnvloeden zijn. Uiteindelijk worden ze gewoon het AZC uitgezet waarna ze in de illegaliteit belanden of hun heil in een ander Europees land gaan zoeken.

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jun 01, 2022 7:24 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Ruimte is een kwestie van verdelen. We hebben niet zo lang geleden een discussie gehad over de landbouw, waarvan het grootste deel voor de export bestemd is. Dat is een keuze waarbij je je kunt afvragen of het niet nog meer voordelen, zoals vermindering van stikstofuitstoot, heeft om daar wat minder grond voor te reserveren. Hetzelfde geldt voor de luchtvaart, waar we het nu in een nadere discussie over hebben. Ook zo'n opgeblazen sprookje waarbij je je kunt afvragen wat voor voordelen dat allemaal heeft voor de gewone burger. Ik geloof daar namelijk helemaal niets van. Maar nogmaals, ondanks de actuele toestroom zijn vluchtelingen verre van de hoofdoorzaak van het gebrek aan woningen. Wat ik op dit moment minder leuk en veel bezwaarlijker vind is de oorlog die Rusland voert tegen Oekraďne met wereldwijde gevolgen voor de brandstofschaarste en de voedselvoorziening. Bovendien komt momenteel het grootste deel van de vluchtelingen daar vandaan.

Over dat verdelen kun je natuurlijk redetwisten. Iedereen heeft daar wel zo zijn eigen mening over. Persoonlijk ben ik er helemaal geen voorstander van om de landbouw nog meer te beperken. In deze tijden waarin blijkt dat afhankelijkheid een steeds groter risico inhoudt en er overal voedselschaarste dreigt door allerlei gebeurtenissen kunnen we maar beter zuinig zijn op onze landbouw. Natuurlijk wordt er veel geëxporteerd maar er wordt ook enorm geďmporteerd. Allemaal voedsel wat nu eenmaal niet in Nederland groeit.

Uiteraard drukt de enorme toevloed van 'vluchtelingen' wel terdege op de woningvoorraad. Elke woning die naar een 'vluchteling' gaat, gaat niet naar een Nederlander. Dat is waarachtig geen hogere wiskunde.

Over de Oekraďners maak ik mij minder zorgen. Die blijven binnen hun eigen regio en de meesten zullen wel terugkeren als die verdomde oorlog voorbij is.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jun 01, 2022 7:45 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Uiteraard drukt de enorme toevloed van 'vluchtelingen' wel terdege op de woningvoorraad. Elke woning die naar een 'vluchteling' gaat, gaat niet naar een Nederlander. Dat is waarachtig geen hogere wiskunde.
Ik had het over de juiste proporties, namelijk dat andere oorzaken een veel grotere rol spelen bij de woningnood dan de huisvesting van statushouders. Ik heb het recentelijk niet nagekeken maar ik schat dat het aantal Polen een veelvoud is van de statushouders. Ik weet langzamerhand wel dat jij het aantal ingezetenen bij voorkeur ziet dalen maar de tendens is voorlopig dat die statushouders die afname nog een beetje afhouden en, niet onbelangrijk, de vergrijzing tegengaan omdat het om relatief jonge mensen gaat. Dan ga jij natuurlijk weer opperen dat ze in eigen land zo hard nodig zijn maar dat ligt dan weer aan de ongelijke verdeling van de welvaart waar nodig iets aan gedaan moet worden en uiteraard niet door onszelf armer te maken maar door kennis en kunde eerlijker te delen.
Quote:
Over de Oekraďners maak ik mij minder zorgen. Die blijven binnen hun eigen regio en de meesten zullen wel terugkeren als die verdomde oorlog voorbij is.
Ondertussen zorgt die oorlog wereldwijd wel voor tekorten en hongersnood. Wat denk je van de invloed daarvan op het vluchtelingenprobleem?

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 193
Wo Jun 01, 2022 7:49 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Eigenlijk kunnen we niet goed met die veiligelanders omgaan.

"A strong relationship with Morocco is of great importance to the Netherlands. So I’m pleased to be able to welcome
Prime Minister Aziz Akhannouch to The Hague. I’m looking forward to deepening our fruitful cooperation."

Misschien kan Mark Rutte het probleem van de illegale- en uitgeprocedeerde Marokkanen nu bespreken en
regelen samen met zijn ambtsgenoot die op bezoek blijkt te zijn in Den Haag ...

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Jun 01, 2022 9:12 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Uiteindelijk worden ze gewoon het AZC uitgezet waarna ze in de illegaliteit belanden of hun heil in een ander Europees land gaan zoeken.

Waarmee het probleem ofwel verplaats wordt naar een ander land of nog erger, in de illegaliteit worden de problemen alleen maar groter, kortom beide lossen niets op.
Het is een onoplosbaar probleem.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jun 01, 2022 10:27 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Keesvi schreef:
Uiteindelijk worden ze gewoon het AZC uitgezet waarna ze in de illegaliteit belanden of hun heil in een ander Europees land gaan zoeken.

Waarmee het probleem ofwel verplaats wordt naar een ander land of nog erger, in de illegaliteit worden de problemen alleen maar groter, kortom beide lossen niets op.
Het is een onoplosbaar probleem.
Daarom pleit ik al jaren voor meer Europese samenwerking om dit soort problemen aan te pakken in plaats van vooral multinationals ten goede te komen. Rutte kan wel gezellig gaan koffiedrinken met zijn Marokkaanse ambtsgenoot maar ik moet nog zien dat er een millimeter schot gaat zitten in de oplossing van dit probleem.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6080
Wo Jun 01, 2022 10:40 pm Reageer met quote

Sluit ik me bij aan Kees. Vanuit de EU zou veel meer pressie uitgeoefend kunnen worden onder meer om uitgezette Marokkanen terug te nemen, maar misschien ook voor een tv campagne in Marokko op te zetten om Marokkaanse jongeren de waarheid, de werkelijkheid te laten zien van een leven in Europa, als in de serie van Nadia Moussaid over haar vader. Ik ben een erg nuchter iemand maar ik heb zowat zitten janken bij het verhaal van de Marokkaan die zich in Griekenland (of was het Italië?) in een restaurantje aan het doodwerken was, zonder vrije tijd, en zonder een eigen woning, voor een hongerloontje van een baas die alleen maar spuugde op hem. Er was in deze serie niet 1 voorbeeld van een vluchteling die 'geslaagd' was. Of je zou de hoofdpersoon van het programma moeten nemen, maar die vader had de sprong naar Europa 45 jaar geleden gewaagd, toen lagen de slaagkansen mogelijk ietsje beter. Nu zag je alleen maar verschoppelingen zonder enig perspectief dus heel vaak verslaafd aan een of andere rotzooi om de werkelijkheid nog enigszins mee te verzachten.
In datzelfde programma kwam heel sterk naar voren hoe jongeren in Marokko het leven in Europa idealiseren. Daar absoluut geen reëel beeld van hebben.
Misschien kunnen we als EU Marokko helpen projecten op te zetten voor de vele kansarme jongeren aldaar, deze te helpen een bedrijfje op te zetten, een opleiding te doen, misschien ook hulp bij meer elementaire scholing te bieden enz

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 645
Do Jun 02, 2022 12:47 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Misschien kunnen we als EU Marokko helpen projecten op te zetten voor de vele kansarme jongeren aldaar, deze te helpen een bedrijfje op te zetten, een opleiding te doen, misschien ook hulp bij meer elementaire scholing te bieden enz

Laten ze daar lekker zelf voor zorgen in Marokko! En het zijn niet alleen de jonge Marokkanen die nu Nederland binnenkomen in de opvang asielzoekerscentra die overlast geven.

Een deel van de 3e generatie van deze jongeren geeft ook flink overlast in wijken in Nederland.
Ook allemaal kansarm? Ammehoela! Binnenshuis wordt er op ze gelet, wat ze buitenshuis uitvreten, wordt niet naar omgekeken, daar draait de Nederlandse samenleving voor op.

Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats reactie