Vermindering van taalvaardigheid en rekenkunde
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende Plaats reactie

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8570
Do Apr 14, 2022 5:39 pm Reageer met quote

Uit het Parool van vandaag:
Het gaat slecht met de taalvaardigheid en rekenkunde op de basisscholen.
Steeds meer Pabo-opgeleide leerkrachten hebben zelf ook een zwakke basis op taal- en rekengebied.
Dat lijkt mij een zeer zorgelijke ontwikkeling en voortzetting van een trend, die al jaren gaande is. Al weer lang geleden, toen dit probleem ook onder de aandacht werd gebracht, schreef ik deze limerick:

Een academie voor pedagogiek
Klinkt vooral nogal duur en chique
Vaardigheid in taal
Was er aan de haal
Zelfs de rekenkunst bleek er kritiek

Helaas is er van enige verbetering van deze basisvaardigheden op de basisscholen nog geen sprake.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Laatst aangepast door Benneke op Do Apr 14, 2022 6:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Greet---Gribou. 1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 887
Do Apr 14, 2022 6:13 pm Reageer met quote

Onbegrijpelijk dat ze jaren geleden er niet meer werk van hebben gemaakt dat het beter zou gaan met taal en rekenen . Of het in de toekomst beter zal gaan ? Ik betwijfel het Sad
Leuke limerick Benneke .

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6309
Do Apr 14, 2022 6:24 pm Reageer met quote

Of het (hoofd-)rekenen achteruit gaat, geen idee, maar taalvaardigheid is geweldig aan het kwijnen.
Natuurlijk ontwikkelt taal zich maar de woordenschat, de gevarieerdheid van uitdrukkingen en synoniemen, die lijkt me toch wel erg kaal geworden vergeleken met vroeger. Dan hoef je niet meteen te denken aan bv Willem Frederik Hermans en Gerard Reve die zich in fraai soms bijna barok gebeeldhouwd Nederlands niet alleen in hun boeken uitdrukten maar vaak spontaan net zulke volzinnen formuleerden bij een overdenking tijdens een vraaggesprek, ook de verslaggevers of journalisten uit die tijd, Koos Postema, Aad van den Heuvel, of denk aan je onderwijzers/-essen uit je jeugd. Was het vocabulaire niet eindeloos veel groter, rijker of verbeeld ik me dat?
Een nog altijd erg goed voorbeeld van deze tijd, een soort uitzondering, is voor mij Matthijs van Nieuwkerk. Spreekt Nederlands nog steeds op zijn mooist.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Benneke

Superlid
Superlid
Do Apr 14, 2022 7:11 pm Reageer met quote

Dat klopt Greet, het probleem speelt al jaren en er is kennelijk nog weinig of niets aan gedaan.
Het zijn in mijn ogen toch de basisbehoeftes, die alle kinderen nodig hebben, om zich in deze maatschappij staande te houden.

Als het al schort bij de opleiding van onderwijzers, heb ik er een hard hoofd in.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 30178
Do Apr 14, 2022 7:30 pm Reageer met quote

Het schijnt tegenwoordig belangrijker te zijn dat een school "leuk" is dan dat je er wat van leert.

En zie de resultaten...

Zolang als ik leef zijn er al 'vernieuwingen' doorgevoerd. Blijkbaar is het enkel maar veranderen om te veranderen. Want de resultaten zijn er blijkbaar niet beter door geworden...

Faber quisque fortunae suae

Benneke

Superlid
Superlid
Do Apr 14, 2022 7:45 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Het schijnt tegenwoordig belangrijker te zijn dat een school "leuk" is dan dat je er wat van leert.

En zie de resultaten...

Zolang als ik leef zijn er al 'vernieuwingen' doorgevoerd. Blijkbaar is het enkel maar veranderen om te veranderen. Want de resultaten zijn er blijkbaar niet beter door geworden...

Naar mijn idee moet het op elke school om overdracht van kennis gaan, maar misschien ben ik daar in erg ouderwets.

Greet---Gribou. 1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 887
Do Apr 14, 2022 7:55 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Dat klopt Greet, het probleem speelt al jaren en er is kennelijk nog weinig of niets aan gedaan.
Het zijn in mijn ogen toch de basisbehoeftes, die alle kinderen nodig hebben, om zich in deze maatschappij staande te houden.

Als het al schort bij de opleiding van onderwijzers, heb ik er een hard hoofd in.

Op de middelbare school wordt er al niet veel meer aan rekenen gedaan waardoor de opgedane kennis op de basisschool weg zakt .
Ik hoor nog regelmatig over studenten dat ze de rekentest , die ze moeten doen op de PABO niet gehaald hebben en daardoor moeten stoppen met de opleiding . Ik vermoed dat die rekentoets er studenten van weerhoud om de PABO te gaan doen , geen wonder toch dat er een leraren tekort is .

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 6006
Do Apr 14, 2022 8:06 pm Reageer met quote

Al jaren heb ik dat zien aankomen. Inderdaad neemt het niveau van de afgestudeerde leraren behoorlijk af, maar er is meer aan de hand:

Als er een maatschappelijk probleem werd gesignaleerd, of het nu gaat om ongezond eten, verkeersongelukken, vervuiling, onverdraagzaamheid jegens andere culturen, milieu, hygiëne, loverboys, tekort aan technisch personeel,bewegingsarmoede, digiwijsheid en noem maar op, dan was de goedkope oplossing waar een regering/minister meteen mee kon scoren: leg het op het bord van de leerkracht. Die moet kinderen zodanig opvoeden dat het allemaal beter gaat in de toekomst. Het het mooie is: het kost ook nog niks want die juf staat toch al voor de klas. Zo, die kan ik als minister even afvinken, probleem getackeld.

Maar uiteraard gaat dat allemaal ten koste van de tijd die je kunt besteden aan de basisvaardigheden op het gebied van lezen, taal en rekenen.
Daarnaast wilde men af van scholen voor speciaal onderwijs, dus moest de juf in de klas ook aandacht geven aan kinderen met leer- en/ of gedragsproblemen ( Passend onderwijs noem je dat dan).
Omdat de juffen aan het eind van de maand salaris willen en dat ook wat kost was het ook goedkoper om de groepsgrootte te verhogen. Zet er gewoon een paar exta leerlingen bij, wat maakt het uit.

Omdat we in een cultuur van wantrouwen leven eisen we vervolgens van die leerkracht om elke beweging die ze maakt,elk plannetje dat ze verzint om een kind extra te ondersteunen schriftelijk vastlegt in een handelingsplan. Met per klas toch zo'n 5 à 6 kinderen met een speciale hulpvraag is dat aardig wat schrijfwerk. Maar dan ben je er nog niet want je moet óók vastleggen hoe je binnen je groep dat allemaal organiseert, dus per dag moet er beschreven staan wat je van minuut tot minuut doet met je groep,wie krijgt er instructie,wat doen de anderen tijdens die instructie, welk materiaal gebruikt je en hoe past je instructie in die handelingsplannen. Het zogenaamde groepsplan.
Daarnaast wordt er verwacht dat je van alle vakken per jaar vastlegt hoe je de stof verdeelt over een jaar, week, dag, wanneer je toetst,met wie je die toetsen bespreekt en wanneer je dat doet,etc.etc.

O ja en die vakanties dan? Ook zo'n misverstand.Een leerkracht maakt evenveel werkuren als anderen, maar vanwege de vakanties is hun werkweek langer, de werkuren worden dus in minder weken gepropt.

Niet voor niets word je als student wat meewarig aangekeken als je zegt het onderwijs in te willen. Onderwijs betekent: heel hard werken voor een salaris dat niet past bij je opleiding. Zo ontstond er een lerarentekort ( dat vanuit het veld al bijna 20 jaar werd voorspeld!) en omdat zo'n school toch moet draaien word je gedwongen om personeel aan te nemen dat feitelijk onvoldoende bekwaam isof zelfs niet is afgestudeerd.
Daarnaast verlaten veel goede leerkrachten de school voor een carrière elders: meer salaris,minder werk, minder gezeur. Op de schouders van de leerkrachten die blijven rust steeds meer verantwoordelijkheid. Zij zijn het die het werk dat incompetente collega's laten liggen zoveel mogelijk oppakken. Naast hun klas begeleiden ze dus ook nog collega's.Tot ze met een burn-out thuis komen te zitten...

De malaise in het onderwijs heeft alles te maken met jaren en jaren van bezuinigen.Het werd gewoon onvoldoende belangrijk gevonden.
En het kan anders, heel anders. Daar heb ik ook een visie op, maar daar gaat het hier even niet over.Ik wil alleen even wat toelichten over de oorzaak van de achterstanden. Zorgelijk inderdaad, heel zorgelijk. Maar zeker niet onverwacht. En zo ontzettend jammer want echt, nog steeds vind ik het beroep van leerkracht, in de kern, het mooiste beroep dat er is.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1696
Do Apr 14, 2022 8:55 pm Reageer met quote

volgens mijn bescheiden mening wordt het niveau aangepast aan de zwakkere leerling. Iedereen moet toch een gelijke kans krijgen ? Iedereen is wel gelijk maar niet heeft iedereen de gelijke intelligentie.
In mijn tijd (jaren geleden) werd op de lagere school al in de vierde klas een onderscheidt gemaakt tussen de kinderen met meer of minder intelligentie ongeacht hun afkomst. De kinderen met een betere intelligentie konden dan naar een andere school meer passend bij hun niveau en zo hoort het m.i. ook. Nu wordt er al gesproken over 2 brugklassen ivp van 1. En dan nog het "Wokisme" onder het onderwjzerskorps werkt ook niet mee. Niet mijn idee.

Benneke

Superlid
Superlid
Do Apr 14, 2022 9:11 pm Reageer met quote

Over het feit dat veel maatschappelijke problemen op het bordje van de school worden gelegd, heb ik mij altijd verbaasd.
Het vak maatschappijleer werd er in mijn schooltijd ook niet gegeven.

Aan de andere kant verbaas ik mij ook dat het onderwijzend personeel al dat extra werk kennelijk zonder al te veel protest heeft geaccepteerd.
Waarbij ik wel moet opmerken dat ik de berichtgeving hierover wel in grote lijnen heb gevolgd, maar zeker niet de gedetailleerde kennis bezit, die nodig is om er een goed oordeel over te vormen.

Daarnaast is het "schriftelijk verantwoorden" en plannen schrijven, iets dat in mijn beleving geheel overbodig is.

In mijn werk begon dit soort ongein aan het eind van mijn loopbaan ook.
Maandplanning en jaarplanning met de bijbehorende rapportage aan het eind van de maand of het jaar.

Ik was in ieder geval blij dat ik aan die, in mijn ogen, onzin niet lang heb mee hoeven te doen.
Schertsenderwijs zei ik toen al: "Aan he begin van het jaar plannen we wat we gaan doen en aan het eind van het jaar schrijven we waarom het niet gelukt is." Papier is geduldig en je kan met wollige zinnen een heleboel onzin opschrijven, waarmee de chef dan weer tevreden is

Het enige doel lijkt mij dat het bedoeld is als werkvoorziening voor de alom aanwezige managers (Dat is natuurlijk cynisch bedoeld)

Niet zeuren, maar aanpakken zou het motto moeten zijn. Maar dan denk ik zelf dat er een heleboel managers gewoon overbodig blijken te zijn. Laughing

An58.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 527
Do Apr 14, 2022 9:13 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Al jaren heb ik dat zien aankomen. Inderdaad neemt het niveau van de afgestudeerde leraren behoorlijk af, maar er is meer aan de hand:

Als er een maatschappelijk probleem werd gesignaleerd, of het nu gaat om ongezond eten, verkeersongelukken, vervuiling, onverdraagzaamheid jegens andere culturen, milieu, hygiëne, loverboys, tekort aan technisch personeel,bewegingsarmoede, digiwijsheid en noem maar op, dan was de goedkope oplossing waar een regering/minister meteen mee kon scoren: leg het op het bord van de leerkracht. Die moet kinderen zodanig opvoeden dat het allemaal beter gaat in de toekomst. Het het mooie is: het kost ook nog niks want die juf staat toch al voor de klas. Zo, die kan ik als minister even afvinken, probleem getackeld.

Maar uiteraard gaat dat allemaal ten koste van de tijd die je kunt besteden aan de basisvaardigheden op het gebied van lezen, taal en rekenen.
Daarnaast wilde men af van scholen voor speciaal onderwijs, dus moest de juf in de klas ook aandacht geven aan kinderen met leer- en/ of gedragsproblemen ( Passend onderwijs noem je dat dan).
Omdat de juffen aan het eind van de maand salaris willen en dat ook wat kost was het ook goedkoper om de groepsgrootte te verhogen. Zet er gewoon een paar exta leerlingen bij, wat maakt het uit.

Omdat we in een cultuur van wantrouwen leven eisen we vervolgens van die leerkracht om elke beweging die ze maakt,elk plannetje dat ze verzint om een kind extra te ondersteunen schriftelijk vastlegt in een handelingsplan. Met per klas toch zo'n 5 à 6 kinderen met een speciale hulpvraag is dat aardig wat schrijfwerk. Maar dan ben je er nog niet want je moet óók vastleggen hoe je binnen je groep dat allemaal organiseert, dus per dag moet er beschreven staan wat je van minuut tot minuut doet met je groep,wie krijgt er instructie,wat doen de anderen tijdens die instructie, welk materiaal gebruikt je en hoe past je instructie in die handelingsplannen. Het zogenaamde groepsplan.
Daarnaast wordt er verwacht dat je van alle vakken per jaar vastlegt hoe je de stof verdeelt over een jaar, week, dag, wanneer je toetst,met wie je die toetsen bespreekt en wanneer je dat doet,etc.etc.

O ja en die vakanties dan? Ook zo'n misverstand.Een leerkracht maakt evenveel werkuren als anderen, maar vanwege de vakanties is hun werkweek langer, de werkuren worden dus in minder weken gepropt.

Niet voor niets word je als student wat meewarig aangekeken als je zegt het onderwijs in te willen. Onderwijs betekent: heel hard werken voor een salaris dat niet past bij je opleiding. Zo ontstond er een lerarentekort ( dat vanuit het veld al bijna 20 jaar werd voorspeld!) en omdat zo'n school toch moet draaien word je gedwongen om personeel aan te nemen dat feitelijk onvoldoende bekwaam isof zelfs niet is afgestudeerd.
Daarnaast verlaten veel goede leerkrachten de school voor een carrière elders: meer salaris,minder werk, minder gezeur. Op de schouders van de leerkrachten die blijven rust steeds meer verantwoordelijkheid. Zij zijn het die het werk dat incompetente collega's laten liggen zoveel mogelijk oppakken. Naast hun klas begeleiden ze dus ook nog collega's.Tot ze met een burn-out thuis komen te zitten...

De malaise in het onderwijs heeft alles te maken met jaren en jaren van bezuinigen.Het werd gewoon onvoldoende belangrijk gevonden.
En het kan anders, heel anders. Daar heb ik ook een visie op, maar daar gaat het hier even niet over.Ik wil alleen even wat toelichten over de oorzaak van de achterstanden. Zorgelijk inderdaad, heel zorgelijk. Maar zeker niet onverwacht. En zo ontzettend jammer want echt, nog steeds vind ik het beroep van leerkracht, in de kern, het mooiste beroep dat er is.

Zo dus daar zit al een hoop frustratie. Als mensen het zo moeilijk hebben met hun beroep, heel erg klagen, kunnen ze altijd nog ergens anders gaan werken.

Het valt me inderdaad op dat ik soms vooral bij jongeren zoveel taalfouten zie. Of ze het nou zo vlug opschrijven of dat het er werkelijk aan ligt dat ze het simpel niet weten is de vraag. Of het wordt ze niet goed aangeleerd.
Rekenen, ja hoofdrekenen kunnen ze tegenwoordig niet meer, maar hoe komt dat. Als ze vroeg op school al een rekenmachine moeten meenemen, dan leren ze dat ook niet. Maar is het zo belangrijk? Heeft ook met de technologisch ontwikkeling te maken. We gaan verder in de tijd en daar hoort ander onderwijs bij.

Dus leraren die daar in mee kunnen gaan.

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5907
Do Apr 14, 2022 10:30 pm Reageer met quote

Bezuinigingen, bureaucratie, deze zaken leiden tot alle problemen die hier boven beschreven zijn!

Dit geldt niet alleen voor het onderwijs maar ook voor de zorg etc, en ik ben bang dat het alleen maar erger wordt!

Mijn mening vorm ik zelf!

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 522
Do Apr 14, 2022 11:15 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Goede analyse en beschrijving van het probleem.
De problemen zullen niet verdwijnen, alleen maar verergeren, tenzij er ingrijpende veranderingen komen. Die zullen er echter pas komen als de overheid het onderwijs serieus neemt. Dat zal dan wel gebeuren als het schip gezonken is. Over een jaar of tien misschien?

NicolaasP

Superlid
Superlid
Do Apr 14, 2022 11:46 pm Reageer met quote

Denk dat ook daar waar Willemijn als ervaringsdeskundige op duidt vooral de schoen wringt: de docenten krijgen veel te veel op hun bord en hebben de tijd, de energie en de mogelijkheden om aan alles wat er tegenwoordig van hen gevraagd en van hen verwacht wordt goed te voldoen.

Willemijn schreef:
En het kan anders, heel anders. Daar heb ik ook een visie op, maar daar gaat het hier even niet over. Ik wil alleen even wat toelichten over de oorzaak van de achterstanden.

Zou je daar misschien toch een klein beetje verder nog wat op in willen gaan Willemijn, hoe het beter zou kunnen? Meer verschillende typen leerkracht, meer differentiatie in taken ?

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Apr 15, 2022 12:01 am Reageer met quote

virgo schreef:

Goede analyse en beschrijving van het probleem.
De problemen zullen niet verdwijnen, alleen maar verergeren, tenzij er ingrijpende veranderingen komen. Die zullen er echter pas komen als de overheid het onderwijs serieus neemt. Dat zal dan wel gebeuren als het schip gezonken is. Over een jaar of tien misschien?

Dank je virgo.Pas als de maatschappij het onderwijs,maar eigenlijk de hele publieke sector naar haar waarde weet te waarderen kan het veranderen.
Tijdens de coronacrisis drong het besef door dat juist de mensen in de publieke sector degenen waren die het land draaiende houden. Lof alom...maar wat is er van over? De politiek en m.n. de regering zou met een visie moeten komen waarin het belang van en de waardering voor de publieke sector bovenaan staat. Hoeveel waarde hecht je écht aan goed onderwijs?
Hoe voorkom je dat de al bestaande tweedeling wordt vergroot omdat rijkere ouders voor hun kinderen bijscholing inkopen of ze naar een particuliere instelling als het Luzac sturen? Bij goed en gedegen onderwijs is dat niet nodig. Vergelijk het met rijke ouderen die zorg ontvangen in particuliere zorginstellingen waar iemand die minder vermogend is op een lange wachtlijst staat voor een plaatsje in een reguiere zorginstelling. Die tendens wordt steeds groter. En dat komt omdat het belang van een kwalitatief goede, degelijke publieke sector niet wordt onderkend. Er wordt alleen naar kosten gekeken, wat ook nogal kortzichtig is, want waar je bezuinigt op veiligheid, zorg en onderwijs betaal je later de rekening in veelvoud.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Laatst aangepast door WillemijnF op Vr Apr 15, 2022 12:46 am, in totaal 1 keer bewerkt

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Apr 15, 2022 12:30 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Denk dat ook daar waar Willemijn als ervaringsdeskundige op duidt vooral de schoen wringt: de docenten krijgen veel te veel op hun bord en hebben de tijd, de energie en de mogelijkheden om aan alles wat er tegenwoordig van hen gevraagd en van hen verwacht wordt goed te voldoen.

Willemijn schreef:
En het kan anders, heel anders. Daar heb ik ook een visie op, maar daar gaat het hier even niet over. Ik wil alleen even wat toelichten over de oorzaak van de achterstanden.

Zou je daar misschien toch een klein beetje verder nog wat op in willen gaan Willemijn, hoe het beter zou kunnen? Meer verschillende typen leerkracht, meer differentiatie in taken ?

Het begint met kwalitatief goede leerkrachten. En met goed bedoel ik héél goed. Welk systeem je ook bedenkt, zonder een vakbekwame leerkracht wordt het nooit wat.
Je zou moeten eisen dat leerkrachten op universitair niveau worden opgeleid mét het salaris dat daarbij hoort. Leerkrachten die wéten hoe leren tot stand komt.Leraren die weten dat beelddenkers anders leren dan taaldenkers. Leraren die weten hoe het leesproces verloopt.Leraren die pedagogisch goed onderlegd zijn. Leraren die weten dat vooral voor kleuters spelen léren is. (Alle kennis die bijvoorbeeld de kleuterjuffen die de KLOS, de oude opleiding kleuterleerkracht, hebben gedaan is gewoon verdwenen. Dat gemis wordt gevóeld! ). Leraren die snappen hoe het werkt in het brein van een kind met adhd, asperger of dyslexie. Kortom: mensen die hun vak verstaan.

Ben je erkend uiterst vakbekwaam en verdien je ook heel goed dan krijgt je beroep vanzelf status. En dat gegeven zal de aantrekkingskracht van het vak vergroten. In Finland heeft men het op deze manier gedaan en de belangstellenden stonden in de rij. Slechts 1 op de 20 aanmelders mócht de studie gaan doen.Dus wat krijg je dan: alleen de allerbesten gaan door. En dié mensen gaan jouw kind lesgeven.
Moet jij eens kijken hoe het niveau omhoog schiet.
Vervolgens vertrouw je op de vakbekwaamheid van die leerkracht en stop je met het waanzinnige controlesysteem. Daarnaast gooi je ook de toetsen-gekte de school uit. Kijk naar het kind, observeer en sluit aan bij wat het nodig heeft. 2 of 3 keer toetsen in de hele schoolloopbaan moet ruim voldoende zijn.

Laat die leerkrachten bezig zijn met hun primaire taak: goed onderwijs geven. Alle rompslomp er omheen laat je anderen doen of gooi je de school uit. Hou de groepen klein of werk met onderwijsassistenten. Besteed aandacht aan muziek- en natuuronderwijs en bewegen. Laat dat doen door vakleerkrachten. Bewezen is dat bijvoorbeeld muziekonderwijs heel stimulerend werkt op het leervermogen en de concentratie, naast het plezier en het sociale aspect ervan.

Kortom definieer wat je wilt met het onderwijs en handel daar dan naar. Ontwikkel een visie en neem het uiterst serieus. Onderwijs kost veel geld, maar je investeert wél in de toekomst. En bij een goede basis hoef je later niet nog veel meer te investeren in lapwerk om de hiaten te herstellen.Bij goed onderwijs vallen veel minder leerlingen uit de boot met alle gevolgen van dien.

Samengevat: Om het leerkrachtentekort op te lossen kiest men er nu voor lagere eisen te stellen aan het niveau van de leerkrachten/studenten. Vervolgens verbaast men zich erover dat het niveau van het onderwijs daalt.
Als je de kwaliteit van het onderwijs wil verbeteren moet je geen lagere, maar juist hogere eisen stellen aan de leerkracht. (Als je een betere auto wil bouwen investeer je ook door de top van de autobouwers binnen te halen. Wil je het beste restaurant runnen, haal je de beste kok binnen, etc. Waarom zou dat voor het onderwijs anders zijn?)

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 30178
Vr Apr 15, 2022 11:41 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Samengevat: Om het leerkrachtentekort op te lossen kiest men er nu voor lagere eisen te stellen aan het niveau van de leerkrachten/studenten. Vervolgens verbaast men zich erover dat het niveau van het onderwijs daalt.
Als je de kwaliteit van het onderwijs wil verbeteren moet je geen lagere, maar juist hogere eisen stellen aan de leerkracht. (Als je een betere auto wil bouwen investeer je ook door de top van de autobouwers binnen te halen. Wil je het beste restaurant runnen, haal je de beste kok binnen, etc. Waarom zou dat voor het onderwijs anders zijn?)

Bedankt voor je heldere uiteenzetting, WillemijnF. Het geeft een goed beeld van de gang van zaken in de huidige onderwijswereld.

Maar wordt het niet eens tijd dat we accepteren dat en nu eenmaal begaafde en minder begaafde kinderen zijn? Dat het ene kind goede hersenen heeft en het ander kind de spreekwoordelijke gouden handjes heeft? Dat onderscheid zie je vaak al op jonge leeftijd en waarom zou je dat dan negeren.

Ik heb het idee dat men elk kind, onder het motto “gelijke kansen”, in een soort gelijkvormige mal wil persen. Op hetzelfde kennisniveau wil tillen. Dezelfde toetsjes laten doen. Het gevolg is dat alles wordt aangepast aan het kind met de laagste leercapaciteit. Terwijl iedereen weet dat niet iedereen hersenchirurg of raketgeleerde kan en zal worden. Maar ook dat er nu eenmaal ook vuilnisophalers en stratenmakers nodig zullen zijn in een goed functionerende samenleving.

De grootste fout die ooit gemaakt is het afschaffen van de ambachtsschool, oftewel de LTS. Terwijl menig kind zich daar veel beter op z’n plaats zou voelen dan in het meer theoretisch georiënteerd onderwijs. En juist vanuit die LTS toch een mooie carrière kan opbouwen.

Maar die LTS werd toen enkel maar beschouwd al een soort vergaarbak waar alles in terecht kwam wat nergens anders voor deugde. Werd weinig aandacht aan besteed en kon net zo goed wel verdwijnen…

En nu klagen we steen en been omdat er niemand is die zonnepanelen kan plaatsen of een warmtepomp kan installeren…

Faber quisque fortunae suae

An58.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 527
Vr Apr 15, 2022 12:11 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

Bedankt voor je heldere uiteenzetting, WillemijnF. Het geeft een goed beeld van de gang van zaken in de huidige onderwijswereld.

Maar wordt het niet eens tijd dat we accepteren dat en nu eenmaal begaafde en minder begaafde kinderen zijn? Dat het ene kind goede hersenen heeft en het ander kind de spreekwoordelijke gouden handjes heeft? Dat onderscheid zie je vaak al op jonge leeftijd en waarom zou je dat dan negeren.

Ik heb het idee dat men elk kind, onder het motto “gelijke kansen”, in een soort gelijkvormige mal wil persen. Op hetzelfde kennisniveau wil tillen. Dezelfde toetsjes laten doen. Het gevolg is dat alles wordt aangepast aan het kind met de laagste leercapaciteit. Terwijl iedereen weet dat niet iedereen hersenchirurg of raketgeleerde kan en zal worden. Maar ook dat er nu eenmaal ook vuilnisophalers en stratenmakers nodig zullen zijn in een goed functionerende samenleving.

De grootste fout die ooit gemaakt is het afschaffen van de ambachtsschool, oftewel de LTS. Terwijl menig kind zich daar veel beter op z’n plaats zou voelen dan in het meer theoretisch georiënteerd onderwijs. En juist vanuit die LTS toch een mooie carrière kan opbouwen.

Maar die LTS werd toen enkel maar beschouwd al een soort vergaarbak waar alles in terecht kwam wat nergens anders voor deugde. Werd weinig aandacht aan besteed en kon net zo goed wel verdwijnen…

En nu klagen we steen en been omdat er niemand is die zonnepanelen kan plaatsen of een warmtepomp kan installeren…

Mee eens.
Natuurlijk moet er worden gekeken wat er in een kind zit, vooral talenten die ze kunnen ontwikkelen. Daarom vind ik Montessori en vrije scholen ook erg belangrijk. Haal al vroeg uit een kind waar zijn/haar interesse ligt. En ga daarmee aan de slag. Ik vind het erg belangrijk dat een kind later gelukkig wordt in zijn/haar beroep. Het gepush van sommige ouders is veelal groot. We hebben allerlei mensen nodig in allerlei beroepen en geef daar goed onderwijs in.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Vr Apr 15, 2022 12:26 pm Reageer met quote

Willemijn, volledig eens met je beschouwing hierboven over verbetering van de opleiding maar je blijft dan toch nog zitten met docenten die tijd tekort houden voor al die taken die hen in de maag gesplitst worden.

Willemijn schreef:
Als er een maatschappelijk probleem werd gesignaleerd, of het nu gaat om ongezond eten, verkeersongelukken, vervuiling, onverdraagzaamheid jegens andere culturen, milieu, hygiëne, loverboys, tekort aan technisch personeel, bewegingsarmoede, digiwijsheid en noem maar op, dan was de goedkope oplossing waar een regering/minister meteen mee kon scoren: leg het op het bord van de leerkracht. Die moet kinderen zodanig opvoeden dat het allemaal beter gaat in de toekomst. Het het mooie is: het kost ook nog niks want die juf staat toch al voor de klas. Zo, die kan ik als minister even afvinken, probleem getackeld.

Zou het ook niet zaak zijn, buiten de docent voor de basisvaardigheden, apart ook docenten op te leiden op de pedagogische academie voor andere doeleinden, dus meer maatschappijgericht, meer toegespitst op ontwikkelingspsychologie, dieetleer, media, technologie, informatie en desinformatie en al die andere zaken waar de 'gewone' docent eenvoudigweg niet aan toekomt maar waar de kinderen van nu wél in zouden moeten kunnen worden begeleid...?

Ik bedenk me hierbij echter wel dat dan weer het probleem zal zijn dat de kinderen zelf die daar eenvoudigweg niet de tijd voor zullen hebben wanneer ze voldoende tijd aan de basisvaardigheden zullen willen besteden...
Meer vakken zal ten koste gaan van die tijd

Roman Kent

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Apr 15, 2022 12:45 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

In het moderne onderwijs richt je je via dat groepsplan waarover ik schreef op 3 instructie-niveaus. Grof gezegd: laag,midden en hoog. Daarnaast geef je nog individuele instructie aan kinderen met een handelingsplan, dus een speciale onderwijsvraag. Dat vereist een groot organisatievermogen.Maar het is dus niet zo dat het onderwijs zich richt op het laagste niveau. Voor mijn eigen kleinzoon bijvoorbeeld is er een geheel eigen programma op de basisschool omdat hij toen hij 8 jaar was aldoor de basisstof heen was. Dus daar is heus wel aandacht voor,alleen krijgt niet iedere school het georganiseerd. Mijn kleinzoon boft dus. En dan kom ik weer terug bij de kwaliteit van de leekracht.
Ik ben het helemaal met je eens dat er een herwaardering moet komen voor mensen die een vak willen uitoefenen, met hun handen willen werken. De witte-boorden-baantjes zijn lang overschat. Goede vakopleidingen zijn fijn voor de leerlingen maar ook zeer nodig voor de maatschappij. Bovendien is er voor een vakman(-vrouw) een hele goede boterham te verdienen. Persoonlijk vind ik het altijd prachtig om iemand aan het werk te zien die goed zijn vak verstaat,of dat nu een stratenmaker, een timmerman een banketbakker of een leerkracht is. Met banen die gaan over aandelen, beurzen en crypto's heb ik niks. maar daar wordt wel het grote geld verdiend. En helaas koppelen wij vaak aanzien en succes aan geld.

Laatst aangepast door WillemijnF op Vr Apr 15, 2022 1:15 pm, in totaal 2 keer bewerkt

Pagina 1 van 6 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Plaats reactie