Wanneer het erop aan komt, tellen Joden niet mee
Maatschappij, werk & pensioen
Plaats reactie

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 373
Za Mei 02, 2020 1:39 am Reageer met quote

Identiteit
Waar zwarte Nederlanders de slavernij hebben, hebben de Joden de Tweede Wereldoorlog. Deze historische gebeurtenissen hebben gemeenschappelijk dat de rest van Nederland er aanzienlijk minder bij voelt dan de nabestaanden van de slachtoffers zelf. Het is te lang geleden, stelt Robert Vuijsje vast.
https://bit.ly/3bWptnU

75 jaar bevrijding-------- lang niet voor iedereen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8239
Zo Mei 03, 2020 1:10 am Reageer met quote

Wat mij betreft tellen ALLE mensen mee, wie het ook zijn en wat hun religie of afkomst is.
Dat heb ik mee gekregen van mijn ouders, die dat weer van hun ouders hebben mee gekregen.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5135
Zo Mei 03, 2020 10:44 am Reageer met quote

Hoe kon het mogelijk zijn, eeuwen achtereen, dat de niet-blanke mens en niet-christelijke mens, in het bijzonder de zwarte mens en de Joodse mens aangezien en behandeld konden worden als .... ja, geef het eens een naam.

Ik moet dat op de een of andere manier terug kunnen vinden in mijzelf, maar dat is me nog nooit gelukt.

Wel leid ik uit die lange voorgeschiedenis van vervolgingen, en bijna wellustige moordpartijen, lynchpartijen, genocide(-pogingen) af dat voor zover Joodse en zwarte mensen nu 'wťl gewoon' meetellen, dat dat sentiment 'jullie horen er gewoon bij' bij veel blanke westerlingen heel oppervlakkig zal zijn, en mogelijk heel gemakkelijk weer om zal kunnen slaan.
Dat zie je trouwens al veel gebeuren

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Zo Mei 03, 2020 12:49 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Wat mij betreft tellen ALLE mensen mee, wie het ook zijn en wat hun religie of afkomst is.
Dat heb ik mee gekregen van mijn ouders, die dat weer van hun ouders hebben mee gekregen.

Gelukkig zijn er mensen die dit meegekregen hebben in hun opvoeding. Zoals jij Benneke.

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Zo Mei 03, 2020 12:58 pm Reageer met quote

[quote="NicolaasP"

Wel leid ik uit die lange voorgeschiedenis van vervolgingen, en bijna wellustige moordpartijen, lynchpartijen, genocide(-pogingen) af dat voor zover Joodse en zwarte mensen nu 'wťl gewoon' meetellen, dat dat sentiment 'jullie horen er gewoon bij' bij veel blanke westerlingen heel oppervlakkig zal zijn, en mogelijk heel gemakkelijk weer om zal kunnen slaan.
Dat zie je trouwens al veel gebeuren[/quote]

Duidelijk, vaak is het oppervlakkig en er hoeft maar iets te gebeuren en het gaat weer mis.
Recent nog de jongerenaanhang van de Nederlandse politicus Baudet. En dit soort uitwassen wordt gebagatelliseerd.

Dit is wat E.A.J.G. erover schrijft: https://bit.ly/3c20zDa

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Mei 05, 2020 1:02 pm Reageer met quote

Goed stuk Thirza, kan me er helemaal in vinden.
Ik denk dat Baudet cs vooral dweept met 'IsraŽl' voor zover dat (extreem-)rechts IsraŽl betreft dat de Palestijnen/arabieren, de moslims eruit, of in in ieder geval er volledig onder probeert te krijgen.
Maar of hij de Joodse medemens hier in de in zijn ogen boreale cultureel 'christelijke' wereld zo sympathiek gezind is...dat zal een heel andere zaak zijn

Gister naar de herdenkingsrede van Willem-Alexander geluisterd. Heel goed vond ik.
Sobibor begon in het Vondelpark waar 'men' het bord bij de ingang 'voor Joden verboden' voor lief nam, na enige tijd 'normaal' vond.

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Di Mei 05, 2020 2:46 pm Reageer met quote

Nicolaas, ik weet niet of je de lezing van Arnon Grunberg gisteren gevolgd hebt.

Hier een stukje uit zijn lezing.
"En het is ook logisch dat als er gesproken wordt over bepaalde bevolkingsgroepen op een manier die doet denken aan de meest duistere tijd uit de twintigste eeuw, als dat gewoon is geworden, er vroeg of laat op die manier ook weer over Joden gesproken kan worden.Voor mij was het van begin af aan duidelijk: als ze het over Marokkanen hebben, dan hebben ze het over mij.ĎIk kan niet begrijpen, niet verdragen dat men een mens beoordeelt niet naar wat hij is, maar naar de groep waar hij toevallig toe behoortí, schreef Primo Levi in de jaren zestig aan zijn Duitse vertaler.Woorden die wij wekelijks, misschien wel dagelijks zouden moeten herhalen, al was het maar om ons eraan te herinneren hoe giftig woorden kunnen zijn.".
https://bit.ly/3dccUF4

De lezing van Grunberg was rauw, maar zo puur!

De rede van Willem-Alexander was hier ook duidelijk in.

Ook Ūk zie dat het 'pro-IsraŽl zijn' door sommige politieke partijen gebruikt wordt om anti-moslim gevoelens aan te wakkeren.
Gelijkertijd zie ik Joodse organisaties b.v. het C.I.D.I. sommige rechts-extreme partijen accepteren omdat ze zich 'pro-IsraŽl 'opstellen. En wrang maar waar, ook geluiden verspreiden die antisemitisch zijn.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4604
Di Mei 05, 2020 3:40 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
(..)

Gister naar de herdenkingsrede van Willem-Alexander geluisterd. Heel goed vond ik.
Sobibor begon in het Vondelpark waar 'men' het bord bij de ingang 'voor Joden verboden' voor lief nam, na enige tijd 'normaal' vond.

Of naar mijn mening nog juister zoals Grunberg het verwoordde: Het begint bij de politici.
Het begint bij diť politicus die een alternatief aanbiedt voor onze democratie, die tornt aan mensenrechten en het gelijkheidsbeginsel. Die wil morrelen aan onze rechtsstaat, de vrijheid van pers en de vrijheid van onderwijs.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Mei 05, 2020 8:35 pm Reageer met quote

Thirza en Willemijn, ik was (ook) heel diep onder de indruk van de redevoering van Arnon Grunberg. Heb die twee keer beluisterd, twee keer kippenvel. Je samenvatting geeft de kern weer Willemijn

Roman Kent

EricJansen

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 2
Do Mei 07, 2020 3:14 pm Reageer met quote

ThirzaR schreef:

Identiteit
Waar zwarte Nederlanders de slavernij hebben, hebben de Joden de Tweede Wereldoorlog. Deze historische gebeurtenissen hebben gemeenschappelijk dat de rest van Nederland er aanzienlijk minder bij voelt dan de nabestaanden van de slachtoffers zelf. Het is te lang geleden, stelt Robert Vuijsje vast.
https://bit.ly/3bWptnU

75 jaar bevrijding-------- lang niet voor iedereen.

Ik vindt het erg raar dat je zou zou reageren, terwijl dodenherdenking en bevrijdingsdag zo dicht erop zitten!!! Iedereen telt evengoed mee en om anders te denken vindt ik afschuwelijk.

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Do Mei 07, 2020 7:10 pm Reageer met quote

@EricJansen, voor velen lijkt het lang geleden. Vooral voor de jeugd van nu.
Fijn te lezen dat jij geen onderscheid maakt.

Welkom op het forum.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Vr Mei 08, 2020 1:34 pm Reageer met quote

Deze herdenking dit jaar kregen we een heel klein beetje te maken met de notie dat 'men' het toch wel heel makkelijk liet gebeuren, 'men' toch wel erg vaak apathisch had toegezien, geen enkele betrokkenheid getoond had bij de discriminatie, de talloze vernederingen die Joodse mensen in Nederland moesten doorstaan, de talloze benadelingen, en nog iets later de talloze gewelddadige deportaties . 'Men' zag toe.
Die notie klonk door in de woorden van Willem Alexander, ons huidige staatshoofd.
Dat had ik nog maar zelden gehoord.
Hij keek -in zijn beschouwing- naar de Joodse mens van toen als ťen van ons. Hij keek met de verbazing: hoe konden we die medemens, die medelander destijds zo in de steek laten.

Het zal misschien een achteruitgaand geheugen zijn, maar ik herinner me die toonzetting, dat accent, die benadering niet van eerdere edities.

'wanneer het er op aankwam telden de Joden niet mee, en bij die 75 jaar herdenkingen van alle oorlogsleed bleef dat zo. Vanaf mijn prille jeugd waren het 'de soldaten die gesneuveld waren' die herdacht werden, en de verzetshelden die gefusilleerd waren. Maar niet de Nederlanders die Joods waren. Dat bleef een heel erg aparte categorie.

Het best heeft Gerard Reve deze verhouding beschreven in De Ondergang van de Familie Boslowits en nog treffender in een fabel die hij schreef over de Joodse mensen die het kamp overleefd hadden, en terugkeerden, de titel van dat verhaal ben ik vergeten, het maakt dacht ik deel uit van 'Vier Wintervertellingen"

Roman Kent

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14414
Vr Mei 08, 2020 3:02 pm Reageer met quote

De discussie langs de zijlijn volgend kwam ik een vergelijking van de Tweede Wereldoorlog met de huidige coronacrisis tegen, waarin de stelling werd verkondigd dat de Joden verantwoordelijk zijn voor hun eigen vernietiging. Gewoon, bloedserieus als een terzijde in een 'interview' door Ybeltje Berckmoes van Ronald Heister in 'de Buitenplaats van Ongehoord Nederland. Ik denk dat de vaste deelnemers van discussies hier dit evenals ik op zijn minst onzin zullen vinden maar hoeveel mensen zullen dit serieus nemen?
Quote:
De omroep die iedereen een platform wil geven, geeft tussen neus en lippen door even de slachtoffers van de holocaust de schuld van hun eigen vernietiging. (Plus nog een boel andere totale onzin):
Ongehoord Nederland moet zich doodschamen!

De volledige uitzending van ON: "Nieuwe Wereldorde, trap er niet in!" - De Buitenplaats #3 met Ronald Heister

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 223
Vr Mei 08, 2020 4:02 pm Reageer met quote

Een andere groep slachtoffers waar minder aandacht voor was en nog is, de Roma en Sinti.
Soms lijkt het of de aantallen slachtoffers uit een bepaalde bevolkingsgroep belangrijker zijn dan de afkomst.

https://www.75jaarvrijheid.nl/1944/2429237/de-vergeten-holocaust-van-roma-en-sinti

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 223
Vr Mei 08, 2020 4:07 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Ik denk dat de vaste deelnemers van discussies hier dit evenals ik op zijn minst onzin zullen vinden maar hoeveel mensen zullen dit serieus nemen?
Quote:
De omroep die iedereen een platform wil geven, geeft tussen neus en lippen door even de slachtoffers van de holocaust de schuld van hun eigen vernietiging. (Plus nog een boel andere totale onzin):
Ongehoord Nederland moet zich doodschamen!

De volledige uitzending van ON: "Nieuwe Wereldorde, trap er niet in!" - De Buitenplaats #3 met Ronald Heister

Helaas ken ik om mij heen een paar mensen die ook zo denken, behalve dan over Joden.

Onder de vaste deelnemers van discussies hier waren er enkelen die dweepten met Karskens en zijn toen voornemens Ongehoord Nederland op te willen zetten.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14414
Vr Mei 08, 2020 5:23 pm Reageer met quote

LuciaT schreef:
Helaas ken ik om mij heen een paar mensen die ook zo denken, behalve dan over Joden.

Onder de vaste deelnemers van discussies hier waren er enkelen die dweepten met Karskens en zijn toen voornemens Ongehoord Nederland op te willen zetten.

Ik bedoelde de meeste vaste deelnemers maar laat ik eerlijk zijn, ook nog wel vanuit optimisme. Maar inderdaad, er zijn meerdere deelnemers afgehaakt die nogal overtuigd waren van complotten tegen de mensheid. Het wordt me gaandeweg duidelijker dat complotdenken heel goed samengaat met antisemitisme, vreemdelingenhaat, extreem-rechts en dergelijke vormen van enge broeierigheid.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Pagina 1 van 1

Plaats reactie