Mannen in de zorg
Gezondheid & zorg
Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15544
Vr Mrt 04, 2022 12:35 am Reageer met quote

In 1972(*), dus een halve eeuw geleden, meldde ik me aan voor de A-opleiding verpleegkundige in het Juliana Ziekenhuis in Apeldoorn, dwz. ik moest een reële sollicitatieprocedure doorlopen. Pas veel later besefte ik dat er een paar verlichte managers in dat ziekenhuis werkten die voor wat meer pluriformiteit, oftewel een evenwichtiger man-vrouwverhouding waren. Dat leverde uiteenlopende reacties op. Sommige hoofdzusters wilden echt geen broeders op hun afdeling, meerdere reacties als 'het zullen wel homo's zijn' of 'mislukte dokters' of 'leuk die jongens maar zorgtaken dat kunnen ze niet'. Samen met een paar andere jonge mannen had ik regelmatig het gevoel dat we ons moesten invechten om geaccepteerd te worden. Toch kwamen we ook heel wat positieve reacties tegen en best veel mensen die het verschijnsel man in de zorg als normaal beoordeelden waardoor die inservice opleiding, een combi van leren en werken, wel vol te houden was.

Ik verbaas me na al die jaren, waarin enorm veel meer mannen als verpleegkundige, verzorgende of doktersassistent etc. zijn gaan werken dat er nog steeds vooroordelen bestaan. Macho-gedoe hoeft voor mij helemaal niet maar ik ben nu eenmaal een man en dat bepaalt hoe dan ook deels mijn gedrag. Ik kan een dergelijk initiatief dan ook wel waarderen.

Quote:
UTRECHT - Weinig salaris, een hoge werkdruk en niet echt een mannenberoep. Over verpleegkundigen bestaat een eenzijdig beeld en het is de hoogste tijd voor een beter imago, vindt Niek van Vliet van het Sint Antonius Ziekenhuis. Daarom hebben hij en zijn mannelijke collega’s van de longafdeling zich in stoere poses laten portretteren. Op Linkedin gaan de foto's viraal. "Wij zijn mannen in de zorg en daar zijn we trots op!"
Er is de afgelopen tijd vooral veel negatieve publiciteit geweest over werken in de zorg en dat begon Niek te storen. "Het leek me leuk om eens een positief bericht de wereld in te brengen om het vak weer aantrekkelijker te maken. Na een beetje brainstormen kwamen we hierop."
Bij het maken van de foto's is bewust gekozen voor een stoere uitstraling. "Het begon een beetje ludiek met een grapje over een marinierskalender, maar we wilden eigenlijk vooral laten zien dat het niet zielig is om in de zorg te werken."

Lees verder: 'Wij zijn mannen in de zorg en daar zijn we trots op'

(*) Bovenstaand jaar gecorrigeerd naar 1972.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Vr Mrt 04, 2022 9:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 868
Vr Mrt 04, 2022 12:00 pm Reageer met quote

Inderdaad verbazingwekkend dat er nog steeds vooroordelen zijn wat betreft manlijke verpleegkundigen in de zorg.
In het ziekenhuis waar ik mijn opleiding heb gedaan heb ik nooit gemerkt dat er hoofdzusters waren die geen broeders op de afdeling wilden , in het verpleeghuis waar ik later heb gewerkt ( begin jaren 80 ) waren daar toen ik daar begonnen ben net de eerste mannelijke ziekenverzorgenden in opleiding gegaan en daar was toen wel enige weerstand te merken bij een paar afdelings hoofden , moet ik daar wel bij zeggen dat dit afdelings hoofden waren van de oude stempel.
Leuk idee van de broeders van het Sint Antonius Ziekenhuis Laughing

Zullen er ook vooroordelen nog zijn wat betreft vrouwelijke ambulance medewerkers ? dat waren vroeger toch alleen maar mannelijke medewerkers .

Laatst aangepast door Greet---Gribou op Vr Mrt 04, 2022 12:50 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29896
Vr Mrt 04, 2022 12:05 pm Reageer met quote

Tja, ik heb ook liever een leuk, aardig, knap uitziend verpleegstertje aan m'n bed. Het oog wil tenslotte ook wat.

Maar goed, objectief bezien is dat natuurlijk onzin. Ik heb er meer belang bij dat de verzorgenden hun vak verstaan en weten waar ze mee bezig zijn. En dan is het verder van geen belang of het een man of vrouw is.

Het zal wel net zoiets zijn als vrouwen in de bouw. Het bestaat al dertig jaar of langer, maar het blijft nog steeds opvallend als je een vrouw aan een betonmixer ziet staan. Vooral omdat het niet zo vaak voorkomt.

Daar gaan nog wel een paar generaties overheen voordat het echt helemaal gewoon wordt.

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Mrt 04, 2022 3:05 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Tja, ik heb ook liever een leuk, aardig, knap uitziend verpleegstertje aan m'n bed. Het oog wil tenslotte ook wat.
Mogelijk dat een aantal vrouwen zo'n stoere vent prefereren. Smile Mijn ervaring is dat jong en ouder, mannen en vrouwen elkaar bijna altijd aanvullen op heel diverse werkvloeren. Dat geldt voor de zorgsector, waar ik zeker die ervaring heb, maar ook voor politie, leger en waarom de bouw niet? In WO2 werden fabrieken in GB en de VS grotendeels door vrouwen bemand en daar deden ze niet onder voor de mannen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6089
Vr Mrt 04, 2022 4:15 pm Reageer met quote

Binnen mijn familie was het niets geks om als jongen in de zorg te gaan, ik had in ieder geval twee neven die mij voor waren gegaan in Hoorn. Voor mijzelf was het voor zover het met de opleiding en medebroeders en zusters al dan niet nog in opleiding te maken had volslagen neutraal en ik was me nauwelijks bewust van nog bestaande vooroordelen.
Eigenlijk herinner ik me maar 1 moment waarop dat eventjes de kop opstak, toen ik als 16 jarige hippie (had haar tot op mijn schouders) een dame na het plassen kwam wassen. Dames en mannen lagen gescheiden op zes persoons kamers. Ik was ook nog maagd, en had zelfs nog nooit een vagina in levende lijve gezien. We hadden een oefen-vagina gehad op les aan de hand waarmee gedemonstreerd werd hoe we de binnenste en buitenste labia goed onder handen dienden te nemen bij een wasbeurt (eigenlijk na iedere plas als ik me goed herinner).
En zo moesten we ook de voorhuid van de penis goed naar achter trekken om de gehele eikel goed schoon te kunnen poetsen.
Dat heb ik altijd vertikt. Geen dènken aan.
Enfin, ik kwam zoals voorgeschreven die dame na het plassen op de steek nog even wassen, en toen herinner ik me een vrouw tegenover haar te hebben horen roepen naar haar: vind je dat goed????
'Jawel hoor' was bijna lacherig haar antwoord. Ze was heel mooi, en haar schaamhaar was donzig oranje, heel erg zacht. Uiteraard heb ik er alleen even vluchtig overheen gestreken met mijn washandje.

Nee, totaal niet met vooroordelen te maken gehad. Overigens haakte ik een jaar later in 1971 af om met een paar na een auto-ongeluk (bestuurder was in slaap gevallen) in het ziekenhuis opgenomen Canadezen uit Toronto in een VW-busje door Europa te trekken.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent

Laatst aangepast door NicolaasP op Vr Mrt 04, 2022 4:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5876
Vr Mrt 04, 2022 4:22 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:
Mogelijk dat een aantal vrouwen zo'n stoere vent prefereren. Smile Mijn ervaring is dat jong en ouder, mannen en vrouwen elkaar bijna altijd aanvullen op heel diverse werkvloeren. Dat geldt voor de zorgsector, waar ik zeker die ervaring heb, maar ook voor politie, leger en waarom de bouw niet? In WO2 werden fabrieken in GB en de VS grotendeels door vrouwen bemand en daar deden ze niet onder voor de mannen.

Ik denk zeker dat het in de meeste gevallen vrij "gezond" is om personeel van beide seksen te hebben rondlopen. Ik heb gemerkt hoe in de loop der jaren het onderwijs feminiseerde en ik vond dat geen verbetering. Het wordt dan algauw een "kippenhok" waar de mannelijke inbreng wordt gemist. Ik vind het altijd fijn om met mannen samen te werken in ieder geval. Los daarvan gaan die mannen toch anders om met m.n. jongetjes. Zij begrijpen hen veelal toch iets beter. Vrouwelijke leerkrachten zijn toch meer geneigd hun vrouwelijke normen en manieren ook aan jongens op te leggen ( samenwerken, uitpraten etc) en dat werkt niet altijd. Ik zei weleens: Jongens moeten van jullie meisjes worden en als dat niet lukt hebben ze ADHD.
In de zorg zie je zeker een verschuiving. Niet alleen nemen meer mannelijke werknemers de verpleegkundige zorg over, maar omgekeerd is de huisarts of tandarts steeds vaker een vrouw. Ik vind dat goede ontwikkelingen, laat vooral de aanleg en de interesse leidend zijn voor de beroepskeuze. Dat komt iedereen ten goede.
En wat die aantrekkelijke man aan het bed betreft: die heb ik elke nacht al in mijn bed. In het ziekenhuis kan ik dus best even zonder. Laughing

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Vr Mrt 04, 2022 6:12 pm Reageer met quote

Zal het ooit zover komen dat de verdeling vrouwen - mannen in de zorg sector fifty fifty wordt ?

Als ik het staatje zie wat je via de bijgevoegde link kunt vinden zie ik dat nog heel lang niet gebeuren Sad

https://www.bigregister.nl/over-het-big-register/cijfers/leeftijdsopbouw

@ Nicolaas , mag ik jou wat vragen ? Wat voor opleiding heb jij gedaan , als 16 jarige kon je nog niet de opleiding verpleegkundige A of B doen , daar moest je , ja ook in de jaren 70 , 17 jaar en 7 maanden voor zijn

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29896
Vr Mrt 04, 2022 7:43 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:

Ik denk dat het vooral om een bepaalde situatie gaat. Als er geen mannen beschikbaar zijn, door oorlog bijvoorbeeld, zullen vrijwel automatisch de vrouwen die taak overnemen. En in de tweede wereldoorlog waren er vrijwel geen vrouwen aan het front en zal je dus mannelijke gewondenverzorgers hebben.

Over nut of noodzaak wat betreft de verhouding man/vrouw op de werkvloer kun je redetwisten. Je kan dat wel willen maar als 10% van de meisjes en 90% van de jongens voor techniek kiest (indicatief), zal je nooit die "ideale" verhouding van één op één bereiken.

Lijkt mij niet zo belangrijk. Als je maar plezier in je werk hebt en je vak verstaat. Dan maakt het mij niet uit of er een man of een vrouw de gootsteen komt ontstoppen of mijn kiezen wil repareren..

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Vr Mrt 04, 2022 8:28 pm Reageer met quote

Gribou---Greet schreef:
Zal het ooit zover komen dat de verdeling vrouwen - mannen in de zorg sector fifty fifty wordt ?

Als ik het staatje zie wat je via de bijgevoegde link kunt vinden zie ik dat nog heel lang niet gebeuren Sad

@ Nicolaas , mag ik jou wat vragen ? Wat voor opleiding heb jij gedaan , als 16 jarige kon je nog niet de opleiding verpleegkundige A of B doen , daar moest je , ja ook in de jaren 70 , 17 jaar en 7 maanden voor zijn

Ik deed A Gribou en er staat me niets bij van die leeftijdseis, maar ik sluit ook weer niet uit dat ik 17 was toen ik die opleiding startte. Er is echter niets waarmee ik dit checken kan in mijn administratie...

Hoewel in zoverre...Ik was 19 toen ik toegelaten werd tot Ateliers 63 te Haarlem en daar kreeg de directeur grote problemen met het verkrijgen van een stipendium omdat de toelatingseis daar minimaal 20 was. Het betrof een zogeheten 'postacademische' opleiding, vanwege mijn enorme talent hoefde ik geen vooropleiding te doen. Zelfde probleem met de zo jong overleden Erik Andriesse die in diezelfde lichting zat. Hij was ook autodidact en nog geen 20. Dit is in het boek "Blue Tuesdays - De Ateliers 1963-2003" na te zien.

Op mijn 19e en zeker niet mijn 20ste kwam ik dus op die academie terecht, en toen had ik na mijn avontuur met de Canadese vrienden 3 volle jaren bij NSF-Jumbo te Wognum gewerkt. Ook daar valt niet aan te tornen volgens de gegevens waarover ik beschik. Het lijkt dus toch zeer onwaarschijnlijk dat ik al 17 was toen ik in het Sint Jans Gasthuis te Hoorn (jaja, een katholiek ziekenhuis moest het natuurlijk zijn) die verpleegkunde-opleiding A begon..
Gek hoor

edit vanwege een verkeerde boektitel

Roman Kent

Laatst aangepast door NicolaasP op Vr Mrt 04, 2022 8:57 pm, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Vr Mrt 04, 2022 8:43 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Gribou---Greet schreef:

Ik deed A Gribou en er staat me niets bij van die leeftijdseis, maar ik sluit ook weer niet uit dat ik 17 was toen ik die opleiding startte. Er is echter niets waarmee ik dit checken kan in mijn administratie...

Hoewel in zoverre...Ik was 19 toen ik toegelaten werd tot Ateliers 63 te Haarlem en daar kreeg de directeur grote problemen met het verkrijgen van een stipendium omdat de toelatingseis daar (het betrof een zogeheten 'postacademische' opleiding, vanwege mijn enorme talent hoefde ik geen vooropleiding te doen) minimaal 20 was, zelfde probleem met de zo jong overleden Erik Andriesse die in diezelfde lichting zat.

Op mijn 19e en zeker niet mijn 20ste kwam ik dus op die academie terecht, en toen had ik na mijn avontuur met de Canadese vrienden 3 volle jaren bij NSF-Jumbo te Wognum gewerkt. Ook daar valt niet aan te tornen volgens de gegevens waarover ik beschik. Het lijkt dus toch zeer onwaarschijnlijk dat ik al 17 was toen ik die verpleegkunde-opleiding A begon..
Gek hoor

17 en 7 maanden was omdat je dan 21 was als je gediplomeerd was ( opleiding duurde 3 en een half jaar ) en je mocht toen pas als 21 jarige de eed voor de verpleegkundigen afleggen

NicolaasP

Superlid
Superlid
Vr Mrt 04, 2022 8:47 pm Reageer met quote

Zoals je hierboven ziet ben ik aan het rekenen geslagen Gribou en het kan op grond van die berekening niet kloppen dat ik al 17 geweest zou zijn. En ik kan verder aan geen gegevens hieromtrent komen.
Ik herinner me een meisje dat haar opleiding aldaar had afgerond, haar diploma kreeg, en volgens mij was die ook zeker nog geen 21 en was er ook geen sprake van een eed die daarbij afgelegd werd. Er werd een diploma overhandigd en klaar.

Kun je dit nog eens nakijken? We hebben het over 1970

Roman Kent

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Mrt 04, 2022 8:50 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Lijkt mij niet zo belangrijk. Als je maar plezier in je werk hebt en je vak verstaat. Dan maakt het mij niet uit of er een man of een vrouw de gootsteen komt ontstoppen of mijn kiezen wil repareren..
Voor technische beroepen en eenlingswerk lijkt het me inderdaad niet belangrijk. Maar zodra mensen je doelgroep zijn, zoals in de zorgsector, onderwijs en politie en ook waar het op teamwork aankomt hebben evenwichtige verhoudingen wel degelijk een belangrijke invloed en over het algemeen een gunstige invloed. Willemijn's verhaal over het onderwijs kan ik alleen maar onderstrepen. Kinderen, dus ook jongetjes komen thuis, in het onderwijs en in de gezondheidszorg vooral vrouwen tegen. Zelfs de huisarts is steeds vaker een vrouw waar ik zelf overigens, op de werkvloer uitstekende ervaringen mee heb. Maar jongetjes mogen als rolmodel wel wat vaker mannen tegenkomen. Meisjes trouwens ook. Smile Maar jongetjes lezen daar mogelijk uit af dat dergelijke beroepen door vrouwen uitgeoefend horen te worden. Ik wil daar graag een tegengas gevende rol bij spelen. Smile Dat mechanisme pakt zo'n actie van de mannen van het St. Antonius op een ludieke manier aan. Die is overigens niet helemaal nieuw want jaren geleden circuleerde er al een Amerikaanse poster met mannelijke verpleegkundigen in diverse werkvelden die naast hun beroep uitoefenen Harley Davison reden, American Football of baseball speelden en dergelijke. Ik kon hem zo gauw niet vinden maar ik zoek straks eens verder. Ook in het boek 'De Stoel van God', een zeer lezenswaardig boek over ongeneeslijk zieke kinderen en hun recht op zelfbeschikking en levensbeëindiging, komt een boom van een vent voor met handen als kolenschoppen die werkend op een kinderafdeling de betrokkenheid en de zachtaardigheid zelve is. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Overigens kom ik op de vaccinatielijnen van de GGD in verhouding best veel mannelijke prikkers tegen met soms een dokters- maar meestal een verpleegkundige achtergrond.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Mrt 04, 2022 8:55 pm Reageer met quote

Gribou---Greet schreef:
17 en 7 maanden was omdat je dan 21 was als je gediplomeerd was ( opleiding duurde 3 en een half jaar ) en je mocht toen pas als 21 jarige de eed voor de verpleegkundigen afleggen
Ivm meerderjarigheid? Voor de goede orde weet ik eigenlijk wel zeker dat het toen nog beperkt was tot een belofte tot geheimhouding. Maar die 17 jaar en zeven maanden was ook volgens mij een heel harde minimumeis.

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Vr Mrt 04, 2022 11:20 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Gribou---Greet schreef:
Ivm meerderjarigheid? Voor de goede orde weet ik eigenlijk wel zeker dat het toen nog beperkt was tot een belofte tot geheimhouding. Maar die 17 jaar en zeven maanden was ook volgens mij een heel harde minimumeis.

nog maar een keer off topic,

Het was inderdaad ivm meerderjarigheid .

De belofte tot geheimhouding is het zelfde als de eed voor verpleegkundigen

Met het opnemen van de plicht tot geheimhouding in de Wet BIG (artikel 8Cool is het afleggen van
de eed niet meer nodig: verpleegkundigen en verzorgenden moeten zich aan de wet houden.
Ook voor Nederland geldt daarom dat op sommige opleidingen de verpleegkundigen en
verzorgenden bij hun afstuderen wel nog een 'eed' of belofte afleggen en op andere opleidingen
niet
deze tekst komt van de site van V&VN

https://www.venvn.nl/media/huto1gfm/beroepscode-eed-verpleegkundigen-en-verzorgenden.pdf

@ Nicolaas P

Ik kan me wel voorstellen dat door het verstrijken der jaren je niet alles meer helder voor de geest staat maar het 17 jaar en 7 maanden was ook in 1970 de toelatings eis voor de opleiding A verpleegkundige .

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Mrt 04, 2022 11:30 pm Reageer met quote

Gribou---Greet schreef:
De belofte tot geheimhouding is het zelfde als de eed voor verpleegkundigen

Met het opnemen van de plicht tot geheimhouding in de Wet BIG (artikel 8Cool is het afleggen van de eed niet meer nodig: verpleegkundigen en verzorgenden moeten zich aan de wet houden.
Ook voor Nederland geldt daarom dat op sommige opleidingen de verpleegkundigen en verzorgenden bij hun afstuderen wel nog een 'eed' of belofte afleggen en op andere opleidingen niet
deze tekst komt van de site van V&VN

https://www.venvn.nl/media/huto1gfm/beroepscode-eed-verpleegkundigen-en-verzorgenden.pdf
Okay, de formulering is aangepast. Ik heb het overigens ook altijd zo gezien, wat is het verschil tussen een belofte of een eed, maar je moet wel onderscheid maken met de eed van Hippocrates die voor artsen geldt.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie