De verpletterende druk van het moederschap
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3866
Ma Mei 09, 2022 3:32 pm Reageer met quote

Quote:
Sommige vrouwen ervaren het moederschap niet als een verrijking, maar als een beroving van hun identiteit. En wat doe je dan, als je doodongelukkig bent in die zo geromantiseerde nieuwe rol?
Alle emancipatie ten spijt: moeders zorgen nou eenmaal voor hun kinderen, lijkt het.

https://www.volkskrant.nl/beter-leven/als-je-met-de-komst-van-het-moederschap-je-identiteit-verliest-het-romantische-beeld-valt-zo-tegen-je-raakt-jezelf-kwijt~b5c0a51f0/

Goed stuk en dappere vrouwen die dat durven toegeven in een maatschappij waarin opofferend moederschap min of meer als normaal wordt beschouwd.
Kan me er wel in vinden dat het moederschap geromantiseerd is en dat moeders druk voelen als ze daar niet aan voldoen. (en wat mij betreft geldt evenzo voor vaders).

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5877
Ma Mei 09, 2022 4:29 pm Reageer met quote

Zeker een goed stuk om even bij na te denken.
Zelf heb ik ondervonden dat kritiek op het uitoefenen van jouw moederschap bijna altijd van vrouwen kwam. Toen we na de geboorte van onze oudste in 1979 besloten dat ik zou blijven werken varieerden de opmerkingen van: "waarom men je een kind als je er toch niet voor wil zorgen", via " je schept een ander met je kind op" tot " je houdt een baan van een werkloze bezet". Wat dan belangrijk is, is dat je het samen met je partner heel eens bent over die keuze, dat je er beiden volledig achter staat en je er allebei verantwoordelijk voor voelt.
Ik herken niet de teleurstelling in het moederschap, ik heb ervan genoten en doe dat nog steeds. Ik had ook nog wel meer kinderen gewild, een groot gezin past wel bij me.
Maar ik snap heel goed dat anderen daar anders in staan en het is heel goed om dat ook te benoemen. Het lijkt me fijn wanneer je ziet dat je niet de enige bent met twijfels. Moedig dus om daarvoor uit te komen. En net als bij seksueel grensoverschrijdend gedrag zouden vrouwen elkaar eens wat meer mogen steunen, solidair zijn, ipv klaar te staan met je oordeel. Uiteindelijk ploeteren we allemaal van tijd tot tijd met het ouderschap.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1440
Ma Mei 09, 2022 5:41 pm Reageer met quote

Ik ervaar die verpletterende druk van het moederschap niet. Surprised Surprised

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6090
Ma Mei 09, 2022 6:32 pm Reageer met quote

Als het ervan gekomen was, als het zo gelopen had dat er een kind was gekomen in mijn vorige relaties had ik daar best (het grootste deel van) de zorg voor op me willen nemen, plus koken, huishouden op de koop toe. Best zwaar natuurlijk, maar ik denk dat ik het erg leuk gevonden had wanneer de partner het liefst carrière gemaakt had.
Die rolverdeling komt maar weinig voor en ik vraag me af of dat nu vooral door conventie of door de verschillende inborst van man en vrouw te maken heeft. In ieder geval had ik me denk ik uitstekend thuis gevoeld in de rol van opvoeder annex huisman.
Maar ja, je moet het allemaal nog wel eerst ervaren natuurlijk voor je er echt iets over zeggen kunt. Dat heb ik dus niet.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5788
Ma Mei 09, 2022 7:07 pm Reageer met quote

"De verpletterende druk van het moederschap"

Ik vind het heel dramatisch klinken, ik heb alles gelezen en denk bij mezelf, "Misschien moet je eens praten met moeders/ouders die een gehandicapt kind hebben, of waar een kind van is overleden"!

Er zullen natuurlijk problemen zijn maar ik vind het iets te overdreven!

Mijn mening vorm ik zelf!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29896
Ma Mei 09, 2022 7:21 pm Reageer met quote

Ik denk dat het ook van de (financiele) situatie afhangt wie er blijft werken en wie niet. Zou ik een vervelende, slecht betaalde baan hebben en mijn vrouw een mooie, goed betaalde carrière maken waar ze veel plezier aan beleeft dan zou ik waarschijnlijk wel huisman willen zijn. Weliswaar onder voorwaarden die ook weer afhankelijk van het moment zijn. Zo pragmatisch ben ik wel.

Maar wij kennen het moeder/vaderschap niet en hebben daar ook bewust voor gekozen. Dus verder kan ik er weinig over zeggen

Faber quisque fortunae suae

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 653
Ma Mei 09, 2022 7:39 pm Reageer met quote

Toen ik de titel van dit topic las, moest ik gelijk denken aan een gesprek afgelopen zaterdag met mijn dochter die bewust kinderloos is.
Zij heeft jarenlang de druk van buiten ervaren omdat ze zei absoluut geen kinderen te willen.

De druk van het moederschap dus, het moederschap wordt nog steeds veel te veel geromantiseerd, via tv, via reclame, de roze wolk.
Mensen beginnen soms aan kinderen zonder goede afspraken met partner of inzicht in financiën op langere termijn. Ik denk dat je keuzes moet maken soms, een carriére of kinderen, of beiden maar overleg dan goed met de partner.

Dat moederschap niet altijd maneschijn en rozengeur is is ook mijn ervaring. Logisch, wat het gaat met vallen en opstaan, geen aparte studie voor. Ook niet voor vaderschap trouwens. Natuurlijk kom je hobbels op die weg tegen, maar zo dramatisch als het beschreven wordt in het artikel,kom op zeg!

lucia51

Stamgast
Stamgast
Ma Mei 09, 2022 7:50 pm Reageer met quote

redone schreef:
"De verpletterende druk van het moederschap"

Ik vind het heel dramatisch klinken, ik heb alles gelezen en denk bij mezelf, "Misschien moet je eens praten met moeders/ouders die een gehandicapt kind hebben, of waar een kind van is overleden"!

Er zullen natuurlijk problemen zijn maar ik vind het iets te overdreven!

Of moeders die al jong hun partner verliezen en er alleen voor komen te staan.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Mei 09, 2022 9:55 pm Reageer met quote

Ik vind het altijd lastig wanneer op iemands probleem wordt gereageerd door iets te noemen wat nog erger is. Eigenlijk zeg je daarmee, in mijn ogen, dat degene die dit probleem benoemt niet moet zeuren en dat bevestigt dan wel weer precies wat de schrijfster stelt, dat er een taboe rust op het uitspreken van je teleurstelling over het moederschap, dat het niet altijd een roze wolk is. Voor mezelf sprekend zei ik al dat ik het moederschap als overwegend positief heb ervaren, maar dat betekent nog niet dat anderen die het anders voelen dat niet mogen uitspreken, of niet gehoord mogen worden. Ik neem er kennis van dat dit bestaat en luister ernaar.
Of het overdreven is weet slechts die ander, dat oordeel is niet aan mij.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

lucia51

Stamgast
Stamgast
Ma Mei 09, 2022 10:48 pm Reageer met quote

Iedereen mag van mij de teleurstelling uitspreken over het moederschap.
Ik geef zo mijn mening over wat ik in het artikel lees en hoe ik erover denk.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Mei 09, 2022 10:54 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:
Iedereen mag van mij de teleurstelling uitspreken over het moederschap.
Ik geef zo mijn mening over wat ik in het artikel lees en hoe ik erover denk.

Natuurlijk en als er wordt gesteld dat het erger is om een overleden kind of partner te hebben, dan heb je gewoon gelijk. Wie liefheeft, heeft het meest te verliezen.
Daar zullen die moeders het ook meteen mee eens zijn, denk ik.

redone

Superlid
Superlid
Ma Mei 09, 2022 11:39 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ik vind het altijd lastig wanneer op iemands probleem wordt gereageerd door iets te noemen wat nog erger is. Eigenlijk zeg je daarmee, in mijn ogen, dat degene die dit probleem benoemt niet moet zeuren en dat bevestigt dan wel weer precies wat de schrijfster stelt, dat er een taboe rust op het uitspreken van je teleurstelling over het moederschap, dat het niet altijd een roze wolk is. Voor mezelf sprekend zei ik al dat ik het moederschap als overwegend positief heb ervaren, maar dat betekent nog niet dat anderen die het anders voelen dat niet mogen uitspreken, of niet gehoord mogen worden. Ik neem er kennis van dat dit bestaat en luister ernaar.
Of het overdreven is weet slechts die ander, dat oordeel is niet aan mij.

Ik ga er van uit wanneer iemand een topic opent dat je ook de mening van een ander wilt horen, en die heb ik gegeven, er is nergens een taboe op, ik stel alleen dat ik het iets overdreven vind. Zeker als ik dan woorden zoals " opofferend moederschap" lees.

Het is niet mijn bedoeling om iets te schrijven dat erger zou zijn, maar als ik lees dat in het artikel moeders graag vrij zijn, als een ziek kind liever bij de moeder is, het schuldgevoel wegduwen, etc.etc. dit in het kort dus.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Mei 10, 2022 12:31 am Reageer met quote

redone schreef:

Ik ga er van uit wanneer iemand een topic opent dat je ook de mening van een ander wilt horen, en die heb ik gegeven, er is nergens een taboe op, ik stel alleen dat ik het iets overdreven vind. Zeker als ik dan woorden zoals " opofferend moederschap" lees.

Het is niet mijn bedoeling om iets te schrijven dat erger zou zijn, maar als ik lees dat in het artikel moeders graag vrij zijn, als een ziek kind liever bij de moeder is, het schuldgevoel wegduwen, etc.etc. dit in het kort dus.

Oké, helder.
Nog even doordenkend en ook terugdenkend aan de tijd dat we zelf jonge kinderen hadden herinner ik me dat ik mezelf wel een hoge druk oplegde. Omdat anderen in al dan niet bedekte bewoordingen mij het gevoel gaven dat je geen goede moeder kon zijn als je ook nog een baan had, werkte ik me tien slagen in de rondte om te bewijzen dat ik alle ballen in de lucht kon houden: én een goede moeder zijn, én een attente dochter en vriendin, én een goede partner voor mijn man én een goede huisvrouw en natuurlijk ook nog goed in mijn werk. Ik weet niet of ik dat allemaal aan die anderen wilde bewijzen of aan mezelf, maar natuurlijk liep dat ook weleens mis. Als je er dan achter komt dat je vergeten bent de gymkleren van je dochter te wassen en je voelt dan dat je hebt gefaald in je moederschap dan is het heerlijk als je een partner hebt die nuchter zegt dat het kind er niks aan overhoudt als het nog een keer in datzelfde pakje gymt. Dat relativerende heb je dan wel even nodig.
Ik bedoel ermee te zeggen dat vrouwen, moeders , soms de lat voor zichzelf erg hoog leggen én het vaak andere vrouwen zijn die kritisch naar je kijken. Dat maakt misschien ook dat het zo moeilijk is om begrip te vinden als je eerlijk zegt dat het moederschap je soms tegenvalt. Het algemene beeld is toch dat je dat niet hóórt te vinden. En dan vind ik het toch moedig dat vrouwen er, zoals in dit artikel, over praten. Ook als ik het misschien anders voel.

redone

Superlid
Superlid
Di Mei 10, 2022 12:56 am Reageer met quote

Niet meer van toepassing denk ik zo maar!

Laatst aangepast door redone op Di Mei 10, 2022 1:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Mei 10, 2022 12:35 pm Reageer met quote

Quote:
Een andere reden dat worstelende moeders op weinig begrip kunnen rekenen, is dat hun dubbele gevoelens kunnen lijken op spijt van het moederschap, zegt psycholoog Merith Cohen de Lara.
Het opvallendst vond ik dat alle vrouwen in mijn boek geen spijt hadden van kinderen. Ze hielden van ze, maar vonden dat hun ex-partner meer stabiliteit of financiële zekerheid kon bieden of gewoon een betere ouder was. Sommige vrouwen werden daarnaast ook gedreven door de wens om een nieuw leven voor zichzelf te beginnen, maar alle moeders namen hun besluit juist met het welzijn van hun kinderen als drijfveer.

Daar gaat het om in het artikel dacht ik, het moederschap zwaar vinden, maar geen spijt hebben van je kinderen.
En ik denk dat dit wel degelijk een taboe is, daar voor uit durven komen.
Als ouder offer je/lever je altijd in qua individuele vrijheid met moeder (vader) schap, alleen zal de ene ouder dat fluitend en met plezier doen en de ander dat als belasting ervaren, daar gaat het over volgens mij.

Het heeft naar mijn idee ook niets te maken met zaken die erger of zwaarder, het gaat om het verschil in gevoel dat moederschap je geeft.
Het heeft ook niets te maken met je liefde voor je kinderen zoals het artikel al aangeeft.

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Mei 10, 2022 12:39 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ik vind het altijd lastig wanneer op iemands probleem wordt gereageerd door iets te noemen wat nog erger is. Eigenlijk zeg je daarmee, in mijn ogen, dat degene die dit probleem benoemt niet moet zeuren en dat bevestigt dan wel weer precies wat de schrijfster stelt, dat er een taboe rust op het uitspreken van je teleurstelling over het moederschap, dat het niet altijd een roze wolk is.

Mee eens.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8551
Di Mei 10, 2022 1:57 pm Reageer met quote

In mijn beleving zie ik het toch anders. Het is volgens mij niet de verpletterende druk van het moederschap, maar veel meer de verpletterende sociale druk uit de omgeving waar in je verkeert.

Als je aan die druk toegeeft, heb je geen eigen leven meer. Het hangt dan volgens mij ook helemaal af van je eigen persoonlijkheid of je aan die sociale druk toegeeft of gewoon je eigen leven wilt leiden.

Een citaat, ik dacht van Bomans luidt: "Wees je zelf zei ik tot de man, maar hij kon niet want hij was niemand"

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6090
Di Mei 10, 2022 2:13 pm Reageer met quote

Iedereen heeft zo'n beetje een eigen gamma aan kwaliteiten en tekortkomingen, daar kom je achter wanneer je naar school gaat, een studie oppakt, bij je eerste baantjes, en natuurlijk in je relaties.
Wanneer je jezelf niet helemaal goed ingeschat hebt dan keer je op je schreden terug, begin je een andere studie, een andere baan, zoek je een andere partner enz.
Bij het aanvaarden van het moederschap is er geen weg terug. En ik kan me voorstellen dat heel veel meisjes, vrouwen, en zeker ook jongens, mannen bij de zorg voor hun kind behoorlijk op hun neus kijken, niet goed ingeschat hebbend wat het van hen zou vragen.
Ik heb het in mijn omgeving verschillende keren gruwelijk mis zien gaan.

Sommige mensen zouden het misschien eerst hebben moeten oefenen, of een cursus hebben moeten volgen alvorens eraan te beginnen?
Een off-topic vraag misschien?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Mei 10, 2022 6:33 pm Reageer met quote

Mogelijk speelt ook een rol dat de verwachtingen van de eigen kinderen zo hoog is. Dat heb ik in mijn werk in toenemende mate ondervonden. Je "moet" niet alleen een goede moeder zijn als het gaat om verzorging, maar als het even kan moet je kind ook uitblinken, in sport, op school, in het aantal vriendjes dat het heeft, het leukste verjaardagsfeestje. Het succes van het moederschap wordt dan afgewogen aan het "succes" van het kind. Dan ligt falen op de loer.
Toen onze oudste dochter niet de "wedstrijd" snel zindelijk worden won, waren er mensen die dit konden verklaren vanuit mijn verwaarlozing van mijn kind omdat ik werkte. Nu beide dochters buitengewoon aardige, sociale en succesvolle (en ook zindelijke Very Happy) volwassenen zijn geworden is er niemand die de credits geeft aan ons ouderschap. Dat is dan gewoon een kwestie van geluk hebben.
Zoals Benneke al aangeeft, de sociale druk is enorm. Ook op kinderen trouwens die de prestatiedrang van hun ouders moeten waarmaken.
En zijsprong als het mag: Ik had als leerkracht ooit eens een gesprek met een leerling die er vreselijk over inzat dat hij niet zo heel goed kon leren. Ik vertelde hem dat ik, omdat ik veel ouder ben, al op veel begrafenissen ben geweest en dat daar altijd wordt verteld wat de overledene heeft betekend voor anderen. Ik zei hem dat ik nog nooit heb gehoord dat de overledene zo goed was in werkwoordspelling of staartdelingen. Maar wel dat het een goede en betrouwbare vriend was, en lieve zorgzame vader, of fijne collega. Dát is waar het uiteindelijk om gaat, vertelde ik hem. Doe gewoon je best, je vindt heus wel je plek, maar werk eraan om een goed mens te zijn. "En dat is voor jou helemaal niet moeilijk, want je bent nu al een heel aardige jongen." Dat gesprek maakte indruk op hem en ik heb het er later ook met zijn zeer ambitieuze ouders over gehad. Je bent als mens nu eenmaal niet bijvoorbaat "geslaagd" als je je VWO diploma haalt. Accepteer het kind om wat het is en wees daar blij en trots op. De mensen die in mijn leven van grote betekenis zijn geweest zijn niet per definitie degenen met gymnasium op zak, toch?

Dus ja, probeer dicht bij jezelf te blijven en zoek steun bij de mensen die jou kennen en begrijpen. De rest doet er niet toe.
En dan wil ik ook nog graag onderstrepen wat van den Eerenbeemt zegt: ‘Ik heb nog nooit een slechte moeder gezien. Wel wanhopige. Sommige moeders zijn boos, gefrustreerd of psychisch ziek, sommigen hebben hulp nodig, maar er is bijna geen enkele vrouw die een kind krijgt om het intentioneel slecht te behandelen.’

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29896
Wo Mei 11, 2022 10:40 am Reageer met quote

Mooi omschreven, WillemijnF.

Volgens mij is het precies zoals die voormalige leraar tegen mijn ouders zei: "Als het er inzit komt het er wel uit. En als het er niet inzit zal alle dwang van de wereld je niet helpen"

En dat is toch al weer ruim 60 jaar geleden Very Happy .

Het was voor mijn ouders toen toch een soort bevrijding. Ik was blijkbaar nogal een 'speels' kind, zoals men dat vroeger noemde, dus snel afgeleid.

Maar 'moeten' kinderen tegenwoordig ook niet te veel? Ze 'moeten' op sportclubs, paardrijles, schoolreisjes, feestjes en weet ik al niet meer. Ze moeten een smartphone hebben zodat ze overal traceerbaar zijn. Ze worden naar school gehaald en gebracht.

Wij gingen gewoon met vriendjes na schooltijd buiten spelen en de enige opdracht was dat je voor het avondeten thuis moest zijn. En was je er dan niet dan was het eten op of koud en had je gewoon pech gehad.

Leefde men vroeger gewoon wat minder zorgelijk?

Faber quisque fortunae suae

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie