Is 'groen' nu echt wel zo groen?
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende Plaats reactie

humor

Superlid
Superlid
Antw.: 10789
Wo Mei 18, 2022 10:16 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Wat je nu over Benneke insinueert vind ik minstens zo grensoverschrijdend als wat Nicolaas aan jou vroeg. Om in dezelfde termen te blijven: als je het over mijn man zou zeggen zou ik je door het beeldscherm trekken.
.

Jouw norm van grensoverschrijdend gedrag is ook niet groter dan een muizenkeutel zeg...... Very Happy

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5551
Wo Mei 18, 2022 10:18 pm Reageer met quote

humor schreef:
WillemijnF schreef:
Wat je nu over Benneke insinueert vind ik minstens zo grensoverschrijdend als wat Nicolaas aan jou vroeg. Om in dezelfde termen te blijven: als je het over mijn man zou zeggen zou ik je door het beeldscherm trekken.
.

Jouw norm van grensoverschrijdend gedrag is ook niet groter dan een muizenkeutel zeg...... Very Happy

Kleiner nog..

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5888
Wo Mei 18, 2022 10:40 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Quote:
De temperatuur van het zeewater in de oceanen heeft vorig jaar wereldwijd een recordniveau bereikt. Dat geldt ook voor de verzuring van het zeewater, terwijl het voortgaande smelten van de ijskappen, in combinatie met de opwarming van het water, het zeeniveau tot eveneens ongekende hoogte heeft opgestuwd. Dat concludeert de Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) van de VN in zijn jaarlijkse rapport State of the Global Climate.

https://nos.nl/collectie/13871/artikel/2429299-oceanen-in-2021-nog-warmer-zeeniveau-hoger-en-verzuring-zeewater-neemt-toe

Heel zorgwekkend allemaal, zeker voor de toekomstige generaties.

Het zijn autocatalytische processen die een gestaag maar al sneller verloop kennen, en dus in zekere zin voorspelbaar. Daarnaast kunnen er onvoorziene veranderingen optreden, zoals bij de druppel die de emmer water doet overlopen, of het strootje waaronder de zwaarbeladen kameel ineens geheel bezwijkt, en zoiets lijkt de dreigende breuk van de Thwaites gletsjer te kunnen betekenen
https://wibnet.nl/natuur/ijs/gletsjer-des-doods-glijbaan-van-ijs-kan-antarctica-fataal-worden

Wie dacht dat wetenschappers op alle temperatuursveranderingen de vinger op de pols had, heel lang kon men hier niet bij komen met die vinger, onder wat zich onder deze ijsplaten afspeelt. De bevindingen zijn uitermate alarmerend

Timmermans heeft aangekondigd dat de EU 300 miljard wil gaan uitgeven voor een groene versnelling van Europa.
Dat kan een erg goede stap voorwaarts lijken, maar (extreem-)rechts gaat hier uiteraard fel tegen in verzet. Zie de reacties op twitter.

Er is nog zoveel weerstand, nog zoveel onwetendheid en zoveel (extreem-)rechtse politici zien juist hierin hun kans liggen om de macht naar zich toe te trekken...

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Wo Mei 18, 2022 10:47 pm Reageer met quote

Ik kon niet het hele artikel lezen, maar wat ik las is alarmerend genoeg. Dit is toch alleen nog maar machteloos toezien hoe een ramp ontstaat?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

humor

Superlid
Superlid
Wo Mei 18, 2022 10:50 pm Reageer met quote

Yep het is 10 sec voor 12, dus geen redden meer aan.

We denderen recht de afgrond in.

An58.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 527
Wo Mei 18, 2022 11:13 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
An58 schreef:
Benneke schreef:
An58 schreef:
"Ik mag reageren op deze topic zoals ik het zie en mijn mening geven en ik blijf daar ook bij. Punt!"

Dat geldt dus voor iedereen op dit forum An, ook voor Nicolaas, of je dit nu leuk vindt of niet.

Je leest weer niet. Nog maar een keer dan. Hij mag hier reageren op deze topic, maar niet op mij! Duidelijk. Of weet jij ook niet als iemand NEE, zegt, het nee betekend Zijn meer mannen die daar last van hebben, dus jij misschien ook.
En blijkbaar vindt jij zijn taalgebruik naar mij ook normaal. Ook duidelijk.

Sorry An58, maar Nicolaas gaat toch echt over zijn eigen bijdragen en het is heel raar als jij denkt dat jij dat beslist. Het enige waar jij over kunt beslissen is over jezelf, dus gewoon zelf niet reageren op Nicolaas. Dat heb je zelf in de hand, verder heb je niemand aan een touwtje, hoe hard je ook schreeuwt.
En verder jammer dat je weer een topic vervuilt met je wappie onzin en je persoonlijke vetes. Wat je nu over Benneke insinueert vind ik minstens zo grensoverschrijdend als wat Nicolaas aan jou vroeg. Om in dezelfde beeldspraak te blijven: als je het over mijn man zou zeggen zou ik je door het beeldscherm trekken.
En verder blijf ik nu on topic, dus trek gerust het grote en vette lettertype uit de kast, mij boeit het niet.

Jij bent net zo als zij en jij verdedigend een man die mijn overleden man erbij haalde om zijn gelijk te halen. Tot 3x toe.
En nu gebruik je het antwoord notabene van Loezie, Redone over het iemand door het beeldscherm trekken en later ik en dan vindt je mijn antwoord hier hetzelfde? Het was daar al duidelijk dat jij de antwoorden van Nicholaas normaal vond. Ik niet. Je blijft van overleden personen af, zeker als het een dierbare van één van de leden hier is. Dus laat je nakijken, duidelijk dat jij nog niets meegemaakt hebt in het leven dat je dit antwoord geeft.

En verder mag ik mijn mening hier neerzetten, daar heb jij niets over te zeggen. Dat jullie niet verder kijken dan je neus lang is moet je zelf weten, maar denk maar niet dat je alles weet. Andere mensen voor van alles uitmaken, omdat ze een andere mening hebben dan dat groepje van jullie.
Als jullie gebrek aan woorden hebben, gaan jullie schelden.

Laatst aangepast door An58.1 op Do Mei 19, 2022 9:20 am, in totaal 1 keer bewerkt

NicolaasP

Superlid
Superlid
Wo Mei 18, 2022 11:30 pm Reageer met quote

Jij haalde zelf je overleden man op dit forum erbij An om op het sentiment te spelen, in het topic over hepatitis. pag 3

An58 schreef:
En dan heb ik het nog niet over mijn overleden man, die mij als enige het allerbeste kende en weet hoe ik was en ben, ik vraag me dan af als hij dit ziet hoe hij zich voelt.

Dat was behoorlijk smakeloos van je.

Verder hoop ik dat je eindelijk eens een keer on topic wilt komen hier

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

An58.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 527
Wo Mei 18, 2022 11:50 pm Reageer met quote

En nog steeds ga je verder, jij bent zo'n vent die niet van ophouden weet.
Een stalker noemen ze dat. Zo'n man die als een vrouw NEE zegt, hij gewoon doorgaat om zijn bevrediging te halen, zo'n gast ben jij.

En weer moet je je gelijk halen en weer haal je mijn overleden man erbij.
Als mensen de werkelijke toedracht willen lezen inderdaad Topic Hepatitus pagina 3 in antwoord op Willemijn die mij voor van alles uitmaakte, dat kunnen ze in diezelfde tekst lezen waar zij mij voor van alles uitgemaakt heeft. En Willemijn is je vriendinnetje toch, ja hetzelfde soort. Ook dat kan je hier teruglezen.

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1021
Wo Mei 18, 2022 11:56 pm Reageer met quote

hou toch eens een keer op met dat gezever van jullie.

bah bah

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18679
Do Mei 19, 2022 2:46 am Reageer met quote

Waterstof: groen door elektrolyse van water.
In ons omringende landen is het business as usual, behalve hier.
Neem bijvoorbeeld de Dakar Rally, daar deed een truck mee die reed op waterstof. Vliegen op waterstof, er worden al testen ondernomen.
www.waterstofmagazine.nl

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29622
Do Mei 19, 2022 10:32 am Reageer met quote

Toch maar weer proberen on topic te komen.

WillemijnF schreef:

... en hoe vervelend "opgelegde" maatregelen ook zijn, het kàn gewoon niet anders, we móeten wel. Hoe langer we wachten hoe drastischer de maatregelen worden. Maar zolang politici alleen maar kijken naar hun eigen belang, kiezers trekken en behouden, en kiezers niet snappen hoe urgent de situatie is zal die haast om nú in te grijpen niet komen.

Dus je bent duidelijk voor ingrijpen door de overheid.

Maar als gesteld wordt dat je ook best wel eens iets mag doen aan de alsmaar toenemende overbevolking, dan vind je dat je dat maar aan de mensen zelf moet overlaten. Terwijl dat in mijn ogen toch een van de hoofdoorzaken is van alle narigheid.

Anders blijf je gewoon dweilen met de kraan open.

Natuurlijk weet ik ook wel dat dat niet van de ene op de andere dag te regelen valt.

Maar al was er om te beginnen maar eens een zogenaamde 'bredere discussie' over.

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Mei 19, 2022 10:54 am Reageer met quote

Tympaan, ik ben niet tegen een manier om de bevolkingsgroei af te remmen, ik zie alleen niet hoe je dat zou moeten doen als je niet eerst zorgt dat de armoede de wereld uit is in landen waar kinderen noodzakelijkerwijs voor hun ouders moeten zorgen. Daarnaast is het een utopie als niet eerst vrouwenrechten worden veiliggesteld, wat betekent dat zij het zelfbeschikkingsrecht heeft over haar lichaam én ook zonder man in haar eigen onderhoud kan voorzien. Dan zul je zien dat, net als in rijke landen er vanzelf kleinere gezinnen ontstaan. Als je dat allemaal niet regelt leg je de "oplossing" bij de zwaksten neer die bovendien, als je naar de zg ecologische voetafdruk kijkt, maar voor een fractie verantwoordelijk zijn voor het klimaatprobleem. Dat is waarom we het hier nooit over eens worden. Ik vind dat de oplossing en dus de offers moeten komen van de grootste vervuilers. Alleen dat zet zoden aan de dijk. Tegen arme Afrikanen zeggen dat ze geen kinderen meer mogen krijgen is een schijnoplossing, als je het al zou kunnen afdwingen.

Laatst aangepast door WillemijnF op Do Mei 19, 2022 11:11 am, in totaal 1 keer bewerkt

NicolaasP

Superlid
Superlid
Do Mei 19, 2022 11:04 am Reageer met quote

Ook al is die vraag niet aan mij gericht mag ik misschien toch even reageren omdat ik je niet goed snap Tympaan.
Hier in Nederland en in veel andere Europese landen is een (dreigende) bevolkingskrimp en een tekort aan werkkrachten een van de problemen om de economie nog een beetje overeind te houden. Zou je hier dan ook nog mensen willen ontmoedigen kinderen te krijgen?
We hebben echt een goed draaiende economie nodig om bv de energietransitie door te voeren. Denk aan de vele honderden miljarden dat hier voor nodig zijn. En wat de populatie hier betreft: Er is nu al een fnuikend tekort aan arbeidskrachten om bv zonnepanelen op daken aan te brengen. Lees: energietransitie-in-knel-door-recordkrapte-arbeidsmarkt
Maar het hoofdbezwaar dat een door de overheid gereguleerde geboortebeperking met zich meebrengt is en blijft natuurlijk de lichamelijke integriteit en de mensenrechten die daarbij in het geding komen.

Het is toch véél eenvoudiger en stukken vanzelfsprekender om de vervuiler te laten betalen voor zijn haar veelal onnodige vervuiling, en zo die vervuiling of onnodige co2 uitstoot te ontmoedigen in plaats van de natuurlijke wens van de mens zich voort te kunnen planten te blokkeren?

Het enorme verschil in ecologische voetafdruk tussen de westerse mens en die in landen waar geen sprake is van een krankzinnig doorgedraaid consumptiepatroon als we hier kennen laat zien hoe bepalend onze levensstijl is voor de vervuiling/co2 uitstoot in de wereld. Niet ons aantal.

Roman Kent

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Mei 19, 2022 11:16 am Reageer met quote

En in China hebben ze het gedaan en daar zitten ze nu met de gebakken peren en wordt de hele éénkind-politiek teruggedraaid.

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Mei 19, 2022 11:28 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Tympaan, ik ben niet tegen een manier om de bevolkingsgroei af te remmen, ik zie alleen niet hoe je dat zou moeten doen als je niet eerst zorgt dat de armoede de wereld uit is in landen waar kinderen noodzakelijkerwijs voor hun ouders moeten zorgen. Daarnaast is het een utopie als niet eerst vrouwenrechten worden veiliggesteld, wat betekent dat zij het zelfbeschikkingsrecht heeft over haar lichaam én ook zonder man in haar eigen onderhoud kan voorzien. Dan zul je zien dat, met als in rijke landen er vanzelf kleinere gezinnen ontstaan. Als je dat allemaal niet regelt leg je de "oplossing" bij de zwaksten neer die bovendien, als je naar de zg ecologische voetafdruk kijkt, maar voor een fractie verantwoordelijk zijn voor het klimaatprobleem. Dat is waarom we het hier nooit over eens worden. Ik vind dat de oplossing en dus de offers moeten komen van de grootste vervuilers. Alleen dat zet zoden aan de dijk. Tegen arme Afrikanen zeggen dat ze geen kinderen meer mogen krijgen is een schijnoplossing, als je het al zou kunnen afdwingen.

Je stelt dat dat arme Afrikanen maar een geringe ecologische voetafdruk hebben. Maar dat komt juist omdat ze zo arm zijn. En wees eerlijk, zou jij zo willen leven? Die Afrikanen uiteraard ook niet. Zij willen maar wat graag dezelfde luxe die wij hebben. daarom komen ze ook massaal hier naartoe. En dat betekent weer dat die voetafdruk ook enorm zal toenemen. Daarbij komt dat ook een arm mens moet eten en zijn behoefte doet. En een plek en een dak boven het hoofd nodig heeft.
Geef je Afrika dezelfde luxe als bijvoorbeeld Europa, dan zullen ook in Afrika dezelfde milieuproblematiek ontstaan.

Voor mij geldt nog steeds dat; mens x vervuilingsfactor x aantal mensen de totale hoeveelheid vervuiling aangeeft.

Je zal dus iets aan de vervuilingsfactor moeten doen. Maar ook iets aan het aantal mensen. Anders blijft het resultaat uiteindelijk hetzelfde

Overigens ben ik het helemaal met je eens dat er eigenlijk helemaal geen arme landen meer zouden mogen bestaan en de rechten van de mens overal hetzelfde zouden moeten zijn. en dat de verdeling ook veel eerlijker zou moeten zijn. Maar helaas heb ik daar ook geen oplossing voor.

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Mei 19, 2022 11:36 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
En in China hebben ze het gedaan en daar zitten ze nu met de gebakken peren en wordt de hele éénkind-politiek teruggedraaid.

Dat lag niet aan het idee van de éénkindpolitiek maar aan het achterlijke idee dat jongetjes belangrijker en nuttiger waren dan meisjes. En dus werden er op "miraculeuze wijze" veel meer jongetjes dan meisjes geboren.

Het idee was niet verkeerd maar zal er wel eerlijke en duidelijke informatie bij moeten verstrekken.

Ander krijg je wel heel vreemde bij-effecten die je uiteraard niet wil.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Mei 19, 2022 11:41 am Reageer met quote

Nee ook de luxe in Europa moet minder. We moeten af van onze obsessie met economische groei, eenvoudiger leven dus. Misschien moet de arme Afrikaan niet onze levensstijl als ultiem doel zien, maar andersom. Dat gaat ook niet lukken, maar ergens tussenin dan? Bewuster omgaan met de aarde en dan maar geen aardbeien in de winter kunnen kopen of elke dag lappen vlees op je bord? Zou dat echt zo vreselijk zijn? Van mij mag vlees "op de bon" of zoiets. Bijvoorbeeld maximaal 250 g pp/pw. Maximaal aantal kilometers pp per auto. (En nu niet flauw aankomen met de situatie dat je niet naar je zieke moedertje kunt omdat je door je benzinetaks voor die maand heen bent. Je weet wel wat ik bedoel). Niet leuk, maar ook geen ramp lijkt me, althans niet in vergelijking met de ramp die op ons afkomt.
En verder snel doorvoeren van alle technieken die ons helpen de co2 uitstoot te reduceren.

humor

Superlid
Superlid
Do Mei 19, 2022 11:53 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Toch maar weer proberen on topic te komen.
Dus je bent duidelijk voor ingrijpen door de overheid.

Maar als gesteld wordt dat je ook best wel eens iets mag doen aan de alsmaar toenemende overbevolking, dan vind je dat je dat maar aan de mensen zelf moet overlaten. Terwijl dat in mijn ogen toch een van de hoofdoorzaken is van alle narigheid.

Anders blijf je gewoon dweilen met de kraan open.

Daar hadden we vroeger oorlogen voor, maar die zijn sinds de 2e wereldoorlog uitgedoofd........

NicolaasP

Superlid
Superlid
Do Mei 19, 2022 11:54 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Nee ook de luxe in Europa moet minder. We moeten af van onze obsessie met economische groei, eenvoudiger leven dus. Misschien moet de arme Afrikaan niet onze levensstijl als ultiem doel zien, maar andersom. Dat gaat ook niet lukken, maar ergens tussenin dan? Bewuster omgaan met de aarde en dan maar geen aardbeien in de winter kunnen kopen of elke dag lappen vlees op je bord? Zou dat echt zo vreselijk zijn? Van mij mag vlees "op de bon" of zoiets. Bijvoorbeeld maximaal 250 g pp/pw. Maximaal aantal kilometers pp per auto. (En nu niet flauw aankomen met de situatie dat je niet naar je zieke moedertje kunt omdat je door je benzinetaks voor die maand heen bent. Je weet wel wat ik bedoel). Niet leuk, maar ook geen ramp lijkt me, althans niet in vergelijking met de ramp die op ons afkomt.
En verder snel doorvoeren van alle technieken die ons helpen de co2 uitstoot te reduceren.

Precies dit.

En dat Afrikaanse mensen die niet het overspannen consumptiepatroon kennen als wij hier gekregen hebben door bedrijven die als een rupsje nooit genoeg de consument van alles en nog wat proberen aan te smeren, 'ongelukkig' hierdoor zouden zijn...dat waag ik ten zeerste te betwijfelen. Een eenvoudig levende schapenhoeder in Griekenland zou wel eens een stuk gelukkiger kunnen zijn dan een in Amsterdam Zuid wonende yup. Dat hangt absoluut niet van iemands weelde af.
Sowieso klopt die theorie van je niet Tympaan, omdat die zou inhouden dat teruggaand in de tijd onze ouders, onze grootouders, overgrootouders navenant de materiële eenvoud waarin ze verkeerden ongelukkiger dan wij geweest zouden zijn. Ons consumpiepatroon is absoluut geen noodzaak of voorwaarde voor geluk

Roman Kent

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Mei 19, 2022 11:56 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:
WillemijnF schreef:

Precies dit.

En dat Afrikaanse mensen die niet het overspannen consumptiepatroon kennen als wij hier gekregen hebben door bedrijven die als een rupsje nooit genoeg de consument van alles en nog wat proberen aan te smeren, 'ongelukkig' hierdoor zouden zijn...dat waag ik ten zeerste te betwijfelen. Een eenvoudig levende schapenhoeder in Griekenland zou wel eens een stuk gelukkiger kunnen zijn dan een in Amsterdam Zuid wonende yup. Dat hangt absoluut niet van iemands weelde af.
Sowieso klopt die theorie van je niet Tympaan, omdat die zou inhouden dat teruggaand in de tijd onze ouders, onze grootouders, overgrootouders navenant de materiële eenvoud waarin ze verkeerden ongelukkiger dan wij geweest zouden zijn. Ons consumpiepatroon is absoluut geen noodzaak of voorwaarde voor geluk

Dat ben ik ook niet helemaal met je eens. Mijn schoonmoeder heeft tot haar dood de uitvinding van de wasautomaat geprezen. Om maar iets te noemen..Mijn oma was zeer intelligent maar haar ontplooiing ging niet verder dan het zorgen en ploeteren om haar 9 kinderen te kleden en te voeden.
Ik denk dat onze generatie, de babyboomers, de gelukkigste generatie is geweest.

Laatst aangepast door WillemijnF op Do Mei 19, 2022 12:02 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats reactie