Veiligheid en gezondheid.
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29879
Vr Apr 22, 2022 11:10 am Reageer met quote

We kennen in den lande heel wat bevolkingsonderzoeken die allemaal tot doel hebben om voor een betere gezondheid van de mens te zorgen.

Maar soms is het beter om het in de kleine en eenvoudige dingen te zoeken.

Kan ik het zeker mee eens zijn.

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15534
Vr Apr 22, 2022 11:24 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
We kennen in den lande heel wat bevolkingsonderzoeken die allemaal tot doel hebben om voor een betere gezondheid van de mens te zorgen.

Een column van huisarts Joost Zaat in de Volkskrant. Ik lees zijn stukjes graag omdat hij een nuchtere kijk heeft op de gezondheidszorg: Vier zakjes zand zijn zinvoller dan screening op longkanker

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 864
Vr Apr 22, 2022 11:28 am Reageer met quote

Ik ben het er ook mee eens .
Rokers hebben het zelf in de hand helaas gaan ze aan alle waarschuwingen voorbij , een losse stoeptegel heb je niet zelf in de hand als dit buiten je privť terrein is.

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Apr 22, 2022 12:39 pm Reageer met quote

Greet---Gribou schreef:
Ik ben het er ook mee eens .
Rokers hebben het zelf in de hand helaas gaan ze aan alle waarschuwingen voorbij , een losse stoeptegel heb je niet zelf in de hand als dit buiten je privť terrein is.

Naarmate je zelf wat wat voorzichtiger moet worden gaat het pas opvallen hoe belabberd de bestrating er zo hier en daar aan toe is...

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5781
Vr Apr 22, 2022 1:31 pm Reageer met quote

Klopt, je wil niet weten hoe vaak mijn rollator blijft "haken", gelukkig blijft het daarbij, anders lag ik op mijn snufferd Laughing

Mijn mening vorm ik zelf!

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3858
Vr Apr 22, 2022 2:12 pm Reageer met quote

Ik ben het er niet mee eens.

Quote:
Zoals je in het plaatje hieronder kunt lezen is longkanker de vorm van kanker waaraan elk jaar de meeste mensen in Nederland aan overlijden. Dit raakt de patiŽnt, maar ook familieleden en vrienden van de patiŽnt.

Aan darm-, borst- en baarmoederhalskanker samen overlijden minder mensen dan aan longkanker alleen. Toch is er voor deze vormen van kanker wel een bevolkingsonderzoek. Voor longkanker nog niet.

https://www.longkankernederland.nl/projecten/bevolkingsonderzoek-naar-longkanker-longkankerscreening

Voor heel veel onderzoeken geldt dat mensen er zelf de oorzaak van zijn.
En daarnaast ook al ben je er zelf de oorzaak van, wil dat nog niet zeggen dat een bevolkingsonderzoek geen rendement op kan leveren.
Longkanker behandelen in de beginfase is goedkoper als in latere fases en heeft nog kans op genezing.

En tenslotte: als we enkel mensen willen behandelen in wat voor vorm dan ook die zonder eigen oorzaak ziek zijn geworden, kan de helft vd gezondheidszorg wel afgeschaft worden.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6077
Vr Apr 22, 2022 2:23 pm Reageer met quote

Er staat toch niet: stop met bevolkingsonderzoek naar (vormen van) kanker?

Het is alleen zo dat we er maar zelden bij stilstaan welke andere gezondheids-risico's op andere terreinen zoals een wiebelende tegel in de tuin nog veel eenvoudiger geŽlimineerd zouden kunnen worden

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent

Laatst aangepast door NicolaasP op Vr Apr 22, 2022 2:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5861
Vr Apr 22, 2022 2:25 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ik ben het er niet mee eens.

Quote:
Zoals je in het plaatje hieronder kunt lezen is longkanker de vorm van kanker waaraan elk jaar de meeste mensen in Nederland aan overlijden. Dit raakt de patiŽnt, maar ook familieleden en vrienden van de patiŽnt.

Aan darm-, borst- en baarmoederhalskanker samen overlijden minder mensen dan aan longkanker alleen. Toch is er voor deze vormen van kanker wel een bevolkingsonderzoek. Voor longkanker nog niet.

https://www.longkankernederland.nl/projecten/bevolkingsonderzoek-naar-longkanker-longkankerscreening

Voor heel veel onderzoeken geldt dat mensen er zelf de oorzaak van zijn.
En daarnaast ook al ben je er zelf de oorzaak van, wil dat nog niet zeggen dat een bevolkingsonderzoek geen rendement op kan leveren.
Longkanker behandelen in de beginfase is goedkoper als in latere fases en heeft nog kans op genezing.

En tenslotte: als we enkel mensen willen behandelen in wat voor vorm dan ook die zonder eigen oorzaak ziek zijn geworden, kan de helft vd gezondheidszorg wel afgeschaft worden.

Het gaat niet om behandelen toch? Mensen met longkanker worden gewoon behandeld. Het gaat om de screening waarvan de arts stelt dat grootschalig onderzoek heeft aangetoond dat het nauwelijks effect heeft. Zijn woorden, ik heb ze niet gecheckt, maar stel dat het waar is. Bovendien kun je ook longkanker krijgen zonder ooit te hebben gerookt. Dan zou je dus iedereen moeten screenen. Daarnaast denk ik ook nog dat rokers misschien nog nonchalanter zijn als de screening aantoont dat ze (nog) geen kanker hebben.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Apr 22, 2022 2:44 pm Reageer met quote

Het gaat om vooral het netto rendement van bevolkingsonderzoeken. Dat is over het algemeen bedroevend. Er is een tijd geweest dat alle mannen periodiek onderzocht werden op longkanker. Op het moment dat dit geconstateerd werd was ingrijpen eigenlijk al te laat. Je kunt je afvragen of zo iemand niet beter af was geweest om nog een poos onwetend te zijn. Wat Joost Zaat doet is dat rendement afzetten tegen heel simpele maatregelen die veel meer opleveren. En het is natuurlijk ook zot dat OekraÔense vrouwen die bij wijze van spreken net aan de dood ontsnapt zijn meteen een uitnodiging voor een BVO te sturen terwijl ze nog een huisarts moeten regelen, diabetes ontregeld is, ze stijf staan van de PTSS etc.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Vr Apr 22, 2022 4:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Apr 22, 2022 2:48 pm Reageer met quote

Kees, ik ben je even kwijt. Wat bedoel je met dat laatste? De Oekraiense vrouwen?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6077
Vr Apr 22, 2022 3:30 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Het gaat om vooral het netto rendement van bevolkingsonderzoeken. Dat is over het algemeen bedroevend. Er is een tijd geweest dat alle mannen periodiek onderzocht werden op longkanker. Op het moment dat dit geconstateerd werd was ingrijpen eigenlijk al te laat. Je kunt je afvragen of zo iemand niet beter af was geweest om nog een poos onwetend te zijn. Wat Joost Zaat doet is dat rendement afzetten tegen heel simpele maatregelen die veel meer opleveren. En het is natuurlijk ook zot dat vrouwen die bij wijze van spreken net aan de dood ontsnapt zijn meteen een uitnodiging voor een BVO te sturen terwijl ze nog een huisarts moeten regelen, diabetes ontregeld is, ze stijf staan van de PTSS etc.

Ja als het over een betere verdeling of investering gaat van overheidsgelden tbv volksgezondheid dan is naast wat meer aandacht voor praktische zaken in en om het huis waar jaarlijks een groot aantal ongelukken uit voortkomt die dus voorkomen kan worden is het ook de geestelijke gezondheidszorg die mi veel meer aandacht en investering verdient.
Mensen met mentale problemen hebben veel te moeilijk en na veel te lange wachttijden toegang tot de hulpverlening gekregen.
Je kunt/mag niet met die hulp wachten. Aandoeningen als ptss of ernstige depressiviteit kun je niet op zijn beloop laten

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Apr 22, 2022 3:44 pm Reageer met quote

Het gaat om keuzes maken .Als alles kan moet je misschien alles doen.
Maar vwb die screening naar longkanker: roken richt meer schade aan dan alleen longkanker, o.a.ook hart- en vaatziektes en longemfyseem. Dan zou men, als het klopt dat het voordeel van screenen maar heel gering is, m.i. beter kunnen inzetten op methoden om mensen te helpen te stoppen met roken, of te voorkomen dat ze gaan roken.
Bij Jinek was een meneer die, vanwege armoede, ongezond at omdat gezond voedsel te duur is. Hij rookte echter wel stevig en dronk ook. Dan zou je mensen misschien moeten helpen met het maken van betere keuzes
(daar ging het onderwerp ook over trouwens).

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Apr 22, 2022 4:08 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Het gaat niet om behandelen toch? Mensen met longkanker worden gewoon behandeld. Het gaat om de screening waarvan de arts stelt dat grootschalig onderzoek heeft aangetoond dat het nauwelijks effect heeft. Zijn woorden, ik heb ze niet gecheckt, maar stel dat het waar is. Bovendien kun je ook longkanker krijgen zonder ooit te hebben gerookt. Dan zou je dus iedereen moeten screenen. Daarnaast denk ik ook nog dat rokers misschien nog nonchalanter zijn als de screening aantoont dat ze (nog) geen kanker hebben.

Het gaat er mijns inziens meer om dat er naast alle andere zorg er ook zaken zijn die op goedkope en simpele wijze op te lossen zijn.

Niet alleen slechte bestratingen, maar ook obstakels in huis zoals drempels en opstapjes kunnen een probleem gaan vormen. En als ik aan al die kleedjes op die gladgeboende parketvloer bij mijn schoonmoeder denk...

Handvatten op de juiste plaats kunnen helpen. Desnoods een leuning langs de hele gangmuur...

Maar zelfs die afgetrapte oude sloffen waar ouderen vaak op doorsukkelen kunnen al een risico vormen...

Men wil dat mensen langer in hun eigen huis kunnen blijven wonen. Dan zou men toch ook wel wat meer voor de mogelijkheid daarvoor moeten zorgdragen

ThirzaR..1

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 7
Vr Apr 22, 2022 4:11 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Kan ik het zeker mee eens zijn.

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Beiden lijken mij zinvol.

ThirzaR..1

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 7
Vr Apr 22, 2022 4:14 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

Het gaat er mijns inziens meer om dat er naast alle andere zorg er ook zaken zijn die op goedkope en simpele wijze op te lossen zijn.

Niet alleen slechte bestratingen, maar ook obstakels in huis zoals drempels en opstapjes kunnen een probleem gaan vormen. En als ik aan al die kleedjes op die gladgeboende parketvloer bij mijn schoonmoeder denk...

Handvatten op de juiste plaats kunnen helpen. Desnoods een leuning langs de hele gangmuur...

Maar zelfs die afgetrapte oude sloffen waar ouderen vaak op doorsukkelen kunnen al een risico vormen...

Men wil dat mensen langer in hun eigen huis kunnen blijven wonen. Dan zou men toch ook wel wat meer voor de mogelijkheid daarvoor moeten zorgdragen

Slechte bestrating daar is de gemeente voor verantwoordelijk. Voor obstakels in huis zijn mensen zelf verantwoordelijk. Er is gerust wel informatie voor ouderen over het veilig wonen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Apr 22, 2022 4:27 pm Reageer met quote

ThirzaR. schreef:

Slechte bestrating daar is de gemeente voor verantwoordelijk. Voor obstakels in huis zijn mensen zelf verantwoordelijk. Er is gerust wel informatie voor ouderen over het veilig wonen.

Dat is helemaal waar. En het is zonder meer zo dat er voldoende informatie aanwezig is.

Maar in hoeverre bereikt die informatie de doelgroep? Ouderen die geen kinderen hebben die dat een beetje in de gaten houden. Die mensen leven al hun hele leven lang met die kleedjes (als voorbeeld) en zien daar het risico niet van in. Totdat het een keer te laat is.

Maar het is een lastig gebied. Wanneer is het nog hulp bieden en wanneer wordt het regelrechte betutteling...

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Apr 22, 2022 4:33 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Kees, ik ben je even kwijt. Wat bedoel je met dat laatste? De Oekraiense vrouwen?

Sorry, ja, die bedoelde ik. Ik zal het bovenstaand even aanvullen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Apr 22, 2022 4:54 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Het gaat om keuzes maken .Als alles kan moet je misschien alles doen.
Maar vwb die screening naar longkanker: roken richt meer schade aan dan alleen longkanker, o.a.ook hart- en vaatziektes en longemfyseem. Dan zou men, als het klopt dat het voordeel van screenen maar heel gering is, m.i. beter kunnen inzetten op methoden om mensen te helpen te stoppen met roken, of te voorkomen dat ze gaan roken.

Preventie is vaak een ondergeschoven kindje om verschillende redenen. Het kost geld terwijl je niet zeker weet of het wat oplevert en zo ja, hoeveel. Bovendien is ons zorgsysteem erop gericht om te betalen per verrichting, cru gezegd dat de een zijn nood de ander zijn brood is. Ik heb me ooit laten vertellen dat in het oude China dokters betaald kregen zolang hun patiŽnten gezond bleven en niet betaald als ze ziek waren. Ik ben benieuwd hoe de gezondheidszorg eruit zou zien als we hier zoiets in zouden voeren.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3858
Za Apr 23, 2022 11:53 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Het gaat om vooral het netto rendement van bevolkingsonderzoeken. Dat is over het algemeen bedroevend. Er is een tijd geweest dat alle mannen periodiek onderzocht werden op longkanker. Op het moment dat dit geconstateerd werd was ingrijpen eigenlijk al te laat. Je kunt je afvragen of zo iemand niet beter af was geweest om nog een poos onwetend te zijn. Wat Joost Zaat doet is dat rendement afzetten tegen heel simpele maatregelen die veel meer opleveren.

Ik heb proberen op te zoeken hoe dat zit met het rendement van bevolkingsonderzoeken, maar krijg het niet helder.
Wat Joost Zaat doet is dingen vergelijken niet te vergelijken zijn naar mijn idee.
Ben het er wel mee eens dat preventie de beste aanpak is om ziekten te voorkomen.

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 642
Za Apr 23, 2022 2:14 pm Reageer met quote

Bevolkingsonderzoeken zijn ook een vorm van preventie.

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie