De avondklok is ingegaan
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende Plaats reactie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1889
Zo Jan 24, 2021 12:29 am Reageer met quote

Vanavond om 21:00 uur is de avondklok ingegaan.
Even wennen, en misschien niet leuk voor iedereen.
Ik schat in dat vele mensen van onze generatie al niet
gewend waren om s’avonds laat de straat op te gaan.
Het is even nodig. We moeten de verspreiding van
dat virus tegengaan, met z’n allen. #blijfbinnen

En vergeleken met andere landen waar nu ook een
avondklok is, is onze 21:00 uur wel te doen.
In Frankrijk b.v. geldt de avondklok al vanaf 18:00 uur

Miisschien is het voor sommigen ook wel prettig als het
s’avonds rustig is op straat.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 391 ppm, nu: 416 ppm.

Laatst aangepast door barth. op Zo Jan 24, 2021 12:47 am, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 506
Zo Jan 24, 2021 12:41 am Reageer met quote

Bedoel je : Niet gewend om 's avonds laat de straat op te gaan ?
Ik ben het in ieder geval niet gewend .

Laatst aangepast door Gribou---Greet op Zo Jan 24, 2021 12:42 am, in totaal 1 keer bewerkt

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14414
Zo Jan 24, 2021 12:42 am Reageer met quote

Ik leg me erbij neer, zoals bij de andere maatregelen, maar ik vind het een onzinmaatregel waarvoor zinnige argumenten ontbreken. Er is geen schijn van een bewijs dat een avondklok het aantal besmettingen omlaag brengt.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Zo Jan 24, 2021 12:43 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Ik leg me erbij neer, zoals bij de andere maatregelen, maar ik vind het een onzinmaatregel waarvoor zinnige argumenten ontbreken. Er is geen schijn van een bewijs dat een avondklok het aantal besmettingen omlaag brengt.

Maar er is ook geen bewijs dat het niet helpt .

barth.

Superlid
Superlid
Zo Jan 24, 2021 12:45 am Reageer met quote

Gribou---Greet schreef:
Bedoel je : Niet gewend om 's avonds laat de straat op te gaan ?
Ik ben het in ieder geval niet gewend .

Ja. Laughing

Ik bedoelde inderdaad “niet gewend”. Of gewend om dat niet te doen”
Dank voor je opmerkzaamheid.
Ik zal mijn bericht aanpassen.

barth.

Superlid
Superlid
Zo Jan 24, 2021 12:59 am Reageer met quote

Keesvi schreef:

Een argument voor de maatregel is dat het het aantal contactmomenten, met name bij jongeren, omlaag brengt.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14414
Zo Jan 24, 2021 1:04 am Reageer met quote

Gribou---Greet schreef:

Met alle respect, Greet, en barth. maar geen bewijs dat iets niet werkt is natuurlijk geen argument om een dergelijke maatregel in te voeren. Laten we vooropstellen dat de Nederlandse regeling de meeste mensen niet zal deren. Maar de winkels eerder dicht betekent meer opeenhoping van winkelend publiek tijdens de openingsuren die resten. Dat een avondklok het aantal besmettingen onder jongeren zal terugdringen is een aanname. Jongeren die bij elkaar blijven slapen tot in de kleine uurtjes, in plaats van 's avonds naar huis te gaan. Je gaat er geen ontmoetingen mee tegen maar je verschuift slechts het tijdstip van die ontmoetingen. Volgens mij zijn dat allemaal factoren die besmetting eerder bevorderen dan tegengaan. Als je besmetting onder jongeren wilt tegengaan dan moet je de scholen consequent een periode sluiten. Dat heeft ook nadelen maar waar focus je op?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Zo Jan 24, 2021 1:36 am Reageer met quote

@ Keesvi

Laten we vooropstellen dat de Nederlandse regeling de meeste mensen niet zal deren....... conclusie van jezelf Question

Het draagvlak onderzoek van de RIVM samen met de GGD laat iets anders zien.

barth.

Superlid
Superlid
Zo Jan 24, 2021 2:05 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Gribou---Greet schreef:

Met alle respect, Greet, en barth. maar geen bewijs dat iets niet werkt is natuurlijk geen argument om een dergelijke maatregel in te voeren. Laten we vooropstellen dat de Nederlandse regeling de meeste mensen niet zal deren. Maar de winkels eerder dicht betekent meer opeenhoping van winkelend publiek tijdens de openingsuren die resten. Dat een avondklok het aantal besmettingen onder jongeren zal terugdringen is een aanname. Jongeren die bij elkaar blijven slapen tot in de kleine uurtjes, in plaats van 's avonds naar huis te gaan. Je gaat er geen ontmoetingen mee tegen maar je verschuift slechts het tijdstip van die ontmoetingen. Volgens mij zijn dat allemaal factoren die besmetting eerder bevorderen dan tegengaan. Als je besmetting onder jongeren wilt tegengaan dan moet je de scholen consequent een periode sluiten. Dat heeft ook nadelen maar waar focus je op?

Ik heb zelf geen mening over iets waar ik niet genoeg verstand van heb. Kees.
Maar je schreef “geen zinnige argumenten”, en toen gaf ik voor de volledigheid het argument wat voor de maatregel gegeven werd.
En omdat ik zelf jarenlang in het centrum van Utrecht heb gewoond. Aan een uitgaansroute. En dus het uitgaansleven s’avonds laat in een studentenstad ken. Kan ik me wel wat voorstellen bij die maatregel om dat uitgaansleven met heel veel contactmomenten te beperken.
Ik lees ook artikelen zoals
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/15/avondklokken-in-belgie-en-frankrijk-geven-hoop-a4027771

En dan zie ik dat de meningen van deskundigen over de effectiiviteit verdeeld is.
Het RIVM kan het niet berekenen, maar er zijn ook ervaringen in het buitenland die wel een positief effect laten zien van de maatregel.

Hoe zou jij dat aantal contact momenten bij jongeren omlaag willen brengen? Weet jij een andere maatregel die beter werkt?

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 855
Zo Jan 24, 2021 2:22 am Reageer met quote

Keesvi schreef:

de argumenten zijn helemaal niet onzinnig, ja dat is jou mening maar geen feit.
Het argument om het aantal contacten omlaag te brengen lijkt me heel zinvol.

om elke maatregel met wetenschappelijke bewijzen te staven, daar ontbreekt simpelweg de tijd voor.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3194
Zo Jan 24, 2021 2:45 am Reageer met quote

Ben 1 x aangehouden voor controle op weg van werk naar huis rond 23 uur.
Kwam slechts 1 andere auto tegen de hele weg, je bent wel lekker snel thuis zo Very Happy
Daarna de hond nog uitgelaten en toen viel de stilte me op, je hoorde niets, geen verkeer, geen geluid, heel apart.

Ik denk wel dat maatregel effect heeft, jongeren blijven echt niet allemaal bij elkaar thuis slapen, geloof ik niets van.
Naar mijn idee werkt het wel contact verminderd, maar dat is natuurlijk slechts mijn mening Wink

Er worden/zijn wel meer maatregelen toegepast waarvan het effect niet bij voorbaat bekend is/was, dat is nog geen reden om ze niet toe te passen.

Conny48

Stamgast
Stamgast
Antw.: 369
Zo Jan 24, 2021 2:53 am Reageer met quote

Ik denk dat de avondklok vooral ingesteld is
om illegale feestjes tegen te gaan,die zijn vaak op afgelegen plekken waar je echt niet de nacht kunt doorbrengen.
We zullen over een tijdje wel zien wat het opgeleverd heeft.

I'm a strong woman,because a strong woman raised me.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28645
Zo Jan 24, 2021 1:19 pm Reageer met quote

Ik twijfel ook sterk of het nu wel zo'n nuttig effect zal hebben. Het gros van de ouderen kwam toch al zelden buiten na negen uur 's avonds. Zeker nu er niets meer open is om naar toe te gaan. En de jongeren zijn vindingrijk genoeg om toch wel bij elkaar te komen.

Daarnaast zijn er dan weer allerlei uitzonderingen, terecht of onterecht. En zijn er dus ook weer mensen die daar dan weer misbruik van willen maken. Ik kan ook de hond van de buren uitlaten als ik naar buiten wil. De buurman aan de andere kant kan dat ook...

Of Fikkie blij is als hij drie of meerdere keren uitgelaten wordt op een avond, is weer een ander verhaal...

Faber quisque fortunae suae

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Jan 24, 2021 2:09 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik twijfel ook sterk of het nu wel zo'n nuttig effect zal hebben. Het gros van de ouderen kwam toch al zelden buiten na negen uur 's avonds. Zeker nu er niets meer open is om naar toe te gaan. En de jongeren zijn vindingrijk genoeg om toch wel bij elkaar te komen.

Daarnaast zijn er dan weer allerlei uitzonderingen, terecht of onterecht. En zijn er dus ook weer mensen die daar dan weer misbruik van willen maken. Ik kan ook de hond van de buren uitlaten als ik naar buiten wil. De buurman aan de andere kant kan dat ook...

Of Fikkie blij is als hij drie of meerdere keren uitgelaten wordt op een avond, is weer een ander verhaal...

Het uit alleen laten van de hond na 21 uur, al doe je dat 10 x, is natuurlijk geen grote bron van besmettingsgevaar.
Je kunt moeilijk verkopen dat iedereen zijn/haar hond dan maar voor het laatst mag uitlaten voor 21 uur, dat is gewoon veel te vroeg voor een hele nacht. (misschien dat sommige honden dat wel zouden kunnen, geldt bij lange na niet voor iedere hond).

En als je geen uitzonderingen wilt maken, stort Nederland in, geen zorg meer, geen bevoorrading, geen ambulances, bij ernstige medische calamiteiten van familieleden, mag je niet naar het ziekenhuis en ga zo maar door.........
Dus dat er uitzonderingen moeten worden gemaakt, is helemaal niet erg en goed te onderbouwen. En als mensen dat niet (willen) begrijpen, is dat aan hun eigen kortzichtigheid te danken.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jan 24, 2021 4:00 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Het uit alleen laten van de hond na 21 uur, al doe je dat 10 x, is natuurlijk geen grote bron van besmettingsgevaar...

Maar zonder hond op straat lopen, één of tien keer, is natuurlijk ook geen grote bron van besmettingsgevaar.
Quote:
Je kunt moeilijk verkopen dat iedereen zijn/haar hond dan maar voor het laatst mag uitlaten voor 21 uur, dat is gewoon veel te vroeg voor een hele nacht. (misschien dat sommige honden dat wel zouden kunnen, geldt bij lange na niet voor iedere hond).

Ik ken zat mensen die hun hond rond tien uur uitlaten en dan pas de volgende dag weer. Dan zou dat toch ook voor negen uur moeten kunnen. Dan sta je de volgende dag maar een uurtje eerder op. je moet iets over hebben voor je hobby, zeg ik altijd maar.
Quote:
En als je geen uitzonderingen wilt maken, stort Nederland in, geen zorg meer, geen bevoorrading, geen ambulances, bij ernstige medische calamiteiten van familieleden, mag je niet naar het ziekenhuis en ga zo maar door.........
Dus dat er uitzonderingen moeten worden gemaakt, is helemaal niet erg en goed te onderbouwen. En als mensen dat niet (willen) begrijpen, is dat aan hun eigen kortzichtigheid te danken.

Dat er uitzonderingen moeten zijn begrijp ik ook wel. De brandweer die naar een brand moet, de dokter die naar een patient moet. Duidelijk genoeg.

Maar pakketbezorging? Maaltijden aan huis laten brengen?

Kun je echt niet vóór negen uur eten? En ik heb trouwens nog nooit een pakket na negen uur gekregen. En ik bestel toch regelmatig via het internet...

Maar zoals al eerder gezegd, ik ben persoonlijk niet zo overtuigd van de effectiviteit van die avondklok. Maar ik zal mij er braaf aan houden. Zal ook weinig moeite kosten.. Very Happy

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Jan 24, 2021 4:23 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
dagmar57 schreef:

Het uit alleen laten van de hond na 21 uur, al doe je dat 10 x, is natuurlijk geen grote bron van besmettingsgevaar...

Maar zonder hond op straat lopen, één of tien keer, is natuurlijk ook geen grote bron van besmettingsgevaar.
Nee klopt helemaal, maar het ging erom of de hond in je eentje uitlaten een goede reden is voor een uitzondering en ik vind van wel.
Quote:

Ik ken zat mensen die hun hond rond tien uur uitlaten en dan pas de volgende dag weer. Dan zou dat toch ook voor negen uur moeten kunnen. Dan sta je de volgende dag maar een uurtje eerder op. je moet iets over hebben voor je hobby, zeg ik altijd maar.
Je moet om negen uur binnen zijn, dus dat betekent dat je dan je hond rond 20.30 uur moet uitlaten, dat is dus anderhalf uur vroeger als 10 uur, een heel verschil. En sommige honden zullen het best kunnen, maar ik heb b.v. een oudere hond en net als bij wat oudere mensen werken dan de kringspieren wat minder Very Happy

Quote:

Dat er uitzonderingen moeten zijn begrijp ik ook wel. De brandweer die naar een brand moet, de dokter die naar een patient moet. Duidelijk genoeg.

Maar pakketbezorging? Maaltijden aan huis laten brengen?

Kun je echt niet vóór negen uur eten? En ik heb trouwens nog nooit een pakket na negen uur gekregen. En ik bestel toch regelmatig via het internet...
Het punt is dat het economisch goed is als bedrijven kunnen blijven bezorgen, ook na 21 uur en bezorgers zijn ook geen grote bron van besmetting...........................
Grote bronnen van besmetting zijn groepen mensen bij elkaar, zowel thuis als elders en daar is de avondklok voor, om contacten thuis en elders te verminderen.

Maar zoals al eerder gezegd, ik ben persoonlijk niet zo overtuigd van de effectiviteit van die avondklok. Maar ik zal mij er braaf aan houden. Zal ook weinig moeite kosten.. Very Happy

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5135
Zo Jan 24, 2021 5:33 pm Reageer met quote

Het wordt nu moeilijk 's avonds een feest te houden, zowel binnen (de mensen kunnen niet naar huis) als buiten (in parken, andere buitengebieden).
Dat kan de winst zijn. Tja. In menig buitenland past men dit middel ook toe, en in sommige gevallen al veel langer, daar is over nagedacht door mensen die hierin meer oordeelkundig zijn dan zeer zeker ik

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jan 24, 2021 5:41 pm Reageer met quote

"Het punt is dat het economisch goed is als bedrijven kunnen blijven bezorgen, ook na 21 uur en bezorgers zijn ook geen grote bron van besmetting...........................
Grote bronnen van besmetting zijn groepen mensen bij elkaar, zowel thuis als elders en daar is de avondklok voor, om contacten thuis en elders te verminderen."

Natuurlijk is het economisch goed als bedrijven weer kunnen doorgaan. Dat is ook precies het dilemma waar de overheid mee worstelt.

Maar zoals je zelf al zegt, het besmettingsgevaar is het grootst bij grote groepen mensen. Dan moet je ook daar op inspelen. dan moet je stomweg alle bijeenkomsten verbieden en zeggen dat er helemaal geen bezoek mag zijn. Absoluut niet leuk maar dan ben je wel met de kern van het probleem bezig,

Met een avondklok red je dat niet. Je kan je bezoekjes ook in de middag doen. Of een nachtje bij elkaar slapen, afhankelijk van de situatie.

barth.

Superlid
Superlid
Zo Jan 24, 2021 7:23 pm Reageer met quote

Er zijn een hoop vreedzame demonstranten in Wappelonia.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jan 24, 2021 7:53 pm Reageer met quote

De zon schijnt en je moet toch wat op je vrije zondag...

Pagina 1 van 7 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Plaats reactie