Het wordt riskant als mensen in groepen worden beoordeeld
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 464
Do Jun 25, 2020 12:49 pm Reageer met quote

Open brief aan Mark Rutte

Praat met de zwijgende meerderheid, niet alleen met de hardste schreeuwers

'Er bestaat in ons geweldige land een zwijgende meerderheid waar niemand meer oog voor heeft, lijkt het wel. Een meerderheid die, zoals de Britten zeggen, for granted wordt genomen. Het zijn gewone mensen, die hun dagelijkse werk uitvoeren, ’s avonds moe naar huis gaan, met partner en kinderen schipperen, rekeningen betalen, hun bestaan organiseren en elke ochtend opstaan om het allemaal nog een keertje te doen. Deze mensen vormen de ruggengraat van ons land. Dat weet jij natuurlijk ook hartstikke goed. En deze mensen doen zelden moeilijk, staan op eigen pootjes, dus veel aandacht hebben ze doorgaans niet nodig. Fair enough.'

Lees hier KLIK verder

Goed geschreven. Het lijkt er idd steeds meer op dat ons land geregeerd wordt door minderheden. Je bent ergens tegen, schreeuwt wat, krijgt de gewenste aandacht en vervolgens zijn de anderen vreemdelingenhater, racist enzovoort.

Plan(t) the future

Laatst aangepast door Pluk op Do Jun 25, 2020 1:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 217
Do Jun 25, 2020 1:44 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
Open brief aan Mark Rutte

Praat met de zwijgende meerderheid, niet alleen met de hardste schreeuwers

'Er bestaat in ons geweldige land een zwijgende meerderheid waar niemand meer oog voor heeft, lijkt het wel. Een meerderheid die, zoals de Britten zeggen, for granted wordt genomen. Het zijn gewone mensen, die hun dagelijkse werk uitvoeren, ’s avonds moe naar huis gaan, met partner en kinderen schipperen, rekeningen betalen, hun bestaan organiseren en elke ochtend opstaan om het allemaal nog een keertje te doen. Deze mensen vormen de ruggengraat van ons land. Dat weet jij natuurlijk ook hartstikke goed. En deze mensen doen zelden moeilijk, staan op eigen pootjes, dus veel aandacht hebben ze doorgaans niet nodig. Fair enough.'

Lees hier KLIK verder

Goed geschreven. Het lijkt er steeds meer op dat ons land geregeerd wordt door minderheden. Je bent ergens tegen, schreeuwt wat, krijgt de gewenste aandacht en vervolgens zijn de anderen vreemdelingenhater, racist enzovoort.

Gelezen en dit is het zoveelste staaltje van bagatelliseren van racisme en discriminatie. Dat er dingen momenteel gebeuren die niet door de beugel kunnen tijdens demonstratie kan niet alleen afgewenteld worden op BLM demonstranten. Er loopt tuig tussen die niets op hebben met het doel van de demonstratie maar er op uit zijn rotzooi te schoppen. Zoals bij veel demonstraties voor komt.

BLM demonstranten zijn ook gewone mensen die werken, rekeningen betalen etc.

Verder, als je even verder zoekt naar de gedachtegang van deze schrijfster merk je dat ze behoorlijk rechts extreme ideeën er op nahoudt.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Do Jun 25, 2020 2:37 pm Reageer met quote

Ik behoor ook tot die zwijgende meerderheid en daarbij hoop ik dat ik hier mijn zegje kan blijven doen, ondanks het feit dat mijn mening misschien niet strookt met die van jou.

Plan(t) the future

luciaT

Stamgast
Stamgast
Do Jun 25, 2020 2:47 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
Ik behoor ook tot die zwijgende meerderheid en daarbij hoop ik dat ik hier mijn zegje kan blijven doen, ondanks het feit dat mijn mening misschien niet strookt met die van jou.

Ja natuurlijk, doe ik toch ook.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2690
Do Jun 25, 2020 3:36 pm Reageer met quote

Probleem is naar mijn idee, dat mensen niet meer openstaan voor elkaar, niet meer naar elkaar willen luisteren, iedereen overschreeuwt elkaar en over en weer wijzen ze met de vinger naar elkaar en degene die in het midden staan gaan verloren in al het verbale geweld.

Ik heb maandag zitten kijken naar veronica inside, daar was Natasja Harlequin, die deed daar wat naar mijn inziens veel meer moet gebeuren, ze probeerde zoals ze het zelf zei de verbinding te zoeken en polariseren te vermijden.

luciaT

Stamgast
Stamgast
Do Jun 25, 2020 3:54 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Probleem is naar mijn idee, dat mensen niet meer openstaan voor elkaar, niet meer naar elkaar willen luisteren, iedereen overschreeuwt elkaar en over en weer wijzen ze met de vinger naar elkaar en degene die in het midden staan gaan verloren in al het verbale geweld.

Ik heb maandag zitten kijken naar veronica inside, daar was Natasja Harlequin, die deed daar wat naar mijn inziens veel meer moet gebeuren, ze probeerde zoals ze het zelf zei de verbinding te zoeken en polariseren te vermijden.

Je slaat de spijker op zijn kop!

Daarom vond ik het zo goed dat Rutte een aantal mensen uitgenodigd had voor een gesprek. En zelf bepaalde met wie hij in gesprek wilde en zich niet liet overschreeuwen door welke partij dan ook.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27675
Do Jun 25, 2020 6:11 pm Reageer met quote

Helemaal met Pluk eens. Het zijn inderdaad de schreeuwers en de vandalen die de wereld schijnen te regeren. En het enige wat ze er mee bereiken is dat de polarisatie enkel maar toeneemt en de hakken dieper in het zand gaan.

Of denk je nu echt dat de gewone burger oftewel de zwijgende meerderheid, van gedachte zal veranderen als er weer een horde door de straten rent en er een beeld omver getrokken wordt...

Faber quisque fortunae suae

ThirzadeRobles

Stamgast
Stamgast
Antw.: 292
Do Jun 25, 2020 6:42 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Helemaal met Pluk eens. Het zijn inderdaad de schreeuwers en de vandalen die de wereld schijnen te regeren. En het enige wat ze er mee bereiken is dat de polarisatie enkel maar toeneemt en de hakken dieper in het zand gaan.

Of denk je nu echt dat de gewone burger oftewel de zwijgende meerderheid, van gedachte zal veranderen als er weer een horde door de straten rent en er een beeld omver getrokken wordt...

Zoals bijvoorbeeld ook hier?
Bij de Joodse begraafplaats Beth Haim in Ouderkerk aan de Amstel is woensdagavond het beeld van Elieser beklad. Twee mannen besmeurden het standbeeld omstreeks 19.30 uur met de letters WLM, wat staat voor White Lives Matter. De politie doet onderzoek.
https://bit.ly/3ezMKgy

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Jun 25, 2020 6:49 pm Reageer met quote

Ook daar!

Ik dacht dat het het wel duidelijk was dat ik tegen èlke vorm van vernieling ben, door wat voor een protestgroep dan ook....

En voor mij geldt: All Lives Matter...

ThirzadeRobles

Stamgast
Stamgast
Do Jun 25, 2020 6:58 pm Reageer met quote

[quote="Pluk"
Het lijkt er idd steeds meer op dat ons land geregeerd wordt door minderheden. Je bent ergens tegen, schreeuwt wat, krijgt de gewenste aandacht en vervolgens zijn de anderen vreemdelingenhater, racist enzovoort.[/quote]

Onzin dat ons land geregeerd wordt door minderheden. Minderheden laten van zich horen door duidelijk te maken dat ze racisme, discriminatie niet langer tolereren.
Ach ja, de meerderheid is wit en die wordt afgeschilderd als de beste brave burgers van ons land in het artikel.
Over mensen beoordelen in groepen gesproken.

Eens ben ik het met de titel van dit topic: Het wordt riskant als mensen in groepen worden beoordeeld

Ik heb niets met schreeuwers en ook niet met lui die vernielen. Maar niet iedere demonstrant doet dit zoals Lucia ook al aanduidde.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13480
Do Jun 25, 2020 8:01 pm Reageer met quote

Ik snap iets niet. Ik zie wel meer van dergelijke kritiek op antiracistische acties waarbij ik me afvraag waaraan die mensen zich precies storen. Als je (vindt dat je) geen racist bent dan wel je je echt geen racistische uitlatingen ontvallen dan hoef je je toch nergens op aangesproken te voelen? De felheid waarmee sommigen zich mee denken te moeten verdedigen (waartegen precies?) doet me vermoeden dat ze zich bestolen voelen van iets. De vrijheid om zich ongehinderd racistisch te uiten?

'All lives matter' is natuurlijk een zeer doorzichtige schaamlap om te verdoezelen of te ontkennen dat mensen met een min of meer donkere huidskleur wel degelijk meer moeite voor allerlei dingen moeten doen dan blanken.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Jun 26, 2020 10:21 am Reageer met quote

Keesvi schreef:

'All lives matter' is natuurlijk een zeer doorzichtige schaamlap om te verdoezelen of te ontkennen dat mensen met een min of meer donkere huidskleur wel degelijk meer moeite voor allerlei dingen moeten doen dan blanken.

Doe nu alsjeblieft niet alsof je alles cadeau krijgt als je toevallig een witte of blanke huid hebt. Er zijn talloze voorbeelden om je heen te zien waaruit het tegendeel blijkt. Blanke mensen kunnen net zo goed tegen onbegrip, vooroordelen en tegenslag aanlopen als donkere personen. Daartegenover zie en ken ik genoeg donkerder getinte personen die het prima doen en een leuke carrière opbouwen of gebouwd hebben. Tel daarbij de "positieve" discriminatie op en ik ben er van overtuigd dat iedereen, zeker in Nederland, gelijke kansen en mogelijkheden heeft.

Je moet ze natuurlijk wel pakken. En elk persoon zal moeten beseffen dat niet iedereen hersenchirurg of minister-president kan worden. Maar dat geldt voor zowel blank als zwart.

Ik blijf dus op mijn standpunt staan dat èlk leven, elk persoon telt. En ik wens mij niet een soort schuldgevoel aan te laten praten omdat ik toevallig een blanke huid heb en het misschien iets beter heb.

Het is me waarachtig niet aangewaaid.....

Pluk

Stamgast
Stamgast
Vr Jun 26, 2020 11:25 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
'All lives matter' is natuurlijk een zeer doorzichtige schaamlap enz

Gebruik je dergelijke woorden om nog eens extra blijk te geven van je afkeuring?

Jammer.

Plan(t) the future

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jun 26, 2020 12:13 pm Reageer met quote

Jammer dat de strekking van mijn kritiek niet lijkt over te komen. Door net te doen alsof blanken achtergesteld worden wordt waar het om gaat bij het antiracismedebat gebagatelliseerd of zelfs ontkend. Geldt ook voor stellen dat 'ik het ook niet cadeau heb gekregen'. Het gaat er helemaal niet om een schuldgevoel aan te praten en ik durf ook rustig te stellen dat er veelal geen sprake is van boze opzet maar is het echt zo moeilijk om te zien en te erkennen dat mensen met een kleur en/of een 'buitenlandse' naam meer, vaak veel meer moeite moeten doen om een baan te bemachtigen, om niet herhaaldelijk aangehouden te worden omdat de auto kennelijk te duur wordt ingeschat voor het uiterlijk van degene achter het stuur? Om geweigerd te worden bij de disco terwijl blauwe ogen en blond haar ongehinderd worden toegelaten? Om volkomen genegeerd te worden of belachelijk te worden gemaakt als je bezwaar maakt tegen uitgemaakt te worden voor Zwarte Piet?

Quote:
In het racismedebat worden activistische groepen zoals Black Lives Matter de mond gesnoerd door te stellen dat ‘alle levens’ ertoe doen. Velen begrijpen niet dat gericht vragen om gerechtigheid voor een specifieke groep niet betekent dat een andere groep er niet toe doet.

Je afvragen waarom er geen ‘All Lives Matter’ is, is net zoiets als om een ‘Hetero Pride’ vragen, wetende dat hetero’s niet dezelfde discriminatie en vervolging ondergaan als homo’s.

Als tegenargument voor Black Lives Matter zeggen dat All Lives Matter, is als zeggen dat alle huizen in een straat geblust moeten worden, terwijl er op dat moment maar eentje in de fik staat:

Artikel bepaald niet van gisteren, dd 9 juli 2016: 19-jarige legt uit waarom ‘All Lives Matter’ niet van toepassing is

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

ThirzadeRobles

Stamgast
Stamgast
Vr Jun 26, 2020 12:27 pm Reageer met quote

[quote="Tympaan"Daartegenover zie en ken ik genoeg donkerder getinte personen die het prima doen en een leuke carrière opbouwen of gebouwd hebben. Tel daarbij de "positieve" discriminatie op en ik ben er van overtuigd dat iedereen, zeker in Nederland, gelijke kansen en mogelijkheden heeft.

Ik blijf dus op mijn standpunt staan dat èlk leven, elk persoon telt. En ik wens mij niet een soort schuldgevoel aan te laten praten omdat ik toevallig een blanke huid heb en het misschien iets beter heb.

Het is me waarachtig niet aangewaaid.....[/quote]

Niemand vraagt je je schuldig te voelen.

En geloof je nu echt dat al die donkere of donkergetinte personen met een leuke of goede baan nooit te maken hebben met racisme?
Racisme heeft niet alleen te maken met kansen op de arbeidsmarkt of opleiding. Racisme heeft tevens te maken met persoonlijk lijden, emoties.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4456
Vr Jun 26, 2020 12:33 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Ik snap iets niet. Ik zie wel meer van dergelijke kritiek op antiracistische acties waarbij ik me afvraag waaraan die mensen zich precies storen. Als je (vindt dat je) geen racist bent dan wel je je echt geen racistische uitlatingen ontvallen dan hoef je je toch nergens op aangesproken te voelen? De felheid waarmee sommigen zich mee denken te moeten verdedigen (waartegen precies?) doet me vermoeden dat ze zich bestolen voelen van iets. De vrijheid om zich ongehinderd racistisch te uiten?

Zo voel ik het ook. Veel blanke mensen treden in het verweer alsof zij persoonlijk aangevallen worden. Er is geen sprake van een aanval op individuën, er wordt een maatschappelijke werkelijkheid aan de kaak gesteld die uit en treuren objectiveerbaar is. Die waarin mensen met een niet witte huidskleur of niet wit klinkende achternaam achtergesteld worden, negatief bejegend worden, a priori als niet-Nederlander beschouwd worden.

Wat je in dit debat ziet gebeuren is hetzelfde als bij het feminisme debat. Feministen, de vrouwen die voor gelijke rechten opkwamen/opkomen poogt men wel te diskwalificeren als 'mannenhaatsters'. Een foefje waar die personen gebruik van maken die de status quo maar wat graag willen handhaven, zo niet die zouden willen versterken.

https://www.vpro.nl/lees/gids/2016/51/-Welke-pop-vind-je-lelijk--.html

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Jun 26, 2020 1:18 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

Als tegenargument voor Black Lives Matter zeggen dat All Lives Matter, is als zeggen dat alle huizen in een straat geblust moeten worden, terwijl er op dat moment maar eentje in de fik staat...

Aldus redenerend kan ik ook stellen dat: "Black Lives Matter", inhoudt dat alle andere 'Lives' er blijkbaar niet toe doen....

Maar in eindeloos haarkloven over woordjes en zinnetjes, daar heb ik geen behoefte meer aan.

Uiteraard gaan (gingen, in mijn geval) ook daar de gesprekken ook wel eens over bij de koffieautomaat. En dan blijkt dat dat racisme allemaal nog wel meevalt in Nederland. Ze krijgen maar zelden een 'ongewenste' opmerking, en zowel, dan kreeg je wel een opmerking terug. En daarbij hoefden ze echt niet bij de "baas" op de schouder uit te huilen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jun 26, 2020 1:41 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Keesvi schreef:

Als tegenargument voor Black Lives Matter zeggen dat All Lives Matter, is als zeggen dat alle huizen in een straat geblust moeten worden, terwijl er op dat moment maar eentje in de fik staat...

Aldus redenerend kan ik ook stellen dat: "Black Lives Matter", inhoudt dat alle andere 'Lives' er blijkbaar niet toe doen....

Kennelijk bevind je je in het gezelschap van de 'velen' die het moeilijk vinden om te begrijpen waar het over gaat. Nog maar een keer dan: In het racismedebat worden activistische groepen zoals Black Lives Matter de mond gesnoerd door te stellen dat ‘alle levens’ ertoe doen. Velen begrijpen niet dat gericht vragen om gerechtigheid voor een specifieke groep niet betekent dat een andere groep er niet toe doet.

Je afvragen waarom er geen ‘All Lives Matter’ is, is net zoiets als om een ‘Hetero Pride’ vragen, wetende dat hetero’s niet dezelfde discriminatie en vervolging ondergaan als homo’s.

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Jun 26, 2020 6:06 pm Reageer met quote

Ik zou niet weten waarom je niet om een Hetero Pride zou mogen vragen. Het is net zo goed een evenement. En als daar behoefte aan is, kun je het organiseren. Je zal er hoogstens een vergunning voor moeten aanvragen.

Overigens ken ik ook homo-stellen die die pride helemaal niet zo kunnen waarderen en vinden dat het juist daardoor in het belachelijke getrokken wordt.
En ook deze mensen voelen zich niet gediscrimineerd. Als jij er last van heb, is dat jouw probleem, zeggen ze dan. En terecht....

En dan kom je toch weer op het punt waar Pluk over begon: die zwijgende meerderheid. De homo's en de donkergekleurde mensen die gewoon hun leven leiden, zich niet op een of andere wijze gediscrimineerd voelen en niet de behoefte hebben om constant in de slachtofferrol te kruipen...

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8145
Vr Jun 26, 2020 6:06 pm Reageer met quote

Zou het niet in de menselijke aard liggen om in groepen te denken? Een soort oerinstinct om een groep als ongevaarlijk te zien of juist als gevaarlijk. (met alle nuances daar tussen natuurlijk)

Een groep jongeren tijdens een zaterdagavond in een uitgaansstraat, beoordeel ik anders dan een groep jongeren, die op een doordeweekse dag door de binnenstad lopen. Dit terwijl het misschien wel dezelfde jongeren kunnen zijn.

Bij het denken en beoordelen van groepen, zal veelal de nuance gaan ontbreken, waardoor er onderling door verschillende groepen steeds een wantrouwen kan ontstaan.

Misschien is het wel typisch Nederlands om rond je eigen voorkeuren of gedachten een groep te gaan vormen. Als je het politieke en religieuze leven onderzoekt, merk je vanzelf hoeveel partijen en afsplitsingen er bestaan.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie