Vermindering van taalvaardigheid en rekenkunde
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende Plaats reactie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5834
Vr Apr 15, 2022 12:52 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Willemijn, volledig eens met je beschouwing hierboven over verbetering van de opleiding maar je blijft dan toch nog zitten met docenten die tijd tekort houden voor al die taken die hen in de maag gesplitst worden.

Willemijn schreef:
Als er een maatschappelijk probleem werd gesignaleerd, of het nu gaat om ongezond eten, verkeersongelukken, vervuiling, onverdraagzaamheid jegens andere culturen, milieu, hygiëne, loverboys, tekort aan technisch personeel, bewegingsarmoede, digiwijsheid en noem maar op, dan was de goedkope oplossing waar een regering/minister meteen mee kon scoren: leg het op het bord van de leerkracht. Die moet kinderen zodanig opvoeden dat het allemaal beter gaat in de toekomst. Het het mooie is: het kost ook nog niks want die juf staat toch al voor de klas. Zo, die kan ik als minister even afvinken, probleem getackeld.

Maar uiteraard gaat dat allemaal ten koste van de tijd die je kunt besteden aan de basisvaardigheden op het gebied van lezen, taal en rekenen.

Zou het ook niet zaak zijn, buiten de docent voor de basisvaardigheden, apart ook docenten op te leiden op de pedagogische academie voor andere doeleinden, dus meer maatschappijgericht, meer toegespitst op ontwikkelingspsychologie, dieetleer, media, technologie, informatie en desinformatie en al die andere zaken waar de 'gewone' docent eenvoudigweg niet aan toekomt maar waar de kinderen van nu wél in zouden moeten kunnen worden begeleid...?

Ik bedenk me hierbij echter wel dat dan weer het probleem zal zijn dat de kinderen zelf die daar eenvoudigweg niet de tijd voor zullen hebben wanneer ze voldoende tijd aan de basisvaardigheden zullen willen besteden...
Meer vakken zal ten koste gaan van die tijd

Juist en om dat laatste gaat het.Zorg dat elk kind goed leert begrijpend te lezen. Dan geef je het toegang tot al die kennis die je beschrijft.Zorg eerst maar eens dat alle kinderen de basisvaardigheden beheersen. Zet dat op je prioriteitenlijst op 1, 2 en 3.
Vakleerkrachten voor gymnastiek, muziek en natuuronderwijs. En naast de leerkracht onderwijsondersteunend personeel als onderwijs-of klassenassistenten. Voor de administratie zoek je een administratieve kracht, etc. Alles gericht op de kwaliteit van het onderwijs. Heb je dat voorelkaar dan blijkt vanzelf waar nog ruimte is voor extra 's. Maar zorg eerst maar eens dat de basisvaardigheden op orde zijn en we het maximale halen uit elk kind.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3852
Vr Apr 15, 2022 7:39 pm Reageer met quote

Goed opgeleide vakkrachten zijn van belang in alle sectoren, dus ook in het onderwijs.
Dus leid vakkrachten goed op en betaal ze ook goed (geldt eigenlijk voor alle sectoren in publieke sector).

Goed onderwijs is belangrijk voor alle kinderen en voor alle soorten onderwijs.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29867
Za Apr 16, 2022 10:35 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Goed opgeleide vakkrachten zijn van belang in alle sectoren, dus ook in het onderwijs.
Dus leid vakkrachten goed op en betaal ze ook goed (geldt eigenlijk voor alle sectoren in publieke sector).

Ik denk dat iedereen dat ook wel weet en begrijpt.

De vraag is meer hoeveel 'we' er met z'n allen voor willen betalen. Want alles wat we willen van die overheid betalen we via belastingen toch weer uiteindelijk allemaal zelf.

En we willen al zoveel van diezelfde overheid...

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Apr 16, 2022 11:37 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
dagmar57 schreef:

Ik denk dat iedereen dat ook wel weet en begrijpt.

De vraag is meer hoeveel 'we' er met z'n allen voor willen betalen. Want alles wat we willen van die overheid betalen we via belastingen toch weer uiteindelijk allemaal zelf.

En we willen al zoveel van diezelfde overheid...

Dat is zeker zo, maar ikben van mening dat investeren in de publieke sector in de kwaliteit opden duur ook kosten kunnen voorkomen.Had je op de goede manier geďnvesteerd in het onderwijs, dan had je nu niet met onvoldoende personeel gezeten en zou er geen miljare]den gepompt hoeven te worden in "lapwerk "en zou je ook gewoon met je eigen personeel kunnen werken ipv voor veel geld via uitzendbureaus tijdelijke krachten in te huren,die minder doen maar veel meer kosten.
Hetzelfde geldt voor de veiligheid. Bij goed en beter investeren,met name in personeel, zou het nooit zo uit de hand zijn gelopen met de drugscriminilaiteit. Dan was de opsporing al meteen in het begin op orde geweest, dan had de douane op volle sterkte al helemaal in het begin kunnen ingrijpen en zou het zijn doorgedrongen dat drugscriminaliteit in Nederland nauwelijks lonend zou zijn, in ieder geval veel minder dan nu het geval is. En wat denk je van de jeugdzorg en de ggz? Overal loopt het spaak en overal moet nu geld vandaan komen om de schade enigszins te herstellen of verdere schade te voorkomen.
En dan nog: de uitgaven van een regering zijn politieke keuzes en zolang ervoor wordt gekozen vermogen nauwelijks te belasten zal ik nooit geloven dat het geld er allemaal niet voor is, maar dat de keuze tegen investeren in de publieke sector is genomen ten voordele van degenen die op hun luie kont schatrijk worden zonder een evenredig, redelijk deel aan belasting te betalen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1426
Za Apr 16, 2022 6:11 pm Reageer met quote

Het is toch niet zo, indien je een huidige onderwijzer meer geld geeft dat hij/zij dan ineens beter gaat lesgeven ?? In het verleden heeft dat zijn nut niet bewezen.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6068
Za Apr 16, 2022 6:15 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
Het is toch niet zo, indien je een huidige onderwijzer meer geld geeft dat hij/zij dan ineens beter gaat lesgeven ??

Waar lees je dat?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Apr 16, 2022 6:17 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
Het is toch niet zo, indien je een huidige onderwijzer meer geld geeft dat hij/zij dan ineens beter gaat lesgeven ?? In het verleden heeft dat zijn nut niet bewezen.

Zeker niet en dat beweer ik ook nergens. Wat ik zeg is dat de opleiding naar een veel hoger niveau moet worden getild en daaraan wordt dan een passende beloning gekoppeld. Dat maakt het vak aantrekkelijk, er komen meer aanmeldingen voor de opleiding en vervolgens kun je dan selecteren op kwaliteit. In investeren in de publieke sector bedoel ik niet uitsluitend hogere salarissen, maar ook investeren in opleiding, arbeidsomstandigheden, hoeveelheid personeel, bij het onderwijs ook bijvoorbeeld kleinere klassen, meer vakleerkrachten, etc. Van alleen een hoger salaris wordt het onderwijs niet beter, zeker niet.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8550
Za Apr 16, 2022 9:11 pm Reageer met quote

Misschien een onderbelicht deel van het probleem: Kan het zijn dat de ouders er van uit gaan dat een school voldoende is om kinderen het lezen bij te brengen.
Ik denk dat juist het stimuleren van het lezen van boeken thuis al een grote stap in de goede richting kan zijn.

Mijn inziens hebben de ouders zelf ook een grote verantwoordelijkheid bij het opvoeden van hun kinderen.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Apr 17, 2022 12:01 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Misschien een onderbelicht deel van het probleem: Kan het zijn dat de ouders er van uit gaan dat een school voldoende is om kinderen het lezen bij te brengen.
Ik denk dat juist het stimuleren van het lezen van boeken thuis al een grote stap in de goede richting kan zijn.

Mijn inziens hebben de ouders zelf ook een grote verantwoordelijkheid bij het opvoeden van hun kinderen.

Dan kom je weer op het probleem van: in hoeverre kunnen die ouders dat wel? hebben die ouders zelf ooit wel eens een boek gelezen, om het extreem te stellen. Hoe was hún opleiding?
En vaak moeten ze allebei werken om hun veel te hoge hypotheek te kunnen betalen, met alle spanningen van dien...

We leven in een periode van individualisme en haast-haast-haast en dat draai je niet zomaar weer even terug. Alles is oorzaak en gevolg. Alles grijpt in elkaar...

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15528
Zo Apr 17, 2022 1:06 pm Reageer met quote

Ik ben ervan overtuigd dat voorlezen en ws. ook verhalen vertellen aan kinderen die zelf nog niet en soms wel kunnen lezen het taalgevoel, o.a. door zelf te gaan lezen enorm kunnen stimuleren. Hoe doe je taalvaardigheid op? Door het te doen maar volgens mij nog meer door te luisteren en te lezen. Rekenen heeft iets te maken met visualiseren. Ik heb het ooit op de Lagere School geleerd met behulp van tekeningen van bosjes potloden en pakjes met flikken met een bepaalde inhoud waar je er dan iets van afhaalde of bijvoegde. Ik heb geen flauw idee hoe dat er tegenwoordig aan toe gaat maar bij mij werkte dat wel. Ik denk dat puzzelen op wat voor manier dan ook meehelpt om rekenen te leren.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Apr 17, 2022 1:16 pm Reageer met quote

Voorlezen is van zeer grote waarde. Toen ik nog werkte bleef ik het belang daarvan onderstrepen, óók als het kind zelf kon lezen. Vaak stoppen ouders er dan mee, maar als je voorleest kun je nét op een hoger niveau de tekst aanbieden dan wat een kind zelf technisch aankan. Door daarnaast ook in gesprekken dieper op de tekst in te gaan doe je heel veel aan woordenschatontwikkeling maar draag ook bij aan de algemene ontwikkeling. In tegenstelling tot wat mensen vaak denken kunnen anderstalige ouders hun kinderen gewoon voorlezen in de eigen taal, als Nederlands voor hen te moeilijk is. Ook dan draag je bij aan de taalontwikkeling en algemene kennis. Daarnaast is samen lezen met je kind ook gewoon kwaliteitstijd én gezellig Bovendien introduceer je ze in de heerlijke wereld van de mooie verhalen.
Dat kinderen minder lezen komt m.i. zeker ook door de "schermpjes". Dat biedt heel veel waar kinderen door geprikkeld worden en dus aantrekkelijker lijkt dan een boek.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15528
Zo Apr 17, 2022 1:52 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
In tegenstelling tot wat mensen vaak denken kunnen anderstalige ouders hun kinderen gewoon voorlezen in de eigen taal, als Nederlands voor hen te moeilijk is.
Ik vind al jaren dat je met een anderstalige achtergrond er goed aan doet om beide talen te koesteren. Dat geldt net zo goed voor dialecten en streektaal. Taal en cultuur zijn voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden. Negeer je een van beiden dan ontken je een stuk van jezelf.

Die schermpjes zijn er nu eenmaal. Mijn ouders hebben lang gewacht om een tv in huis te halen omdat ze er een desastreus effect op de leerprestaties van hun kinderen verwachtten. Helemaal ongelijk geef ik ze postuum niet eens maar technologische ontwikkelingen laten zich niet tegenhouden. Dan kun je beter bedenken hoe je er zo goed mogelijk mee om kunt gaan maar ik besef wel dat het allemaal niet makkelijker wordt.

Maar voorlezen, uit een gewoon boek met bladzijden en een geur van papier en drukinkt, moeten we blijven doen, liefst exemplaren met mooie illustraties. Smile

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5775
Zo Apr 17, 2022 2:05 pm Reageer met quote

Wij hebben vroeger 10 jaar lang een pleegdochter gehad, toen ze bij ons kwam was 9 jaar en wist weinig van rekenen, Ben heeft haar toen met eindeloos geduld, net wat Kees ook zegt met partjes appels etc. het reken geprobeerd bij te brengen en het hielp.
Ook hebben wij heel veel voorgelezen aan onze kinderen en kleinkinderen, het gevolg is dat de oudste zoon nog steeds boeken voor zijn verjaardag vraagt en heel veel leest. De oudste kleindochter studeert Engelse literatuur
nu 3e jaarsstudent, maar je moet wel eerst het Nederlands goed beheersen.

Mijn mening vorm ik zelf!

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Apr 17, 2022 2:13 pm Reageer met quote

redone schreef:
Wij hebben vroeger 10 jaar lang een pleegdochter gehad, toen ze bij ons kwam was 9 jaar en wist weinig van rekenen, Ben heeft haar toen met eindeloos geduld, net wat Kees ook zegt met partjes appels etc. het reken geprobeerd bij te brengen en het hielp.
Ook hebben wij heel veel voorgelezen aan onze kinderen en kleinkinderen, het gevolg is dat de oudste zoon nog steeds boeken voor zijn verjaardag vraagt en heel veel leest. De oudste kleindochter studeert Engelse literatuur
nu 3e jaarsstudent, maar je moet wel eerst het Nederlands goed beheersen.

Je zult me geloven als ik zeg dat ik ook heel veel heb voorgelezen en nog doe voor de jongste kleinkinderen. De dochters zijn allebei lezers, schoonzoon ook, maar van de zeven kleinkinderen herken ik alleen in onze oudste kleindochter de lettervreter die ik ook altijd was. Ik begrijp het wel, maar ik vind het eerlijk gezegd ook heel jammer. Want, anders dan het internet, doet lezen een groot beroep op de fantasie en ik vind dat heel waardevol. Het is toch een manier van denken die nu veel minder wordt ontwikkeld. Hier een artikel waarin Erik Scherder er wat over zegt:

Lezen is goed en al helemaal voor kinderen

Benneke

Superlid
Superlid
Zo Apr 17, 2022 3:04 pm Reageer met quote

Dat voorlezen aan de kleinkinderen doet mij denken aan een leuke gebeurtenis toen één van onze kleindochters een week logeerde bij ons. Bij het naar bed gaan las ik altijd een verhaal voor.
Op een avond las ik weer voor, maar eigenlijk duurde het mij te lang en ik sloeg een aantal bladzijdes over en vertelde gewoon verder.
Opeens zei ze: "Opa, u slaat een heel stuk over"

Toen ik vroeg wat ik dan oversloeg kon ze tot mijn verbazing de letterlijke tekst van de bladzijdes, die ik had overgeslagen op zeggen.
Ze kende het hele verhaal , maar ondanks dat, vond ze het toch heel leuk dat het werd voorgelezen en wilde geen stukje van dat verhaal missen.

Verhalen vertellen, voorlezen en stimuleren tot zelf boekjes lezen is zo belangrijk voor de belevingswereld en ontwikkeling van kinderen. Ik denk dat dit niet genoeg benadrukt kan worden.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Apr 17, 2022 3:19 pm Reageer met quote

Heel herkenbaar Benneke.

Kleine kinderen vinden ook de boekjes van Dick Bruna,Nijntje etc., heerlijk. Het ritme van de taal, het rijm afmaken. Onze (klein)kinderen kenden alle boekjes vrijwel letterlijk uit hun hoofd maar bleven inderdaad vragen om het voorlezen. Om te plagen veranderde ik dan soms het laatste woord zodat het niet meer rijmde. Reken maar dat ik meteen werd gecorrigeerd Laughing. Heerlijke momenten en niet alleen voor de kinderen...

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Apr 17, 2022 9:30 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Heel herkenbaar Benneke.

Kleine kinderen vinden ook de boekjes van Dick Bruna,Nijntje etc., heerlijk. Het ritme van de taal, het rijm afmaken. Onze (klein)kinderen kenden alle boekjes vrijwel letterlijk uit hun hoofd maar bleven inderdaad vragen om het voorlezen. Om te plagen veranderde ik dan soms het laatste woord zodat het niet meer rijmde. Reken maar dat ik meteen werd gecorrigeerd Laughing. Heerlijke momenten en niet alleen voor de kinderen...

Bij jou en sommige anderen dus een bijna ideale situatie.

Maar in hoeverre is dat zo in andere, met name de minder goed gesitueerde gezinnen. Daar heb ik helaas geen antwoord op gekregen. Jij, als onderwijzeres, zal daar wellicht wat meer inzicht in hebben.

Ik heb via het verenigingsleven redelijk veel met kinderen (en hun ouders) te maken gehad. En eerlijk gezegd had ik best wel vaak de indruk dat ze hun kinderen enkel maar als hinderen zagen en dat ze blij waren als ze hun kinderen weer een middagje kwijt waren. En dat de er zo min mogelijk energie in staken. Brengen en halen en zo snel mogelijk weer wegwezen...

Benneke

Superlid
Superlid
Zo Apr 17, 2022 10:03 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Maar in hoeverre is dat zo in andere, met name de minder goed gesitueerde gezinnen. Daar heb ik helaas geen antwoord op gekregen. Jij, als onderwijzeres, zal daar wellicht wat meer inzicht in hebben."

In mijn jeugd hadden we het echt niet breed om het maar voorzichtig uit te drukken. Toen ik op de MULO zat, werkte ik op de vrije woensdag en zaterdagmiddag bij een bloemenzaak en bracht bloemen rond. Van dat verdiende geld, kocht ik regelmatig Prisma- en Zwarte Beertjes pockets.
Op die manier kwam ik in het bezit van alle boeken van Karl May en alle detectives van De Saint.
De sigarenhandel bij ons in de buurt had ook een bibliotheek waar je boeken kon lenen tegen een heel laag bedrag. Daarnaast konden we op school ook nog boeken lenen om te lezen.

Naar mijn mening hoeft een slechte financiële situatie in een gezin geen reden te zijn om geen boeken te kunnen lezen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Apr 17, 2022 10:18 pm Reageer met quote

Benneke schreef:

Naar mijn mening hoeft een slechte financiële situatie in een gezin geen reden te zijn om geen boeken te kunnen lezen.

Dat is waar. Sommige kinderen komen goed terecht ondanks hun ouders. (algemeen bedoeld) Very Happy

Maar het ging om het al of niet stimuleren door de ouders. Want dan heb je toch een voorsprong. En wat zou op dit moment het percentage zijn van ouders die die moeite nemen.

Voor de televisie zetten is gemakkelijker...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Apr 17, 2022 10:42 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Benneke schreef:

Dat is waar. Sommige kinderen komen goed terecht ondanks hun ouders. (algemeen bedoeld) Very Happy

Maar het ging om het al of niet stimuleren door de ouders. Want dan heb je toch een voorsprong. En wat zou op dit moment het percentage zijn van ouders die die moeite nemen.

Voor de televisie zetten is gemakkelijker...

Ik riep nogal eens dat kinderen leren ondanks het onderwijs Laughing
Een stimulerend milieu is absoluut een pré, dat lijkt me duidelijk. Ook ouders die hun kind eens meenemen naar een museum of een kasteel met ze bezoeken geven hun kinderen een voorsprong. Begrijpend lezen vind ik persoonlijk het belangrijkste dat kinderen moeten leren, want dat geeft ze toegang tot onze informatiemaatschappij. En begrijpend lezen bestaat feitelijk uit twee pijlers: technisch lezen en algemene ontwikkeling. Dat technische lezen kunnen ze op school nog wel leren, maar voor een brede algemene ontwikkeling is een stimulerende thuissituatie zeker heel waardevol. In feite breng je "kapstokken" van kennis aan, waar nieuwe kennis aan kan worden opgehangen. Zo legde ik het ouders ook altijd uit en vaak werd daar dan ook wel wat mee gedaan. Dus ik zie hierin zeker een taak van de school: ouders bewust te maken van de rol die ze kunnen spelen in het leerproces van hun kind. Ik heb in mijn 40 jaar onderwijs niet de indruk gekregen dat de aandacht die ouders aan hun kinderen geven minder is geworden. In het algemeen kun je wel stellen dat de meeste ouders het beste met hun kinderen voor hebben. Wel is het soms nodig dat je ouders vertelt hoe ze hun kinderen kunnen helpen. Zelf heb ik vrijwel altijd, omdat het mijn persoonlijke voorkeur had, gewerkt in de zogenaamde kwetsbare wijken, waar de ouders gemiddeld lager zijn opgeleid en waar ook vaak sprake is van multi-problematiek. Daar kun je als school veel betekenen door ouders veel te betrekken bij de school. Hoogopgeleide ouders weten vaak zelf wel hoe ze hun kinderen kunnen helpen en dan is het alleen de vraag hoeveel tijd ze daarin willen steken. En dat verschilt van situaties waarin er ronduit sprake is van verwaarlozing tot ouders die bijna letterlijk bovenop hun kinderen zitten en hen ongeveer verstikken in hun ambities. Maar nogmaals, ik heb niet de indruk dat er nu minder tijd en aandacht voor de kinderen is dan toen ik begon. Wat er wél is veranderd is dat ouders veel assertiever zijn geworden, veel sneller op de stoep staan om verhaal te halen als hun prinsje of prinsesje een keer 'straf' heeft gekregen. Dát soort aandacht is zeker toegenomen.Maar dat is een ander onderwerp.

Laatst aangepast door WillemijnF op Zo Apr 17, 2022 10:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Pagina 2 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Plaats reactie