De 60-maatschappij
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4366
Ma Apr 27, 2020 11:00 am Reageer met quote

Dat de 'jongeren' straks gezellig in het park, in het zwembad, aan het strand zitten/liggen en jij wanneer je snel een boodschapje wil doen vies aangekeken wordt...daar gaat het toch hopelijk niet op uitdraaien...*

Wat ik niet goed begrijp: er moet uiteraard een herstart gemaakt worden. Maar voor zover ik weet zijn het weliswaar (al enisgszins ziekelijke en/of hoogbejaarde) ouderen die voornamelijk aan het virus komen te overlijden, maar zijn het merendeels mensen beneden de 60 die op de ic liggen en houdt 1/3e daarvan blijvende longschade over van de aandoening door het virus. 1/3e leeft voort als copd patiënt (wat ook weer een enorme economische schadepost zal zijn). Is dat minder erg?

Of deze getallen kloppen weet ik uiteraard niet zeker. Wie daar betere, betrouwbaarder info over heeft, ben heel benieuwd.

Wat moet je overigens als werkgever met een weinig werkwillende werknemer beginnen die niet op komt dagen omdat hij het te riskant vindt? Kan hij die ontslaan?

Ik weet van iemand die al maanden thuis zit terwijl zijn collega's hard aan het werk zijn. Hij komt niet, durft niet, want heeft 'een hartkwaal' (waar nooit iets van te merken was geweest). Lekker makkelijk natuurlijk. Goed, het kan waar zijn, ook met een hartkwaal kan iemand fit zijn en zwaar werk verrichten (wat hij normaal gesproken deed de afgelopen jaren), terwijl hij toch inderdaad een groter risico loopt wanneer hij door het virus besmet zou worden.
Maar wat ga je allemaal meewegen en wat niet...iemand die licht astmatisch is en weinig zin heeft om weer aan de gang te gaan, die kan ook besluiten 'thuis' te blijven en zijn collega's het werk te laten doen?

* Alweer zeker een maand geleden verscheen er op twitter een bericht van een moeder die vertelde hoe haar dochtertje opa en oma berispt had omdat ze buiten hadden gewandeld. Zij kon niet naar school en niet naar de feestjes..."en dat doe ik allemaal voor jullie".
Vertederend vind je niet?

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 4989
Ma Apr 27, 2020 11:46 am Reageer met quote

En zo krijg je wel een grote tweedeling in de maatschappij als dat door zou gaan, er werd gisteren bij Pauw gesuggereerd dat de ouderen dan na een jaar of 2 uit de "schuilkelders" mochten, dat zou wel een heel eng idee zijn.
Het is te hopen dat dat idiote idee van tafel wordt geveegd, want de verwachting is dat er 1400 honderd doden vallen onder de "jongeren"onder de 60, is dat acceptabel?
In de verpleeghuizen gaan ze al bij bosjes omdat er geen beschermingsmiddelen zijn Evil or Very Mad

Kijk eens op mijn weblog, ik zou het leuk vinden!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

ThirzaR

Stamgast
Stamgast
Antw.: 255
Ma Apr 27, 2020 11:50 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Wat moet je overigens als werkgever met een weinig werkwillende werknemer beginnen die niet op komt dagen omdat hij het te riskant vindt? Kan hij die ontslaan?

Ik weet van iemand die al maanden thuis zit terwijl zijn collega's hard aan het werk zijn. Hij komt niet, durft niet, want heeft 'een hartkwaal' (waar nooit iets van te merken was geweest). Lekker makkelijk natuurlijk. Goed, het kan waar zijn, ook met een hartkwaal kan iemand fit zijn en zwaar werk verrichten (wat hij normaal gesproken deed de afgelopen jaren), terwijl hij toch inderdaad een groter risico loopt wanneer hij door het virus besmet zou worden.
Maar wat ga je allemaal meewegen en wat niet...iemand die licht astmatisch is en weinig zin heeft om weer aan de gang te gaan, die kan ook besluiten 'thuis' te blijven en zijn collega's het werk te laten doen?

De man met de hartkwaal, nee, daar heb jij nooit iets van gemerkt. Het is "zijn' hart, hij voelt wat hem mankeert, niet jij!

Het bagatelliseren van een ziektebeeld van anderen maakt mij boos!
Mijn partner is longpatiënt en doet soms het e.e.a. in de tuin. Iemand die langs loopt en haar een klimop ziet snoeien kan veronderstellen dat ze fysiek gezond is. Maar ik weet dat zij het hooguit 5 minuten volhoudt en dan genoopt is te stoppen omdat ze geen lucht meer heeft.
Ter informatie: zij heeft een flinke COPD, economische schadepost? Mad

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ThirzaR

Stamgast
Stamgast
Antw.: 255
Ma Apr 27, 2020 11:52 am Reageer met quote

redone schreef:
En zo krijg je wel een grote tweedeling in de maatschappij als dat door zou gaan, er werd gisteren bij Pauw gesuggereerd dat de ouderen dan na een jaar of 2 uit de "schuilkelders" mochten, dat zou wel een heel eng idee zijn.
Het is te hopen dat dat idiote idee van tafel wordt geveegd, want de verwachting is dat er 1400 honderd doden vallen onder de "jongeren"onder de 60, is dat acceptabel?
In de verpleeghuizen gaan ze al bij bosjes omdat er geen beschermingsmiddelen zijn Evil or Very Mad

Gisteren niet Pauw gezien. Wie deden die malle suggesties?

redone

Superlid
Superlid
Ma Apr 27, 2020 12:19 pm Reageer met quote

Tja, dat is een goeie ThirZa, de namen weet ik niet meer, je kunt het programma terug zien.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Ma Apr 27, 2020 1:01 pm Reageer met quote

ThirzaR schreef:
NicolaasP schreef:

De man met de hartkwaal, nee, daar heb jij nooit iets van gemerkt. Het is "zijn' hart, hij voelt wat hem mankeert, niet jij!

Het bagatelliseren van een ziektebeeld van anderen maakt mij boos!
Mijn partner is longpatiënt en doet soms het e.e.a. in de tuin. Iemand die langs loopt en haar een klimop ziet snoeien kan veronderstellen dat ze fysiek gezond is. Maar ik weet dat zij het hooguit 5 minuten volhoudt en dan genoopt is te stoppen omdat ze geen lucht meer heeft.
Ter informatie: zij heeft een flinke COPD, economische schadepost? Mad

je leest mijn bericht volkomen verkeerd

Er zullen mensen ZIJN die onder het mom van 'ik ben astma-patiënt, ik heb een hartkwaal' prefereren 'thuis' te blijven in plaats van hun werk weer op te vatten. Niet omdat ze LAST hebben van astma of een hartkwaal, maar omdat ze die aandoening nu als een vrijbrief beschouwen om vanwege een verhoogd risico bij corona-besmetting hun collega's het werk maar te laten opknappen. Hierboven gaf ik een voorbeeld uit de praktijk. Een knaap die helemaal niet fysiek beperkt wordt door 'een hartkwaal' want nooit ziek was en zonder enig probleem zwaar werk kon verrichten, maar nu onder het mom van 'tot een risicogroep te behoren' al twee maanden lang 'thuis' blijft en zijn collega's zijn werk laat opknappen.
Ik generaliseer niet, ik geef aan hoe hier misbruik van gemaakt wordt/kan worden door iemand

COPD is in de allereerste plaats een geweldig verlies aan kwaliteit van leven. Daarom is het toch bizar om net te doen alsof covid-19 besmetting alleen maar bij ziekelijke hoogbejaarde mensen vermeden moet worden. Dat die thuis moeten blijven en de rest weer snel aan het werk moet, weer snel het gewone leven moet opvatten.
Het zijn de 60 minners die op de ic liggen en in veel gevallen -30% ong- met blijvende longschade tgv covid-19 komen te verkeren de rest van hun leven.
Met de huldiging van een 60- maatschappij ter bestrijding van Covid-19 zou je misschien het sterftecijfer aan dat virus zo klein mogelijk kunnen houden, maar mensen beneden die leeftijd kunnen levenslang gehandicapt worden door die aandoening

Dat is waar ik op wilde wijzen

Laatst aangepast door NicolaasP op Ma Apr 27, 2020 1:05 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Prlwytzkofsky

Superlid
Superlid
Antw.: 1078
Ma Apr 27, 2020 1:01 pm Reageer met quote

redone schreef:
,,,,,,,,,de namen weet ik niet meer, .....

Jacco Vonhof, voorzitter van het MKB Nederland.

Mijn inzichten zijn zo overduidelijk correct dat eenieder die ze niet accepteert wel een geestelijk afwijking moet hebben.

Lyle Rossiter

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27509
Ma Apr 27, 2020 1:24 pm Reageer met quote

Het is allemaal terug te voeren naar het gegeven dat er nu eenmaal kwaadwillige mensen en goedwillende mensen op deze wereld rondlopen.
Er zijn nu eenmaal mensen die dankbaar misbruik zullen maken van de gelegenheid en er zijn er die dat niet doen...
En dat kan best wel eens lastig zijn...

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Ma Apr 27, 2020 2:09 pm Reageer met quote

Quote:

Merel 26 april 2020 at 09:43
“Het Longfonds bereidt zich voor op een nieuwe groep patiënten door het coronavirus. Hoewel de piek van het aantal besmettingen nog moet komen, is nu al duidelijk dat een deel van de coronapatiënten blijvende longschade aan het virus overhoudt. ‘We moeten nú beginnen deze populatie zichtbaar te maken’, zegt directeur Michael Rutgers. ‘Daarvoor is onderzoek en ondersteuning nodig. We willen er hoe dan ook voor deze mensen zijn.’”

https://www.longfonds.nl/nieuws/longfonds-volop-in-voorbereiding-op-nieuwe-patientengroep-door-corona

DanielleDefoe 26 april 2020 at 09:26
De Noren maken zich nu ook ongerust over de capaciteit voor rehabilitering van mensen die een IC opname hebben overleefd. Er is een grote range aan schadelijke directe en indirecte gevolgen voor een deel ook mentale.

webmaatje 26 april 2020 at 08:55
dw universiteit van Zürich had al gezegd na onderzoeken dat het corinavirus alle vaten in het lichaam aantast.
Die Lungenkrankheit Covid-19 lässt auch andere Organe lebensgefährlich versagen — weil sie Entzündungen in den Gefäßen auslöst
https://www.businessinsider.de/wissenschaft/die-lungenkrankheit-covid-19-laesst-auch-auch-andere-organe-lebensgefaehrlich-versagen-weil-sie-entzuendungen-in-den-gefaessen-ausloest/

Hierboven enkele opvallende reacties bij het artikel van het door 'Joop' overgenomen artikel van de Washington Post

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/dertigers-en-veertigers-met-covid-19-getroffen-door-beroertes

Laten we bij de impact van Covid-19 niet alleen naar de hoogte/daling van sterftecijfers kijken

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Ma Apr 27, 2020 7:53 pm Reageer met quote

Moeten senioren ook na de lockdown nog tot in de herfst ‘in hun kot’ blijven?

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1415
Ma Apr 27, 2020 11:22 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:

Wat is “moeten”? Hoeveel risico wil je nemen? Je kwetsbaarheid kan je het beste zelf inschatten.
Van mezelf weet ik dat ik tot de kwetsbare groep behoor. Dat ik moet voorkomen dat het virus me toch te pakken krijgt.
En afgelopen week kreeg ik nog een reminder toen ik op de parkeerplaats voor mijn huis een ambulance zag met zorgverleners in beschermende pakken.
Het kan nog heel lang duren voordat er een vaccin of een geneesmiddel beschikbaar is.

Wat is “moeten”?

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
25 jaar geleden: 359 ppm, 10 jaar geleden: 388 ppm, nu: 413 ppm.

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Apr 28, 2020 10:26 am Reageer met quote

Volgens mij wordt niemand op dit moment verplicht om "in het kot" te blijven. Het wordt alleen maar aangeraden om zo weinig mogelijk naar buiten te gaan. je weet zelf of je tot een risicogroep behoor en daar kun je dus naar handelen.

Het enige probleem zit bij de tehuizen voor ouderen. Daar zou meer maatwerk mogelijk moeten zijn.

Maar ik zou er wel bezwaar tegen hebben als het wel een verplichting tot 'ophokplicht' voor ouderen komt terwijl het voor jongeren wel allemaal soepeler wordt.

Want dàn krijg je de idiote toestand dat een leraar wel voor een klas met kinderen mag staan maar niet zijn eigen kleinkind mag zien...

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2602
Di Apr 28, 2020 6:11 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:

Tot de herfst?
Het probleem is dat er pas enige verlichting komt als er een vaccin is en dat kan nog wel jaren duren. Eerst moet het gevonden worden, dan getest en dan nog in productie gaan wereldwijd, hoelang denk je dat dat duurt??

Dus de vraag is meer: hoever is een individu bereid te gaan om GEEN risico op besmetting op te lopen? Als je dat echt wilt uitsluiten (al kan ook dat niet 100%) moet je nog zeker 1 a 2 jaar in soort quarantaine leven.

Ik moet daar niet aan denken, ik ben 62, dus behoor tot de beginnende risico groepen, maar ik ben toch niet van plan om 1 a 2 jaar binnen te blijven en alle sociale contacten/relaties uit te sluiten.
Er bestaat ook nog zoiets als kwaliteit van leven, zelfs t.o.v. gezondheid.
En ik worstel ook nog steeds met de vraag of ik als ik corona zou krijgen of ik wel beademd zou willen worden op mijn leeftijd op een ic..................met alle gevolgen die daarbij horen.

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Di Apr 28, 2020 6:15 pm Reageer met quote

waarom niet waarnodig testen ??

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2602
Di Apr 28, 2020 6:19 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:

Een test is ook maar een moment opname....................

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Di Apr 28, 2020 6:43 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ron1.1 schreef:

Een test is ook maar een moment opname....................

Klopt maar je haalt de besmette mensen er wel uit, zij die klachten hebben moeten m.i. getest worden.

redone

Superlid
Superlid
Di Apr 28, 2020 7:40 pm Reageer met quote

Ga er maar van uit dat het merendeel van de ouderen geen gehoor zal geven als het idee van Jacco Vonhof uitgevoerd zal worden.
Ik geloof niet dat zoiets kans van slagen heeft.

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Apr 28, 2020 7:46 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Ik moet daar niet aan denken, ik ben 62, dus behoor tot de beginnende risico groepen, maar ik ben toch niet van plan om 1 a 2 jaar binnen te blijven en alle sociale contacten/relaties uit te sluiten.
En ik worstel ook nog steeds met de vraag of ik als ik corona zou krijgen of ik wel beademd zou willen worden op mijn leeftijd op een ic..................met alle gevolgen die daarbij horen.

Daar is toch ook geen sprake van...?

Er is een verschil tussen het verzoek op zoveel mogelijk thuis te blijven en verplicht binnen blijven met de deur op slot..
Ik voel mij althans niet opgesloten. Ik kan een boodschap gaan doen en ik kan een eindje wandelen als ik daar zin in heb. En je kan waarschijnlijk ook nog wel in beperkte mate bezoek ontvangen als je die 1,5 meter aanhoudt...

Wat dat beademen betreft, van mij hoeft het waarschijnlijk ook niet meer. Ik ben tien jaar ouder en nog in redelijke staat. Maar ik moet er niet aan denken als ik straks als een soort plant verder moet leven. Dat vrees ik veel meer dan de dood...

Maarja, je hebt ook nog met een partner te maken. En dan wordt je vanzelf wel wat voorzichtiger...

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 486
Di Apr 28, 2020 11:50 pm Reageer met quote

de universiteit van Oxford denkt in september een vaccin beschikbaar te hebben.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Wo Apr 29, 2020 1:59 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
dagmar57 schreef:

Daar is toch ook geen sprake van...?

Er is een verschil tussen het verzoek op zoveel mogelijk thuis te blijven en verplicht binnen blijven met de deur op slot..
Ik voel mij althans niet opgesloten. Ik kan een boodschap gaan doen en ik kan een eindje wandelen als ik daar zin in heb. En je kan waarschijnlijk ook nog wel in beperkte mate bezoek ontvangen als je die 1,5 meter aanhoudt...

Wat dat beademen betreft, van mij hoeft het waarschijnlijk ook niet meer. Ik ben tien jaar ouder en nog in redelijke staat. Maar ik moet er niet aan denken als ik straks als een soort plant verder moet leven. Dat vrees ik veel meer dan de dood...

Maarja, je hebt ook nog met een partner te maken. En dan wordt je vanzelf wel wat voorzichtiger...

Een verbod zal er niet komen, daar ben ik ook niet bang voor, maar het gaat mij om de stemming, de moraal

Zie vandaag eens

Oke, het gaat om ingezonden brieven, maar die worden hier wel heel erg serieus genomen kennelijk door de Volkskrant

citaat uit eerste brief bovenaan:

Quote:
65-plussers, laten wij wegblijven uit het openbare leven
De ingezonden lezersbrieven van woensdag 29 april.

Brief van de dag
Wij, 65-plussers, zien halsreikend uit naar het einde van de lockdown. Tijd voor onze levensvullende activiteiten en contacten: onze naasten, clubjes, ­vakanties, sport, cultuur, uitstapjes, buurten bij de super. Het mag weer. Op 1,5 afstand en zo nodig met een kapje voor. Vanuit de auto, trein of bus genieten wij van die mooie rode vlag: met elkaar, voor elkaar.

Zijn wij echt zo onverschillig, veeleisend, zelfzuchtig geworden? Kiezen wij voor zelfgenoegzame, parasitaire vanzelfsprekendheid door dezelfde plek op te eisen als de mensen die de economie draaiende houden? Voelen wij ons nauwelijks medeverantwoordelijk voor de oplossingen om uit het slop te komen?

Ook wij hebben een belangrijke taak te vervullen, maar wel een heel andere. Laten wij wegblijven uit het openbare leven

artikel

covid-19 is een bejaardenprobleem geworden, de 'jongeren' wel aan het strand, in de parken, de sportscholen, de bioscoop en de kroeg, maar willen de bejaarden thuisblijven alsjeblief?
Zo niet, betonen wij ons "onverschillig, veeleisend, zelfzuchtig, en kiezen wij voor zelfgenoegzame, parasitaire vanzelfsprekendheid"

Shocked

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie