De illusie van recyclen
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1889
Zo Feb 14, 2021 1:55 pm Reageer met quote

Ja, ik ben ook al heel lang braaf mijn afval aan het scheiden.

Maar ik baal ervan als ik lees dat mijn Plastic afval wordt verscheept
naar landen zoals Turkije, India, Maleisië, Vietnam en Indonesië,
En dat een aanzienlijk deel daar niet recycled wordt maar gedumpt.

Dat ik op zo’n manier toch medeplichtig wordt gemaakt aan de vervuiling in
Ontwikkelingslanden en mogelijk plasticvervuiling van rivieren en de Oceaan.

Ik baal daar stevig van. Voel me dan bedrogen.
Ik wil niet dat ons afval geëxporteerd wordt naar ontwikkelingslanden.
Ik wil dat het recycled wordt in ons eigen land.

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/de-illusie-van-recyclen-plastic-dat-u-braaf-inzamelt-wordt-overal-gedumpt~b6e43fe0/

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 391 ppm, nu: 416 ppm.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5135
Zo Feb 14, 2021 3:08 pm Reageer met quote

We dumpen dus ons plastic daar waar dat ons geen problemen oplevert, althans op korte termijn nog niet, denken we. En we brengen daar dan ook nog een mooie etiketje op aan: wordt gerecycled-wat niet weet wat niet deert
'We' , nee veel mensen willen dit helemaal niet, dus het is niet helemaal 'wij' die dit doen.
Maar toch...

Wanneer ik in mijn omgeving zie hoeveel matrassen, koelkasten, driezitsbanken, en allerlei ander meubilair dagelijks aan de straat/gracht gezet wordt, ongestraft, en ook zonder dat bewoners elkaar daarop aanspreken...
dan ben ik toch bang dat een kwestie als deze heel weinig leeft onder de bevolking.

Heb zojuist Kaag beluisterd (WNL) die geweldig belangrijke punten op een indrukwekkende manier voorstaat en verdedigt wat de hoognodige klimaataanpassingen aangaat, maar dit is een minstens zo belangrijk punt. Ons afval, en vooral dan het plastic afval dat zich meer en meer in al kleinere deeltjes over onze planeet verspreid, in de oceanen, de aarde/de grond, en mogelijk ook al in de lucht, de atmosfeer. Het zal niet dadelijk van invloed zijn op het klimaat, maar hoe verwoestend is de uitwerking hiervan op heel het aardse leven, inclusief het onze

Wanneer worden we wakker, echt wakker

Van wat je buiten tegenkomt aan gedumpt huisraad hier, maar ook vast bij jou, in een straal van zeg 500 meter, kunnen er compleet nieuwe woningen gemaakt worden. En, zullen er, omdat er NIETS nuttigs mee gebeurt, alleen maar schepselen door om het leven komen -hun leven bekort worden- door toedoen van de afbraak ervan

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

barth.

Superlid
Superlid
Zo Feb 14, 2021 6:10 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Wanneer ik in mijn omgeving zie hoeveel matrassen, koelkasten, driezitsbanken, en allerlei ander meubilair dagelijks aan de straat/gracht gezet wordt, ongestraft, en ook zonder dat bewoners elkaar daarop aanspreken...
dan ben ik toch bang dat een kwestie als deze heel weinig leeft onder de bevolking.

We leven in een consumptiemaatschappij. Alles wat we kopen en wat niet opgeten wordt, wordt ook een keer afgedankt. Maar wat gebeurt ermee als het afgedankt wordt?

Quote:
Heb zojuist Kaag beluisterd (WNL) die geweldig belangrijke punten op een indrukwekkende manier voorstaat en verdedigt wat de hoognodige klimaataanpassingen aangaat, maar dit is een minstens zo belangrijk punt. Ons afval, en vooral dan het plastic afval dat zich meer en meer in al kleinere deeltjes over onze planeet verspreid, in de oceanen, de aarde/de grond, en mogelijk ook al in de lucht, de atmosfeer. Het zal niet dadelijk van invloed zijn op het klimaat, maar hoe verwoestend is de uitwerking hiervan op heel het aardse leven, inclusief het onze

Het is m.i. goed om naar een circulaire economie te streven. Recycling van grondstoffen.
Maar ik zou graag een totaal verbod willen op de export van afvalplastic en E-waste. Of in elk geval een verbod op export daarvan naar landen buiten de Europese Unie. Het afval wat hier geproduceerd wordt moet m.i. ook hier verwerkt (recycled) worden.
En ik voel er veel voor om de verpakkingsindustrie meer aansprakelijk te maken voor de verwerking van het potentiele afval wat zij produceren.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14414
Zo Feb 14, 2021 6:30 pm Reageer met quote

Wat denk je van afgedankte schepen die buiten Europa ontmanteld worden terwijl er vervuilende stoffen zoals asbest en stookolie in het milieu terechtkomen en dat door mensen die alleen al door dat werk niet oud worden? Ook veel zogenaamd duurzame grondstoffen zoals hout blijken vaak helemaal niet zo duurzaam te zijn gewonnen. Wat betreft gebruiksartikelen en verpakkingsmateriaal zal er in ieder geval al bij de productie rekening gehouden moeten worden met recyclen. Anders een productie- dan wel gebruiks- of verkoopverbod. Zonder dwingende maatregelen geloof ik er niet in.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28645
Zo Feb 14, 2021 7:00 pm Reageer met quote

barth. schreef:

Maar ik zou graag een totaal verbod willen op de export van afvalplastic en E-waste. Of in elk geval een verbod op export daarvan naar landen buiten de Europese Unie. Het afval wat hier geproduceerd wordt moet m.i. ook hier verwerkt (recycled) worden.
En ik voel er veel voor om de verpakkingsindustrie meer aansprakelijk te maken voor de verwerking van het potentiele afval wat zij produceren.

Dat zal nog een lastige worden. Bedenk wel dat heel veel plastic producten juist geïmporteerd worden uit landen als China en India. Heel vaak goedkope prullaria die mensen vaak toch willen hebben. Dat zou je dan eigenlijk ook niet meer mogen importeren.

Tja en verpakkingsmateriaal. We bestellen steeds vaker via internet. En je wil toch ook wel graag dat het onbeschadigd bij jou thuis afgeleverd wordt...

Ik ben ook tegen verspilling. Maar ik vrees dat zolang de wereldpopulatie maar steeds sneller blijft toenemen, de berg afval navenant zal toenemen. Want ook de arme landen willen (terecht) ook wel dezelfde welvaart als in het westen..

Faber quisque fortunae suae

barth.

Superlid
Superlid
Zo Feb 14, 2021 7:13 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Wat denk je van afgedankte schepen die buiten Europa ontmanteld worden terwijl er vervuilende stoffen zoals asbest en stookolie in het milieu terechtkomen en dat door mensen die alleen al door dat werk niet oud worden?

Ja daar noem je ook zoiets.
De rijke landen hebben eigenlijk vaak wel een perverse relatie met de ontwikkelingslanden gehad. Plunderen van grondstoffen en opzadelen met afval.

Quote:
Ook veel zogenaamd duurzame grondstoffen zoals hout blijken vaak helemaal niet zo duurzaam te zijn gewonnen.

Klopt dat daar ook kritisch naar gekeken moet worden.

Quote:
Wat betreft gebruiksartikelen en verpakkingsmateriaal zal er in ieder geval al bij de productie rekening gehouden moeten worden met recyclen. Anders een productie- dan wel gebruiks- of verkoopverbod. Zonder dwingende maatregelen geloof ik er niet in.

Mee eens. Dwang en drang en strenge handhaving.
Typisch een overheidstaak.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Feb 14, 2021 8:41 pm Reageer met quote

Een soort werelddictator?

Weet wat je wenst...

barth.

Superlid
Superlid
Zo Feb 14, 2021 9:05 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Weet wat je wenst...

Op deze manier:
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/planbureau-circulaire-economie-is-nog-ver-weg-in-nederland-meer-drang-en-dwang-nodig~b3c8bd00/
(Trouw:)
Planbureau: Circulaire economie is nog ver weg in Nederland, meer ‘drang en dwang’ nodig

Als er niet vrijwillig wordt meegewerkt, en regels genegeerd blijven worden.
Dan wordt het tijd om (fig.) De zweep uit de kast te halen. Evil or Very Mad

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Feb 14, 2021 9:56 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Weet wat je wenst...

Barth gebruikt de term 'overheidstaak'.
Je kunt hoe met al ons afval om te gaan onmogelijk aan de mensen zelf overlaten. Dat zul je toch ook vinden.
Wanneer door bedrijven slinkse wegen opgezocht worden om het vuil van hier in andere landen te dumpen, zal er een soort supranationaal toezicht nodig zijn dat zulke misdadige praktijken voorkomt.
Dat hoeft met dictatorschap niets uit te staan te hebben.
Hebben we ooit de VN die erop toe moet zien dat de rechten van de mens niet hopeloos geschonden worden een 'dictator' genoemd?
Een dictator legt mensen inhumane, immorele of zinloze verplichtingen op die alleen in het belang van de dictator zelf zijn.

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Feb 14, 2021 10:35 pm Reageer met quote

barth. schreef:

Dat is allemaal wel leuk en aardig, maar het heeft geen enkele zin om dat enkel in Nederland te doen. Zeker niet als de rest van de wereld op de oude voet verder gaat.

Dit kan alleen maar op wereldniveau opgelost worden. En gezien de huidige toestand in de wereld, zal dit nog wel een paar generaties gaan duren, vrees ik..

En zolang er nog megabedrijven bestaan die in feite de wereld regeren zal het nog veel moeilijker worden. Want daar kun je niet op stemmen en die zullen alleen hun eigen belang nastreven..

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Feb 14, 2021 10:47 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
barth. schreef:

Dat is allemaal wel leuk en aardig, maar het heeft geen enkele zin om dat enkel in Nederland te doen. Zeker niet als de rest van de wereld op de oude voet verder gaat.

Dit kan alleen maar op wereldniveau opgelost worden. En gezien de huidige toestand in de wereld, zal dit nog wel een paar generaties gaan duren, vrees ik..

En zolang er nog megabedrijven bestaan die in feite de wereld regeren zal het nog veel moeilijker worden. Want daar kun je niet op stemmen en die zullen alleen hun eigen belang nastreven..

Je bedoelt een bedrijf als Shell bv ?

Gerechtshof Den Haag stelt Shell Nigeria aansprakelijk gesteld voor olielekkages in Nigeria

aan welke andere 'megabedrijven' die volgens jou onkwetsbaar zijn waar het om grootscheepse vervuiling gaat denk je zoal?

Roman Kent

Laatst aangepast door NicolaasP op Zo Feb 14, 2021 10:48 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Feb 14, 2021 10:48 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Hebben we ooit de VN die erop toe moet zien dat de rechten van de mens niet hopeloos geschonden worden een 'dictator' genoemd?
Een dictator legt mensen inhumane, immorele of zinloze verplichtingen op die alleen in het belang van de dictator zelf zijn.

Het principe blijft hetzelfde. Één persoon die het voor het zeggen zou krijgen. Het hoeft overigens niet altijd negatief uit te pakken maar het gebeurt maar al te vaak wel. Dat hebben die oude Romeinen al ondervonden..

De VN is een papieren tijger zonder tanden of klauwen. Als die werkelijk iets te zeggen zouden hebben, zou er niet zoveel ellende, armoede, hongersnood en oorlog zijn..

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Feb 14, 2021 10:51 pm Reageer met quote

Ik zou dit eens lezen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Verenigde_Naties

Natuurlijk is de praktische betekenis van de VN enorme geschaad door Trump, maar dat zal zeker weer ten goede veranderen met Biden/Harris.

https://unric.org/nl/vn-75-jaar/

Roman Kent

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Feb 14, 2021 11:34 pm Reageer met quote

Niet alleen Shell. Er zijn wel meer van dat soort megabedrijven.

Het probleem in een notedop

barth.

Superlid
Superlid
Ma Feb 15, 2021 3:24 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
NicolaasP schreef:

Het principe blijft hetzelfde. Één persoon die het voor het zeggen zou krijgen. Het hoeft overigens niet altijd negatief uit te pakken maar het gebeurt maar al te vaak wel. Dat hebben die oude Romeinen al ondervonden..

De VN is een papieren tijger zonder tanden of klauwen. Als die werkelijk iets te zeggen zouden hebben, zou er niet zoveel ellende, armoede, hongersnood en oorlog zijn..

Nederand is m.i. verantwoordelijk voor zijn Eigen PMD afval en E-waste
En andere landen zijn verantwoordelijk voor hun PMD afval en E-waste.
Het maakt niet uit als die Nederlandse E-waste een computer of een smartphone is die in China is gefabriceerd. Als hij hier na gebruik afgedankt wordt is het afval ons probleem.

Uiteraard is m.i. wel zinvol om met andere landen te overleggen, en kennis over recycling te delen, hulp bij het verbeteren van recycling is ook goed.
maar andere landen opzadelen met ons afval is m.i. ongewenst, (en is het tegengestelde van hulp.)
We zouden het ook niet op prijs stellen als andere landen hun afval naar Nederland zou sturen.

Wat ik nu begrijp is dat het plastic afval eerst naar china werd gestuurd, totdat China het afval begon te weigeren, en containers terugstuurde.
Toen liepen de Nederlandse pakhuizen vol en was er opeens een probleem.
Dat probleem werd opgelost omdat er andere bestemmingen werden gevonden. Landen die genoemd zijn zijn Turkije, India, Maleisië, Vietnam en Indonesië. Hoe de eigen recycling daar functioneert, daar kan je al grote vraagtekens bij hebben,
als Het rijke Europa (en het rijke Australië, en het rijke Amerika) dan ook hun afval daarnaar toe stuurt...........

https://youtu.be/GI0DCsQL7vI

Europese E-waste , afgedankte electronica, werd in het verleden vaak verscheept naar Afrika. Naar Ghana. Waar ze nauwelijks mogelijkheden haddden om dat op een goede manier te recyclen.

https://youtu.be/mleQVO1Vd1I

Rijke landen die arme landen opzadelen met het afval van hun consumptiemaatschappij, dat is m.i. een schande.

Het bestaan van de VN vind ik heel belangrijk. En uitermate zinvol. Maar dat terzijde. Een discussie over de VN is m.i. de aandacht afleiden van het onderwerp hier. Dat zou een eigen topic moeten worden.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Feb 15, 2021 11:52 am Reageer met quote

barth. schreef:

Het maakt niet uit als die Nederlandse E-waste een computer of een smartphone is die in China is gefabriceerd. Als hij hier na gebruik afgedankt wordt is het afval ons probleem.

Dat kun je best zo stellen. Maar dan zou ik nog veel verder willen gaan en stellen dat elk land zijn eigen producten fabriceert. Ja, ik weet het, dan zal alles een stuk duurder worden. Maar het voordeel is dan dat het een hogere kwaliteit zal hebben en dat mensen dan veel minder snel de neiging zullen hebben een product snel weer weg te gooien en een nieuw prul te kopen, enkel om achter zoiets onzinnigs als 'mode' aan te lopen.

Tweede voordeel is dat niet van alles over de hele wereld getransporteerd behoeft te worden...

Natuurlijk is dat ook geen optie meer. We willen graag globaliseren en dat valt nu niet meer terug te draaien.

En nu zitten we met de uitwassen..

barth.

Superlid
Superlid
Ma Feb 15, 2021 3:22 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
barth. schreef:

Dat kun je best zo stellen. Maar dan zou ik nog veel verder willen gaan en stellen dat elk land zijn eigen producten fabriceert. Ja, ik weet het, dan zal alles een stuk duurder worden. Maar het voordeel is dan dat het een hogere kwaliteit zal hebben en dat mensen dan veel minder snel de neiging zullen hebben een product snel weer weg te gooien en een nieuw prul te kopen, enkel om achter zoiets onzinnigs als 'mode' aan te lopen.

Tweede voordeel is dat niet van alles over de hele wereld getransporteerd behoeft te worden...

Natuurlijk is dat ook geen optie meer. We willen graag globaliseren en dat valt nu niet meer terug te draaien.

En nu zitten we met de uitwassen..

Je probeert m.i. steeds het onderwerp af te buigen.
Uiteraard wil ik ook dat er wat minder geheen-en-weer-d wordt.
Dat goederen die uit landen zoals b.v. China komen goedkope prullen zijn is volgens mij een mythe. En dat als het in Nederland geproduceerd wordt, dat het dan van hogere kwaliteit is, is volgens mij ook niet per se waar.

Volgens mij kan Nederland helemaal niet zelfvoorzienend zijn.
Als alles hier geproduceerd moet worden, van grondstoffen die hier te vinden zijn. Is het niet alleen dat producten duurder zullen worden, maar ook dat een heleboel gewoon niet meer hier beschikbaar zal zijn.
Er groeit geen katoen in Nederland. Bananen een Cacaobonen en koffiebonen groeien ook niet in Nederland. De graanproductie in Nederland is lang niet genoeg voor de vraag in Nederland. De fosfaat die we nodig hebben voor kunstmatige bemesting komt ook uit landen zoals China en Marokko. Onze Aardolie moet ook geimporteerd worden uit verre streken.
Zoveel ijzererts wordt er in Nederland ook niet gevonden. En ook niet de ertsen van andere metalen. Ga zo maar door.
Nederland kan helemaal niet zelfvoorzienend zijn en de standaard van welvaart handhaven die het nu heeft.

En ja, veel productie is door rijke westerse landen (en ook NL) verplaatst naar lage lonen landen. En daarmee is ook de CO2 uitstoot die met die productie gemoeid is verplaatst naar die landen.
Plunderen en uitbuiten van andere landen, het is m.i. indertijd al begonnen met de OostIndische- en WestIndische Compagnie.

Maar hier gaat het over het dumpen van het afval van onze consumptiemaatschappij in die landen die het nauwelijks kunnen recyclen. Wat er nu nog bovenop komt.
“Kijk, zij vervuilen de oceanen met ons plastic afval, maar ons land is schoon. “
Nou ja, schoon??

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Feb 15, 2021 4:22 pm Reageer met quote

Ik wil het niet afbuigen, maar in een breder perspectief zien. De vraag die ik veel eerder zou willen stellen is: waarom is er zoveel afval. Toch voornamelijk omdat we zoveel willen kopen. En hebben we het eenmaal zijn we er snel weer op uitgekeken en gaat het in de afvalbak om weer nieuwe, vaak nutteloze dingen te kopen. Het vervelende is dat dat afval ook weer weggewerkt moet worden. En dan komen de problemen. Beter gezegd, dan komt ook hier weer de handelsgeest bovendrijven. Het bedrijf wat het goedkoopst is, mag voor het wegwerken zorgdragen. En hoe dat bedrijf dat doet, is dan vaak niet meer belangrijk. Net zo goed als dat men wegkijkt als men een shirtje van vier euro koopt.
Leve de globalisatie.
Natuurlijk weet ik ook wel dat Nederland niet meer helemaal zelfvoorzienend kan zijn.
Maar zolang er nog lagelonenlanden bestaan en zolang dat nog kunstmatig in stand gehouden wordt, zal deze onwenselijke koehandel blijven bestaan…

NicolaasP

Superlid
Superlid
Ma Feb 15, 2021 4:52 pm Reageer met quote

De vervuiling van de aarde en haar oceanen, meren, rivieren, zowel als de co2 opeenhoping en stikstofvervuiling in de atmosfeer en als neerslag is een probleem dat niet alleen door mensen als individu opgelost kan worden, noch enkel door overheden los van de inderdaad al machtiger wordende bedrijven. Alles en iedereen die voor die vervuiling verantwoordelijk is zal zijn steentje moeten bijdragen.

Maar het wijzen van het individu richting de overheid, of van het individu of een overheid richting andere landen, andere overheden, of richting multinationals, dat brengt het zalige comfort van een patstelling met zich mee. We zetten zo een zuur gezicht (kost niets), en hoeven niets te doen, niets in te leveren, geen enkele inspanning te verrichten. Met bovendien het grootste gelijk van de wereld op je conto. Het zijn immers de grote bedrijven, de arme lonen landen, de overheden waar alle ellende aan te wijten is, daar kun jij als individu niet tegenop.

Er gebeurt een hoop, er zijn een hoop inspanningen die geleverd worden mbt bovenstaande ernstige verstoringen van ons milieu die ons en vele andere diersoorten op aarde op den duur noodlottig zouden kunnen worden.
In Europees verband en zelfs wereldwijd. En ook kleinschalig in allerlei vormen. Maar alles bij mekaar opgeteld natuurlijk lang niet voldoende.

Het is als een heel groot schip dat ernstige averij opgelopen heeft waarop we ons -heel de mensheid- bevinden.
Langzaam aan zinken we en maakt het schip al meer water. Er zijn groepjes die met emmers aan het hozen zijn, maar ze zijn met veel te weinig. Het heeft nauwelijks effect.
Wat doe 'ik'? Bij de pakken neerzitten? Zo van: met dit tempo waarin we water maken en waarmee die kleine groepjes op het schip dat kleine beetje aan het lozen zijn komen we er nooit. Het is onzin om een bijdrage proberen te leveren zolang niet alles en iedereen zich daarvoor inspant, ik , of 'ik als bedrijf' of wij als land, als overheid we kunnen het beste gewoon maar lekker lui achterover gaan zitten, want het heeft toch allemaal geen zin zo.

Ik denk dat we elkaar moeten proberen te inspireren. Individu richting overheid, overheid richting individu, overheid richting andere overheden, enz

Roman Kent

barth.

Superlid
Superlid
Di Feb 16, 2021 12:06 am Reageer met quote

Voordat ik reageer wil ik even verwijzen naar de tv-uitzending van vorige week (ma 8 feb 2021) van het programma Pointer van de KRO-NCRV

Aflevering 5 “Plasticplaag: plastic afval over zee sturen is big business”

https://pointer.kro-ncrv.nl/zo-verdien-je-geld-aan-plastic-afval-de-zee-over-sturen

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie