De vorm: hoe belangrijk is dat?
Maatschappij, werk & pensioen
Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3194
Di Apr 27, 2021 2:35 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
WillemijnF schreef:
Vorige week waren wij nog op de crematie van een vriend en ja, dan ben ik ouderwets genoeg om me daarvoor netjes te kleden en ook mijn man hijst zich in een kostuum. Voor mij is het ook een teken van respect, maar ik zie dat niet iedereen daar zo over denkt.

MarjoleinA schreef:
Ik vind dat de innerlijke houding van je hart belangrijker is dan alle uiterlijk vertoon. Ook in spijkerbroek kan je respect tonen voor een overledene.

Mensen beoordelen naar hun taalgebruik en uiterlijk (kleding), is niet echt sociaal in mijn ogen.
Maar ook dat is aan ieder voor zich.

Ik wilde hier niet op reageren in het topic over taal, anders vertroebeld het onderwerp zo, maar ik vond deze discussie wel boeiend.
Heb dit voorbeeld even aangehaald om de bedoeling van dit topic weer te geven, maar je kunt hier natuurlijk tal van voorbeelden geven.

Hoe belangrijk is de vorm eigenlijk?

Voor mij persoonlijk is de intentie altijd belangrijker dan de vorm.
Dat wil niet zeggen dat ik me nergens aan de vorm houd.

Om het even bij de begrafenis te houden, ik hoef niet perse in het zwart naar een begrafenis, zelfs niet als het om mijn eigen dierbaren gaat.
Dat wil niet zeggen dat ik me helemaal niet aan enige vorm houdt, ik zal nooit in felrood naar een begrafenis gaan, maar ergens stoort het me ook van mezelf, dat ik zo gevoelig ben voor de uiterlijke vertoning.
In geval van een begrafenis gaat het om het respect dat je wilt betonen naar de overledene en diens familie en dan zou het helemaal niet moeten gaan over hoe je eruit ziet, maar over dat je er bent en hoe je je respect en medeleven toont.

Ik heb vaker last van dit dilemma of het nu om begrafenis, feestje, sollicitatie of wat je ook maar bedenken kunt gaat.
Het zit er zo ingestampt bij me dat ik me moet houden aan de uiterlijke vorm van iets, terwijl ik me mezelf daar graag helemaal (deels is dat al wel gelukt Very Happy ) van zou willen bevrijden, maar dat durf ik niet, bang om " verguist" te worden door de sociale groep/maatschappij zeg maar.

Is dit herkenbaar?
Of heeft hier niemand daar meer last op de iets meer gevorderde leeftijd? Very Happy

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Loezie

Superlid
Superlid
Antw.: 38699
Di Apr 27, 2021 3:41 pm Reageer met quote

Het is heel herkenbaar.
Maar onze generatie is opgevoed om je "netjes" te kleden voor een begrafenis.
Of het met respect te maken heeft, kan ik geen antwoord op geven.
Tegenwoordig wordt het wel aangegeven wat de voorkeur van kleding is als men het "vrolijk" wil houden.

Maar tegenwoordig mag en kan alles.

Achter de wolken schijnt de zon

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5135
Di Apr 27, 2021 4:48 pm Reageer met quote

Quote:
dan zou het helemaal niet moeten gaan over hoe je eruit ziet, maar (...) hoe je je respect en medeleven toont.

ik zie hier wel een verband

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

MarjoleinA.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 153
Di Apr 27, 2021 6:38 pm Reageer met quote

Dagmar schrijft: Voor mij persoonlijk is de intentie altijd belangrijker dan de vorm.
Dat wil niet zeggen dat ik me nergens aan de vorm houd.]

Dat geldt ook voor mij. Ik kan alleen maar voor mezelf spreken hierover. Door de jaren heen kwam ik in bepaalde situaties met nogal wat mensen van verschillende pluimage in contact zodat 'de vorm' die opgelegd werd van huis uit, ik als beknellend ging ervaren. Het uiterlijke werd ondergeschikt aan wat er voor mij echt toe deed. Intermenselijke contacten! Waarbij uiterlijke vorm juist vaak in de weg stond.

Ik merk dat bij het ouder worden, ik van mezelf minder 'hoef' en de vrijheid neem zelf in te vullen welke 'vorm' mij het best past.

Dat wil niet zeggen dat ik alles overboord gooi wat mij aan uiterlijke vorm bijgebracht is vroeger. Maar dat ik zelf bepaal welke keuze ik hierin maak.

Dat niet iedereen in mijn omgeving daar content mee is weet ik. Maar de tijd dat ik bang was niet geaccepteerd te worden ligt al lang achter me.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5135
Di Apr 27, 2021 7:00 pm Reageer met quote

Dat vind ik erg mooie kanttekeningen Marjolein.
Vooral die nadruk op "welke 'vorm' mij het best past".
Niet zo moeilijk je (bv) een uitvaart voor te stellen die zo formeel toegaat dat het een levenloze poppenkast wordt.
Het persoonlijke element is denk ik nu juist wat 'vorm' boeiend maakt.
Of het nu over kleding gaat, schrijfwijze/stijl, schildertrant, maakt niet uit, wanneer het persoonlijke, het eigene eraan ontbreekt is het saai, betekenisloos.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1049
Di Apr 27, 2021 7:41 pm Reageer met quote

Kleding moet m.i. functioneel zijn aangepast aan een bepaalde situatie.
Wat je privé draagt moet je natuurlijk zelf weten.

Goede en mooie kleding kost nu eenmaal meer dan een trui en of broek met gaten ook al is het hip en modisch. Kleding is dus veelal ook een kwestie van geld.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3194
Di Apr 27, 2021 8:11 pm Reageer met quote

MarjoleinA schreef:

Ik merk dat bij het ouder worden, ik van mezelf minder 'hoef' en de vrijheid neem zelf in te vullen welke 'vorm' mij het best past.

Dat wil niet zeggen dat ik alles overboord gooi wat mij aan uiterlijke vorm bijgebracht is vroeger. Maar dat ik zelf bepaal welke keuze ik hierin maak.

Dat niet iedereen in mijn omgeving daar content mee is weet ik. Maar de tijd dat ik bang was niet geaccepteerd te worden ligt al lang achter me.

Dat herken ik wel dat je met het ouder worden daar makkelijker in wordt.
Ik merk echter dat ik het er "totaal lak" aan hebben me niet in alle gevallen makkelijk af gaat, in die zin, dat als je afwijkt van "de norm" je ook meteen opvalt en dat is nu precies wat ik niet (altijd) wil.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie