Waarom wordt Covid-19 gezien als 'links' ?
Maatschappij, werk & pensioen
Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5135
Za Mei 08, 2021 10:51 am Reageer met quote

Waarom wordt covid-19 en alles daaromheen gezien als een linkse samenzwering of een links deugmens-geloof ?

Wat zijn de politiek/maatschappelijk linkse kenmerken van corona, de coronamaatregelen, de enorme druk op de zorg al ruim een jaar lang, de ic-opnamescijfers, waardoor er inmiddels 140.000 operaties moesten worden uitgesteld?

Corona en eigenlijk wel alles wat met 'gezondheid' te maken heeft blijkt in hetzelfde pakket te zitten als de stikstofproblematiek (en eigenlijk alles wat met 'milieu' te maken heeft) en co2, het klimaat (eigenlijk alles wat met 'natuur', 'de aarde' als bron van leven te maken heeft).

Hoe zit dat nou in mekaar, wat zijn daar nou eigenlijk de 'linkse' kenmerken van volgens de rechts-extremistische mens ?

Er liep al een topic over dit onderwerp ergens, maar dat kon ik niet vinden hedenmorgen.
Omdat Wierd Duk zo enorm in opspraak geraakt is binnen zijn eigen achterban leek het me interessant hier opnieuw een topic over op te starten.
Wat is er 'links' aan covid-19 en alles daaromheen?

nog een kleine overdenking hierbij: terugdenkend aan eerdere tijden waren 'rechtse' mensen vooral tegen allerlei individuele vrijheden en behoorde iedereen in een rechts-conservatieve pas te lopen, volkomen onderdanig aan de overheid en haar instanties.
'Links' waren de hippies, de artiesten, de schrijvers, de globetrotters, iedereen die een beetje experimenteerde met het leven en zijn grenzen als staatsburger een beetje probeerde te verleggen, op het gebied van seks, kleding, kunst, verouderde rolpatronen (feminisme, lhbtq enz) , zo'n beetje alles wat je maar bedenken kunt

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4604
Za Mei 08, 2021 11:43 am Reageer met quote

Extreem-rechts heeft er baat bij om wantrouwen en angst te zaaien tegen de huidige macht. Gemakshalve noemt men alles dat dit vertegenwoordigt "links". Zo kan het gebeuren dat de toch heel erg rechtse Wierd Duk in het linkse kamp wordt geplaatst, het kamp van de vijand, louter en alleen omdat hij een deel van de door de regering gekozen route, het vaccineren, ondersteunt.

Het gaat niet om de waarheid, niet om wat het beste is voor de gezondheid oid. Het gaat erom dat er opstand en onrust ontstaat. Al van oudsher is dát de manier waarop extreem-rechts de macht probeert te pakken. Dus maakt het onderwerp niets uit, of het nu het milieu of corona betreft. Er wordt het volk iets aangedaan en de journalistiek, het onderwijs en de rechterlijke macht spannen allemaal samen met de regering in één groot complot.

Zo zie ik het.

Overigens zou ik geen vergelijking maken met wat je in je laatste alinea "rechts" noemt. Dat had te maken met conservatisme en is een totaal andere beweging. Het heeft niets met elkaar te maken. Eigenlijk zou je de termen links en rechts niet meer moeten gebruiken, omdat het allang niet meer dezelfde gevoelswaarde heeft als vroeger.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

NicolaasP

Superlid
Superlid
Za Mei 08, 2021 1:41 pm Reageer met quote

Rechts en conservatisme, was daar ooit enig verschil in?
Ik denk met name aan de politiek-maatschappelijk cultuur van de VVD zoals we die altijd gekend hebben: wars van hippies, wars van moderne popmuziek, wars van feminisme, wars van buitenissige kledij, in alles behoudend.
Ik kan me eigenlijk geen enkel persoon met een duidelijk rechtse signatuur herinneren, ook niet van buiten de politiek, die in vrijwel ieder opzicht níet uiterst conservatief was... behoudend, fel tegen alles wat met 'progressief' -progressieve opvattingen, progressieve bewegingen, en vrijheidsdrang, je uit een maatschappelijk keurslijf ontworstelen- te maken had

Ik denk dat mensen als Baudet zich volkomen vereenzelvigen met die VVD cultuur van vroeger tijden (Bolkestein of nog daarvóór), dat hij dus klassiek conservatief-rechts of rechts-conservatief (een onlosmakelijke verbondenheid) is eigenlijk.

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Mei 08, 2021 2:08 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Rechts en conservatisme, was daar ooit enig verschil in?
Ik denk met name aan de politiek-maatschappelijk cultuur van de VVD zoals we die altijd gekend hebben: wars van hippies, wars van moderne popmuziek, wars van feminisme, wars van buitenissige kledij, in alles behoudend.
Ik kan me eigenlijk geen enkel persoon met een duidelijk rechtse signatuur herinneren, ook niet van buiten de politiek, die in vrijwel ieder opzicht níet uiterst conservatief was... behoudend, fel tegen alles wat met 'progressief' -progressieve opvattingen, progressieve bewegingen, en vrijheidsdrang, je uit een maatschappelijk keurslijf ontworstelen- te maken had

Ik denk dat mensen als Baudet zich volkomen vereenzelvigen met die VVD cultuur van vroeger tijden (Bolkestein of nog daarvóór), dat hij dus klassiek conservatief-rechts of rechts-conservatief (een onlosmakelijke verbondenheid) is eigenlijk.

Ik denk dat je het niet zo eenvoudig kunt stellen. Een partij die we plaatsen aan de rechterkant van het politieke spectrum kan binnen haar programma linkse standpunten hebben. Bovendien kunnen sectoren binnen die partij, bijvoorbeeld de jongerenafdeling weer rechtser of linkser zijn in haar standpunten.
Als voorbeeld de ChristenUnie, waar zou jij die plaatsen op de links-rechts -as? Op het gebied van milieu is ze behoorlijk links toch? Maar op het gebied van christelijke normen en waarden weer rechts. Voor de oorlog betekende rechts confessioneel en waren de liberalen dus links.
Maar extreme partijen vallen voor mij buiten die categorieën, die moet je gewoon extreem noemen.

En om terug te keren naar het onderwerp: Covid-19 wordt naar mijn mening niet gezien als "links" ook niet door rechts. Maar wordt zo gelabeld door extreem-rechts die een geheel eigen agenda heeft.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Za Mei 08, 2021 2:18 pm Reageer met quote

Nog even nav je vorige reactie: de woede en al het venijn dat Wierd Duk nu te verduren heeft heeft niets met angstzaaierij te maken maar met boosheid omdat Wierd gewoon gehoor geeft aan de adviezen van de wetenschap en de overheid door zich te laten vaccineren. Wierd wordt daarmee als een afvallige van de alt-right beweging en alles wat daar tegenaan schurkt beschouwt.
Hij hoort -zoals Baudet- zijn individuele vrijheid boven alles te stellen. Zie ook het standpunt van Baudet in dezen.

Dat is heel erg links en progressief in wezen.

En ja, echt hoor Willemijn, iedereen die covid en alles daaromheen serieus neemt wordt door de (extreem-) rechtse (inclusief alt-right en bv ook Trumpaanhangende gemeenschap (=rechts nationalistisch) als linkse deuger (en democraat) gezien die schaapachtig gezagsgetrouw, verfoeilijk 'burgerlijk gehoorzaam' is.

Roman Kent

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Mei 08, 2021 2:38 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Nog even nav je vorige reactie: de woede en al het venijn dat Wierd Duk nu te verduren heeft heeft niets met angstzaaierij te maken maar met boosheid omdat Wierd gewoon gehoor geeft aan de adviezen van de wetenschap en de overheid door zich te laten vaccineren. Wierd wordt daarmee als een afvallige van de alt-right beweging en alles wat daar tegenaan schurkt beschouwt.
Hij hoort -zoals Baudet- zijn individuele vrijheid boven alles te stellen. Zie ook het standpunt van Baudet in dezen.

Dat is heel erg links en progressief in wezen.

En ja, echt hoor Willemijn, iedereen die covid en alles daaromheen serieus neemt wordt door de (extreem-) rechtse (inclusief alt-right en bv ook Trumpaanhangende gemeenschap (=rechts nationalistisch) als linkse deuger (en democraat) gezien die schaapachtig gezagsgetrouw, verfoeilijk 'burgerlijk gehoorzaam' is.

Door extreem-rechts cq rechts-nationalistisch ja, maar niet door "gewoon" rechts. Ik vind dat onderscheid belangrijk.

YvanH

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 42
Za Mei 08, 2021 5:02 pm Reageer met quote

Zomaar! Hebben jullie het naar je zin zo samen?
Vr. groet van Mij!

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Mei 08, 2021 5:31 pm Reageer met quote

YvanH schreef:
Zomaar! Hebben jullie het naar je zin zo samen?
Vr. groet van Mij!

Wat vriendelijk dat je daarnaar vraagt. Ja hoor, ik vind het leuk.
Heb jij je vaccinaties al gekregen?
Vr. groet van mij! ( met de kleine letter m, omdat ik de goddelijke status nog niet helemaal heb bereikt). Wink

Pagina 1 van 1

Plaats reactie