Vermindering van taalvaardigheid en rekenkunde
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende Plaats reactie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 6006
Ma Apr 18, 2022 7:48 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wie jullie inspireerden, wie zette jullie op het spoor van de cultuur? Je ouders? Wil iemand daar wat over zeggen?

De grote interesse in architectuur en bouwkunst heb ik vooral mijzelf aangeleerd. Als heel jong kind al stapelde ik van alles en nog wat op elkaar, tot ergernis van mijn moeder de regelmatig weer spullen uit de keuken kwijt was. Mijn vader regelde een grote bak met allerlei houtblokjes en daar kon ik uren mee bezig zijn. Wat later ben ik er over gaan lezen en probeerde ik de plaatjes na te tekenen. En uiteindelijk werd het ook mijn vakgebied.

De belangstelling voor de klassieke muziek komt vooral van mijn vader. Mijn moeder gaf er niet zoveel om dus gingen vader en zoon vrij regelmatig naar een concert. Eerst meer voor de gezelligheid en het ijsje wat ik kreeg maar gaandeweg kwam ook de serieuze belangstelling en die is gebleven.

En weer later was het de zoon die zijn vader meenam naar het concert...

Dat kleine Tympaantje dat zo graag bouwde doet me denken aan onze oudste kleinzoon die we als 4-jarige eens meenamen naar het Dolfinarium. Na thuiskomst vroeg zijn moeder hem hoe het was geweest en waar wij verwachtten dat hij enthousiast zou vertellen over de enorme sprongen die de dolfijnen maakten, antwoordde hij :" Leuk! Ze hebben daar een koepelplafond!" In Artis was hij ook het meest enthousiast over de karretjes waar de verzorgers in rondreden. Nog steeds heeft hij weinig met dieren en veel met techniek en inderdaad ook bouwkunst. Leuk,als je dat al zo jong ziet. Very Happy

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 4084
Di Apr 19, 2022 12:12 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
dagmar57 schreef:

Wat is het nut nog van hoofdrekenen als je ook digitale rekenapps hebt die dat voor je doen?

Hoofdrekenen leert je de structuur van getallen te doorzien.

Het zal vast aan mij liggen, maar ik begrijp niet zo goed waarom je de getallenstructuur wel zou leren met hoofdrekenen en niet met rekenmachine of app.
Wat ontgaat me dan?????

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Apr 19, 2022 12:35 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
WillemijnF schreef:
dagmar57 schreef:

Wat is het nut nog van hoofdrekenen als je ook digitale rekenapps hebt die dat voor je doen?

Het zal vast aan mij liggen, maar ik begrijp niet zo goed waarom je de getallenstructuur wel zou leren met hoofdrekenen en niet met rekenmachine of app.
Wat ontgaat me dan?????

Ooit kocht ik bij de Hema 5 rookworsten van 99 cent per stuk.
Het meisje stond te stuntelen bij de kassa: eh 0.99 plus 0.99
Ik zei: het is 4, 95. Het meisje ging nog een tijdje door en bekeek de uitkomst, keek me vervolgens met grote ogen aan en zei: Wat knap!
Mocht zij een fout hebben gemaakt in het invoeren dan zou ze dat nooit uit zichzelf hebben gemerkt, ik wel. Je leert met een rekenmachine een uitkomst te krijgen, niét hoe deze tot stand komt. Want je mist het nodige inzicht.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Apr 19, 2022 12:52 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
dagmar57 schreef:
WillemijnF schreef:
dagmar57 schreef:

Wat ontgaat me dan?????

Ooit kocht ik bij de Hema 5 rookworsten van 99 cent per stuk.
Het meisje stond te stuntelen bij de kassa: eh 0.99 plus 0.99
Ik zei: het is 4, 95. Het meisje ging nog een tijdje door en bekeek de uitkomst, keek me vervolgens met grote ogen aan en zei: Wat knap!
Mocht zij een fout hebben gemaakt in het invoeren dan zou ze dat nooit uit zichzelf hebben gemerkt, ik wel. Je leert met een rekenmachine een uitkomst te krijgen, niét hoe deze tot stand komt. Want je mist het nodige inzicht.

In principe wel toch, zij voert toch ook in met een rekenmachine 5 x 99 cent? Dat is toch hoe getallenstructuur werkt? Dat is toch het inzicht dat de uitkomst of je het nu met een rekenmachine of uit het hoofd berekent
de uitkomst 5 x 99 cent moet zijn?

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Apr 19, 2022 1:33 pm Reageer met quote

Nee het inzicht is dat je ziet dat je de som 5x100 kunt maken en er dan 5 aftrekt.
Als ik mijn kamer wil behangen is het niet voldoende dat ik bereken hoeveel ik kwijt ben voor 8 rollen behang. Eerst moet ik weten hoeveel rollen behang ik nodig heb. Hoe bereken ik dat als ik geen inzicht heb?

Maar los van dat het handig is, het is ook beter voor de hersenen om ze af en toe te laten "kraken". Je hersenen ontwikkelen zich omdat je je moet concentreren. Verhoogde hersenactiviteit verhoogt dus de capaciteit van de hersenen. Misschien helpt een rekenmachine je aan de goede uitkomst, maar het doet niets voor jezelf. Ook niet onbelangrijk als het om school gaat toch?
En..voor de verschillende assessments die ik heb gedaan werd ook altijd je vaardigheid in hoofdrekenen getest. Je scoort dus beter als je goed kunt hoofdrekenen.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8570
Di Apr 19, 2022 2:15 pm Reageer met quote

Bij het boodschappen doen, heb ik nog steeds gemak van het hoofdrekenen. In sommige supermarkten worden aanbiedingen van vlees gedaan per 700 gram. Dan is het fijn dat je snel kan hoofdrekenen, wanneer je de kiloprijs wilt weten, om te vergelijken of het wel een "Aanbieding" is.
Vaak is het vereenvoudigen van de getallen een wat makkelijke manier om alles uit te rekenen.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Apr 19, 2022 2:23 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Bij het boodschappen doen, heb ik nog steeds gemak van het hoofdrekenen. In sommige supermarkten worden aanbiedingen van vlees gedaan per 700 gram. Dan is het fijn dat je snel kan hoofdrekenen, wanneer je de kiloprijs wilt weten, om te vergelijken of het wel een "Aanbieding" is.
Vaak is het vereenvoudigen van de getallen een wat makkelijke manier om alles uit te rekenen.

Ja, zo gebruik je het. Of als ik een stoel wil kopen waar 20% korting op zit, dan is het handig dat ik weet dat er een vijfde van de prijs afgaat. En al bereken ik de korting dan globaal ( bijvoorbeeld 20% korting op 495 euro is bijna 100 euro), ik zie wel meteen of de korting juist wordt toegepast.Zelfs als je een rekenmachine, - app gebruikt helpt je vaardigheid in hoofdrekenen je als je daar een "raar" antwoord krijgt. Je ziet meteen: dat kan niet kloppen. Dat heeft allemaal met inzicht te maken.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Apr 19, 2022 2:35 pm Reageer met quote

Voor wie het leuk vindt en wil weten of de verouderde grijze massa nog goed werkt:

Kan jij nog hoofdrekenen? Doe de test.

Greet---Gribou. 1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 887
Di Apr 19, 2022 2:43 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Voor wie het leuk vindt en wil weten of de verouderde grijze massa nog goed werkt:

Kan jij nog hoofdrekenen? Doe de test.

Leuk testje , ik had ze alle twaalf goed Laughing niet zo moeilijk ik reken nog bijna alles uit het hoofd uit.

Benneke

Superlid
Superlid
Di Apr 19, 2022 2:52 pm Reageer met quote

Zo'n testje is een leuke oefening. Bij één oefening moest ik te lang denken..... en dus 1 fout.

Benneke

Superlid
Superlid
Di Apr 19, 2022 6:57 pm Reageer met quote

De tweede keer dat ik dit testje deed was het wel foutloos Laughing Laughing

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Apr 19, 2022 7:41 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Nee het inzicht is dat je ziet dat je de som 5x100 kunt maken en er dan 5 aftrekt.
Als ik mijn kamer wil behangen is het niet voldoende dat ik bereken hoeveel ik kwijt ben voor 8 rollen behang. Eerst moet ik weten hoeveel rollen behang ik nodig heb. Hoe bereken ik dat als ik geen inzicht heb?
Ik ben het met je eens dat inzicht is dat er verschillende manieren zijn om een uitkomst te berekenen en die uitkomst moet in alle gevallen hetzelfde zijn, maar ik ben het nog steeds niet met je eens dat hoofdrekenen daar een betere manier voor is dan een rekenmachine
Laten we het er maar op houden dat ik geen onderwijsdeskundige ben en dus niet uit ervaring kan spreken om niet in een oneindige discussie te belanden.
Very Happy

Verhoogde hersenactiviteit verhoogt dus de capaciteit van de hersenen.
Hier zijn we het helemaal over eens.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 30178
Di Apr 19, 2022 7:41 pm Reageer met quote

Was ook niet zo heel moeilijk.

Maar ik stam nog uit het tijdperk van de rekenliniaal.

En dan moet je wel een gevoel voor getallen hebben. Anders zit je al gauw een factor 10 te hoog of te laag... Very Happy

Faber quisque fortunae suae

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Jun 01, 2022 5:06 pm Reageer met quote

Quote:
Dinsdag hoorden tientallen nieuwe schoolbesturen dat ze volgend jaar augustus een school mogen openen. Volledig vergoed door Rijk en gemeentes. Volgens de nieuwe Wet meer ruimte voor nieuwe scholen kan iedereen voortaan een school oprichten. Mits de oprichters voldoende ouders van jonge kinderen in het postcodegebied (en zes kilometer eromheen) kunnen werven en een doortimmerd onderwijsplan hebben dat vooraf is goedgekeurd door de Onderwijsinspectie.
Met de nieuwe wet wordt het monopolie van de grote levensbeschouwelijke denominaties – zoals gereformeerden, katholieken, openbaren – doorbroken.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/05/31/leren-volgens-je-eigen-bioritme-en-lekker-naar-buiten-deze-nieuwe-scholen-willen-meer-dan-taal-en-rekenen-2-a4131097

Ben echt heel benieuwd hoe die scholen het gaan doen.

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1696
Wo Jun 01, 2022 8:42 pm Reageer met quote

vermindering taalvaardigheid en rekenkunde wordt regelmatig vermeld in kranten. Daar hadden wij vroeger geen problemen mee. Wat kan de oorzaak zijn >>??

De aanpak may be: focus op basisvaardigheden, niet steeds weer nieuwe dingen vragen van het onderwijs en vooral veel aandacht voor het vergroten van de kennis en kunde van de onderwijzers.
Daarbij moet er fors en gericht geïnvesteerd worden in onder meer het versterken van de vakinhoudelijke en didactische expertise van het onderwijzend personeel. Misschien meer mannen op het vrouwenbolwerk op de lagere school. ??

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18805
Do Jun 02, 2022 2:21 am Reageer met quote

De verloedering van de Nederlandse taal is niet iets van enkel de laatste jaren. Decennia geleden sprak men er al over.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 30178
Do Jun 02, 2022 9:39 am Reageer met quote

Volgens mij begint het al bij de opvoeding. Een kindje maken is niet zo moeilijk. Een kind voeden schijnt bij de meesten ook nog wel te lukken.
Maar de opvoeding lijkt een veel groter probleem te zijn. Vader en moeder willen of moeten allebei werken en het kind wordt maar ergens gestald. Er is geen tijd meer voor aandacht en interesse voor het kind.

Maar het is een wereld die we zelf hebben gecreëerd.

Een aardig verhaaltje in deze om eens te overpeinzen.

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6309
Do Jun 02, 2022 1:22 pm Reageer met quote

Houden we nog van taal, van mooi gebeeldhouwde Nederlandse taal in mooie Nederlandse volzinnen?
Net als bij alle andere ambachten is ook de liefde voor het 'ambachtelijke' Nederlands volledig vervlakt. Het moet kort, krachtig, en liefst voorzien van nieuwe uitdrukkingen en afkortingen (om te demonstreren hoe 'bij de tijd' men is).
Luister je naar Tijs Goldschmidt sprekend over zijn werk als schrijver-bioloog, dan klinkt dat de taalliefhebber als muziek in de oren https://www.youtube.com/watch?v=WoJ0W1xzoiQ&t

Maar die liefde is er niet of nauwelijks meer bij jongeren denk ik, het ambacht wordt als ouderwets, overdreven, als obsoleet beschouwd en de ambachtslieden om jongeren te enthousiasmeren voor en te inspireren tot subtielere en meer welluidende taaluitingen horen we ook nauwelijks nog op radio of tv.
De kale uiterst beknopte twittertaal of het wezenloze geouwehoer met behulp van hooguit 100 woorden van onze dj's en de meeste andere presentatoren op radio en tv heeft ook zijn charme natuurlijk. Gewoon lekker makkelijk.
We vinden het meestal in het geheel niet erg wanneer een meubelstuk geen enkele versiering kent, het mag van gegoten plastic zijn of mdf plaat, als het maar aan zijn functie voldoet.
Misschien is dat met taal ook wel zo wat de jongere generaties aangaat.

Zelfde geldt voor hoofdrekenen lijkt me, een kunst, kunde, ambacht waar mensen zich vroeger graag op lieten voorstaan en waar hooggetalenteerden mee op tv kwamen is iets waar jongeren tegenwoordig koud noch warm van worden

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Jun 02, 2022 4:22 pm Reageer met quote

Tja als zelfs op de hoofdpagina van nos.nl wordt geschreven dat de Queen dit keer geen gebruikmaakt van de gouden statiekoets, dan zie ik het somber in. Of ze moeten het statiegeld terugvragen natuurlijk.

Benneke

Superlid
Superlid
Do Jun 02, 2022 5:35 pm Reageer met quote

Blijkens een advertentie uit de oprechte Haarlemmer courant van 1658, bleek er nog geen tekort aan onderwijzend personeel. Wat heet, men bood zich zelf aan. De tekst laat zien dat er nogal wat veranderd is in het taalgebruik:

"Men laet een yder weten, dat in de Stadt Kuylenborgh is een Francois Schoolmeester,

seer ervaren in beyde Talen, tot groote vorderinghe van de Jonckheyt, als mede in't Cijfferen ende schrijven, ende zijn Huys-vrouw in alderhande Hantwercken. Hy neemt de Kinders in de Kost voor een seer civile prijs, ende zy worden seer wel gheaccommodeert en ghetracteert."

Pagina 4 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Plaats reactie