Veiligheid en gezondheid.
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6077
Za Apr 23, 2022 2:27 pm Reageer met quote

Klopt Trudy, welkom hier. Soms wordt er door een bepaalde lobby hardvochtig gehamerd op weer een nieuw bevolkingsonderzoek bv naar longkanker zonder dat zo'n landelijk preventief onderzoek echt iets oplevert. En dan is het verschrikkelijk zonde van al dat geld dat daarin gaat zitten.
terwijl er over preventie van ongelukken door kleine en eenvoudige dingen wat veel meer zijn vruchten af zou kunnen werpen heen wordt gekeken.
Dat is dacht ik de essentie van de column van huisarts Joost Zaat in de Volkskrant (klik op de blauwgeletterde link)

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3858
Za Apr 23, 2022 2:40 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Soms wordt er door een bepaalde lobby hardvochtig gehamerd op weer een nieuw bevolkingsonderzoek bv naar longkanker zonder dat zo'n landelijk preventief onderzoek echt iets oplevert.

Quote:
Van die ruim 22 duizend CT-scans testten er uiteindelijk 467 positief (2,1%), wat leidde tot 203 langs deze weg ontdekte gevallen van longkanker; 264 gevallen waren dus foutpositief –de test heeft een positieve voorspellende waarde van 43,5 procent. Harry de Koning: ‘Dat zijn behoorlijk goede resultaten. Toegegeven, in ongeveer 1 procent van de gevallen krijgen mensen dus een foutpositieve uitslag, en dat is zeker een nadeel. Maar vergelijk ook dit met de borstkankerscreening: daar sturen we momenteel ongeveer 2,5 procent door voor verder onderzoek, en vinden we slechts in een derde van de gevallen borstkanker.’

https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/nieuwsartikel/nelson-studie-screening-longkanker-heeft-zin-.htm

Hiervan zou je toch zeggen dat longkankeronderzoek wel degelijk effectief is.

Het blijft natuurlijk altijd afwegen wat wel en niet zinvol is.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6077
Za Apr 23, 2022 2:56 pm Reageer met quote

Daar wil ik me verder buitenhouden eigenlijk, volgens de columnist levert het nauwelijks iets op, en ik wilde de strekking van die column in het kort weergeven.
Dank voor je aanvulling overigens want dat is best belangrijk verder uit te zoeken of die bewering van Joost Zaat wel klopt

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 642
Za Apr 23, 2022 2:56 pm Reageer met quote

Voor diegene waarbij het beginstadium van kanker vastgesteld is, na een bevolkingsonderzoek, is het zéker zinvol geweest.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie