‘Rusland plant grootste oorlog sinds 1945’
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 49, 50, 51  Volgende Plaats reactie

LuciaT.1

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 16
Zo Feb 20, 2022 12:42 pm Reageer met quote

De Russische aanval op Oekraïne kan ‘elk moment’ beginnen. De kruisrakketen staan op Kiev gericht en president Poetin heeft al groen licht gegeven. Dat zeggen Britse en Amerikaanse inlichtingendiensten. Volgens de Britse premier Boris Johnson plant Rusland ‘de grootste oorlog in Europa sinds 1945'.

https://bit.ly/35aAR0I

En weer zie je dat Amerika en Engeland samen optrekken in oorlogsretoriek zoals voorheen.

Er is wel degelijk het e.e.a. aan de hand daar maar Amerika kennende als overal de vinger in de pap willen hebben, oorlogszuchtig land, gevolgd door volgzaam Engeland, heb ik amper nog vertrouwen in.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6090
Zo Feb 20, 2022 1:40 pm Reageer met quote

Ja joh, de UK en US willen dolgraag oorlog met Rusland forceren, hebben daar vast een enorm belang bij, zoals eh...nou vul zelf maar eens in Lucia
En het door een van 's werelds grootste militaire machten volledig omsingelde volkomen verpauperde Oekraïne wil ook niet liever dan de lont in het kruitvat gooien

Alleen maar agressie van landen die anti Rusland zijn

Cool

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5877
Zo Feb 20, 2022 2:12 pm Reageer met quote

Hoewel niemand weet hoe het gaat uitpakken moet ik zeggen dat het gebral van die testosteronmannetjes mij vooral doet denken aan het gedoe op een apenrots. Zowel Poetin als Johnson en Biden hebben grote populairiteitsproblemen in eigen land. De geschiedenis wijst uit dat een volk zich meestal achter de leider schaart als er internationale spanningen zijn op het gebied van veiligheid. Poetin heeft geen enkel voordeel te behalen bij een oorlog, net zo min als Johnson en Biden. Het gaat erom wie er met het minste gezichtsverlies uit de crisis komt. Ik hoop dat ik gelijk heb, maar ik geloof nog steeds niet dat het echt tot een oorlog gaat komen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

LuciaT.1

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 16
Zo Feb 20, 2022 3:19 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Hoewel niemand weet hoe het gaat uitpakken moet ik zeggen dat het gebral van die testosteronmannetjes mij vooral doet denken aan het gedoe op een apenrots.

Dat dus is wat ik bedoel met oorlogsretoriek. Daarbij ook de krantenkoppen dat de oorlog aanstaand is terwijl niets nog zeker is.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29896
Zo Feb 20, 2022 3:27 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Hoewel niemand weet hoe het gaat uitpakken moet ik zeggen dat het gebral van die testosteronmannetjes mij vooral doet denken aan het gedoe op een apenrots. Zowel Poetin als Johnson en Biden hebben grote populairiteitsproblemen in eigen land. De geschiedenis wijst uit dat een volk zich meestal achter de leider schaart als er internationale spanningen zijn op het gebied van veiligheid. Poetin heeft geen enkel voordeel te behalen bij een oorlog, net zo min als Johnson en Biden. Het gaat erom wie er met het minste gezichtsverlies uit de crisis komt. Ik hoop dat ik gelijk heb, maar ik geloof nog steeds niet dat het echt tot een oorlog gaat komen.

Ik heb ook geen idee hoe het allemaal zal gaan ontwikkelen. Ik zie ook niet in wat Poetin er mee wint om Oekraïne binnen te vallen. Er is voor zo zover mij bekend weinig olie of andere grondstoffen te halen. Maar waarom dan die hele troepenmacht? Want dat kost enkel maar geld. Zien ze Oekraïne als een soort opmaat om Europa binnen te vallen? Gezien de belabberde kwaliteit van de Europese krijgsmacht zal het ze weinig moeite kosten.

En dan vrees ik toch dat we Amerika weer nodig hebben om ons te bevrijden. Wat dat betreft is er niet veel geleerd van de tweede wereldoorlog.

En dan is het niet te hopen dat Amerika zegt: “Bekijk het nu zelf maar”…

Faber quisque fortunae suae

daan56

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 13
Zo Feb 20, 2022 8:15 pm Reageer met quote

Hier in west-europa ligt de prijs van coca-cola hoger dan de olieprijs.

Russen kunnen beter met elkaar delen dan Amerikanen, terwijl de presidenten van Amerikanen de hand op de Bijbel leggen.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Feb 22, 2022 7:41 pm Reageer met quote

Sergei wil om de lieve vrede te bewaren dat het Minsk verdrag nageleefd wordt (cq de bestaande grenzen van de Oekraïne zouden vooralsnog gehandhaafd moeten blijven) maar dan laat Poetin even zijn tanden zien want dat was helemaal het verkeerde antwoord...

Sergei kroop hier door het oog van de naald, hij werd nog net niet naar huis gestuurd, maar zijn lot hangt aan een zijden draadje ....

Kijk, dat is dus hoe het in een dictatuur toegaat

Bekijk de confrontatie zelf: https://www.telegraaf.nl/video/1821499755/poetin-haalt-uit-naar-stotterende-ambtenaar-spreek-duidelijk

Roman Kent

Laatst aangepast door NicolaasP op Wo Feb 23, 2022 1:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3866
Di Feb 22, 2022 10:28 pm Reageer met quote

Poetin is duidelijk aan het provoceren, hij wil uitlokken dat Oekraïne reageert en hij als antwoord daar op dan binnen kan vallen met de opmerking dat Oekraïne is begonnen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15544
Wo Feb 23, 2022 12:05 am Reageer met quote

Het lijkt verdacht veel op de politiek van AH toen hij Sudetenland inlijfde maar ook op herstel van het Warschaupact. Anti-westerse sentimenten blijken hardnekkig voort te leven in de voormalige Sovjet-Unie en een aantal satellieten, vooral daar waar extreem-rechts een grote rol speelt..

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29896
Wo Feb 23, 2022 12:14 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Poetin is duidelijk aan het provoceren, hij wil uitlokken dat Oekraïne reageert en hij als antwoord daar op dan binnen kan vallen met de opmerking dat Oekraïne is begonnen.

Dat is tamelijk voor de hand liggend. Oekraïne binnenvallen is voor het leger van Rusland een fluitje van een cent en Poetin weet ook wel dat noch de NAVO, noch Amerika het echt zullen verhinderen. De vraag blijft: waarom? Oekraïne levert geen geld of grondstoffen of tactische voordelen op. En ruimtegebrek hebben ze ook niet.

Ik vrees meer dat het een soort opmaat is om heel Europa te bezetten. Naar mijn idee is er bij Poetin een steekje los en is hij bezeten door machtswellust. En zal hij niet stoppen voordat zijn ultieme wens in vervulling is gegaan: werelddominantie.

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Wo Feb 23, 2022 12:42 pm Reageer met quote

Ik denk dat de grootste politieke zege van Poetin de inname van de Krim is geweest (waar wél een hoop te halen was) en dat de hele politieke carrière van Poetin voor de rest uit een aaneenschakeling van miskleunen en frustraties bestaat. De teloorgang van de Sovjet-Unie die Poetin heeft moeten meemaken is vermoedelijk net zo'n schande voor hem als de nederlaag van Duitsland in de 1ste WO voor Hitler was. Een allerdiepste grief waar Poetin heel zijn politieke bestaansrecht aan op heeft gehangen. Die schuld, die rekening, die vernedering moet hij, wil hij vereffenen.
Zo zit het een beetje denk ik.
Ik ben er niet bang voor dat hij de kans zal krijgen verder te gaan dan de Oekraïne dat stapje voor stapje wel in zijn geheel ingelijfd zal worden, maar hoe Europa en de VS hierop, op deze eerste stap reageren, dat door te snelle, te radicale besluiten een snelle escalatie plaatsvindt daar maak ik me wel ernstig zorgen over.

Roman Kent

dagmar57

Superlid
Superlid
Do Feb 24, 2022 2:46 pm Reageer met quote

Nou Poetin heeft er lak aan, valt gewoon Oekraïne binnen ondanks internationale druk om dat niet te doen.
Wat nu?
Gaat dit escaleren tot een echte militaire oorlog met het Westen?

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2278
Do Feb 24, 2022 2:49 pm Reageer met quote

Poetin wil een marionettenegering in Kiev,
Dat is een duiding (van De Hoop Scheffer) die overeenkomt met mijn eigen vermoedens.
Een regering die helemaal aan de leiband van Moskou zal lopen.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Do Feb 24, 2022 3:01 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Nou Poetin heeft er lak aan, valt gewoon Oekraïne binnen ondanks internationale druk om dat niet te doen.
Wat nu?

Een militaire oorlog tussen Rusland en het westen zou heel snel een nucleaire oorlog kunnen betekenen, Poetin heeft zojuist nog gedreigd dat iedere inmenging op de allerergste vergelding kan rekenen.

Dat is onmogelijk, denk je dan. Maar ik weet het niet. We weten van Rusland deskundigen als Derk Sauer en Pieter Waterdrinker dat Poetin op een voor ons onvoorstelbare wijze geïsoleerd is. Misschien een beetje vergelijkbaar met hoe Khadaffi in Libië dat was. Hij wordt -voor zover hij mensen zien wil- omringd door ja-knikkers en leidt een zeer teruggetrokken bestaan in zijn groteske paleizen waarin hij zich nauwelijks met politieke activiteiten bezig zou houden. Hij leeft in zijn eigen wereldje die voor hem 'de wereld' geworden is zo langzamerhand. En hij is buitengewoon verbitterd.

Pieter Waterdrinker: https://wnl.tv/2022/02/19/ruslandkenner-waterdrinker-vraagt-zich-af-in-hoeverre-is-poetin-geestelijk-nog-wel-gezond/

Nog iets: De populariteit van Poetin bij de Russen was de afgelopen jaren dramatisch gedaald en weer terug op het niveau naar voor de annexatie van de Krim (2013) die zijn populariteit tot ongekende hoogte gevoerd had.

https://www.trouw.nl/buitenland/hoe-poetins-populariteit-daalt-door-zijn-wanbeleid-in-de-coronacrisis~b4d6b281/ :

Quote:

Trouw, Jarron Kamphorst 11 mei 2020

Het beloofde een prachtig jaar te worden voor Poetin: in maart zou hij zijn twintigjarige jubileum in het Kremlin vieren, in april stond een referendum over grondwetswijzigingen op de agenda, die hem onder meer de mogelijkheid kunnen geven om tot 2036 als president aan te blijven, en afgelopen zaterdag stond het 75-jarige jubileum van de overwinning op nazi-Duitsland op het programma, met een grootse militaire parade op het Rode Plein. Met de komst van het coronavirus konden de slingers echter weer de kast in.

Corona in het Kremlin
Hoe weinig grip de Russische regering op het virus heeft, blijkt wel uit het feit dat de ziekte inmiddels ook in het Kremlin is terechtgekomen. Bijna twee weken geleden werd het virus eerst bij de kersverse premier Michail Misjoestin geconstateerd, die kort daarna in het ziekenhuis werd opgenomen. Niet veel later vielen ook de minister voor bouw en huisvesting, Vladimir Jakoesjev, en de minister voor cultuur, Olga Ljoebimova, uit. Volgens diverse Russische media zijn er nog meer bewindslieden die het coronavirus onder de leden hebben.

(...)(...)(...)

Poetins populariteit is laagste sinds 2013
Een onderzoek van het onafhankelijke Russische peilingbureau Levada Centrum wees vorige week uit dat de populariteitscijfers van Poetin naar het laagste punt zijn gezakt sinds 2013, het jaar voordat Rusland de Krim annexeerde. Slechts 59 procent van de Russen zegt zich op dit moment nog achter Poetin scharen, een stuk minder dan zes jaar geleden, toen de president nog op de goedkeuring van meer dan 80 procent van de bevolking kon rekenen. Die afname heeft alles te maken met hoe de overheid reageert op de coronacrisis. Inmiddels ligt het aantal geregistreerde besmettingen in Rusland op 200.000. In de zorg is een groot tekort aan personeel en beschermende middelen.

En dan is er nog dat andere probleem: de economie. Rusland stevent in rap tempo af op een recessie. Niet alleen heeft het coronavirus de nationale economie feitelijk tot stilstand gebracht, ook de oliemarkt is in elkaar geklapt. Voor een land dat voor een derde van zijn overheidsbegroting afhankelijk is van de olie- en gasindustrie, is dat een flinke aderlating. Daarnaast wordt het midden- en kleinbedrijf verplicht zijn personeel door te betalen, maar vergoedt de overheid slechts een kwart van de personeelskosten.

https://trends.knack.be/economie/beleid/de-populariteit-van-poetin-taant/article-normal-1408819.html :

Quote:
Tijdens zijn derde ambtstermijn als president is Vladimir Poetin verheven tot het godendom. De annexatie van de Krim veranderde hem van een aardse president in een symbool van Ruslands comeback op het wereldtoneel. Zijn populariteit steeg pijlsnel tot boven 80 procent en bleef zo hoog ondanks een nijpende recessie. Eind 2016 zei een kenner van het Kremlin dat de president was uitgegroeid tot "een charismatische leider van het prometheïsche type: een halfgod die de mensen het vuur heeft gebracht"

Roman Kent

Laatst aangepast door NicolaasP op Do Feb 24, 2022 3:25 pm, in totaal 3 keer bewerkt

An58.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 185
Do Feb 24, 2022 3:02 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Wat nu?

Ja verschrikkelijk. Ja wat nu, goede vraag.
Al vreselijk voor de mensen daar, mijn hart gaat uit naar ze.
Laten we hopen dat het op één of andere manier te stoppen is, we moeten er toch niet aan denken dat er straks inderdaad een militaire oorlog komt.
Vraag me af of sancties zullen helpen. Poetin zal zich wat dat betreft wel ingedekt hebben, maar de mensen worden er weer de dupe van. Aan beide kanten.

Was onder de indruk van de Oekrainse ambassadeur met zijn gezegde: "Er is geen vagevuur voor oorlogsmisdadigers, zij gaan rechtstreeks naar de hel” En zo zij het. Karma is niet te ontlopen.

barth.

Superlid
Superlid
Do Feb 24, 2022 3:44 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
dagmar57 schreef:
Wat nu?

Een militaire oorlog tussen Rusland en het westen zou heel snel een nucleaire oorlog kunnen betekenen, Poetin heeft zojuist nog gedreigd dat iedere inmenging op de allerergste vergelding kan rekenen.

Dat is onmogelijk, denk je dan. Maar ik weet het niet. We weten van Rusland deskundigen als Derk Sauer en Pieter Waterdrinker dat Poetin op een voor ons onvoorstelbare wijze geïsoleerd is. Misschien een beetje vergelijkbaar met hoe Khadaffi in Libië dat was. Hij wordt -voor zover hij mensen zien wil- omringd door ja-knikkers en leidt een zeer teruggetrokken bestaan in zijn groteske paleizen waarin hij zich nauwelijks met politieke activiteiten bezig zou houden. Hij leeft in zijn eigen wereldje die voor hem 'de wereld' geworden is zo langzamerhand. En hij is buitengewoon verbitterd.

Pieter Waterdrinker: https://wnl.tv/2022/02/19/ruslandkenner-waterdrinker-vraagt-zich-af-in-hoeverre-is-poetin-geestelijk-nog-wel-gezond/

Het is niet alleen Poetin (en ik hou niet van psychologiseren),
ik lees al jaren (eigenlijk sinds 2014 (MH17 tijd), toen mijn oog erop viel ) over die “NovoRossiya” (nieuw Rusland) romantiek.
Het gaat om sentimenten die veel breder, en ook al veel langer leven.
En die ook teruggrijpen op de geschiedenis. Als een nostalgie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuw-Rusland

Laatst aangepast door barth. op Do Feb 24, 2022 3:46 pm, in totaal 1 keer bewerkt

dagmar57

Superlid
Superlid
Do Feb 24, 2022 3:46 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Poetin wil een marionettenegering in Kiev,
Dat is een duiding (van De Hoop Scheffer) die overeenkomt met mijn eigen vermoedens.
Een regering die helemaal aan de leiband van Moskou zal lopen.

Ja dat denk ik ook, maar om dat te bereiken zal hij een militaire staatsgreep moeten doen (daar is hij nu mee begonnen) en dat zal echt niet zonder slag of stoot gaan, veel bloedvergieten dus en menselijk leed.
En dan hebben we het nog niet over dat andere landen zich er in gaan mengen en die kans is groot. Sad

NicolaasP

Superlid
Superlid
Do Feb 24, 2022 3:52 pm Reageer met quote

barth. schreef:
NicolaasP schreef:
dagmar57 schreef:
Wat nu?

Het is niet alleen Poetin (en ik hou niet van psychologiseren),
ik lees al jaren (eigenlijk sinds 2014 (MH17 tijd), toen mijn oog erop viel ) over die “NovoRossiya” (nieuw Rusland) romantiek.
Het gaat om sentimenten die veel breder, en ook al veel langer leven.
En die ook teruggrijpen op de geschiedenis. Als een nostalgie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuw-Rusland

Ja hallo zeg, beweer ik soms dat dit een strikt persoonlijk sentiment van Poetin betreft? Waarom denk je dat zijn populariteit zo gigantisch steeg na inname van de Krim in 2013? Lees even heel mijn bericht plus de links die erin zijn geplaatst sukkel

Roman Kent

barth.

Superlid
Superlid
Do Feb 24, 2022 4:14 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Ja hallo zeg, beweer ik soms dat dit een strikt persoonlijk sentiment van Poetin betreft? Waarom denk je dat zijn populariteit zo gigantisch steeg na inname van de Krim in 2013? Lees even heel mijn bericht plus de links die erin zijn geplaatst sukkel

Ga je opeens op de persoonlijke toer?

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1189
Vr Feb 25, 2022 12:55 am Reageer met quote

niet echt netjes

Pagina 1 van 51 Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 49, 50, 51  Volgende

Plaats reactie