Vermindering van taalvaardigheid en rekenkunde
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6068
Zo Apr 17, 2022 10:45 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Benneke schreef:

Naar mijn mening hoeft een slechte financiële situatie in een gezin geen reden te zijn om geen boeken te kunnen lezen.

Dat is waar. Sommige kinderen komen goed terecht ondanks hun ouders. (algemeen bedoeld) Very Happy

Maar het ging om het al of niet stimuleren door de ouders. Want dan heb je toch een voorsprong. En wat zou op dit moment het percentage zijn van ouders die die moeite nemen.

Voor de televisie zetten is gemakkelijker...

Ja, de tv, de computergames, muziek, tik-tok, instagram....het zijn beelden en een hoop herrie wat door de spons van het zich ontwikkelend kinderbrein wordt opgenomen, en heel weinig taal, en nagenoeg helemaal géén mooie, welluidende taal die een mooie zinsbouw kent, een uitgebreide woordenschat, en creatieve misschien ook poëtische zinsconstructies.
Wat het aan taal tegenkomt is kort, beknopt, en zal al gauw voor de helft of meer uit Engelse woorden bestaan.
Wij groeiden op met Godfried Bomans, Pierre Jansen, Simon Carmiggelt, Peter Knegjens, Henri Knap, Bert Haanstra, Annie M.G. Schmidt, Hanneke Groenteman, op tv, voor de radio.. Stuk voor stuk taalvirtuozen naar wie je ook GRAAG luisterde. Het was altijd een keet in huis maar iedereen was stil wanneer dergelijke mensen op de buis verschenen. We hingen als betoverd aan hun lippen.

Esthetiek van taal of taaluitingen tja ik denk dat jongeren daar tegenwoordig in hun vrije tijd maar heel weinig van meekrijgen. Hoe dat op de basisschool is, daar heb ik geen idee van, maar daar zal zeker wel wat aandacht aan geschonken worden. In de gewone maatschappij lijkt het van geen enkel belang meer te zijn. Let bv eens op de wijze waarop tk-leden zich uitdrukken. Is dat erg? Nee dat is niet erg. Maar het is wel een geweldige verarming zoals ik het ervaar.

Er zijn op dit forum meerdere leden die ervan houden te spelen met taal, door zelf limericks of andere gedichtjes te maken, en daar allerlei lol uit te halen. Of door lang overleden dichters te citeren. En dat deden vele generaties voor hen. Maar hoe zal dat zijn met de generaties nu en hierna. Die lol van dat spelen met taal wat ook altijd erg goed van pas kwam tegen pakjesavond, mijn vader besteedde dagen aan die rijmen die hij (ook op verzoek van anderen) maakte. Dat was 'belangrijk'. In ieder geval, daar werd aandacht aan geschonken en daar genoten wij van.
Wat minder bekwaam zijn in (hoofd-)rekenen zou ik geen culturele verarming willen noemen, maar dit genot in taal verloren hebben (waar natuurlijk ook weer uitzonderingen op zullen zijn) , dat wel.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29867
Ma Apr 18, 2022 11:02 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Esthetiek van taal of taaluitingen tja ik denk dat jongeren daar tegenwoordig in hun vrije tijd maar heel weinig van meekrijgen. Hoe dat op de basisschool is, daar heb ik geen idee van, maar daar zal zeker wel wat aandacht aan geschonken worden. In de gewone maatschappij lijkt het van geen enkel belang meer te zijn. Let bv eens op de wijze waarop tk-leden zich uitdrukken. Is dat erg? Nee dat is niet erg. Maar het is wel een geweldige verarming zoals ik het ervaar.

En dan heb je enkel nog over taalgebruik. Maar meer in het algemeen, krijgen kinderen op het gebied van esthetiek überhaupt nog wel iets mee. Leert een kind bijvoorbeeld om naar architectuur te kijken. Of om naar klassieke muziek te luisteren. Om bepaalde vormen van vakmanschap te waarderen? En zo zijn er nog wel meer zaken te bedenken.
Is het erg? Nee. Ze zullen hun leven toch wel leven. Maar wat jezelf al zegt, ik zie het als een duidelijke verarming als je niet onder de indruk kan komen van bijzondere architectuur of kunstuiting. Of ontroerd kan raken door een fantastisch muziekwerk…

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

NicolaasP

Superlid
Superlid
Ma Apr 18, 2022 12:14 pm Reageer met quote

Hedendaagse muziek kan mij persoonlijk nog wel eens ontroeren, bv Mis Montreal die hier 'Door de Wind' zingt https://www.youtube.com/watch?v=sMrRobr1rDE
Maar dergelijke pareltjes zijn met een lantaarntje te vinden op tv of youtube en dus ben ik eigenlijk net zo pessimistisch als jij Tympaan, maar zonder die schoonheidservaringen waarover wij het hier hebben zijn jongeren toch niet minder gevoelig geworden denk ik. Dus, het is in onze ogen een gemis, weinig oog te hebben en kennen voor de kunsten maar tot een verderfelijke degeneratie hoeft zulks niet te leiden misschien Razz

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

LuciaT.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 64
Ma Apr 18, 2022 12:22 pm Reageer met quote

Waar halen jullie het vandaan dat de jeugd niet meer geďnteresseerd zou zijn in literatuur en architectuur?
Ik vind dat hier een vreemd beeld geschetst wordt van jongeren.

Ga eens in gesprek met jongeren, je zal nog verbaasd staan!

LuciaT.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Ma Apr 18, 2022 12:50 pm Reageer met quote

Nog een probleem dat zich voordoet met betrekking tot onderwijs zijn de jongeren die uitvallen.

Leerrecht

Om het leerrecht te waarborgen, wil D66 de wet aanpassen. In het initiatiefwetsvoorstel staat kortgezegd dat bij dreigende uitval van kinderen die ‘in staat zijn om zich te ontwikkelen’ een jeugdarts moet zorgen dat zij het onderwijs krijgen dat hen past. Vrijstellingen zijn voor deze kinderen niet langer toegestaan. Tijdens de internetconsulatie noemden betrokkenen grote bezwaren.

Passend onderwijs is volgens haar mogelijk als ouders, kinderen en professionals een gelijkwaardige stem krijgen. “Er kan wettelijk gezien al best veel, maar alles loopt vast op het moment dat een school het niet aandurft. Als we ophouden elk kind door dezelfde mal te duwen, zijn vrijstellingen niet meer nodig.”

Hieronder een duidelijk artikel hierover.
'Systeem duwt thuiszitters in de hoek'.

https://www.aob.nl/nieuws/systeem-duwt-thuiszitters-in-de-hoek/

Helaas heb ik hier zelf ervaring mee en zou willen dat daar iets aan gedaan wordt.

Een moeder die uiteindelijk zelf het heft in eigen handen heeft genomen is Tamara Miranda.

Zij biedt plek aan jongeren met o.a. autisme.

https://brilliantfuturekids.nl/

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5834
Ma Apr 18, 2022 1:07 pm Reageer met quote

Ik denk dat ook van onze generatie hele volksstammen nooit naar een concert of museum gaan. Nooit een mooi boek lezen of geďnteresseerd is in architectuur of geschiedenis. Dat is voor de jeugd niet anders. Bovendien heeft zij, zoals elke generatie hun eigen cultuur, hun eigen muziek, hun eigen helden.
Het heeft ook te maken me wie je in je leven ontmoet. Ik was als klein kind al een enorme lezer, maar het was mevrouw Reuvekamp, lerares Nederlands op de middelbare school die me liet kennismaken met de literatuur. Haar bevlogenheid was zó inspirerend, een geschenk voor het leven. Hetzelfde geldt voor de leraar die me liet kennismaken met beeldende kunst, het vlammetje van nieuwgierigheid aanstak. Zélf heb ik kinderen nieuwsgierig gemaakt naar geschiedenis. Nog kom ik oud-leerlingen tegen die vertellen hoe ze vroeger genoten van de geschiedenislessen. Dan ben ik blij dat ik bij hen ook een zaadje in hun ontwikkeling heb geplant. Dat vind ik mooi.

Ik kom uit een warm gezin met veel liefde en aandacht.Maar kunst en cultuur kreeg ik niet van huis uit mee. Daarvoor heb je soms anderen nodig. En dat geldt denk ik nog steeds.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wie jullie inspireerden, wie zette jullie op het spoor van de cultuur? Je ouders? Wil iemand daar wat over zeggen?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Apr 18, 2022 1:25 pm Reageer met quote

LuciaT schreef:
Nog een probleem dat zich voordoet met betrekking tot onderwijs zijn de jongeren die uitvallen.

Leerrecht

Om het leerrecht te waarborgen, wil D66 de wet aanpassen. In het initiatiefwetsvoorstel staat kortgezegd dat bij dreigende uitval van kinderen die ‘in staat zijn om zich te ontwikkelen’ een jeugdarts moet zorgen dat zij het onderwijs krijgen dat hen past. Vrijstellingen zijn voor deze kinderen niet langer toegestaan. Tijdens de internetconsulatie noemden betrokkenen grote bezwaren.

Passend onderwijs is volgens haar mogelijk als ouders, kinderen en professionals een gelijkwaardige stem krijgen. “Er kan wettelijk gezien al best veel, maar alles loopt vast op het moment dat een school het niet aandurft. Als we ophouden elk kind door dezelfde mal te duwen, zijn vrijstellingen niet meer nodig.”

Hieronder een duidelijk artikel hierover.
'Systeem duwt thuiszitters in de hoek'.

https://www.aob.nl/nieuws/systeem-duwt-thuiszitters-in-de-hoek/

Helaas heb ik hier zelf ervaring mee en zou willen dat daar iets aan gedaan wordt.

Een moeder die uiteindelijk zelf het heft in eigen handen heeft genomen is Tamara Miranda.

Zij biedt plek aan jongeren met o.a. autisme.

https://brilliantfuturekids.nl/

Het voert misschien vér, maar precies hier zit mijn expertise. Jarenlang heb ik lezingen gegeven, scholen en besturen begeleid, tientallen bezoekers ontvangen om te laten zien hoe wij het organiseerden (en zelfs Mŕxima geďnformeerd, ontvangen en rondgeleid) omdat dít was waar mijn school zich mee bezighield: integratie van alle kinderen in het reguliere onderwijs. Maar dan wél met alle ondersteuning,middelen, handen,expertise die daarvoor nodig is. Het was een pilot en het briljantje binnen ons bestuur dat er graag mee pronkte.Tot de pilot stopte en de geldkraan dichtging..
Passend onderwijs is geen passend onderwijs maar een poging om met minder geld het onderwijs aan kinderen met een speciale onderwijsvraag op te lossen door de juf in een overvolle klas ook nog op te zadelen met kinderen die voorheen naar het speciaal onderwijs gingen.En de juf deed het, leerkrachten hebben over het algemeen een warm hart. Maar de juf redde het niet. En o ja er was wel wat geld voor Passend Onderwijs, maar dat bleef veelal steken bij de besturen die er erg over moesten nadenken en dus grotere kantoren, meer secretaresses, meer vergaderingen en meer dure mensen moesten uitnodigen om hen te vertellen wat de juf moest doen.
Passend onderwijs was en is een ordinaire bezuiniging over de hoofden van leerkrachten en kinderen onder het mom van integratie en inclusiviteit. Het fiasco kon je zien aankomen en dat is de reden dat er zoveel kinderen thuiszitten .Niet omdat scholen niet konden of wilden, maar omdat ze niet de middelen kregen om het goed te doen.
Ik heb inclusief onderwijsscholen bezocht in Noorwegen en Engeland en heb contact gehad met scholen in Italië en de VS. En overal stond er één ding bovenaan: Kleinere klassen, veel handen in de klas, veel expertise.
Maar ja daar hangt een prijskaartje aan en dat moet je er wel voor over hebben.
En ook hier geldt: kortzichtigheid, gebrek aan visie. Want de lapmiddelen zijn uiteindelijk véél duurder. Aparte scholen voor speciaal onderwijs overigens ook.

Zo, dat is eruit.

Very Happy

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

LuciaT.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Ma Apr 18, 2022 1:34 pm Reageer met quote

Willemijn, ik begrijp dat scholen niet alleen dit probleem op kunnen lossen en dat o.a. bezuinigingen er aan ten grondslag liggen. Maar het is m.i. niet alleen het financiële plaatje maar ook verandering in aanbieden van onderwijs. Niet ieder kind is gelijk en het is wrang dat een deel van leerplichtige jongeren nu thuis zit.

Maar hoe zou jij dit probleem opgelost willen zien?

NicolaasP

Superlid
Superlid
Ma Apr 18, 2022 1:50 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ik denk dat ook van onze generatie hele volksstammen nooit naar een concert of museum gaan. Nooit een mooi boek lezen of geďnteresseerd is in architectuur of geschiedenis. Dat is voor de jeugd niet anders. Bovendien heeft zij, zoals elke generatie hun eigen cultuur, hun eigen muziek, hun eigen helden.
Het heeft ook te maken me wie je in je leven ontmoet. Ik was als klein kind al een enorme lezer, maar het was mevrouw Reuvekamp, lerares Nederlands op de middelbare school die me liet kennismaken met de literatuur. Haar bevlogenheid was zó inspirerend, een geschenk voor het leven. Hetzelfde geldt voor de leraar die me liet kennismaken met beeldende kunst, het vlammetje van nieuwgierigheid aanstak. Zélf heb ik kinderen nieuwsgierig gemaakt naar geschiedenis. Nog kom ik oud-leerlingen tegen die vertellen hoe ze vroeger genoten van de geschiedenislessen. Dan ben ik blij dat ik bij hen ook een zaadje in hun ontwikkeling heb geplant. Dat vind ik mooi.

Ik kom uit een warm gezin met veel liefde en aandacht.Maar kunst en cultuur kreeg ik niet van huis uit mee. Daarvoor heb je soms anderen nodig. En dat geldt denk ik nog steeds.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wie jullie inspireerden, wie zette jullie op het spoor van de cultuur? Je ouders? Wil iemand daar wat over zeggen?

Kunst en cultuur leefde enorm bij de generatie-genoten met wie ik opgroeide, wat zoals je zegt voor hele volksstammen van diezelfde generatie ook weer helemaal níet gold.
Door die vrienden en vriendinnen ging ik Wolkers lezen, Reve, Maarten t Hart, Jack Kerouac, Allen Ginsberg, Gabriel Marcia Lorquez, Louis Ferdinand Celine, Simon Vinkenoog, nou hier maar even stoppen...
Met hen samen of alleen naar de STAMP concerten in het Shaffy theater olv Polo de Haas en Theo Loevendie, naar het Bim huis om Lee Konitz te horen. Naar de stadschouwburg voor een voorstelling van Herman van Veen (muzikaal groot!), en dinsdagmorgen naar de gratis koffieconcerten in het Concertgebouw. Bomvol met ook veel jongeren altijd
Op de radio luisterden we naar Ischa Meijer vanuit de Plantage, over nieuwe boeken (Connie Palmen ontmoette hij daar voor t eerst) en films.
Of naar De Plantage, 't Spoor Terug. Over kunst en cultuur. En de marathongesprekken, met als een van de eerste een onvergetelijk gesprek tussen Hugo Claus en Johan Anthierens. Dan had je nog Adriaan van Dis met zijn immens populair boekenprogramma, o nee over boeken was ik al gestopt. Toch ook nog: de onvergetelijke Johnny the Selfkicker met zijn poëzie in bv jongerenhuis TROL te Hoorn waar ik opgroeide.

Beeldende kunst, was ook iets dat geweldig leefde. De Nieuwe Wilden bv uit Duitsland als stroming, maar ook uit Italië kwamen echt nieuwe verrassende dingen, en hier in Nederland, Rob Scholte, Peter Klashorst, Rene Daniels...jongens die furore maakten

Deze populariteit van kunst en cultuur weerspiegelde zich in de tijdschriften uit die dagen: Hollands Diep, de Haagse Post, Vrij Nederland waarvan de inhoud zeker driekwart de kunsten besloeg. Vele periodieken op het gebied van cultuur waar de kiosken destijds nog van vol lagen hebben het loodje gelegd, veel namen ben ik kwijt.

Roman Kent

NicolaasP

Superlid
Superlid
Ma Apr 18, 2022 1:58 pm Reageer met quote

LuciaT schreef:
Waar halen jullie het vandaan dat de jeugd niet meer geďnteresseerd zou zijn in literatuur en architectuur?

Misschien heb ik een verkeerd, vertekend beeld door de social media, door youtube, door jongerenpodcasts, door jongeren-tv, de tegenwoordige buitengewoon matige verkoop van (e-)boeken, de artistiek geweldig povere films en muziekalbums die nog enigszins de bioscoopzalen en muziekwinkels halen
Ik zal eens wat jongeren aanspreken en aan hen vragen waarom hun kunst-interesse zo geheim wordt gehouden

Roman Kent

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Apr 18, 2022 2:05 pm Reageer met quote

LuciaT schreef:
Willemijn, ik begrijp dat scholen niet alleen dit probleem op kunnen lossen en dat o.a. bezuinigingen er aan ten grondslag liggen. Maar het is m.i. niet alleen het financiële plaatje maar ook verandering in aanbieden van onderwijs. Niet ieder kind is gelijk en het is wrang dat een deel van leerplichtige jongeren nu thuis zit.

O ik zie het ook niet als een aanval hoor, de situatie is schrijnend en ik vind dat verschrikkelijk.
Eerder schreef ik al hoe het moderne onderwijs meestal wordt aangeboden: in drie niveaus. Daarnaast wordt er ook nog aparte instructie geboden aan kinderen die niet binnen die drie niveaus passen.
Stel een rekenles op 40 minuten per dag: drie instructies nemen dan al gauw een half uur in beslag. Tussendoor moet de leerkracht natuurlijk ook nog de kinderen die aan het werk zijn helpen met losse vragen, rondlopen, snel door het werk scannen, orde bewaken, etc. Dan is er de aandacht voor die kinderen die aparte instructie nodig hebben én dan hoop je dat je tussendoor niet te maken krijgt met onrust omdat je ook kinderen met gedragsproblematiek in het kader van Passend Onderwijs in de klas hebt gekregen. Let wel dat zijn kinderen die in het speciaal onderwijs in groepen zaten van10 kinderen (voorheen ZMOK) met een leerkracht én een onderwijsassistent én de expertise.
Het kost niet veelverbeeldingskraacht om te begrijpen dat dit fout gaat lopen. En dan kom je voor de keuze: laat je een hele klas de dupe worden van het feit dat er teveel wordt gevraagd van de leerkracht of moet je besluiten om het kind dat in verhouding teveel aandacht vraagt toch maar weigeren. Dat laatste gebeurt dan en dat is veelal met bloedend hart, want het zijn ook de kinderen waar je vaak veel compassie mee hebt.
(En dan schets ik ook nog een situatie met een competente leerkracht voor de klas.Eerder beschreef ik al de leegloop daarvan, dus stel je voor hoe dit gaat in een klas met een incompetente leerkracht.)

Mijn hart zit bij het Inclusieve Onderwijs, dat past helemaal bij mijn wereldbeeld, mijn mensbeeld, dat waar ik warm voor loop. En ik weet, ik heb gezien én ervaren dat het kán. In de VS en Noorwegen kennen ze niet anders, want de afstanden tot de school is veelal te groot en de bevolking te dun om er ook nog scholen voor SO neer te zetten.In Italië ook(Nederland kent trouwens 10 vormen van SO, dat is nergens ter wereld zo. Voor elke afwijking één riep ik weleens als ik cynisch werd).
In Nederland brachten we het kind naar het speciaal onderwijs, in die landen brengen ze het speciaal onderwijs naar het kind. Het motto is dan ook: special education is a service not a place.
Wat je moet doen is dus het mogelijk maken om dat onderwijs daadwerkelijk te bieden. Daarvoor is nodig dat leraren daartoe zijn opgeleid, dat er expertise in de school is en genoeg handen in de klas. In Noorwegen waren de groepen toen ik er was maximaal 12 leerlingen groot en per klas was er een leerkracht en een onderwijsassistent. Er waren verschillende instructiegroepen. Er was rust. En als er een kind eeen woedeuitbarsting kreeg, nam de onderwijsassistent of de leerkracht het even rustig mee uit de groep,kalmeerde het kind en coachte het terug naar de klas.
En zó kan de Nederlandse leerkracht het ook. De moeilijkste groep blijft die van de kinderen met een ernstige gedragsproblematiek, maar verder kan in mijn visie elk kind op een reguliere school terecht, mits er aan de voorwaarden wordt voldaan. Ik weet het, want ik heb het gedaan.

Wat ervoor nodig is is dus visie op hoe het er moet uitzien en de middelen om dat te bereiken. Anders blijft het dweilen met de kraan open.

Sorry voor het uitgebreide antwoord,maar ja, als ik op mijn stokpaardje wordt gezet...
Wink

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3852
Ma Apr 18, 2022 2:25 pm Reageer met quote

Ik zie het allemaal niet zo somber.

Ik ben van uit huis helemaal niet opgegroeid met kunst en literatuur en ik geef er niets om, ik lees zelden literatuur, het boeit me niet.
Kunst hou ik wel van, dat heb ik mezelf aangeleerd, door musea bezoek en later door te zoeken op internet.

Ondanks dat ik niet van literatuur houd, ben ik wel hele leven lang al gek op lezen en nu nog steeds. Ik durf best te beweren ondanks mijn gebrek aan kennis aan kunst en literatuur, ik toch een redelijke algemene ontwikkeling heb. Very Happy

De meeste klassieke muziek hou ik ook helemaal niet van, maar ik kan erg geraakt worden door blues en rock muziek, is dat niet net zo waardevol?
Voor hoeveel ouderen van nu zouden de Beatles en de Rollings Stones niet de meest ingrijpend en bepalende muzikale invloed zijn geweest in hun jeugd? Niks klassieke muziek.

Het gaat er maar om naar mijn idee, dat iets je raakt, dat is wat invloed op je heeft.

Ik benijd jongeren tegenwoordig, ze kunnen zoveel leren via internet, zaken opzoeken, alle communicatiemogelijkheden door de digitale wereld en je kunt je algemeen heel goed ontwikkelen via kennis door internet.

Ik zeg daarmee niet dat taal en rekenen op school niet belangrijk zijn, zeker niet, maar ik denk dat je ook rekening moet houden hoe de wereld veranderd is door de digitale wereld en de grote mogelijkheden hiervan.

Wat is het nut nog van hoofdrekenen als je ook digitale rekenapps hebt die dat voor je doen?
En kun je als jongeren taal ook niet leren door (vertaal) apps te gebruiken leer je op die manier ook niet op een spelenderwijs taal? Daarmee zeg ik niet dat er geen buitenlandse taal meer op school gegeven moet worden, helemaal niet.

Ik denk vaak dat het onderwijs achterblijft bij de beleefwereld van kinderen in de digitale wereld, dat is hun toekomst en dat de ouderen van nu net zoals onze ouders in onze tijd denken dat er van kinderen/jongeren weinig terecht komt omdat ze andere zaken belangrijk vinden als wij, maar de meesten van onze generaties zijn ook goed terecht gekomen en hebben zich redelijk algemeen ontwikkeld, dus het komt met onze (multiculturele) jongeren ook wel goed is mijn idee.

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Apr 18, 2022 2:42 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Mijn hart zit bij het Inclusieve Onderwijs, dat past helemaal bij mijn wereldbeeld, mijn mensbeeld, dat waar ik warm voor loop.

Hier zijn we het helemaal eens, daar loop ik ook warm voor en gelijke kansen voor iedere kind op onderwijs.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Apr 18, 2022 2:45 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Wat is het nut nog van hoofdrekenen als je ook digitale rekenapps hebt die dat voor je doen?

Hoofdrekenen leert je de structuur van getallen te doorzien. Want het is óók schattend en handig rekenen. Het leert je ook te zien dat je te weinig wisselgeld terugkrijgt,of dat je te weinig geld hebt om te kopen wat er in je karretje ligt. Het maakt het je makkelijker om tijdens het boodschappen doen prijzen te vergelijken.Maar óók: als je niet snapt hoe getalstructuren werken kun je ook nooit goed omgaan met een reken-app. Verder is het goed voor je hersenen om ze eens op een andere manier te laten werken.
Ondanks dat ik mijn boodschappen scan en ook mijn calculator gebruik ben ik blij dat ik ook snel uit het hoofd kan berekenen dat het voordeeltje dat men mij probeert voor te spiegelen niet klopt.

LuciaT.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Ma Apr 18, 2022 2:45 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
LuciaT schreef:

O ik zie het ook niet als een aanval hoor, de situatie is schrijnend en ik vind dat verschrikkelijk.
Eerder schreef ik al hoe het moderne onderwijs meestal wordt aangeboden: in drie niveaus. Daarnaast wordt er ook nog aparte instructie geboden aan kinderen die niet binnen die drie niveaus passen.
Stel een rekenles op 40 minuten per dag: drie instructies nemen dan al gauw een half uur in beslag. Tussendoor moet de leerkracht natuurlijk ook nog de kinderen die aan het werk zijn helpen met losse vragen, rondlopen, snel door het werk scannen, orde bewaken, etc. Dan is er de aandacht voor die kinderen die aparte instructie nodig hebben én dan hoop je dat je tussendoor niet te maken krijgt met onrust omdat je ook kinderen met gedragsproblematiek in het kader van Passend Onderwijs in de klas hebt gekregen. Let wel dat zijn kinderen die in het speciaal onderwijs in groepen zaten van10 kinderen (voorheen ZMOK) met een leerkracht én een onderwijsassistent én de expertise.
Het kost niet veelverbeeldingskraacht om te begrijpen dat dit fout gaat lopen. En dan kom je voor de keuze: laat je een hele klas de dupe worden van het feit dat er teveel wordt gevraagd van de leerkracht of moet je besluiten om het kind dat in verhouding teveel aandacht vraagt toch maar weigeren. Dat laatste gebeurt dan en dat is veelal met bloedend hart, want het zijn ook de kinderen waar je vaak veel compassie mee hebt.
(En dan schets ik ook nog een situatie met een competente leerkracht voor de klas.Eerder beschreef ik al de leegloop daarvan, dus stel je voor hoe dit gaat in een klas met een incompetente leerkracht.)

Mijn hart zit bij het Inclusieve Onderwijs, dat past helemaal bij mijn wereldbeeld, mijn mensbeeld, dat waar ik warm voor loop. En ik weet, ik heb gezien én ervaren dat het kán. In de VS en Noorwegen kennen ze niet anders, want de afstanden tot de school is veelal te groot en de bevolking te dun om er ook nog scholen voor SO neer te zetten.In Italië ook(Nederland kent trouwens 10 vormen van SO, dat is nergens ter wereld zo. Voor elke afwijking één riep ik weleens als ik cynisch werd).
In Nederland brachten we het kind naar het speciaal onderwijs, in die landen brengen ze het speciaal onderwijs naar het kind. Het motto is dan ook: special education is a service not a place.
Wat je moet doen is dus het mogelijk maken om dat onderwijs daadwerkelijk te bieden. Daarvoor is nodig dat leraren daartoe zijn opgeleid, dat er expertise in de school is en genoeg handen in de klas. In Noorwegen waren de groepen toen ik er was maximaal 12 leerlingen groot en per klas was er een leerkracht en een onderwijsassistent. Er waren verschillende instructiegroepen. Er was rust. En als er een kind eeen woedeuitbarsting kreeg, nam de onderwijsassistent of de leerkracht het even rustig mee uit de groep,kalmeerde het kind en coachte het terug naar de klas.
En zó kan de Nederlandse leerkracht het ook. De moeilijkste groep blijft die van de kinderen met een ernstige gedragsproblematiek, maar verder kan in mijn visie elk kind op een reguliere school terecht, mits er aan de voorwaarden wordt voldaan. Ik weet het, want ik heb het gedaan.

Wat ervoor nodig is is dus visie op hoe het er moet uitzien en de middelen om dat te bereiken. Anders blijft het dweilen met de kraan open.

Sorry voor het uitgebreide antwoord,maar ja, als ik op mijn stokpaardje wordt gezet...
Wink

Dank je voor dit uitgebreide antwoord. Ik heb ook wat nieuwe informatie opgedaan, dank je.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Apr 18, 2022 2:50 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
WillemijnF schreef:

Mijn hart zit bij het Inclusieve Onderwijs, dat past helemaal bij mijn wereldbeeld, mijn mensbeeld, dat waar ik warm voor loop.

Hier zijn we het helemaal eens, daar loop ik ook warm voor en gelijke kansen voor iedere kind op onderwijs.

Maar ook: samen vormen wij de maatschappij. Dat kind met die handicap is ook je buurmeisje. Als je als kind al leert dat verschillen er mogen zijn, dan doen we later daar niet zo moeilijk over. En daarvan, hoe kinderen omgaan met leeftijdsgenootjes met beperkingen heb ik zéér ontroerende voorbeelden gezien. Ik heb meegemaakt dat een jongen die al van vier scholen was verwijderd vanwege gedragsproblemen zich bij mij op school bekommerde over een fysiek en mentaal gehandicapt meisje en me toevertrouwde: "Juf Willemijn, als ik later groot ben wil ik gaan werken met kinderen als zij". Waarop ik hem verzekerde dat ik wist dat hij dat heel goed zou kunnen en dat ik blij ben met mensen zoals hij. En dan weet ik dat die jongen op dat moment méér heeft geleerd dan rekenen en taal.
Dan, Dagmar, denk ik...ik heb niet voor niets geleefd Laughing

LuciaT.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Ma Apr 18, 2022 2:54 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
LuciaT schreef:

Misschien heb ik een verkeerd, vertekend beeld door de social media, door youtube, door jongerenpodcasts, door jongeren-tv, de tegenwoordige buitengewoon matige verkoop van (e-)boeken, de artistiek geweldig povere films en muziekalbums die nog enigszins de bioscoopzalen en muziekwinkels halen
Ik zal eens wat jongeren aanspreken en aan hen vragen waarom hun kunst-interesse zo geheim wordt gehouden

Hun interesse in taal, cultuur is heel anders dan zoals wij dat vroeger beleefden. Maar daardoor niet per se minder intens en belangrijk.

Ons wereldbeeld vroeger was ook anders dan het wereldbeeld van jongeren tegenwoordig. Wat voor jou en of mij belangrijk lijkt aan cultuur hoeft dat helemaal niet te zijn voor een ander.

Misschien een leuk voorbeeld, mijn dochters vonden klassieke muziek verschrikkelijk. zij hielden van house. En toch, sommige intro's bij housemuziek zijn klassiek. Daardoor is de interesse gewekt bij mijn jongste voor klassieke muziek door eerst te vragen van welke componist het is en het eigenlijk best mooi te vinden.

En wat jongeren als kunst zien, zien wij misschien helemaal niet als kunst Wink

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Apr 18, 2022 3:06 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Maar ook: samen vormen wij de maatschappij. Dat kind met die handicap is ook je buurmeisje. Als je als kind al leert dat verschillen er mogen zijn, dan doen we later daar niet zo moeilijk over. En daarvan, hoe kinderen omgaan met leeftijdsgenootjes met beperkingen heb ik zéér ontroerende voorbeelden gezien. Ik heb meegemaakt dat een jongen die al van vier scholen was verwijderd vanwege gedragsproblemen zich bij mij op school bekommerde over een fysiek en mentaal gehandicapt meisje en me toevertrouwde: "Juf Willemijn, als ik later groot ben wil ik gaan werken met kinderen als zij". Waarop ik hem verzekerde dat ik wist dat hij dat heel goed zou kunnen en dat ik blij ben met mensen zoals hij. En dan weet ik dat die jongen op dat moment méér heeft geleerd dan rekenen en taal.
Dan, Dagmar, denk ik...ik heb niet voor niets geleefd Laughing

Dat is iets waar nog heel veel in geleerd moet worden, dat ieder mens even waardevol is, dat mensen met welke beperking dan ook lichamelijk/psychisch/maatschappelijk net zoveel recht hebben op alles in de maatschappij als mensen zonder beperking.
Ik verbaas me er zo vaak over hoe "normale" mensen denken dat de wereld alleen van hun is, hoe weinig geduld/inzicht/empathie ze hebben met mensen die niet "normaal" zijn, hoe egoďstisch ook, daar vallen nog werelden te winnen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Apr 18, 2022 7:12 pm Reageer met quote

LuciaT schreef:

Ik heb best nog wel redelijk vaak contact met jongeren. En dan valt toch wel op dat die gesprekken tamelijk nihilistisch zijn als het om kunst in de ruimste zin gaat. Ze geven niets om klassieke kunst. Maar ook niet om moderne kunst of literatuur.

Ze willen wel graag (in mijn ogen) flauwe you-tube filmpjes en dergelijke laten zien. Mij verder best. Als ze zelf maar gelukkig zijn.

Ik houd het maar op de bekende generatiekloof.

En misschien spreek ik ook wel met de "verkeerde" jongeren...

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Apr 18, 2022 7:31 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

De grote interesse in architectuur en bouwkunst heb ik vooral mijzelf aangeleerd. Als heel jong kind al stapelde ik van alles en nog wat op elkaar, tot ergernis van mijn moeder de regelmatig weer spullen uit de keuken kwijt was. Mijn vader regelde een grote bak met allerlei houtblokjes en daar kon ik uren mee bezig zijn. Wat later ben ik er over gaan lezen en probeerde ik de plaatjes na te tekenen. En uiteindelijk werd het ook mijn vakgebied.

De belangstelling voor de klassieke muziek komt vooral van mijn vader. Mijn moeder gaf er niet zoveel om dus gingen vader en zoon vrij regelmatig naar een concert. Eerst meer voor de gezelligheid en het ijsje wat ik kreeg maar gaandeweg kwam ook de serieuze belangstelling en die is gebleven.

En weer later was het de zoon die zijn vader meenam naar het concert...

Pagina 3 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Plaats reactie