Verliest onze Narcoticastaat controle over de rechtsstaat?
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5135
Do Jul 08, 2021 10:36 am Reageer met quote

Was de vraag in Nieuwsuur gister https://www.npostart.nl/nieuwsuur/07-07-2021/VPWON_1324268

De omstandigheden:

Nederland is een narcoticastaat. Het geld dat hier gemaakt wordt met de produktie, doorvoer, en handel van allerhande soft en hard drugs behelst vele tientallen miljarden. Alleen al de eigen produktie in een ongekend aantal verborgen labs wordt op zo'n 18 miljard geschat. Het aantal miljard dat gemoeid is met het binnensmokkelen (doorlaten) van narcotica, wie zal het zeggen...hetgeen 'ondergeschept' wordt zal een fractie zijn van hetgeen binnengesmokkeld en/of doorgevoerd wordt

Quote:
In de haven van Rotterdam is vorig jaar in totaal 40.641 kilo cocaïne onderschept, bijna 7000 kilo meer dan in 2019. Ook werd er 22 kilo crystal meth, 54 kilo heroïne en 748 kilo marihuana in beslag genomen. Volgens officier van justitie Ernst Pols zijn er niet alleen méér drugsladingen onderschept, maar was ook het volume van de opgespoorde partijen vaak groter dan voorheen.
trouw

Dan hebben we nog andere havens, alsook luchthavens, alsook gewoon vrachtverkeer waarmee ongekende hoeveelheden narcotica ons land binnenkomen dan wel uitgevoerd worden.

Het is zeer lonend, het is heel makkelijk, heel verleidelijk (wordt het gemaakt) je in deze business te begeven.

Des te feller, intensiever we daartegen proberen op te treden met het politiecorps en speciale brigades, des te méér geld we dáárin investeren hoe meer de (straat-)waarde van de narcotica stijgt, des te lucratiever de handel wordt. We snijden ons met die repressiemiddelen alleen maar in de vingers. Zie Nieuwsuur

of:
Quote:
War on drugs is mislukking
Sterker nog, de gehele War on Drugs is in vijftig jaar tijd uitgelopen op een dure mislukking en dus moeten overheden de verkoop en consumptie van illegale drugs gaan reguleren, zo stelt de Global Commission on Drug Policy (GCDP), een denktank vol staatshoofden onder wie oud-presidenten van Colombia, Mexico, Brazilië en Portugal, in een nieuw rapport waarin ook de huidige, gedateerde classificatie van drugs wordt bekritiseerd.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/4759536/narcostaat-nederland-drugs-handel-belasting-beleid

Wat dan te doen?

Vrijgeven (onder voorwaarden uiteraard) zal de zwaarst mogelijke klap zijn die we het boeventuig en de zwart-geld verdieners in de narcotica-business maar kunnen toebrengen.
Maar wat zijn de mogelijkheden daartoe, in het licht van internationale overeenkomsten, of de volksgezondheid, de bescherming van kinderen tegen narcoticagebruik.

Grapperhuis wil er een enorme smak geld tegenaan gooien om het probleem dat Nederland door het belang en de omvang van de narcoticahandel de controle over de rechtsstaat meer en meer dreigt te verliezen op te lossen.
Hoe moet dat geld gebruikt worden? Hoe anders dan voor repressie wat enkel een averechtse werking heeft

Naast 'vrijgeven' zou je misschien ook kunnen denken aan voorlichting, binnen het onderwijs, of daarnaast. Maar ja, hoe, wat voor voorlichting...

Wie wil hier op ingaan?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent

Laatst aangepast door NicolaasP op Do Jul 08, 2021 12:27 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4604
Do Jul 08, 2021 12:19 pm Reageer met quote

Ik vind het lastig om precies aan te geven waar het gaat om aanvallen op de rechtsstaat en waar om harde criminaliteit en of deze zaken doelbewust in elkaar passen.
Bij aanvallen op de rechtsstaat denk ik aan politici die doelgericht bezig zijn hun achterban te masseren met achterdocht richting onze democratische waarden. Politici die onze rechtspraak en vrije pers ter discussie stellen en op schoot zitten van Poetin en Orban die in hun eigen land op dat gebied al ver zijn gevorderd. Rechtsextremistische krachten dus met een duidelijk, politiek doel: onze democratie ten val brengen.
Degene die de Vries neerschoot kan mogelijk het woord democratie niet eens spellen. Die heeft maar één motief: geld.
De georganiseerde criminaliteit wil geld en wie dat in de weg staat mag worden opgeruimd. Dat is niet politiek gedreven.
Hoe je het aanpakt is de grote vraag. Maar het begint ermee dat drugshandel niet lonend is. Want geld is de motor, geen ideologie. Wie drugs gebruikt is als een heler die diefstal in stand houdt. Dat besef mag weleens doordringen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14414
Do Jul 08, 2021 12:29 pm Reageer met quote

Het is al een poos bekend dat justitie nauwelijks tot geen grip op de (drugs)criminaliteit heeft. Gezien de povere resultaten die een repressief beleid opleveren, zoals in de VS, ben ik al heel lang een voorstander van het met regelgeving vrijgeven van soft drugs en op recept verstrekken van hard drugs. Dat ontneemt de drugsmaffia het monopolie. Er zal wel weer geroepen worden dat Nederland dit niet alleen kan oplossen maar dan moeten de andere (Europese) landen ook eindelijk hun nuchtere verstand maar eens gaan gebruiken. Mogelijk dat een dergelijk beleid ook de wapenhandel zal inperken want die speelt zich in hetzelfde circuit af, voor zover ik kan overzien.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Do Jul 08, 2021 12:31 pm Reageer met quote

Quote:
De georganiseerde criminaliteit wil geld en wie dat in de weg staat mag worden opgeruimd. Dat is niet politiek gedreven.
Hoe je het aanpakt is de grote vraag. Maar het begint ermee dat drugshandel niet lonend is.

niet lonend? hoe bedoel je dat Willemijn, heb je het hier over een vaststelling of een ideaal? En wanneer je dat laatste bedoelt, hoe zou je dat willen realiseren?
Lonend zal drugshandel altijd wel zijn gelet op de vraag naar drugs

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4604
Do Jul 08, 2021 12:50 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Quote:
Hoe je het aanpakt is de grote vraag. Maar het begint ermee dat drugshandel niet lonend is.

niet lonend? hoe bedoel je dat Willemijn, heb je het hier over een vaststelling of een ideaal? En wanneer je dat laatste bedoelt, hoe zou je dat willen realiseren?
Lonend zal drugshandel altijd wel zijn gelet op de vraag naar drugs

Verheldering: als geld de motor is zul je ervoor moeten zorgen dat drugshandel niet lonend is. Dat bedoel ik.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3194
Do Jul 08, 2021 1:41 pm Reageer met quote

Rechtstaat ondermijnend is niet alleen als het een politiek motief heeft.
De zware misdaad is uitermate rechtstaat ondermijnend.
Quote:
Criminelen schuwen het niet om legale partijen te beïnvloeden of te onderdrukken. Denk daarbij aan volksvertegenwoordigers, ambtenaren en onschuldige burgers. Daarbij passen criminelen soms ook zwaar geweld toe, tot aan liquidaties in woonwijken toe. Het effect is dat bovenwereld en onderwereld met elkaar verweven raken. Dit ondermijnt en bedreigt onze samenleving en rechtsstaat.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ondermijning/ondermijnende-criminaliteit

De drugshandel is een van de grootste bronnen van zware criminaliteit met alle ellende die daar uit voort vloeit.
Naar mijn idee is legalisering de enige oplossing.
Net zoals met alcohol (harddrugs nummer 1) het geval is.
Daarmee haal je geld opbrengde prikkel onderuit en daar is het criminelen om begonnen.

Ver zag ik van de week op tv (weet niet meer in welk programma) dat de leeftijd van degene die liquideren steeds jonger worden. Deze jongeren worden vaak geronseld door moordmakelaars.
Het ging er in het programma over dat preventie het meest effectief is tegen dit soort praktijken maar dat dat de onderbelichtste kant de zaak is waar het minste geld naar toe gaat.
Investeren in jongeren (vooral uit kansarme wijken) met voorlichting en jongerenwerkers ter voorkoming dat ze in de drugshandel en criminaliteit belanden, dat daar het geld naar toe moet.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28645
Do Jul 08, 2021 7:05 pm Reageer met quote

Er is kennelijk een bepaald percentage van de mens dat behoefte heeft aan (hard)drugs. Zou dat percentage belangrijk toenemen als je de drugshandel vrijgaf? Als dat niet zo kun je je zeker afvragen of je het dan maar beter kan legaliseren.

Ik ben daar niet echt voorstander van. Maar als je met een oorlog bezig ben die je toch niet kan winnen, moet je daar dan maar eindeloos mee blijven doorgaan?

Ik denk dat het net zoiets is als roken. Er is maar een bepaald percentage dat rookt. Volg dan dezelfde regel als bij roken, Gedoog het maar voer tevens een sterk ontmoedigingsbeleid. En wijs constant op de gezondheidsrisico's'

Laat merken dat het helemaal niet 'stoer' of 'cool' is om drugs te gebruiken. Dat heeft met het roken ook aardig gewerkt...

Faber quisque fortunae suae

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1049
Do Jul 08, 2021 7:38 pm Reageer met quote

Laten we nu eens definitief stoppen met deze "zachte aanpak". We doen het al 40 jaar, en het werkt niet. Het wordt tijd voor de Keihardium Aanpak.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Jul 08, 2021 8:54 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
Laten we nu eens definitief stoppen met deze "zachte aanpak". We doen het al 40 jaar, en het werkt niet. Het wordt tijd voor de Keihardium Aanpak.

Je hebt erover nagedacht. Vertel wat je precies wilt veranderen, welke resultaten je ervan verwacht en op welke bronnen je het verwachte succes van je voorgestelde aanpak baseert.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

dagmar57

Superlid
Superlid
Do Jul 08, 2021 9:44 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
, Gedoog het maar voer tevens een sterk ontmoedigingsbeleid. En wijs constant op de gezondheidsrisico's'

Naar mijn idee moet het zijn;
Legaliseren i.p.v. gedogen en een ontmoedigingsbeleid voeren en met voorlichting wijzen op de gevaren en gezondheidsrisico's.

Verder zijn we het helemaal eens. Very Happy

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28645
Vr Jul 09, 2021 11:26 am Reageer met quote

Ik ga accoord met legaliseren. Very Happy

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jul 09, 2021 11:48 am Reageer met quote

Bij die voorlichting moet zeker maar niet alleen op de gezondheidsrisico's worden gewezen. Met name jongeren zijn daar nogal ongevoelig voor omdat die meestal pas op latere leeftijd optreden. De tabaksfabrikanten maakten daar handig gebruik van door te stellen dat je niet moest gaan roken voor je achttiende. Mag je raden wat daar het psychologische effect van was... Vrijwel hetzelfde zie je bij alcohol, hoewel die natuurlijk extra schadelijk is voor jongeren. Legaal of illegaal; jongeren experimenteren toch wel maar wijs ze wat mij betreft veel uitdrukkelijker op de verslavende eigenschappen van een aantal middelen.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Vr Jul 09, 2021 1:14 pm Reageer met quote

In Nieuwsuur werd ook gedacht aan legaliseren, maar zonder dat men daar nog goed invulling aan kon geven.
Je kunt moeilijk in de Supermarkt een afdeling narcotica openen.
Maar wanneer je de beschikbaarheid van cocaïne enzomeer ernstig bemoeilijken gaat dan wordt de handel erin gelijk weer lucratief vanwege de mensen die die rommel willen hebben maar er langs legale weg niet aan kunnen komen.

En zijn we niet aan allerlei internationale afspraken gebonden waardoor we ook zullen moeten voorkomen dat Nederland een drugs-walhalla wordt voor alle drugsliefhebbers die in landen met een sterk repressief beleid wonen?

Zelf zou ik graag zien dat er meer moeite gedaan wordt zowel het gebruik als de handel in een negatief daglicht te plaatsen.
De gezondheidsrisico's voor de gebruiker, maar ook diens medeplichtigheid aan buitengewoon criminele, asociale praktijken.
En wat de kweker, de labmedewerker, havenpersoneel dat in de verleidng komt drugs door te laten, en wat de koerier betreft: dat het niet stoer is, en niet goochem. Dat je wel snel aan veel geld zal kunnen komen misschien, maar dat je in een zeer benauwend wereldje terecht komt, altijd chantabel zal blijven, je nooit meer echt vrij zult kunnen voelen, en nog veel meer dan de gebruiker medeplichtig bent aan alle ellende die deze handel met zich meebrengt

Juist het gebrek aan empathie (heel vaak) en het (heel vaak) onbekookte gedrag lijken kernproblemen te vormen

Het onderwijs, en voorlichting op scholen door mensen uit het circuit, ex-gebruikers, npo programma's en misschien series waarin alle shit waar je in dat wereldje mee te maken kunt krijgen breed uitgelicht wordt, BN-ers, rolmodellen, die zouden daar iets aan kunnen doen misschien

Roman Kent

dagmar57

Superlid
Superlid
Vr Jul 09, 2021 3:04 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Het hoeft niet in een supermarkt, maar ik snap niet dat mensen zo moeilijk doen over het legaal kunnen aanschaffen van hard drugs.
Laten we wel wezen, harddrugs nummero uno, alcohol, kun je overal aanschaffen tot in de supermarkt aan toe, daar doet niemand moeilijk over, terwijl van het aantal verslaafden van harddrugs, alcohol de meeste aantallen kent.

Is het niet beter als een verslaafde het gewoon kan kopen in een, wat mij betreft liefst een speciaalzaak, zodat die persoon goeie kwaliteit koopt en zich niet in het criminele milieu hoeft te begeven om het aan te schaffen, want een verslaafde zal het hoe dan ook aanschaffen, legaal of illegaal.
Dan toch maar beter net als alcohol gewoon legaal, zodat verslaafden zich niet in allerlei schimmige milieus hoeven te begeven om aan hun dagelijkse behoefte te komen en het haalt de winstgevende drugshandel onderuit, waar afpersing, bedreiging, moord en doodslag aan de orde van de dag is.

Wat mij betreft heeft legalisering alleen maar voordelen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jul 09, 2021 6:38 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Dan toch maar beter net als alcohol gewoon legaal, zodat verslaafden zich niet in allerlei schimmige milieus hoeven te begeven om aan hun dagelijkse behoefte te komen en het haalt de winstgevende drugshandel onderuit, waar afpersing, bedreiging, moord en doodslag aan de orde van de dag is.

De spijker op zijn kop! Nog maar een eeuw geleden werd heroïne in de meest uiteenlopende medicijnen verwerkt, zoals hoestdrank. Nog een ruime eeuw vroeger maakte niemand een probleem van het gebruik van cannabis als genotmiddel maar dat werd het pas toen de hennepplant als directe concurrent van de katoenplant werd beschouwd en dus van de uiterst lucratieve plantages in het zuiden van de VS, aanvankelijk door slaven bemand. In het begin van mijn carrière opperden zowel verslavings- als narcoticadeskundigen waarvan ik les kreeg, dat een aantal hard drugs minder lichamelijke schade aanrichtten dan alcohol en tabak. Het probleem ontstond door de illegaliteit, die de prijzen opdreef waardoor verslaafden misdrijven pleegden en uiteraard speelden ook vervuiling en versnijden van de stofjes een rol.

Ik snap ook niet waarom de politiek zo hardnekkig onhoudbare standpunten blijft innemen. Hard drugs op recept en soft drugs vrij met regelgeving, voor mijn part in staatswinkels, spaart om te beginnen al klauwen met geld uit. Steeds meer landen lopen met een liberaal drugsbeleid op Nederland voor. Dat is weleens anders geweest.

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 855
Za Jul 10, 2021 12:15 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:

De drugshandel is een van de grootste bronnen van zware criminaliteit met alle ellende die daar uit voort vloeit.
Naar mijn idee is legalisering de enige oplossing.
Net zoals met alcohol (harddrugs nummer 1) het geval is.
Daarmee haal je geld opbrengde prikkel onderuit en daar is het criminelen om begonnen.

Legalisering zou idd een goed wapen zijn tegen deze criminaliteit, alleen als het gaat om drugs en mn harddrugs moet voorop staan de gezondheid van onze bevolking cq jeugd.

de rommel brengt ongelooflijk veel schade toe aan de gezondheid (totale aftakeling van het lichaam en geest) en vergelijk het nou niet met drank of roken deze schade is nmm vele malen groter.
vergeet ook niet de grote maatschappelijke schade, kleine criminaliteit om in je behoefte (ziekte) te voorzien, geen werk, isolatie, enz enz

goeie voorlichting alleen doet het ook niet, hoeveel is er niet gestoken in voorlichting omtrent roken of drank ( drank maakt meer kapot dan je lief is)
het vreselijk duur maken van de rookwaar heeft wel effect.

het hele drugsgebeuren is ook vele malen groter dan velen van ons denken, ff een rekenvoorbeeldje.

Woensdag heeft de Douane tijdens een controle ruim 4.000 kilo cocaïne aangetroffen in de Rotterdamse haven. 'De cocaïne was verdeeld over 4.425 pakketten. De straatwaarde van deze partij is ruim 300 miljoen euro', zo meldt het Openbaar Ministerie.4000 kilo is 4 miljoen gram...........

en dat is dan 1 drugs vangst, een veelvoud gaat er waarschijnlijk gewoon doorheen.
ik woon in een klein dorp in het oosten vh land en de discussie met mijn zoon ging over coke. Ik zeg tegen hem "jongen hier zal dat allemaal nog wel meevallen"hij zegt "pa als ik hier op het terras met 40 man vraag om coke staan er 10 man op...

Ik wist dat ook niet maar een gebruiker hoeft zich niet in het criminele circuit te begeven om het te verkrijgen, hij belt een bep nummer, doet een envelope met 50 euro in zijn brievenbus zodat je het van buitenaf kan pakken en het wordt omgeruild. Bizar.........

voorlichting ja, legalisering NEE, maar wel snoeihard aanpakken van alle en iedereen die erin handelt.
wat is snoeihart een enkele reis met een helikopter richting noordzee.

dagmar57

Superlid
Superlid
Za Jul 10, 2021 12:22 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:

Legalisering zou idd een goed wapen zijn tegen deze criminaliteit, alleen als het gaat om drugs en mn harddrugs moet voorop staan de gezondheid van onze bevolking cq jeugd.
Alcohol is ook een harddrugs en is volkomen legaal verkrijgbaar en geeft ook veel gezondheidsschade voor de bevolking c.q. jeugd.

de rommel brengt ongelooflijk veel schade toe aan de gezondheid (totale aftakeling van het lichaam en geest) en vergelijk het nou niet met drank of roken deze schade is nmm vele malen groter.
Van heroine en crack is de acute toxiciteit (giftigheid) het grootst, bij alcohol en tabak is de chronische toxiciteit het hoogst.

vergeet ook niet de grote maatschappelijke schade, kleine criminaliteit om in je behoefte (ziekte) te voorzien, geen werk, isolatie, enz enz
Hierbij staat alcohol helemaal boven aan.
Quote:
Nutt concludeert zijn onderzoek daarom met een simpele grafiek, die in één oogopslag laat zien welke stoffen de grootste maatschappelijke impact hebben. Hieruit blijkt dat alcohol veruit, ruim boven cocaïne, crack en heroïne, de meest destructieve werking op onze samenleving heeft

https://www.tni.org/files/publication-downloads/ranking_van_drugs.pdf
https://www.afkickkliniekwijzer.nl/top-10-meest-verslavende-drugs-alcohol-het-meest-schadelijk/

NicolaasP

Superlid
Superlid
Za Jul 10, 2021 1:29 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
NicolaasP schreef:

Het hoeft niet in een supermarkt, maar ik snap niet dat mensen zo moeilijk doen over het legaal kunnen aanschaffen van hard drugs.
Laten we wel wezen, harddrugs nummero uno, alcohol, kun je overal aanschaffen tot in de supermarkt aan toe, daar doet niemand moeilijk over, terwijl van het aantal verslaafden van harddrugs, alcohol de meeste aantallen kent.

Is het niet beter als een verslaafde het gewoon kan kopen in een, wat mij betreft liefst een speciaalzaak, zodat die persoon goeie kwaliteit koopt en zich niet in het criminele milieu hoeft te begeven om het aan te schaffen, want een verslaafde zal het hoe dan ook aanschaffen, legaal of illegaal.

Ik ben hier ook volledig voorstander van Dagmar, in principe, maar hoe zou je dit idee van legalisering van cocaïne, ghb, al die hard-drugs die ernstig verslavend zijn en bij overdosering iemand een wisse dood kunnen bezorgen, die drugs ook waar de narcotica-maffia miljarden mee beurt in dit land, hoe zou je dat idee vorm kunnen geven, ten uitvoer kunnen brengen?

Je noemt het openen van een 'speciaalzaak voor verslaafden'.
Dus iemand moet dan aantonen dat hij een 'verslaafde' is? Hoe?
Daarbij, ga je een leeftijd instellen?
Ga je criteria instellen mbt de te verkopen narcotica en bv zeer gevaarlijke, zeer sterk verslavende drugs die uit de illegale labs komen en zeer gewild zijn, uitsluiten?

Wanneer je criteria gaat instellen mbt de klant aan wie je leveren kunt, en mbt dat wat je leveren kunt, waarbij gewilde in omloop zijnde drugs worden uitgesloten en waarbij veel liefhebbers en geïnteresseerden niet tot de speciaalzaak kunnen worden toegelaten houd je de illegale handel in stand, en wordt die mogelijk zelfs nog interessanter voor vele nieuwsgierigen die de 'gelegaliseerde' drugs ook eens willen proberen

En: hoe zorg je ervoor dat de tot aankoop van narcotica bevoegde klant deze niet voor de niet-bevoegde klant aankoopt?

Plus opnieuw: aan welke internationale afspraken hebben we ons op dit gebied te houden? In hoeverre kunnen we in overeenstemming met EU-afspraken alle in zwang zijnde narcotica hier legaliseren?

https://www.vnn.nl/meer-over-middelen/drugs/meest-gebruikte-drugs

Roman Kent

dagmar57

Superlid
Superlid
Za Jul 10, 2021 2:04 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Ik ben hier ook volledig voorstander van Dagmar, in principe, maar hoe zou je dit idee van legalisering van cocaïne, ghb, al die hard-drugs die ernstig verslavend zijn en bij overdosering iemand een wisse dood kunnen bezorgen, die drugs ook waar de narcotica-maffia miljarden mee beurt in dit land, hoe zou je dat idee vorm kunnen geven, ten uitvoer kunnen brengen?

Je noemt het openen van een 'speciaalzaak voor verslaafden'.
Dus iemand moet dan aantonen dat hij een 'verslaafde' is? Hoe?
Daarbij, ga je een leeftijd instellen?
Ga je criteria instellen mbt de te verkopen narcotica en bv zeer gevaarlijke, zeer sterk verslavende drugs die uit de illegale labs komen en zeer gewild zijn, uitsluiten?

Wanneer je criteria gaat instellen mbt de klant aan wie je leveren kunt, en mbt dat wat je leveren kunt, waarbij gewilde in omloop zijnde drugs worden uitgesloten en waarbij veel liefhebbers en geïnteresseerden niet tot de speciaalzaak kunnen worden toegelaten houd je de illegale handel in stand, en wordt die mogelijk zelfs nog interessanter voor vele nieuwsgierigen die de 'gelegaliseerde' drugs ook eens willen proberen

En: hoe zorg je ervoor dat de tot aankoop van narcotica bevoegde klant deze niet voor de niet-bevoegde klant aankoopt?

Plus opnieuw: aan welke internationale afspraken hebben we ons op dit gebied te houden? In hoeverre kunnen we in overeenstemming met EU-afspraken alle in zwang zijnde narcotica hier legaliseren?

Ik bedoelde eigenlijk dat iedereen, al dan niet verslaafd, het gewoon in een speciaalzaak kan kopen, net zoals dat nu met alcohol het geval is, alhoewel je dat echt overal kunt kopen, dat is niet eens beperkt tot een speciaalzaak.
Mensen kunnen nu ook dood gaan aan harddrugs die illegaal gekocht wordt, eigenlijk nog met meer risico erop, aangezien er geen controle is op de zuiverheid van de harddrugs.
En van een overdosis alcohol kun je ook doodgaan.

Ik snap gewoonweg niet het verschil dat gemaakt wordt tussen verschillende soorten harddrugs, het ene product (alcohol) kun je vrij uit overal kopen, wordt veelal niet eens gezien als harddrugs, is een volkomen legaal geaccepteerde harddrugs end e meest gebruikte.
.
Dus ik ben voorstander van gewone verkoop van alle hard en softdrugs in een speciaalzaak, wat wat mij betreft ook voor de verkoop alcohol zou moeten gelden.
Dat houdt in dat de teelt en verkoop van harddrugs volkomen onder wettelijke controle staan, gecontroleerd worden op stoffen etc en er gewoon belasting over wordt betaald net als bij alcohol.

Dat heeft als groot voordeel dat de gebruiker goed spul koopt, niet het illegale criminele circuit in hoeft en het haalt de criminele handel onderuit.

Hoe het precies met internationale eu afspraken over legalisering zit weet ik niet.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Za Jul 10, 2021 2:09 pm Reageer met quote

je hebt geen enkel antwoord gegeven op mijn vragen Dagmar

ik ben ook 100% voor legalisering, maar hoe?

wanneer je daar niet op in kunt gaan, geen invulling aan geven kunt is het een loze kreet dat legalisering een oplossing zou bieden (hoe graag we het allemaal ook zouden willen)

Roman Kent

Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie