Oma moet foto’s v kleinkinderen van facebook halen
Blik op het nieuws
Plaats reactie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1415
Do Mei 14, 2020 12:51 am Reageer met quote

Ik zag op de NOS site het nieuwsberichtje

Oma moet van rechter foto’s van kleinkinderen van Facebook halen.

Quote:
Een vrouw uit Doesburg moet van de rechter per direct foto's van haar kleinkinderen verwijderen die zij op Facebook en Pinterest heeft gezet. Haar eigen dochter had een zaak tegen haar aangespannen, omdat de vrouw steeds weigerde de foto's weg te halen. >>>>>

Nou had deze Oma ruzie met haar dochter, en zullen de meeste grootouders juist op goede voet met hun kinderen staan,
Maar omdat we hier op 50plusser ook van de generatie oma’s en opa’s zijn, en omdat deze site ook tot de sociale media behoort...
Misschien een goede reminder:

Voor het plaatsen van foto’s van kinderen van 16 jaar of jonger op de sociale media is altijd explicite toestemming van de ouders nodig.
Dat geld voor facebook, pinterest, en ook een site als 50plusser.nl

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
25 jaar geleden: 359 ppm, 10 jaar geleden: 388 ppm, nu: 413 ppm.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 401
Do Mei 14, 2020 1:53 am Reageer met quote

Goed dat je dit hier geplaatst hebt Barth , kan geen kwaad om hier zo af en toe anderen daar op te attenderen .

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 330
Do Mei 14, 2020 2:03 am Reageer met quote

Deze oma vecht, over de rug van haar kleinkinderen, met haar dochter. Oma weet waarschijnlijk wel dat ze met het plaatsen van de foto´s iets doet wat niet mag, maar haar gekrenkte ego belet haar dat in te zien of toe te laten.
Tegen de tijd dat ze geen geld meer heeft om naar de kapper te gaan, zal ze de foto´s wel weghalen. Hopelijk heeft de rechter ook bepaald dat oma het briefje van vijftig euro elke dag tussen vijf en zes uur in de ochtend onder voordeurmat van dochterlief moet schuiven.
Het schuldbewustzijn kan op die manier mooi meegroeien met de hoogte van de boete.

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 182
Do Mei 14, 2020 10:11 am Reageer met quote

Niet handig als oma geen toestemming gevraagd zou hebben. Niet duidelijk is of nu pas na een jaar gebakkelei tussen dochter en moeder de dochter oma sommeert de foto's te verwijderen. En misschien voorheen er geen enkel punt van maakte.

Kan zo maar zijn dat deze dochter over de rug van haar kinderen vecht met haar moeder.
Zo zie je maar dat een krantenbericht geen duidelijkheid verschaft.

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 182
Do Mei 14, 2020 10:50 am Reageer met quote

Onderstaand artikel verduidelijkt een hoop.
https://bit.ly/3fPmq2W

De grootouders hebben 7 jaar gezorgd voor de oudste nota bene.
Als oma zijnde voel ik mee met deze oma.
En nee, ik post geen foto's van mijn kleinzoon zonder zijn toestemming of van mijn dochter.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27519
Do Mei 14, 2020 11:16 am Reageer met quote

Ik vind het sowieso niet zo'n goed idee om foto's van kinderen op het internet te plaatsen. je weet maar nooit wie er naar zit te kijken. Daar kunnen ook duistere figureren met kwalijke gedachten bijzitten...

Het hangt natuurlijk een beetje af van intentie af en de manier waarop het kind gefotografeerd is. Ik zou er in ieder geval uitermate terughoudend in zijn...

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4381
Do Mei 14, 2020 11:25 am Reageer met quote

Belachelijke regel. Ik snap wel dat het mogelijk moet zijn dat ouders juriisch bezwaar kunnen maken wanneer er een soort aantoonbaar misbruik
(bv wanneer een foto op een pedofielen-site verschijnt) of kwade trouw (wanneer de foto van een kind, een jongere duidelijk gebruikt wordt om deze voor schut te zetten, te beschadigen) in het spel is, maar dat ze uitdrukkelijk toestemming moeten geven bij het plaatsen/gebruiken van een foto van een 16 jarig kind van hen, nee beetje zot hoor. Dat gebeurt natuurlijk ook zelden in de praktijk. Hebben de ouders van Jantje Smit expliciet toestemming gegeven aan al de bladen en in al die duizenden, tienduizenden, honderdduizenden gevallen waarin een foto van deze afgedrukt werd voordat hij zijn 17e levensjaar bereikte?

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2612
Do Mei 14, 2020 12:35 pm Reageer met quote

Ik heb niets met foto's van anderen delen op welke media dan ook omdat ik vind dat je dan de privacy van anderen aantast.

Dit geldt overigens niet alleen voor kinderen, ook voor volwassenen.
Prima als je fotograferen leuk vindt, maar het ongevraagd maar allerlei mensen fotograferen zonder dat die vaak überhaupt maar weten dat ze meegenomen worden op een foto en die foto dan ook nog delen op media is in mijn ogen inbreuk op de privacy van mensen.

Dat vind ik persoonlijk ook altijd moeilijk met nieuwswaarde foto's van professionele beroepsfotografen, hoe is dat voor het slachtoffer dat je in allerlei onmenselijke toestanden de wereld rondgaat in een krant of op tv, laat staan dat ik niet geloof dat die slachtoffers allemaal persoonlijk gevraagd is of ze toestemming daarvoor geven, nog daargelaten dat die slachtoffers vaak in zo'n erbarmelijke toestand zijn dat ze al helemaal niet meer in staat zijn om toestemming te geven, maar ja alles voor de nieuwswaarde he....................

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4381
Do Mei 14, 2020 1:57 pm Reageer met quote

Dagmar, er zijn ook mensen bij wie het er juist om te doen is gefotografeerd te worden door de paparazzi enzomeer, mensen wier inkomen, wier eigenliefde, wier status daar in zekere zin van afhangt

zoveel motieven...

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

barth.

Superlid
Superlid
Do Mei 14, 2020 6:06 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Belachelijke regel. Ik snap wel dat het mogelijk moet zijn dat ouders juriisch bezwaar kunnen maken wanneer er een soort aantoonbaar misbruik .

Het is natuurlijk niet zomaar een regel, maar het is ‘de wet’ waarin beschreven staat hoe er met het verspreiden van persoonsgegevens dient te worden omgegaan.

Ik schreef “toestemming van de ouders” maar het is eigenlijk toestemming van de wettelijke vertegenwoordigers van het minderjarige kind. In verreweg de meeste gevallen zullen dat de ouders zijn, maar het kan ook een voogd zijn als die als de wettelijke vertegenwoordiger van het minderjarige kind is aangewezen.

Misschien betere info dan een berichtje op nieuwsmedia erover is
het artikel op rechtspraak.nl erover

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4048
Za Mei 16, 2020 11:50 pm Reageer met quote

barth. schreef:
NicolaasP schreef:
Belachelijke regel. Ik snap wel dat het mogelijk moet zijn dat ouders juriisch bezwaar kunnen maken wanneer er een soort aantoonbaar misbruik .

Het is natuurlijk niet zomaar een regel, maar het is ‘de wet’ waarin beschreven staat hoe er met het verspreiden van persoonsgegevens dient te worden omgegaan.

Ik schreef “toestemming van de ouders” maar het is eigenlijk toestemming van de wettelijke vertegenwoordigers van het minderjarige kind. In verreweg de meeste gevallen zullen dat de ouders zijn, maar het kan ook een voogd zijn als die als de wettelijke vertegenwoordiger van het minderjarige kind is aangewezen.

Misschien betere info dan een berichtje op nieuwsmedia erover is
het artikel op rechtspraak.nl erover

Volkomen terecht dat derden geen foto's van kinderen mogen plaatsen zonder toestemming van de wettelijke vertegenwoordigers. Anders zou een kind op dit punt volledig onbeschermd zijn. Elke volwassene zou er bezwaar tegen hebben als een ander zonder toestemming een foto van hem of haar zou plaatsen op openbare media. Ik zie niet in waarom hetzelfde niet voor een kind zou gelden en omdat een kind daarin niet zelf zijn rechten kan beschermen, is dat de taak van zijn wettelijk vertegenwoordiger. Ik vind dat een helder verhaal. Ook ik heb weleens een foto van mijn kleinkinderen op 50plusser geplaatst, maar altijd met toestemming van de ouders. Ik vind dat heel normaal.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

barth.

Superlid
Superlid
Zo Mei 17, 2020 3:27 am Reageer met quote

Ik heb dit bericht ook geplaatst omdat ik lang geleden, toen nog in een moderatorfunctie, ik iemand hier op het forum moest vragen, of er wel toestemming van de ouders was om zoveel foto’s van de kinderen hier op het forum te plaatsen, nadat ik per PB getipt was erover en met de vraag: “mag dat eigenlijk wel? Wat daar gebeurt?”. Het ging iemand anders te ver.
Toen ging het niet over kleinkinderen, maar wel kleine kinderen waarmee gewerkt werd. Dus een professionele relatie.
Kinderen van de groep die onder de hoede waren van degene die graag over het werk met die kinderen, en over de kinderen zelf vertelde.
Duidelijk geen eigen kinderen, maar wel kinderen met wie een speciale band was.

Wat ik natuurlijk wel begrijp is dat iemand over zijn/haar eigen leven vertelt, een leven waarin die kinderen een grote rol spelen. Er wordt liefdevol over de kinderen verteld.
Dat kan gelden voor grootouders die trots zijn of vertederd door hun eigen kleinkinderen, of iemand die trots is en vertederd door de kinderen van de groep met wie zo intensief gewerk wordt.

Dus geen kwade bedoelingen, in tegendeel, maar het kan onnadenkendheid zijn, en enthousiasme over eigen belevenissen met de kinderen.
Maar daarom (toen ik dit nieuwsbericht las) dat ik iedereen er nog eens extra op attent wilde maken. Dat er niet zonder instemming van de ouders/ c.q. wettelijke vertegenwoordigers, foto’s van kinderen van anderen gepubliceerd mogen worden.

Het heeft niets met een moreel oordeel te maken, en ook helemaal niets met misbruik. Enkel met weten wat wel of niet toegestaan is, en het begrijpen waarom die toestemming van de ouders nodig is.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie