Verliest onze Narcoticastaat controle over de rechtsstaat?
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3194
Za Jul 10, 2021 2:18 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
je hebt geen enkel antwoord gegeven op mijn vragen Dagmar

ik ben ook 100% voor legalisering, maar hoe?

wanneer je daar niet op in kunt gaan, geen invulling aan geven kunt is het een loze kreet dat legalisering een oplossing zou bieden (hoe graag we het allemaal ook zouden willen)

Hoezo geef ik geen antwoord?
Ik geef toch precies aan hoe het moet naar mijn idee?
Legale teelt, legale verkoop, wat is daar zo moeilijk aan?
Gewoon net zoals alcohol nu geproduceerd en vrij verkocht wordt.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

dagmar57

Superlid
Superlid
Za Jul 10, 2021 3:40 pm Reageer met quote

Je vragen alsnog beantwoord.
NicolaasP schreef:

Ik ben hier ook volledig voorstander van Dagmar, in principe, maar hoe zou je dit idee van legalisering van cocaïne, ghb, al die hard-drugs die ernstig verslavend zijn en bij overdosering iemand een wisse dood kunnen bezorgen, die drugs ook waar de narcotica-maffia miljarden mee beurt in dit land, hoe zou je dat idee vorm kunnen geven, ten uitvoer kunnen brengen?

Je noemt het openen van een 'speciaalzaak voor verslaafden'.
Dus iemand moet dan aantonen dat hij een 'verslaafde' is? Hoe?
Is overbodig, kan aan iedereen verkocht worden, verslaafd en niet verslaafd, geen onderscheid in.
Verkoop enkel in speciaalzaken.

Daarbij, ga je een leeftijd instellen?
Zou kunnen net als bij alcohol leeftijdgrens.

Ga je criteria instellen mbt de te verkopen narcotica en bv zeer gevaarlijke, zeer sterk verslavende drugs die uit de illegale labs komen en zeer gewild zijn, uitsluiten?
Er wordt niets uitgesloten, alle drugs mogen geproduceerd en verkocht worden in alle hoeveelheden net zoals nu met alcohol het geval is.

Wanneer je criteria gaat instellen mbt de klant aan wie je leveren kunt, en mbt dat wat je leveren kunt, waarbij gewilde in omloop zijnde drugs worden uitgesloten en waarbij veel liefhebbers en geïnteresseerden niet tot de speciaalzaak kunnen worden toegelaten houd je de illegale handel in stand, en wordt die mogelijk zelfs nog interessanter voor vele nieuwsgierigen die de 'gelegaliseerde' drugs ook eens willen proberen
Er worden geen criteria ingesteld, behalve misschien leeftijdsgrens en legimitatie.
Er wordt geen enkele drugs uitgesloten.

En: hoe zorg je ervoor dat de tot aankoop van narcotica bevoegde klant deze niet voor de niet-bevoegde klant aankoopt?
Is niet uit te sluiten, net zoals voor alcohol het geval is.

Plus opnieuw: aan welke internationale afspraken hebben we ons op dit gebied te houden? In hoeverre kunnen we in overeenstemming met EU-afspraken alle in zwang zijnde narcotica hier legaliseren?
Daar heb ik geen antwoord op, dat weet ik niet, ben niet thuis in alle regelgeving.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4604
Za Jul 10, 2021 4:10 pm Reageer met quote

Is ook een oplossing voor mensen die dmv een overdosis een einde aan hun leven willen maken. Het komt in me op omdat ik op dit moment in een situatie met een vriendin zit die dit overweegt na een diagnose die ze onlangs kreeg. Vrije verkrijgbaarheid van harddrugs zou het middel onder handbereik brengen. Misschien een zijsprong,maar wellicht wel iets om mee te nemen bij de meningsvorming.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28645
Za Jul 10, 2021 7:04 pm Reageer met quote

Ik denk dat als iemand zelfmoord wil plegen, dat hij/zij dat toch wel zal doen. Daar zal het wel of niet verkopen van harddrugs niet zoveel aan veranderen.

Hoezo oplossing? Je kan zelfs "zelfmoordpoeder" kopen wat speciaal daarvoor bedoeld is..

Het is altijd beter dan van een torenflat afspringen of jezelf voor de trein werpen. Want dan mag een ander de rommel opruimen...

En ik kan je verzekeren, zoiets wil je niet graag zien...

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Jul 10, 2021 7:37 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik denk dat als iemand zelfmoord wil plegen, dat hij/zij dat toch wel zal doen. Daar zal het wel of niet verkopen van harddrugs niet zoveel aan veranderen.

Hoezo oplossing? Je kan zelfs "zelfmoordpoeder" kopen wat speciaal daarvoor bedoeld is..

Het is altijd beter dan van een torenflat afspringen of jezelf voor de trein werpen. Want dan mag een ander de rommel opruimen...

En ik kan je verzekeren, zoiets wil je niet graag zien...

Dat je een dodelijk middel gewoon kunt kopen wist ik dus niet. Kan dat gewoon zonder vragen en legaal? Omdat een vriendin van mij met dit soort vragen zit, vroeg ik het me af. En daarna maakte ik me ook zorgen, want wat gebeurt er als iemand die depressief is zo makkelijk aan harddrugs kan komen? Het is een zijsprong,dat besef ik wel,dus als het hier niet de plek is om over na te denken, dan laat ik het hierbij.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14414
Za Jul 10, 2021 7:45 pm Reageer met quote

Legalisering betekent geen vrije verkrijgbaarheid. Als met een verdovend middel euthanasie, een milde dood kan worden bewerkstelligd kan ik daar in principe niet op tegen zijn. Paracetamol is vrij verkrijgbaar en als je daar meer van neemt dan de maximaal aanbevolen dosis zit je ook al gauw op een dodelijke hoeveelheid maar de weg naar de eeuwigheid is dan absoluut niet pijnloos. Hoewel je zeker niet te snel conclusies moet trekken uit suïcidale uitingen is ook mijn mening dat iemand die er echt mee wil stoppen dat uiteindelijk doet. Maar dan wel liever op een enigszins humane manier.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Za Jul 10, 2021 8:07 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Jul 10, 2021 7:48 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Legalisering betekent geen vrije verkrijgbaarheid. Als met een verdovend middel euthanasie, een milde dood kan worden bewerkstelligt kan ik daar in principe niet op tegen zijn. Paracetamol is vrij verkrijgbaar en als je daar meer van neemt dan de maximaal aanbevolen dosis zit je ook al gauw op een dodelijke hoeveelheid maar de weg naar de eeuwigheid is dan absoluut niet pijnloos. Hoewel je je zeker niet te snel conclusies moet trekken uit suïcidale uitingen is ook mijn mening dat iemand die er echt mee wil stoppen dat uiteindelijk doet. Maar dan wel liever op een enigszins humane manier.

Dit schreef dagmar op een vraag van Klaas:

Ga je criteria instellen mbt de te verkopen narcotica en bv zeer gevaarlijke, zeer sterk verslavende drugs die uit de illegale labs komen en zeer gewild zijn, uitsluiten?
Er wordt niets uitgesloten, alle drugs mogen geproduceerd en verkocht worden in alle hoeveelheden net zoals nu met alcohol het geval is.

Daardoor ontstond bij mij het beeld van een winkel waar je even kunt inslaan. Ik wil er verder niet op ingaan nu, want het onderwerp raakt me nu even teveel. Maar er kwamen even twee dingen samen hier voor mij. Eigenlijk wil ik mijn vraag wel weghalen ook.

Laatst aangepast door WillemijnF op Za Jul 10, 2021 7:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Jul 10, 2021 7:53 pm Reageer met quote

Laatst werd er via de spam nog Nembutal aangeboden. En er schijnt dus echt een site te bestaan waar je dit spul kan bestellen. Maar ik wil daar verder geen reclame voor maken....

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14414
Za Jul 10, 2021 8:06 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Daardoor ontstond bij mij het beeld van een winkel waar je even kunt inslaan. Ik wil er verder niet op ingaan nu, want het onderwerp raakt me nu even teveel. Maar er kwamen even twee dingen samen hier voor mij. Eigenlijk wil ik mijn vraag wel weghalen ook.

Nee, laat maar staan. Je kaart er naar mijn mening een wezenlijk aspect mee aan over drugs en eventuele legalisering. Ik begrijp wel dat het voor jou op dit moment gevoelig ligt maar kies er dan wat mij betreft voor om je te beperken tot lezen en te kijken waar je iets aan hebt om dit dilemma een plek te geven.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 855
Zo Jul 11, 2021 2:20 am Reageer met quote

Ik sla het gedeelte van Willemijn maar even over......

je kunt harddrugs, cocaine en heroine enz niet vergelijken met alcohol, ja alcohol maakt ook veel kapot , en eigenlijk zeg je het zelf al, alcohol maakt heel veel kapot, maar om dan maar te zeggen alcohol maakt veel kapot maar is legaal dus maken we cocaine en heroine ook maar legaal is toch te idioot voor woorden.
dan weet je echt niet waar je het over hebt.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jul 11, 2021 10:58 am Reageer met quote

Wel. leg dat dan maar even uit, nandes57. Er zijn genoeg gevallen bekend waarin drank tot tot afschuwelijke drama's en diepe ellende heeft geleid, vaak ook met de dood als gevolg. In dat opzicht doet drank niet veel onder voor allerlei andere drugs.

Als het aan mij persoonlijk lag zou al die verslavende rotzooi de wereld uit geholpen mogen worden, liefst nog direct. Maar helaas blijkt dat niet mogelijk te zijn,

En wat moet je dan? Ten eeuwige dage een oorlog blijven voeren die je toch niet kan winnen? Ten koste van een krankzinnige hoeveelheid geld? Terwijl je daarmee juist de criminaliteit een fantastisch verdienmodel in handen geeft?

Dan zeg ik ook, zij het met tegenzin: legaliseer het dan maar. Maar wel onder voorwaarden. Speciale winkels, leeftijdsgrens en toezicht. En een sterk ontmoedigingsbeleid.

Dat heeft met het roken ook aardig geholpen. Dat is ook allang niet "cool" meer. En wordt ook al niet meer zo maatschappelijk aanvaard als een aantal jaren geleden...

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Jul 11, 2021 12:20 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:

je kunt harddrugs, cocaine en heroine enz niet vergelijken met alcohol, ja alcohol maakt ook veel kapot , en eigenlijk zeg je het zelf al, alcohol maakt heel veel kapot, maar om dan maar te zeggen alcohol maakt veel kapot maar is legaal dus maken we cocaine en heroine ook maar legaal is toch te idioot voor woorden.
dan weet je echt niet waar je het over hebt.

Ja, alcohol is ook een harddrugs en is de meest gebruikte ook nog.
Er overlijden ook meer mensen aan het gebruik van alcohol dan aan het gebruik van drugs.
Zal er even een link bij doen ter controle zodat jezelf kunt zien dat ik niet zo maar wat verzin.
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/hoeveel-mensen-overlijden-er-door-alcohol-tabak-en-drugs/

Heroïne en crack kunnen bij een overdosis dodelijk zijn.
Kan bij alcohol ook (met name bij jongeren) maar over het algemeen is alcohol niet het middel voor een directe overdosis.

De ellende die het illegaal verkrijgen van drugs met zich mee brengt maakt mijns inziens alleen al dat legalisering van alle drugs de voorkeur verdiend om dat probleem op te lossen.

Daarnaast denk ik dat voor de gebruiker legalisering ook de voorkeur verdiend, diegenen krijgt gecontroleerd en goed spul en hoeft niet het illegale en criminele circuit in. (nog afgezien van het stigma dat je als harddrugsgebruiker hebt)

Verder hoeft omdat je een dodelijke hoeveelheid ongelimiteerde drugs legaal zou kunnen aanschaffen niet de reden te zijn om tegen legalisering te zijn, je kunt diezelfde ongelimiteerde dosis namelijk nu ook illegaal verkrijgen. (en dan vaak nog zonder te weten hoe zuiver het spul is)

nandes57

Stamgast
Stamgast
Zo Jul 11, 2021 11:01 pm Reageer met quote

De kans dat, bij legalisering, het gebruik van harddrugs stijgt tot bijv de hoogte van alcohol vwb het aantal gebruikers bijv lijkt me toch niet ondenkbaar.
Enig idee wat dat zou betekenen?

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Jul 11, 2021 11:28 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:
De kans dat, bij legalisering, het gebruik van harddrugs stijgt tot bijv de hoogte van alcohol vwb het aantal gebruikers bijv lijkt me toch niet ondenkbaar.

Ik zie nog niet zo dat ome Kees en tante Nel op een verjaardag na de koffie en de moorkop ( excusez le mot) bij hun schaaltje pinda's een shot heroïne nemen. Alcoholconsumptie is veel meer een sociaal gebeuren. Daarin schuilt ook het gevaar.

nandes57

Stamgast
Stamgast
Zo Jul 11, 2021 11:35 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
nandes57 schreef:

Ik zie nog niet zo dat ome Kees en tante Nel op een verjaardag na de koffie en de moorkop ( excusez le mot) bij hun schaaltje pinda's een shot heroïne nemen. Alcoholconsumptie is veel meer een sociaal gebeuren. Daarin schuilt ook het gevaar.

harddrugs nemen is inmiddels eveneens een sociaal gebeuren geworden, echt ik wist dat allemaal ook niet, maar geloof me, mn onder de jeugd het loopt compleet uit de hand.

nandes57

Stamgast
Stamgast
Zo Jul 11, 2021 11:44 pm Reageer met quote

de drug miauw miauw oftewel poes is razend populair onder de jeugd, miauw miauw oftewel 4mmc werd illegaal verklaard dus nu is er 3mmc, feitelijk hetzelfde alleen heel iets anders en dus niet illegaal.

de politie waarschuwt inmiddels "ouders hou je kinderen in de gaten.

de overstap van miauwmiauw naar coke is klein.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Jul 12, 2021 10:13 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
nandes57 schreef:

Nu misschien nog niet. Maar tijden veranderen snel. De jongeren van vandaag zijn de ouderen van morgen. En als die jongeren er nu er wel een sociaal gebeuren van maken, zullen zij dat als oudere ook als een sociaal gebeuren zien.

Net zoiets als internet. Toen mijn moeder naar het verzorgingshuis ging was daar nog geen internet. En dat hoefde ook niet want ze wist amper wat een computer was, laat staan dat ze er iets mee zou doen. Ikzelf zou er niet eens aan moeten denken om daar zonder internet te moeten zitten...

Interessanter is de vraag waaróm zoveel mensen drugs gebruiken en wat er de lol van is je gezondheid te verwoesten. Eigenlijk geldt dat ook voor roken en alcohol. Waarom kan de één gemakkelijk zonder. of het met mate gebruiken en gaat een ander zich er direct helemaal aan te buiten?

Opvoeding? Zit het in de genen? groepsdruk? onverschilligheid?

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Jul 12, 2021 2:42 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:

harddrugs nemen is inmiddels eveneens een sociaal gebeuren geworden, echt ik wist dat allemaal ook niet, maar geloof me, mn onder de jeugd het loopt compleet uit de hand.

Ik zie nooit in het openbaar iemand een shotje heroïne nemen, of een lijntje coke of wat anders snuiven op een terras en ik hoor ook nooit op een verjaardagsfeestje/vergadering/bijeenkomst iemand welke harddrugs dan ook (behalve alcohol) aanbieden, zo van: wil je een paar pilletjes xtc of een pilletje Mefedron (“miauw miauw” ), zelfs geen softdrugs. Je kan het ook niet zomaar bestellen in een restaurant of winkel.

Dus wat dat betreft overtreft alcohol nog steeds alles qua sociaal gebeuren.

En ja, ik ben het met je eens dat het zorgelijk is het gebruik, van welke harddrugs dan ook.

Maar dit topic gaat over het terugdringen van de misdaad bij het hele drugsgebeuren, gebruikt wordt er toch, dus dan beter gelegaliseerd en onder controle.
Misstanden voorkom je er niet mee, zoals overdosissen, maar die gebeuren helaas nu ook, maar dan met illegaal spul.

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Jul 12, 2021 2:54 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:

Gek, ik heb je nog nooit in een topic horen klagen over het feit dat alcohol overal verkrijgbaar is, ondanks het hoge aantal verslaafden er aan en over de negatieve effecten van alcohol in alle opzichten, sociaal en maatschappelijk.

Zou het niet fijner zijn voor mensen die harddrugs willen gebruiken (en die zijn en blijven er illegaal of legaal), dat ze het legaal kunnen kopen?
Zonder alle schimmige toestanden die nu bij drugscircuit horen?
Zou er niet veel minder misdaad zijn zonder de illegale drugshandel?
Zouden er niet vele meer jongeren door behoed worden om in criminele milieu te belanden, zodat ze niet op jonge leeftijd al hun toekomst vergooien?
Zou het aantal misdaden (groot en klein) niet enorm terug lopen?
Zou het niet een groot deel van de misdaad platleggen als harddrugs legaal werden, waardoor de hele maatschappij er beter op wordt?
En als laatste, als harddrugs legaal worden, kan er gewoon belasting over worden betaald, geldt wat nu allemaal in de zakken van grote misdadigers verdwijnt.

nandes57

Stamgast
Stamgast
Ma Jul 12, 2021 11:22 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
nandes57 schreef:

Gek, ik heb je nog nooit in een topic horen klagen over het feit dat alcohol overal verkrijgbaar is, ondanks het hoge aantal verslaafden er aan en over de negatieve effecten van alcohol in alle opzichten, sociaal en maatschappelijk.

Zou het niet fijner zijn voor mensen die harddrugs willen gebruiken (en die zijn en blijven er illegaal of legaal), dat ze het legaal kunnen kopen?
Zonder alle schimmige toestanden die nu bij drugscircuit horen?
Zou er niet veel minder misdaad zijn zonder de illegale drugshandel?
Zouden er niet vele meer jongeren door behoed worden om in criminele milieu te belanden, zodat ze niet op jonge leeftijd al hun toekomst vergooien?
Zou het aantal misdaden (groot en klein) niet enorm terug lopen?
Zou het niet een groot deel van de misdaad platleggen als harddrugs legaal werden, waardoor de hele maatschappij er beter op wordt?
En als laatste, als harddrugs legaal worden, kan er gewoon belasting over worden betaald, geldt wat nu allemaal in de zakken van grote misdadigers verdwijnt.

Je geeft een aantal concrete voorbeelden op waarvan de meesten best kunnen kloppen maar je noem niet de nadelen die naar mijn mening niett onderschat moeten worden.

wil je de criminaliteit aanpakken moet je er niet de gezondheid voor opgeven en dat gebeurt dan, je ruilt het ene nadeel in voor het andere.

Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie