Is 'groen' nu echt wel zo groen?
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende Plaats reactie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 30176
Ma Mei 16, 2022 10:46 am Reageer met quote

We hebben allemaal mooie ambities over windturbines en zonnepanelen met het idee dat het allemaal zo milieuvriendelijk is. Maar is dat wel zo? Als ik dit zo lees heb ik daar toch wel een beetje mijn twijfels over.

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6306
Ma Mei 16, 2022 10:56 am Reageer met quote

Wat ik me afvraag is waardoor de winning van de genoemde metalen zoals lithium, mangaan, neodymium, silicium, gallium, grafiet en neodymium milieuvervuilend is. Is dat echt onvermijdelijk? Of komt dat vooral doordat men de kosten ervan zoveel mogelijk probeert te drukken?

De zoutwateraccu waarover Willemijn kort geleden een topic plaatste zou een geweldige vervanger kunnen zijn van de conventionele accu's.
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5304441/warmtebatterij-zout-onderzoekers-tu-eindhoven-uitvinding

Laten we optimistisch blijven, de wetenschap staat niet stil

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2335
Ma Mei 16, 2022 3:41 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
We hebben allemaal mooie ambities over windturbines en zonnepanelen met het idee dat het allemaal zo milieuvriendelijk is. Maar is dat wel zo? Als ik dit zo lees heb ik daar toch wel een beetje mijn twijfels over.
Het is m.i. beter om vooral minder energie te gebruiken. Dat is beter dan heel veel groene energie te gebruiken.
Maar helemaal beter dan te veel fossiele energie te gebruiken.

De CO2 uitstoot moet sowieso verminderd worden, de stijging ervan afgeremd worden. Kost wat kost. En dat vraagt een wereldwijde inzet om dat doel te bereiken. En omdat we het actie nemen zo lang hebben uitgesteld, hebben daarvoor niet heel veel tijd meer over.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 6006
Ma Mei 16, 2022 4:04 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Tympaan schreef:
Het is m.i. beter om vooral minder energie te gebruiken. Dat is beter dan heel veel groene energie te gebruiken.

De CO2 uitstoot moet sowieso verminderd worden, de stijging ervan afgeremd worden. Kost wat kost. En dat vraagt een wereldwijde inzet om dat doel te bereiken. En omdat we het actie nemen zo lang hebben uitgesteld, hebben daarvoor niet heel veel tijd meer over.

Inderdaad, eerst die CO2 omlaag, óók als helaas die maatregelen om dat te bereiken niet zo in lijn met een beter milieu zijn. Dat zijn dan de keuzes die moeten worden gemaskt, inderdaad omdat er veel te laat wordt ingegrepen. En dat dat niet fijn voelt, daar ben ik het helemaal mee eens, maar dat zijn noodgrepen bij een crisis nooit. Regeren is vooruitzien, maar juist aan dat vooruitzien, zeker op het gebied van milieu en klimaatverandering hebben veel machthebbers de pest, daar maak je je niet populair mee, dat kost je stemmen. Après moi le déluge, is veelal het motto.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

NicolaasP

Superlid
Superlid
Ma Mei 16, 2022 4:08 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Tympaan schreef:

"Vooral beter om minder energie te gebruiken" , dat vereist een ander levenspatroon bij (de meesten van) ons, is het niet Barth? In ieder geval ben ik erg geneigd vooral in die richting te denken: een matiging in consumptie, woonruimte (de Nederland heeft 60 m2 per persoon! uniek), veel méér recycling, en een sterke beperking van onnodig vliegverkeer en onnodig vrachttransport. Méér produktie van benodigde goederen en gewassen in de eigen omgeving indien dat mogelijk is; zelfs als dat wat duurder uitvalt dan de import van die produkten.
En zo al er vast aan nog meer gedacht kunnen worden.
Maar ja, daar is een mentaliteitsverandering voor nodig. En die is politiek heel moeilijk te agenderen hoewel ik meen dat dat zal moeten, in de vorm van 'the' of 'a' Great Reset.

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2335
Ma Mei 16, 2022 4:33 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
barth. schreef:
Tympaan schreef:

"Vooral beter om minder energie te gebruiken" , dat vereist een ander levenspatroon bij (de meesten van) ons, is het niet Barth? In ieder geval ben ik erg geneigd vooral in die richting te denken: een matiging in consumptie, woonruimte (de Nederland heeft 60 m2 per persoon! uniek), veel méér recycling, en een sterke beperking van onnodig vliegverkeer en onnodig vrachttransport. Méér produktie van benodigde goederen en gewassen in de eigen omgeving indien dat mogelijk is; zelfs als dat wat duurder uitvalt dan de import van die produkten.
En zo al er vast aan nog meer gedacht kunnen worden.
Maar ja, daar is een mentaliteitsverandering voor nodig. En die is politiek heel moeilijk te agenderen hoewel ik meen dat dat zal moeten, in de vorm van 'the' of 'a' Great Reset.

Ik zou niet die term “Great Reset” willen gebruiken.
Maar het is natuurlijk wel urgent dat we de mate van uitstoot drastisch verminderen. En dat we duidelijk zijn over de urgentie daarvan.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Mei 16, 2022 6:36 pm Reageer met quote

Ik ben het er helemaal mee eens dat (veel) minder energie gebruiken de enige en beste oplossing is. Naast een consequente en wereldwijde geboortebeperking.
Maar voorlopig zie ik nog helemaal niet dat er een tendens is om echt minder energie te gaan gebruiken. We leven nog steeds in de waan dat alles maar steeds meer en steeds groter moet worden. En alles steeds sneller moet gaan. We leven nog steeds in een wegwerpmaatschappij waarin de modebaasjes de trend bepalen. Wat vandaag ‘in’ of ‘hip’ is morgen alweer ‘ouderwets’ en wordt weer weggegooid en door iets anders vervangen. En dat geldt helaas niet enkel in de kledingbranche. Leve de groeiobsessie, is het voor velen.

Daar helpt een graadje lager in je huis, of een keertje minder autorijden ook niet echt tegen.

En is het dan redelijk om onze milieuproblemen dan maar af te wentelen op landen als China of Groenland?
Daarbij raken al die metalen en grondstoffen ook eens een keer op. Want waar enkel maar afgaat en niets bijkomt is eens uitgeput.

Ik denk dat uiteindelijk de wal het schip zal moeten keren. Want de één zal niet voor de ander willen onderdoen en wat de buurman heeft wil de andere buurman ook.

Het zullen nog moeilijke tijden worden. Mijn enige hoop is dat de wetenschap iets ontdekt dat het energieprobleem echt gaat oplossen…

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1696
Ma Mei 16, 2022 8:44 pm Reageer met quote

Met minder mensen heb je ook minder CO2. Waarheid als een koe.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Ma Mei 16, 2022 8:54 pm Reageer met quote

Geboortebeperking zou er al gauw op neerkomen om mensen te verbieden meer dan x kinderen te krijgen. Ten eerste lijkt mij zo'n verbod tegen de rechten van de mens in te gaan en ten tweede, hoe zou die uitgevoerd moeten worden...
Je kunt wèl zorgen voor meer voorlichting en in sommige gebieden een betere beschikbaarheid van (het best gratis) anti-conceptiemiddelen, en de mogelijkheid tot abortus te bieden binnen de medische zorg.

Roman Kent

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Mei 17, 2022 10:56 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Geboortebeperking zou er al gauw op neerkomen om mensen te verbieden meer dan x kinderen te krijgen. Ten eerste lijkt mij zo'n verbod tegen de rechten van de mens in te gaan en ten tweede, hoe zou die uitgevoerd moeten worden...
Je kunt wèl zorgen voor meer voorlichting en in sommige gebieden een betere beschikbaarheid van (het best gratis) anti-conceptiemiddelen, en de mogelijkheid tot abortus te bieden binnen de medische zorg.

Ik zie er helemaal niets verkeerds in om een limit te stellen aan het aantal kinderen als je weet dat de mensheid, zeker op de wat langere termijn, maar niet onbeperkt kan blijven uitdijen. Daar komt absoluut een keer een eind aan.
Maar om te beginnen kun je beginnen met het ontmoedigen van het krijgen van te veel kinderen. Bijvoorbeeld voor het eerste kind een toeslag, het tweede kind neutraal en daarna een progressive belasting voor elk volgend kind.
Als je belasting wil invoeren voor "ongezond voedsel" zie ik niet in waarom dat niet kan voor een overmaat aan kinderen.

Dat hoeft uiteraard de andere dingen die je noemt, niet uit te sluiten.

En ik besef ook wel dat het niet van de ene dag op de andere dag geregeld kan worden.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Mei 17, 2022 11:19 am Reageer met quote

Een limiet instellen betekent dat je mensen moet kunnen gaan verbieden meer dan een door de overheid vastgesteld aantal kinderen geboren te laten worden.
Hoe zou dat ten uitvoer te brengen zijn? Marie is zwanger van een kind dat ze niet meer krijgen mag van de overheid. Dan gaat de overheid het laten aborteren? En daarna wordt Marie gesteriliseerd?
Goed, je zegt, we gaan het Marie moeilijk maken door als overheid geld van haar te verlangen bij ieder kind waarvan wij als overheid niet willen dat het geboren wordt.
Marie heeft dat geld niet, of kan haar andere kinderen niet meer verzorgen wanneer zij die kinderboete zou afdragen.
Hoe pak je dat dan verder aan als overheid Tympaan?

Roman Kent

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 6006
Di Mei 17, 2022 11:51 am Reageer met quote

Voor geboortebeperking zul je bovenal de rechten van de vrouw moeten veiligstellen, de gezondheidszorg op orde moeten hebben én de armoede moet de wereld uit zijn. Vrouwen krijgen over het algemeen geen 10 kinderen omdat ze dat zo lekker vinden. Verdiep je in de reden waarom vooral in arme landen veel kinderen worden geboren en dan weet je wat je eraan zou kunnen doen, als dat de wens is. Maar gezinsuitbreiding in arme landen verbieden teneinde in de rijke landen op de oude voet te kunnen doorgaan.. dat is echt een utopie.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Mei 17, 2022 12:07 pm Reageer met quote

Ja in de arme achtergestelde gebieden is wat dat betreft nog een wereld te winnen met behulp van voorlichting, vrije anti-conceptiemiddelen, legale veilige abortusmogelijkheden en misschien meer.
We zouden daar een enorme bijdrage aan kunnen leveren aan dergelijk maatschappelijk werk dat zowel de vrouwen en gezinnen in die gebieden als onszelf hier ten goede komt, maar wat doen we eraan?
We staan het hier een paus toe te preken dat het niet mag, anticonceptie gebruiken.
Tja, ga er dan maar aan staan

Roman Kent

An58.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 527
Di Mei 17, 2022 2:14 pm Reageer met quote

Wat een afschuwelijk gepraat hier over geboortebeperking. Willen we hier toestanden zoals in China, dat de overheid maar even gaat bepalen hoeveel kinderen je mag gaan krijgen?

Kinderen krijgen heeft ook met gevoel te maken en keuzes wat je wil in het leven.
Maar duidelijk dat jullie willen dat de staat alles gaat bepalen, lijken jullie toch erg voor een totalitaire samenleving. Duidelijk als het mij nog niet duidelijk was.

En dan ook nog even praten over mogelijkheid voor abortus. In sommige gevallen ben ik niet tegen abortus b.v. na een verkrachting, maar weet wel dat een abortus niet is wat je zomaar even doet, dat heeft heel veel impact op een vrouw en weet je wel wat er met het kind gebeurd? Zou daar niet lichtzinnig over praten.

En ook dat de overheid dan maar boetes op moet gaan leggen als je teveel kinderen hebt? Belachelijk.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15722
Di Mei 17, 2022 2:31 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik zie er helemaal niets verkeerds in om een limit te stellen aan het aantal kinderen als je weet dat de mensheid, zeker op de wat langere termijn, maar niet onbeperkt kan blijven uitdijen. Daar komt absoluut een keer een eind aan.
Maar om te beginnen kun je beginnen met het ontmoedigen van het krijgen van te veel kinderen. Bijvoorbeeld voor het eerste kind een toeslag, het tweede kind neutraal en daarna een progressive belasting voor elk volgend kind.

Dat geboorte-overschot valt in welvarende landen wel mee, als er al sprake is van een overschot en niet het omgekeerde. De sleutel is natuurlijk de ongelijkmatige verdeling van de welvaart, waardoor in een aantal landen een grote kinderschaar een oudedagsvoorziening is, of er domweg mogelijkheden ontbreken om het aantal kinderen te beperken, zoals een aantal fundamentalistische idioten in de VS proberen te bewerkstelligen.
Quote:
Als je belasting wil invoeren voor "ongezond voedsel"

Wat is ongezond voedsel? Geef me eens een lijstje.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Ron1.1

Superlid
Superlid
Di Mei 17, 2022 6:02 pm Reageer met quote

Om te beginnen zou je voor Nederland, zonder al te veel problemen, de adoptie voor buitenlandse kinderen blijvend stop kunnen zetten. Ook in het betreffende land kunnen deze kinderen worden geadopteerd ?

Trouwens er zijn toch ook nog Nederlandse kinderen, die hiervoor in aanmerking komen dan heten ze ineens pleegkinderen of bonuskinderen toch ook prima.

Deze geadopteerde kinderen uit het buitenland zijn dan geen "ouderdomsvoorziening" meer. Dat willen wij toch niet.!!!

Laatst aangepast door Ron1.1 op Wo Mei 18, 2022 4:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Mei 17, 2022 9:32 pm Reageer met quote

Kan niet eens
Quote:
Adoptie kind uit het buitenland
U kunt op dit moment geen kind uit het buitenland adopteren. Behalve als u hier al toestemming voor heeft gekregen.

Heeft u geen toestemming?
U kunt geen nieuwe aanvraag voor adoptie starten. Door misstanden zijn internationale adopties stopgezet. Het is niet bekend wanneer internationale adopties weer mogelijk zullen zijn.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/adoptie-buitenlands-kind

up

Roman Kent

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Mei 18, 2022 3:38 pm Reageer met quote

Je zou inderdaad een limiet kunnen instellen dat er niet meer dan één of twee kinderen komen, afhankelijk van de situatie op het moment. Dat betekent natuurlijk niet dat Marie, of wie dan ook een zwangerschap zou moeten beëindigen. Daar komt een soort overgangsfase voor waarin er vooral sprake zal zijn van een ontmoedigingsbeleid door voorlichting. Dat er op den duur een onhoudbare situatie zal ontstaan als de overbevolking maar eindeloos blijft toenemen.

Er zijn nu al zoveel zaken waarvan de overheid vind dat we die moeten doen of juist moeten laten vanwege het milieu, dat dat kinderverhaal daar best nog wel bij kan. Want tenslotte is ‘de mens’ oorzaak en gevolg van alle narigheid op deze planeet.
En wat die Paus betreft, wie luistert daar nu nog naar..

Ik vind inderdaad ook dat de armoede de wereld uit moet. En ik wil ook graag dat arme landen geen arme landen meer zijn. Doe maar een voorstel hoe je dat voor elkaar wil krijgen. Het gaat mij er ook niet om om kinderen te verbieden in arme landen ten faveure van rijke landen. Het gaat erom dat er een besef komt dat de bevolkingsgroei niet eindeloos door kan gaan. Want dat gaat onvermijdelijk leiden tot honger, opstanden en volksverhuizingen. Ik zie het niet als een utopie. Maar ik begrijp wel dat er nog een lange weg te gaan is.

Als het alleen om in Nederland geboren kinderen zou gaan zou het misschien nog wel meevallen. Maar we hebben nu al te maken met een toevloed van mensen uit allerlei buitenlanders die hier hun heil komen zoeken (en dan heb ik het niet over Oekraïners) maar over blijvers die ook nog eens hun hele familie meenemen.
Dat er fundamentalistische bewegingen zijn die weigeren om het aantal geboortes te beperken is mij bekend. Er is zeker wel nog een heleboel te doen.

En ik hoef natuurlijk geen lijstje van ongezond voedsel te geven. Maar vooruit, de sleutelwoorden zijn vet, suiker en zout.

An58.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 527
Wo Mei 18, 2022 4:00 pm Reageer met quote

Heel veel problemen die opgelost moeten worden, maar daar zijn ze toch allang mee bezig.
Gewoon lekker blijven boosteren en straks zijn alle problemen opgelost.
Geen overbevolking meer, geen tekort aan woningen meer, geen klimaat crisis meer, kinderen neem er zoveel je wilt, want er moet toekomst zijn.
Dus maken jullie je nou maar niet zo druk over al deze problemen, want de regering lost het wel op.

Ron1.1

Superlid
Superlid
Wo Mei 18, 2022 4:14 pm Reageer met quote

An58 schreef:
Heel veel problemen die opgelost moeten worden, maar daar zijn ze toch allang mee bezig.
Gewoon lekker blijven boosteren en straks zijn alle problemen opgelost.
Geen overbevolking meer, geen tekort aan woningen meer, geen klimaat crisis meer, kinderen neem er zoveel je wilt, want er moet toekomst zijn.
Dus maken jullie je nou maar niet zo druk over al deze problemen, want de regering lost het wel op.

Volgens minister Kuipers moet je de problemen zelf oplossen

Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats reactie