Is 'groen' nu echt wel zo groen?
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende Plaats reactie

An58.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 527
Do Mei 19, 2022 11:59 am Reageer met quote

Jullie vliegen van de ene crisis in de andere.
En maar angst creëren, angst, angst, angst.
Economie zou ik me maar geen illusies in het hoofd halen, want we zijn allang failliet, totaal geen redden meer aan. We hebben een staatsschuld van ik weet niet hoeveel tientallen miljarden.
En daar zijn oplossingen voor zoals al meerdere keren in het verleden is gebleken.
Opnieuw beginnen van voor af aan, zonder geld.
Ook zal je alles in moeten leveren wat je bezit en dan wil ik wel eens zien of het sociale wat de meeste hier zogenaamd zo hoog in het vaandel hebben staan, nog werkt.
En om maar helemaal on topic te blijven "Is het groen wat jullie voor ogen hebben, dan echt nog wel zo groen".
Of doet het er dan niet meer toe.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29895
Do Mei 19, 2022 12:15 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Nee ook de luxe in Europa moet minder. We moeten af van onze obsessie met economische groei, eenvoudiger leven dus. Misschien moet de arme Afrikaan niet onze levensstijl als ultiem doel zien, maar andersom. Dat gaat ook niet lukken, maar ergens tussenin dan? Bewuster omgaan met de aarde en dan maar geen aardbeien in de winter kunnen kopen of elke dag lappen vlees op je bord? Zou dat echt zo vreselijk zijn? Van mij mag vlees "op de bon" of zoiets. Bijvoorbeeld maximaal 250 g pp/pw. Maximaal aantal kilometers pp per auto. (En nu niet flauw aankomen met de situatie dat je niet naar je zieke moedertje kunt omdat je door je benzinetaks voor die maand heen bent. Je weet wel wat ik bedoel). Niet leuk, maar ook geen ramp lijkt me, althans niet in vergelijking met de ramp die op ons afkomt.
En verder snel doorvoeren van alle technieken die ons helpen de co2 uitstoot te reduceren.

Dat we eindelijk van die groeiobsessie af moeten heb ik al veel vaker verkondigd. Dat geldt voor consumptie maar ook voor het aantal mensen wat je binnen wil laten. Immigratie/emigratie is helemaal geen probleem mits het maar op de legale manier gaat. Maar een land moet nee kunnen zeggen als het op een gegeven moment niet meer gaat.

En natuurlijk kan het allemaal wel een graadje minder. Veel minder import en export zou ok veel beter zijn. Eet maar wat er in je eigen land groeit.
We moeten van de wergwerpmentaliteit af. Je hoeft niet je hele huis tot 23 graden te verwarmen enzovoorts...

Maar ik blijf onverkort van mening dat ook het aantal mensen dat over de aarde krioelt in de gaten gehouden zal moeten worden. Want ook dat gaat op een ramp uitlopen als dat maar eindeloos blijft doorgaan. De voortekenen zijn er al in de vorm van hongersnood, opstanden, volksverhuizingen en geweld.

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5870
Do Mei 19, 2022 12:19 pm Reageer met quote

En dat laatste gaat alleen maar groter worden omdat grote delen van de aarde onbewoonbaar zullen worden door droogte dan wel overstromingen. Dat is wat de generaties na ons te wachten staat.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5788
Do Mei 19, 2022 12:23 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
En dat laatste gaat alleen maar groter worden omdat grote delen van de aarde onbewoonbaar zullen worden door droogte dan wel overstromingen. Dat is wat de generaties na ons te wachten staat.

Dat gebeurt nu al als je de beelden in Afrika ziet en hoort dat Poetin de graanschepen tegen houdt, door honger en droogte dreigt er nu al een ramp wereldwijd!

Mijn mening vorm ik zelf!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Mei 19, 2022 12:24 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Uiteindelijk zorgt de natuur altijd weer voor evenwicht. Zodra de mens een plaag wordt vernietigt het zichzelf. Net als alle andere dieren die zich niet konden aanpassen...

humor

Superlid
Superlid
Antw.: 10805
Do Mei 19, 2022 12:34 pm Reageer met quote

En dan nog het aantal insectien wat drastisch achteruit gaat.

Zo heb ik bijvoorbeeld al jaren geen insecten meer op de voorkant van mn auto na een rit. En vroeger zat het onder.

En insecten zorgen ook voor bestuiving e.d.(voedsel voor andere dieren) dus de voedsel voorziening op meerdere fronten komt meer men meer in het nauw.

En wij maar denken dat we slim zijn.
Nou die dinosaurussen waren "veel slimmer"
Die hebben hier op aarde 65 miljoen jaar geleefd.
Wij nog slechts 5 miljoen jaar en we houden het niet eens 5 eeuwen meer vol.

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Mei 19, 2022 12:44 pm Reageer met quote

Very Happy

De krokodil is er al meer dan 200miljoen jaar. En bestaat nog steeds.

Ik denk dat de krokodil uiteindelijk de nieuwe mens wordt.

Want van die apen was kennelijk geen succes.. Very Happy

humor

Superlid
Superlid
Antw.: 10805
Do Mei 19, 2022 12:51 pm Reageer met quote

Vergeet de mieren en de bijen niet , die leefden nog langer... Very Happy

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6089
Do Mei 19, 2022 1:10 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

Uiteindelijk zorgt de natuur altijd weer voor evenwicht. Zodra de mens een plaag wordt vernietigt het zichzelf. Net als alle andere dieren die zich niet konden aanpassen...

Een plaag is de tomeloos verspillende, vervuilende mens die in hoge concentraties op navenant maar heel weinig plekken in de wereld voorkomt gemeten naar de gehele oppervlakte waar menselijke gemeenschappen bestaan, zéker niet per se ongelukkiger dan de verspillende en in een buitengewoon ongezond milieu levende mens

humor schreef:

Gaat het erg goed mee
Gister verschenen de resultaten van een wetenschappelijk onderzoek naar insekten in het VK. meer dan de helft uitgestorven de afgelopen decennia. Voor de komende decennia wordt steeds minstens 35% erbij verwacht. In Duitsland en Nederland meer dan 70% extinctie. En dan zouden we er wat aan hebben om arme volkeren elders een geboortebeperking op te leggen?
Gewoon stoppen of zoveel mogelijk minderen met insecticiden en andere giftige chemische rotzooi lijkt me een stuk effectiever

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

redone

Superlid
Superlid
Do Mei 19, 2022 1:55 pm Reageer met quote

Tympaan, een vraagje, hoe wil je de vergrijzing tegengaan?
Suggestie, 1 alle mensen boven de 75 moeten zich melden en krijgen een " pilletje"!
Suggestie 2 of die mensen emigreren naar een onbewoond kaal zand eiland!
Suggestie 3 enkele reis Mars.

Mocht je de leeftijd omlaag willen hebben moet je dat wel melden!

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Mei 19, 2022 2:20 pm Reageer met quote

De mens is per definitie een vervuilend en verspillend wezen.

Dat komt alleen al omdat de mens door de veel te grote aantallen op plaatsen gaan wonen die voor de mens niet geschikt zijn.

Is er één dier dat zijn onderkomen moet verwarmen omdat het het anders te koud heeft? Nee, omdat een dier daar niet gaat 'wonen'. Of het dier is er op aangepast en kan enkel maar op die plaats wonen.

Maar mensen willen, zeg maar moeten overal wonen. Dus moeten hun onderkomens verwarmd, of gekoeld worden. Of bouwen ze hun onderkomens op plekken waar dat eigenlijk niet gaat vanwege overstromingskansen of aardbevingsrisico. En dus gaan ze hun omgeving maar aanpassen....

Dit kan natuurlijk een heel verhaal worden maar de essentie lijkt mij wel duidelijk

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Mei 19, 2022 2:29 pm Reageer met quote

redone schreef:
Tympaan, een vraagje, hoe wil je de vergrijzing tegengaan?
Suggestie, 1 alle mensen boven de 75 moeten zich melden en krijgen een " pilletje"!
Suggestie 2 of die mensen emigreren naar een onbewoond kaal zand eiland!
Suggestie 3 enkele reis Mars.

Mocht je de leeftijd omlaag willen hebben moet je dat wel melden!

Waarom zou je de vergrijzing (alleen het woord al) moeten tegengaan?

Men zal ermee moeten leven dat er nu eenmaal een bepaalde verhouding zal zijn tussen jong en oud.
Wat in ieder geval geen oplossing is is jongeren uit andere landen trekken. Want die jongeren worden ook weer oud en dan heb je het probleem in het kwadraat. Dan heb je hetzelfde effect als de babyboom van na de oorlog mar dan nog veel erger. Immers de oppervlakte van Nederland blijft hetzelfde.

Nog los van het probleem wat je in die andere landen opwekt door die jongeren weg te halen. Want daar blijven dan ook enkel de ouderen en de zieken over.

Of is dat niet belangrijk..?

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Mei 24, 2022 11:52 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

Een plaag is de tomeloos verspillende, vervuilende mens die in hoge concentraties op navenant maar heel weinig plekken in de wereld voorkomt gemeten naar de gehele oppervlakte waar menselijke gemeenschappen bestaan, zéker niet per se ongelukkiger dan de verspillende en in een buitengewoon ongezond milieu levende mens

humor schreef:

Gaat het erg goed mee
Gister verschenen de resultaten van een wetenschappelijk onderzoek naar insekten in het VK. meer dan de helft uitgestorven de afgelopen decennia. Voor de komende decennia wordt steeds minstens 35% erbij verwacht. In Duitsland en Nederland meer dan 70% extinctie. En dan zouden we er wat aan hebben om arme volkeren elders een geboortebeperking op te leggen?
Gewoon stoppen of zoveel mogelijk minderen met insecticiden en andere giftige chemische rotzooi lijkt me een stuk effectiever

Quote:
De hoeveelheid pesticiden op Europees fruit is in negen jaar met meer dan de helft gestegen. Daarbij gaat het om zeer giftige stoffen, die geregeld in combinatie worden gespoten.

Runa Hellinga24 mei 2022, 08:33

Het gebruik van giftige stoffen op fruit is de afgelopen negen jaar met 53 procent gestegen, blijkt uit een analyse van 97.170 monsters, concludeert Pesticide Action Network (PAN) Europe in een nieuwe studie die gisteren is verschenen. Zo’n 29 procent van al het in Europa aangeplante fruit blijkt zulke stoffen te bevatten. Dat is in tegenspraak met de bewering van de Europese Commissie dat boeren minder spuiten.

De reden voor het vele gebruik is de toenemende resistentie van schimmels, onkruid en schadelijke insecten tegen pesticiden, zegt Hans Muilerman, chemicaliëncoördinator bij PAN Europe. Als antwoord daarop gaan boeren nog meer spuiten, doen ze dat vaker in combinaties en vraagt de industrie steeds weer om toelating van nieuwe producten.(...)(...)(...)
Los van de potentieel ernstige gevolgen, voor onze gezondheid én de natuur, is dat toenemende gebruik een doodlopende weg, zegt Muilerman. “Meer spuiten vanwege resistentie zorgt alleen maar voor nog meer resistentie.”

https://www.trouw.nl/economie/ondanks-afspraken-is-het-aantal-pesticiden-op-fruit-enorm-toegenomen~b17a339b/

zullen we het ooit leren, aan de gevolgen over de langere termijn te denken in plaats van uitsluitend de oogst van dit jaar?

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

redone

Superlid
Superlid
Wo Mei 25, 2022 12:54 pm Reageer met quote

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/vn-waarschuwt-voor-jarenlange-voedselcrisis-enorme-hongersnood-dreigt

Ik denk Nicolaas dat we ons hier meer zorgen over moeten maken!

NicolaasP

Superlid
Superlid
Wo Mei 25, 2022 1:22 pm Reageer met quote

Misschien is het dan een goed idee daar een topic over te openen Redone? Dit topic gaat niet over onze omgang met het milieu, de natuur, en in het verlengde de klimaatveranderingen of het uitsterven van dier,-en plantensoorten.
De graancrisis wordt vooral door Poetin veroorzaakt, ik deel je zorg daarover maar het is een heel ander onderwerp

Roman Kent

redone

Superlid
Superlid
Wo Mei 25, 2022 1:26 pm Reageer met quote

Nvt.

Laatst aangepast door redone op Za Mei 28, 2022 6:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt

NicolaasP

Superlid
Superlid
Wo Mei 25, 2022 1:28 pm Reageer met quote

Niet zo verlegen, kom je kunt het...

Roman Kent

redone

Superlid
Superlid
Wo Mei 25, 2022 1:34 pm Reageer met quote

Nvt.

Laatst aangepast door redone op Za Mei 28, 2022 6:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 653
Wo Mei 25, 2022 2:20 pm Reageer met quote

redone schreef:
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/vn-waarschuwt-voor-jarenlange-voedselcrisis-enorme-hongersnood-dreigt

Lijkt mij ook! Hongersnood leek altijd een ver van mijn bed gedoe, helaas krijgen wij er ook mee te maken.

In dit topic is ook geboortebeperking, klimaatverandering aan bod gekomen. Aparte topic is m.i. onnodig.

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Mei 25, 2022 2:36 pm Reageer met quote

redone schreef:

Dat lijkt mij inderdaad veel belangrijker dan dat we ons hier druk lopen te maken over een of ander "zeldzaam", beter gezegd verdwaald, plantje dat dreigt dood te gaan.

Voor mensen die van de honger creperen, lijkt mij dat maar een luxe probleem...

Pagina 4 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats reactie