Het wordt riskant als mensen in groepen worden beoordeeld
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13480
Vr Jun 26, 2020 6:14 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Zou het niet in de menselijke aard liggen om in groepen te denken? Een soort oerinstinct om een groep als ongevaarlijk te zien of juist als gevaarlijk. (met alle nuances daar tussen natuurlijk)

Ik kan me voorstellen dat instanties zoals de politie zoekende zijn naar terminologie waarmee ze hun werk fatsoenlijk kunnen doen zonder in racisme te vervallen. Met onderscheid maken oftewel discrimineren is op zich niets mis. Als het leidt tot racisme wel. Ik las daar zojuist een aardige column over:
Quote:
En toch zag ik met name in het jeugdrecht een subtiel verschil: bij Nederlandse verdachten viel op zitting vaker het woord ‘kwajongensgedrag’ terwijl bij Marokkaanse verdachten eerder werd gesproken van ‘afglijden’. Een verschil dat net groot genoeg was om in de strafmaat terug te zien.
Je hoeft helemaal geen racist te zijn om racistisch te handelen

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27675
Vr Jun 26, 2020 6:38 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Zou het niet in de menselijke aard liggen om in groepen te denken? Een soort oerinstinct om een groep als ongevaarlijk te zien of juist als gevaarlijk. (met alle nuances daar tussen natuurlijk)

Een groep jongeren tijdens een zaterdagavond in een uitgaansstraat, beoordeel ik anders dan een groep jongeren, die op een doordeweekse dag door de binnenstad lopen. Dit terwijl het misschien wel dezelfde jongeren kunnen zijn.

Bij het denken en beoordelen van groepen, zal veelal de nuance gaan ontbreken, waardoor er onderling door verschillende groepen steeds een wantrouwen kan ontstaan.

Misschien is het wel typisch Nederlands om rond je eigen voorkeuren of gedachten een groep te gaan vormen. Als je het politieke en religieuze leven onderzoekt, merk je vanzelf hoeveel partijen en afsplitsingen er bestaan.

Natuurlijk denkt de mens constant in groepen. Jongeren en ouderen, dikke en dunne mensen, korte en lange mensen, mannen en vrouwen, homo en hetero, armen en rijken, gelovig en ongelovig, kortom de lijst is zo goed als oneindig. dus denkt men ook in witte mensen, blanke mensen 'gele' mensen, zwarte mensen...

En ik denk dat dat absoluut niet iets specifieks Nederlands is, maar op de hele wereld voorkomt. Het lijkt mij eerder iets biologisch. Bij groepsdieren is er ook altijd een leider en letterlijk het gebeten dier, met alles er tussenin...

En ik denk ook niet dat dat ooit zal veranderen...

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jun 26, 2020 8:20 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
En ik denk dat dat absoluut niet iets specifieks Nederlands is, maar op de hele wereld voorkomt. Het lijkt mij eerder iets biologisch. Bij groepsdieren is er ook altijd een leider en letterlijk het gebeten dier, met alles er tussenin...

En ik denk ook niet dat dat ooit zal veranderen...

Het verschil tussen mensen en dieren is een combinatie van rationeel redeneren en beschaving. Het kan geen kwaad je bewust te zijn van dergelijke mechanismen en er in de omgang met je medemensen rekening mee te houden. Dergelijk gedrag heb je wel degelijk in de hand bij het kiezen tussen op de oude voet doorgaan of bij te stellen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jun 26, 2020 8:25 pm Reageer met quote

Sinds de gruwelijke moord op George Floyd vullen boeken over racisme de top 10 van de bestsellerlijsten in de VS. 'White fragility' van Robin Diangelo staat helemaal bovenaan. Het is een boek dat zich expliciet richt tot witte mensen die van zichzelf denken dat ze niet racistisch zijn.

Al in het voorwoord krijgen de lezers een belangrijke waarschuwing mee. “Racisme”, zo schrijft Diangelo, “is heel complex en genuanceerd en daardoor kunnen we nooit stellen dat onze kennis compleet of voltooid is.” Wie de boodschap van haar boek dus ernstig neemt, begint meteen verder te lezen aan de rest van de top-10.

Robin Diangelo richt zich heel specifiek tot een wit lezerspubliek. Nog specifieker: tot witte mensen die zichzelf zien als niet-racistisch en die professioneel of in hun activisme of vrije tijd al dan niet nauwe contacten hebben met mensen van kleur. Diangelo is goed geplaatst om dat te doen want ze geeft al een kwarteeuw vormingen over racisme aan datzelfde publiek.

Voor veel van die lezers is dat al meteen schrikken. Witte mensen hebben niet de gewoonte om als groep gezien te worden. Nochtans is dat evident. Tegelijk met de creatie van het verwerpelijke idee van een minderwaardig ras werd er ook het al even waanzinnige idee van een superieur ras gecreëerd.

Zeer lezenswaardig artikel: Witte verkramptheid maakt elk gezond gesprek over racisme onmogelijk. Boek staat inmiddels op mijn e-reader.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4082
Vr Jun 26, 2020 10:35 pm Reageer met quote

Wat een goed verhaal, Kees. Dat boek ga ik ook lezen. De vanzelfsprekendheid waarmee ik als witte vrouw gebruik maak van de privileges die ik heb vanwege mijn huidskleur, daarop ben ik al eerder attent gemaakt door een vriendin van mij. Zij vroeg me hoe vaak mij door de beveiliger van een winkel werd gevraagd om de inhoud van mijn tas te laten zien. Mijn antwoord was dat mij dat nog nooit is gevraagd. En inderdaad vind ik dat heel normaal. Toen vertelde zij dat het haar regelmatig wordt gevraagd. We hadden een vergelijkbare situatie, ongeveer van dezelfde leeftijd, zelfde werk, kinderen en een blanco strafblad ( dat niet voor niets blanco wordt genoemd, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een zwarte lijst. Ik noem maar wat ).
Voor mij was dat een eye-opener.
Ook heb ik gemerkt dat ik, wanneer ik in een gezelschap verkeer met voornamelijk zwarte mensen ( op een feestje van diezelfde vriendin) ik me opeens bewust ben van mijn kleur, iets wat ik verder eigenlijk nooit heb. Je bewust zijn en opstaan tegen racisme is meer dan solidair zijn met mensen die gelijke rechten eisen, dat betekent ook dat je moeite doet het echt te begrijpen en je bewust te zijn van het racisme in jezelf. Niet omdat je op anderen neerkijkt maar omdat je het blanke privilege zo vanzekfsprekend vind, dat je je er niet van bewust bent. Het is dan ook ongelooflijk arrogant om als blanke te beweren dat het wel meevalt met dat racisme.
Wie durft hier openlijk een voorbeeld te geven van het racisme in jezelf? Zal ik beginnen? Als ik 's avonds over straat loop en er staat een groepje wat luidruchtige jongeren die ik moet passeren, dan vind ik een groep zwarte mannen enger dan een groep witte. Dat is racisme en aan mij de taak om uit te vinden waarom ik dat zo voel.
Dat moet míjn probleem zijn, waar ik mee aan de slag moet.
Zo dat is eruit. Wie volgt?

Verder heb ik, net als sommige anderen, moeite met die zwijgende meerderheid die volgens mij helemaal niet bestaat. Maar ze worden als groep gretig opgevoerd door populistische figuren, zoals Trump. Een niet bestaande aanhang waarmee iedereen zich als het zo uikomt zou kunnen identificeren. Persoonlijk weiger ik om me tot die groep te laten rekenen, hoewel ik ook een brave oppassende burger ben. Maar een populist praat niet voor of namens mij. Dus deze zwijgende meerderheid opvoeren als mensen opkomen voor hun rechten is niets anders dan het ontkennen van het gevoel van die ander. Daar mag het namelijk niet over gaan.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 337
Vr Jun 26, 2020 11:09 pm Reageer met quote

Willemijn schrijft: Als ik 's avonds over straat loop en er staat een groepje wat luidruchtige jongeren die ik moet passeren, dan vind ik een groep zwarte mannen enger dan een groep witte. Dat is racisme en aan mij de taak om uit te vinden waarom ik dat zo voel.

Ik doe in dat geval hetzelfde als jij, maar vind dat geen racisme.
Ik ga uit van de eenvoudige definitie van racisme zoals Amnesty die geeft:
Racisme is een groep om raciale redenen minderwaardig behandelen of daarover vernederende uitspraken doen.
Ik behandel die groep zwarte mannen totaal niet minderwaardig, laat staan dat ik vernederende uitspraken doe. Jij vindt de groep witte mannen ook eng, maar minder eng dan de zwarte. Ben je dan tegenover de witte gewoon een beetje discriminerend en tegenover de zwarte een beetje racistisch? In mijn ogen ben je dan totaal niet discriminerend of racistisch. Je bent gewoon alert op mogelijk gevaar.
Als je van de termen racisme of discriminatie een containerbegrip maakt, is er inderdaad heel veel racisme en discriminatie. Dan heb ik zoveel racisme in me dat ik niet eens hoef te proberen een beginnetje van een opsomming te maken. Wat ik dan ook niet van plan ben.
Belangrijker lijkt me dat ik mensen probeer respectvol tegemoet te treden. En dat lukt meestal wel redelijk, denk ik.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Jun 26, 2020 11:48 pm Reageer met quote

Ik denk dat racisme veel meer is een veel dieper zit dan de definitie van Amnesty die jij citeert. Juist tot de blanken die zichzelf vanwege deze definitie als niet racistisch beschouwen richt de schrijfster die Kees aanhaalt zich. Dat maakt het ook zo interessant, maar ook confronterend. Het eeuwenlang ingeslepen gevoel te behoren tot een superieur ras zit zo diep, dat we (ik) ons daar niet eens van bewust zijn. Het was mij nooit opgevallen dat cruciale posten worden ingenomen door blanken, dat deskundigen op tv vrijwel altijd wit zijn, dat politici veelal wit zijn.
Een jaar of wat geleden zag ik de documentaire "Wit is ook een kleur". Daarin liet men o.m. een filmpje zien waarin een kind op een vraag moest antwoorden door een witte of een zwarte pop aan te wijzen, bijvoorbeeld op de vraag "wie van deze poppen is de slimste? Zowel blanke als zwarte kinderen dichtten positieve eigenschappen toe aan de witte pop en negatieve aan de zwarte pop. Ik vond dat zo erg! En ja, als ik kijk naar de helden in de kinderboeken die ik las, maar ook die ik voorlas, de helden waren vrijwel allemaal wit. Met dat beeld groeide ik op, maar groeide ook dat zwarte kind op. En ik vond dat heel normaal, ik stond daar nooit bij stil. Dat doe ik nu wel steeds meer en daarom wil ik ook dat boek lezen dat Kees noemde. Om het te begrijpen, om me bewust te worden, want ik wil niet racistisch zijn en als ik het onbewust wel ben, dan moet ik me daarvan dus bewust worden. En wat niet op mij van toepassing is kan ik naast me neerleggen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Jun 27, 2020 1:12 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Wie durft hier openlijk een voorbeeld te geven van het racisme in jezelf? Zal ik beginnen? Als ik 's avonds over straat loop en er staat een groepje wat luidruchtige jongeren die ik moet passeren, dan vind ik een groep zwarte mannen enger dan een groep witte. Dat is racisme en aan mij de taak om uit te vinden waarom ik dat zo voel.
Zo dat is eruit. Wie volgt?

Zoals de vaste forummers inmiddels weten is mijn werk, half time sinds mijn pensionering, gerelateerd aan asielzoekers die binnen de Centrale Opvang, dus op AZC's verblijven. Ik probeer uit het medisch dossier voor een consult al een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de casus waarmee ik geconfronteerd word. Waar mijn patiënt vandaan komt is een van de gegevens die ik naloop. Dat kan handig zijn om de juiste persoon uit de wachtkamer te plukken maar onwillekeurig bepaalt die herkomst ook mijn voorlopige beeld wat betreft ziektebeleving, interpretatie van de presentatie etc. etc. Daar klopt vaak wel iets van maar meer dan eens ook niet waardoor ik mezelf continue moet dwingen om te toetsen. Toch ben ik geneigd om het algemene beeld per cultuur vast te houden. Bijvoorbeeld Iraniërs zijn zeurpieten die niet ziek mogen zijn, Noord-Afrikanen zijn verslaafd en crimineel, Russisch sprekenden intimiderend en denigrerend naar ons toe, van oosterlingen krijg je geen hoogte en Roma's zijn onderontwikkeld.

Iets anders zijn collega's met een andere culturele achtergrond dan de mijne. Nog niet zo lang geleden begon ik het raar van mezelf te vinden om naar die achtergrond te informeren als die collega's een andere huidskleur hadden of een hoofddoekje droegen. Natuurlijk ben ik de enige niet maar vreemd is dat ik die neiging veel minder had bij blond haar en blauwe ogen, om die metafoor even te hanteren.

virgo

Stamgast
Stamgast
Za Jun 27, 2020 1:39 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ik denk dat racisme veel meer is een veel dieper zit dan de definitie van Amnesty die jij citeert. Juist tot de blanken die zichzelf vanwege deze definitie als niet racistisch beschouwen richt de schrijfster die Kees aanhaalt zich. Dat maakt het ook zo interessant, maar ook confronterend. Het eeuwenlang ingeslepen gevoel te behoren tot een superieur ras zit zo diep, dat we (ik) ons daar niet eens van bewust zijn. Het was mij nooit opgevallen dat cruciale posten worden ingenomen door blanken, dat deskundigen op tv vrijwel altijd wit zijn, dat politici veelal wit zijn.
Een jaar of wat geleden zag ik de documentaire "Wit is ook een kleur". Daarin liet men o.m. een filmpje zien waarin een kind op een vraag moest antwoorden door een witte of een zwarte pop aan te wijzen, bijvoorbeeld op de vraag "wie van deze poppen is de slimste? Zowel blanke als zwarte kinderen dichtten positieve eigenschappen toe aan de witte pop en negatieve aan de zwarte pop. Ik vond dat zo erg! En ja, als ik kijk naar de helden in de kinderboeken die ik las, maar ook die ik voorlas, de helden waren vrijwel allemaal wit. Met dat beeld groeide ik op, maar groeide ook dat zwarte kind op. En ik vond dat heel normaal, ik stond daar nooit bij stil. Dat doe ik nu wel steeds meer en daarom wil ik ook dat boek lezen dat Kees noemde. Om het te begrijpen, om me bewust te worden, want ik wil niet racistisch zijn en als ik het onbewust wel ben, dan moet ik me daarvan dus bewust worden. En wat niet op mij van toepassing is kan ik naast me neerleggen.

Een kind internaliseert wat de omgeving aanbiedt aan waarden, opvattingen, gewoontes, gedragingen. In dat geheel zitten ook vooroordelen en eeuwenlang ingeslepen, cultuurbepaalde ideeën over minderheden waarbij de meerderheidsgroep zich meestal superieur waant aan randgroepen en aan nieuwkomers. Die ideeën stoelen voor een groot deel op gevoelens die meestal niet door het verstand bevraagd worden. Dat jij wél probeert via een grotere bewustwording daar voor jezelf zicht op te krijgen is alleen maar lovenswaardig omdat elke gedragsverandering nu eenmaal alleen kan voortkomen uit gegroeid inzicht.
Het gros van de mensen is niet bovenmatig bezig met zelfreflectie en deint mee op de golven van de tijdgeest. Die verandert maar heel langzaam. Daarom verwacht ik dat het wegebben van het ´onbewuste´ racisme als onderdeel van onze cultuur nog wel wat decennia in beslag zal nemen. Dat proces zal vooral in gang gezet worden door en gelijke tred houden met het belangrijker worden van niet-westerse (dus niet-witte) culturen.
Omdat het uitoefenen van macht een diep menselijke drijfveer is, zou het zomaar kunnen dat over 100 jaar bijvoorbeeld de Chinezen, waar het racisme betreft, dezelfde ´fout´ gaan maken als die de witte mens nú aangewreven wordt.

virgo

Stamgast
Stamgast
Za Jun 27, 2020 2:16 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Iets anders zijn collega's met een andere culturele achtergrond dan de mijne. Nog niet zo lang geleden begon ik het raar van mezelf te vinden om naar die achtergrond te informeren als die collega's een andere huidskleur hadden of een hoofddoekje droegen. Natuurlijk ben ik de enige niet maar vreemd is dat ik die neiging veel minder had bij blond haar en blauwe ogen, om die metafoor even te hanteren.

Van iemand met blauwe ogen en blond haar weet je dat jij en die persoon een heel grote gemeenschappelijke basis hebben en dat je veel sneller en adequater kunt reageren op niet verwachte vragen of op antwoorden die afwijken van het ´normale´. Het kost veel meer moeite het gedrag of de manier van reageren van iemand met een andere culturele achtergrond juist te duiden. Daarom wil je op voorhand al wat handvatten paraat hebben; zeker als je weet dat ook nog eens de taal het contact bemoeilijkt.
Dus ik vond jouw neiging vooraf wat verkennend onderzoek naar achtergronden te doen heel begrijpelijk.
Er is natuurlijk ook iets voor te zeggen om zonder informatie gewoon blanco iemand tegemoet te treden en je kennis op te bouwen alleen uit wat er op collegiaal vlak voorvalt.
Zo wil, in een onderwijssituatie, de ene docent van een nieuwe leerling zo veel mogelijk informatie vooraf verzamelen (met het gevaar dat hij zich een beeld vormt op grond van beelden van anderen), terwijl een andere docent ervoor kiest de leerling te leren kennen puur op basis van de startende relatie, zonder last van oordelen en etiketten uit het verleden.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8145
Za Jun 27, 2020 1:19 pm Reageer met quote

Deze tekst is niet van mij zelf, maar ik vond het de moeite waard om dit hier te plaatsen:

In dit kleine Nederlandje ...
Worden net als in de rest van de wereld, naast mensen met een ander kleurtje, ook kleine mensen, hele grote mensen, dikke mensen, schele mensen, stotterende mensen, manke mensen, al oudere mensen, verlegen mensen, ADHD en ADD mensen, andere sexuele-geaardheid mensen, minder slimme mensen, juist hele slimme mensen of gewoon omdat je bent zoals je bent, dikwijls anders aangekeken....
En toch probeert iedereen er in dit landje het beste van te maken.

In dit kleine kikkerlandje..
Is Aboutaleb burgemeester van Rotterdam en Marcouch van Arnhem....
Wonen er in Amsterdam meer dan 180 nationaliteiten...
Won Humberto Tan ooit de Televizierring en het Perfecte Plaatje....
Is Spong een beroemde advocaat....
En maken Braboneger , Theo Maassen of Najib heel Nederland aan het lachen.

In dit piepkleine landje..
Is Khadija Arib voorzitter van de Tweede Kamer....
Ali B het populairste gezicht van The Voice of Holland....
Zijn Depay, Dumfries en Wijnaldum topspelers in Oranje....
Was Gullit de aanvoerder van het succesvolste Oranje ever...
En Sanders troetelbeer bij de Leeuwinnen....
Martina een sprintende bigsmile import-antillaan....
En Ozcan Akyol een topcolumnist in het AD. ....

In dit Nederlandje..
Zijn politieagenten op straat wit, bruin , geel of zwart ...
Hebben leraren hippe baarden, kale koppen of dragen hoofddoeken....
Is de slager en groenteboer Nederlands, Turks. Antilliaans, of Marokkaans....
Heet de friettenteigenaar Corry, Hassan of ChengX....
Heet personeel in de kroeg of restaurant Willem of Nasrin....
Worden we in de sportschool gecoached door Admir of Ronnie....
Worden muren gladgestreken door Wladimir of Jeroen...
Eten we couscous bij Mo, shoarma bij Ali en rookworst bij de HEMA....
Leren we Ethiopiers uit het AZC fietsen en laten zij ons bij de Zevenheuvelenloop weer zien hoe je echt hard moet rennen...
Wordt Braziliaans carnaval of met de buren het Suikerfeest meegevierd en is er ruimte voor de gay pride ...

In dit mooie Nederlandje….
Kan iedereen bereiken wat ie wil, worden mensen leiders en profs of wat dan ook om hun capaciteiten....
Wordt geklapt en gejuicht voor mensen ongeacht de hoeveelheid pigment....
eten we waar we zin in hebben ongeacht de kleur van het snuutje dat boven de pannen hangt.

Volgens mij hebben we het in Nederland over het algemeen best leuk met elkaar....
Laten we dat dan ook zo houden ...

Ik dacht, ik meld het ff..

En dat is geen racisme maar realisme 😔🤷‍♀️

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Jun 27, 2020 2:03 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
(...)

(... )

Wat in dit lijstje opvalt is dat de toejuichingen en acceptatie vooral gelden voor zij die topprestaties leveren in de sport, ten faveure van óns, Nederlanders. Dan vinden we ze helemaal geweldig. Hetzelfde geldt voor zij die scoren in de entertainment industrie.
Aboutaleb, Marcouch en Arib werden en worden door bepaalde elementen in onze bevolking méér dan kritisch gevolgd en er wordt hen duidelijk gemaakt dat zij eigenlijk, door hun afkomst , niet horen op de plek die zij innemen.
De schrijver van dit stukje doet wat anderen ook doen: het bagatelliseren van een probleem, wegkijken van wat er onder al die mooie woorden gewoon ook speelt. Als zwarte heb je weinig aan de bewieroking van Wijnaldum als je gewoon niet op een sollicitatiegesprek wordt uitgenodigd of geen stageplek krijgt door je buitenlandse naam of door je kleur. De grijns van Martina helpt je niet als je geen woning kunt huren omdat verhuurders gewoon kunnen aangeven geen buitenlanders in hun huizen te willen. Als we alleen mensen met een andere afkomst kunnen accepteren als ze medailles ( voor ons) binnenhalen, dan is er nog een lange weg te gaan, dunkt me.
Als je kijkt naar de mensen die wérkelijk invloed hebben in de maatschappij, die de macht bekleden en veranderingen bewerkstelligen, mensen met invloed…hoe groot is dan die vertegenwoordiging van zwart? ( Uit het door Kees aangehaalde artikel: "VRT-journalist Ivan De Vadder maakte enkele jaren geleden een ranglijst op van de machtigste mensen in Vlaanderen, de mensen die door hun geld of hun invloed dit stuk land in een bepaalde plooi leggen. Bij die veertig mensen waren er twee van kleur: Vincent Kompany en Stromae. Niet toevallig – als je een beetje weet hoe racisme zijn werk doet – een voetballer en een muzikant").

Zolang een groot deel van de bevolking nog niet eens wil luisteren naar de bezwaren tegen de vernederende verschijning van zwarte Piet is het me te makkelijk om een stukje als dit te schrijven. En dan durf ik er wel wat onder te verwedden dan de schrijver dezes een zelfgenoegzame, erg witte Nederlander is. Natuurlijk mag deze mening gegeven worden, maar hoeveel recht heb je om te concluderen dat het allemaal wel meevalt als je niet tot de groep behoort die het treft?

Laatst aangepast door WillemijnF op Za Jun 27, 2020 2:14 pm, in totaal 2 keer bewerkt

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4456
Za Jun 27, 2020 2:11 pm Reageer met quote

Mooie tekst Benneke

De strofes beginnen met "in dit kleine Nederlandje" met allerlei variaties daarop

Zijn er ook gedichten waarin 'onze geschiedenis' , 'het Nederlandse volk' , 'wij' als de geschiedenis van alle mensen die nu Nederland uitmaken voorop geplaatst wordt?

Dat mis ik in het huidige debat

Dit land is toevallig hier geworpen zijnde 'mijn' land, maar niet meer en niet minder als dat voor iedereen die hier woont geldt, idem dito de geschiedenis en huidskleur van de mensen die Nederland uitmaken. Hier en nu.

Niet dat 'nou vooruit maar jullie horen er ook een beetje bij, net zoals de gehandicapten en de geesteszieken, kijk eens hoe ruimdenkend ik ben'

Nee, onverkort. De mensen die hier wonen, die ZIJN Nederland. Hun geschiedenis is de geschiedenis van DIT land, HUN land, ONS land

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Jun 27, 2020 2:17 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Mooie tekst Benneke

De strofes beginnen met "in dit kleine Nederlandje" met allerlei variaties daarop

Zijn er ook gedichten waarin 'onze geschiedenis' , 'het Nederlandse volk' , 'wij' als de geschiedenis van alle mensen die nu Nederland uitmaken voorop geplaatst wordt?

Dat mis ik in het huidige debat

Dit land is toevallig hier geworpen zijnde 'mijn' land, maar niet meer en niet minder als dat voor iedereen die hier woont geldt, idem dito de geschiedenis en huidskleur van de mensen die Nederland uitmaken. Hier en nu.

Niet dat 'nou vooruit maar jullie horen er ook een beetje bij, net zoals de gehandicapten en de geesteszieken, kijk eens hoe ruimdenkend ik ben'

Nee, onverkort. De mensen die hier wonen, die ZIJN Nederland. Hun geschiedenis is de geschiedenis van DIT land, HUN land, ONS land

De spijker op zijn kop. "Wij" Nederlanders doen het niet zo slecht want soms laten "wij" die ander toe. Dus eigenlijk hebben "zij" hier niet zoveel te klagen. Dát staat er eigenlijk.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8145
Za Jun 27, 2020 2:51 pm Reageer met quote

In protestantse kringen bestaan er de preciezen en de rekkelijken. De eerste groep neem alles letterlijk uit de bijbel en de rekkelijke geven er een ruimere interpretatie aan.

Ik zie dit in deze discussie terug. Het is in Nederland niet een zwart-wit situatie, maar er zijn zoveel nuances. Dit wordt gemakshalve denk ik maar over geslagen.

Ik merk ook op dat op dit forum groepen (zijn) ontstaan, waardoor van een werkelijke gedachtewisseling vaak geen sprake kan zijn.
Het is spuien van standpunten, waarbij geen ruimte over blijft om een discussie te beginnen.
Dat vind ik persoonlijk jammer, maar ik ervaar het wel op deze manier.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

ThirzadeRobles

Stamgast
Stamgast
Antw.: 292
Za Jun 27, 2020 4:28 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Deze tekst is niet van mij zelf, maar ik vond het de moeite waard om dit hier te plaatsen:

In dit kleine Nederlandje ...
Worden net als in de rest van de wereld, naast mensen met een ander kleurtje, ook kleine mensen, hele grote mensen, dikke mensen, schele mensen, stotterende mensen, manke mensen, al oudere mensen, verlegen mensen, ADHD en ADD mensen, andere sexuele-geaardheid mensen, minder slimme mensen, juist hele slimme mensen of gewoon omdat je bent zoals je bent, dikwijls anders aangekeken....
En toch probeert iedereen er in dit landje het beste van te maken.

In dit Nederlandje..
Zijn politieagenten op straat wit, bruin , geel of zwart ...
Hebben leraren hippe baarden, kale koppen of dragen hoofddoeken....
Is de slager en groenteboer Nederlands, Turks. Antilliaans, of Marokkaans....
Heet de friettenteigenaar Corry, Hassan of ChengX....
Heet personeel in de kroeg of restaurant Willem of Nasrin....
Worden we in de sportschool gecoached door Admir of Ronnie....
Worden muren gladgestreken door Wladimir of Jeroen...
Eten we couscous bij Mo, shoarma bij Ali en rookworst bij de HEMA....
Leren we Ethiopiers uit het AZC fietsen en laten zij ons bij de Zevenheuvelenloop weer zien hoe je echt hard moet rennen...
Wordt Braziliaans carnaval of met de buren het Suikerfeest meegevierd en is er ruimte voor de gay pride ...

In dit mooie Nederlandje….
Kan iedereen bereiken wat ie wil, worden mensen leiders en profs of wat dan ook om hun capaciteiten....
Wordt geklapt en gejuicht voor mensen ongeacht de hoeveelheid pigment....
eten we waar we zin in hebben ongeacht de kleur van het snuutje dat boven de pannen hangt.

Volgens mij hebben we het in Nederland over het algemeen best leuk met elkaar....
Laten we dat dan ook zo houden ...

Ik dacht, ik meld het ff..

En dat is geen racisme maar realisme 😔🤷‍♀️

Dit stuk wordt ook op facebook gedeeld met de mededeling dat het geschreven is door een Turkse man uit Rotterdam.
Helaas weet niemand wie deze Turkse man uit Rotterdam is. En dat is ook nergens terug te vinden.

Ik dacht ik meld het ff....
Een kwestie van gezond wantrouwen. Niet naar Benneke toe, maar naar degene die dit zonder naamsvermelding ergens voor het eerst heeft geplaatst.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jun 30, 2020 10:55 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
In protestantse kringen bestaan er de preciezen en de rekkelijken. De eerste groep neem alles letterlijk uit de bijbel en de rekkelijke geven er een ruimere interpretatie aan.

Ik zie dit in deze discussie terug. Het is in Nederland niet een zwart-wit situatie, maar er zijn zoveel nuances. Dit wordt gemakshalve denk ik maar over geslagen.

Ik merk ook op dat op dit forum groepen (zijn) ontstaan, waardoor van een werkelijke gedachtewisseling vaak geen sprake kan zijn.
Het is spuien van standpunten, waarbij geen ruimte over blijft om een discussie te beginnen.
Dat vind ik persoonlijk jammer, maar ik ervaar het wel op deze manier.

Ja, jammer, om er toch even op terug te komen. Het veroordelen, voor NSB-ers uitschelden en de beschuldiging van mond snoeren ivm de affaire VI was de afgelopen week niet van de lucht. Op zich vind ik het prima dat een paar overjarige voetbalfanaten gewezen wordt op inmiddels achterhaalde idioterie over xenofobie, homofobie en seksisme. Maar om ze dientengevolge neer te sabelen als racisten , laat staan de mond te snoeren, gaat me te ver. Nog idioter vind ik een dergelijk gebrek aan introspectief vermogen:

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jul 07, 2020 8:16 pm Reageer met quote

Zonde om dit onderwerp te laten doodbloeden want ik vind de vraag wanneer in hokjes denken acceptabel is of zelfs functioneel en wanneer het ontaardt in racisme te boeiend om er niet verder op in te gaan. Het is duidelijk dat er racisme bestaat, bewust of onbewust. Over hokjesdenken betreffende voorwerpen zal weinig discussie ontstaan maar bij dieren, bijvoorbeeld bijtgrage hondenrassen, ontstaat al gauw onenigheid, laat staan bij mensen. Waar ligt de grens? Kun je eigenlijk wel sluitende daar wetgeving over maken, laat staan handhaven? Ligt dit in de lijn die je bedoelde, Pluk? Misschien helpt bijgaand artikel om iets meer duidelijkheid te krijgen:
Quote:
‘Ik liep naar de supermarkt’, vertelt sociaal-psycholoog Gijs Bijlstra van de Radboud Universiteit. ‘Het was al donker, op de hoek stond een jongen druk te bellen. Met zo’n jas aan, bontkraag, capuchon op, druk gebaren maken. Hoe ga ik daar langs?’ De ingang van de supermarkt was voorbij deze ongure verschijning. ‘Toen ik dichterbij kwam, zei hij: ‘Kijk uit, hier op de grond zit een vogeltje. Volgens mij kan hij niet vliegen. Ik ben de dierenambulance aan het bellen.’ Slecht licht, geen volledig beeld van de situatie: mijn inschatting van die jongen was totaal verkeerd.’

Wat wel kan helpen om de stereotypen in bedwang te houden, is de bewustwording dat je ze hebt. ‘Dan begrijp je beter dat je ook onbewust mensen kunt discrimineren. Mensen denken: discriminatie is iets van racisten. Ik ben geen racist, dus dat doe ik niet. Toch komt discriminatie voor.’ Het maakt je nog geen racist. ‘De meeste mensen willen gelijkheid voor iedereen.’

Het scheelt soms ook als je je voorstelt hoe het is om in de schoenen van de ander te staan. Bijlstra: ‘Dan ben je minder geneigd om je in lijn met je vooroordelen te gedragen.’
Lees verder: Waarom denken mensen in hokjes?

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 217
Wo Jul 08, 2020 12:18 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Zonde om dit onderwerp te laten doodbloeden want ik vind de vraag wanneer in hokjes denken acceptabel is of zelfs functioneel en wanneer het ontaardt in racisme te boeiend om er niet verder op in te gaan. Het is duidelijk dat er racisme bestaat, bewust of onbewust. Over hokjesdenken betreffende voorwerpen zal weinig discussie ontstaan maar bij dieren, bijvoorbeeld bijtgrage hondenrassen, ontstaat al gauw onenigheid, laat staan bij mensen. Waar ligt de grens? Kun je eigenlijk wel sluitende daar wetgeving over maken, laat staan handhaven? Ligt dit in de lijn die je bedoelde, Pluk? Misschien helpt bijgaand artikel om iets meer duidelijkheid te krijgen:
Quote:
‘Ik liep naar de supermarkt’, vertelt sociaal-psycholoog Gijs Bijlstra van de Radboud Universiteit. ‘Het was al donker, op de hoek stond een jongen druk te bellen. Met zo’n jas aan, bontkraag, capuchon op, druk gebaren maken. Hoe ga ik daar langs?’ De ingang van de supermarkt was voorbij deze ongure verschijning. ‘Toen ik dichterbij kwam, zei hij: ‘Kijk uit, hier op de grond zit een vogeltje. Volgens mij kan hij niet vliegen. Ik ben de dierenambulance aan het bellen.’ Slecht licht, geen volledig beeld van de situatie: mijn inschatting van die jongen was totaal verkeerd.’

Wat wel kan helpen om de stereotypen in bedwang te houden, is de bewustwording dat je ze hebt. ‘Dan begrijp je beter dat je ook onbewust mensen kunt discrimineren. Mensen denken: discriminatie is iets van racisten. Ik ben geen racist, dus dat doe ik niet. Toch komt discriminatie voor.’ Het maakt je nog geen racist. ‘De meeste mensen willen gelijkheid voor iedereen.’

Het scheelt soms ook als je je voorstelt hoe het is om in de schoenen van de ander te staan. Bijlstra: ‘Dan ben je minder geneigd om je in lijn met je vooroordelen te gedragen.’
Lees verder: Waarom denken mensen in hokjes?

Goed artikel Kees. Ik zie discriminatie ook niet gelijk aan racisme. Racisme gaat volgens mij veel dieper.

Ik denk dat het ook helpt als je je soms afvraagt waar bepaalde discriminerende gedachten die je zelf kan hebben vandaan komen. In de media vindt je veel discriminatie zo ook op het sociaal mediagebeuren.

Een mens wordt ook aan alle kanten beďnvloedt door zijn omgeving.

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie